Gå til innhold

advent/jul og overspisingslidelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er helt forferdelig, det er fristelser overalt. Vil ikke ha svar fra de som sier man må kose seg. For jeg koser meg ikke...jeg stapper innpå, blir ikke kvalm. Hvordan takler andre dette? Jeg vil be mannen min dra på butikker og handle, så slipper jeg det...noen med tips?

Anonymkode: c7a55...b97

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sliter veldig nå selv. Også ligger det konstant i bakhodet «jeg skal skjerpe meg i januar» 😞 Prøv å unngå butikken hvertfall. Bestill på Oda. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irja skrev (14 minutter siden):

Sliter veldig nå selv. Også ligger det konstant i bakhodet «jeg skal skjerpe meg i januar» 😞 Prøv å unngå butikken hvertfall. Bestill på Oda. 

Takk for svar. Jeg er midt i en jobbsøkingprosess og er mye spent for tiden, da tyr jeg lett til sjokolade, både i bilen på vei hjem og i andre sammenhenger. Jeg går opp i vekt, men det verste er å miste kontrollen, jeg får eg slags panikkfølelse. at det er bare jeg som kan gjør noe med det. Har aldri sagt det til fastlegen min,men er open om andre ting ( som angst og depresjon)

Anonymkode: c7a55...b97

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper det at du ikke er alene?

Jeg har gått ned 20 kg siden mars, men så ble jeg syk i oktober og har vært det siden, mye mer inaktiv og tar dårligere valg.... Og etter at jule"kosen" kom i butikkene, så har det dessverre gått veldig feil vei....

Vet jeg må skjerpe meg, men det kan jeg tenke i tre timer, og på fem minutter har jeg spist sjokolade allikevel....

Anonymkode: 85921...ff8

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk hjelp! Det er ingen grunn til å skamme seg, selv om jeg vet at man gjør det. Dette er en sykdom og det finnes behandling. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en fin podcast-episode fra ROS: 

Generelt en veldig fin podcast. Kanskje å kontakte ROS er et sted for deg å starte?

Anonymkode: 60919...cdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke handle det inn og tro at man klarer å la det ligge i skapet. Evt ikke ta med bankkort på jobb, så du ikke kan handle på vei hjem. Bruk Oda eller handle sammen med mannen din. Evt han kan ukeshandle alene. Jeg har en helt tydelig regel for meg selv: aldri ta snacks/godteri eller kake på arbeidsplassen. Når regelen er total, så slipper jeg å vurdere hver gang. Jeg spiser KUN egen matpakke på jobb. Jeg er ikke typen til å overspise foran andre, så juleselskaper går greit. Kan evt planlegge på forhånd hva jeg skal unne meg. Og for meg begynner ikke jula før lille julaften, det har jeg bestemt meg for. Kan ikke ha frislipp i en hel måned. Så tydelige regler fungerer for meg. Men jeg har aldri vært overvektig da, men det er slik jeg holder meg slank. Hele tiden jobbe mot cravings. Noen av oss må nok bare leve med trang til å overspise.

Anonymkode: ac79e...77c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hjelper det at du ikke er alene?

Jeg har gått ned 20 kg siden mars, men så ble jeg syk i oktober og har vært det siden, mye mer inaktiv og tar dårligere valg.... Og etter at jule"kosen" kom i butikkene, så har det dessverre gått veldig feil vei....

Vet jeg må skjerpe meg, men det kan jeg tenke i tre timer, og på fem minutter har jeg spist sjokolade allikevel....

Anonymkode: 85921...ff8

Så bra at du gikk ned så mye da. jeg gikk ned 15 for noen år siden, nå er 10 på igjen...jeg kan begynne dagen så bra, så sprekker jeg...akkurat som om en sjokolade til eller fra ikke betyr noe. Jeg kan det i teorien, men det er akkurat som hjernen kobler seg ut. Blir bare lei meg og redd egentlig...ja det hjelper at jeg ikke er alene ( men hender jeg da spiser i skjul før jeg kommer hjem)

Anonymkode: c7a55...b97

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever i en evig livsløgn om at 1.1 så blir det fullt fokus, salat og treningsstudio. Jeg vet innerst inne at det ikke kommer til å skje fordi denne fantasien har aldri skjedd mer enn 2 uker i januar. Og kiloene øker for hvert år. Men setter det i bakhodet og nyter julen 😄 Forskyver problemene kan man si. Yolo. 

Anonymkode: 042a9...6f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg lever i en evig livsløgn om at 1.1 så blir det fullt fokus, salat og treningsstudio. Jeg vet innerst inne at det ikke kommer til å skje fordi denne fantasien har aldri skjedd mer enn 2 uker i januar. Og kiloene øker for hvert år. Men setter det i bakhodet og nyter julen 😄 Forskyver problemene kan man si. Yolo. 

Anonymkode: 042a9...6f2

Yolo; men ikke særlig lenge med den livsstilen...

Det må da være bedre å prøve å endre vanene og kunne kose seg med måte? Så man holder seg frisk og rask i kroppen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler med deg ❤️ Jeg stapper i meg sjokolade når jeg er stresset. Før jeg begynte med antidepressiva gjorde jeg det også når angsten var sterk, og jeg var i et mørkt hull.

For meg har det før hjulpet å drikke varm Tine melk med mørk sjokolade, ikke tilsatt sukker eller kunstige søtstoffer. Og å spise YT proteinpudding med sjokoladesmak. Jeg skal begynne med det igjen, så takler jeg bedre å gå på butikken. Samt å alltid være mett når jeg går på butikken.

Jeg bli heller ikke kvalm av sjokolade, men kjøper jeg «stygg» melkesjokolade som COOP sin, spiser jeg litt mindre.

Anonymkode: 6d9f9...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som også kan hjelpe er å ta blodprøve av langtidsblodsukkeret. Jeg gjorde det for noen år siden. Da hadde jeg 42, og ikke langt unna diabetes. Jeg ble vettskremt, og gikk ned 18 kg. Ved testen ett år senere var langtidsblodsukkeret 39, og legen var fornøyd. Nå har jeg lagt på meg 11 kg igjen. Og MÅ ta tak.

 

Anonymkode: 6d9f9...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lizard skrev (20 minutter siden):

Yolo; men ikke særlig lenge med den livsstilen...

Det må da være bedre å prøve å endre vanene og kunne kose seg med måte? Så man holder seg frisk og rask i kroppen.  

For mange er problemet at det ikke er mulig å kose seg med måte. Litt som alkoholikere. Skulle bare drikke én øl, men så blir det altfor mange. 

Anonymkode: 6d9f9...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For mange er problemet at det ikke er mulig å kose seg med måte. Litt som alkoholikere. Skulle bare drikke én øl, men så blir det altfor mange. 

Anonymkode: 6d9f9...a43

Dette stemmer jo for mange slanke også. Derfor går jeg på mini slankekurer flere ganger i året. Går opp og ned de samme 5kg, men om jeg ikke har disse slankekurene vil jeg bare øke og øke. Det er mange måter å unngå overvekt på. Jeg skulle gjerne spist jevnt og sunt og klart å kun spise litt godteri. Men jeg holder meg slank ved å slanke meg hver gang jeg har gått opp 3-4kg, ikke vente til jeg har lagt på meg 18kg liksom. 

Anonymkode: ac79e...77c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Noe som også kan hjelpe er å ta blodprøve av langtidsblodsukkeret. Jeg gjorde det for noen år siden. Da hadde jeg 42, og ikke langt unna diabetes. Jeg ble vettskremt, og gikk ned 18 kg. Ved testen ett år senere var langtidsblodsukkeret 39, og legen var fornøyd. Nå har jeg lagt på meg 11 kg igjen. Og MÅ ta tak.

 

Anonymkode: 6d9f9...a43

Men nå er jo overspisingslidelse psykisk og det trumfer alt. Nå har ikke jeg den lidelsen men jeg har anoreksi så jeg kjenner til det med Spiseforstyrrelser og jeg har fått mange somatiske komplikasjoner opp gjennom årene som virkelig burde skremme, men realiteten er at spiseforstyrrelsen er sterkere.

Anonymkode: c49f0...46d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke handle inn stort til jul er vel hovedregelen. For å ikke gå i fella med overspising, ha kun i hus det som skal spises og ikke handle inn noe som skal spises sener. Butikkene er åpne hele tiden, så ingen grunn til å hamstre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg stapper også innpå, men bare i 8 timer, så faster jeg resten.

Er det umulig for deg?? 

Anonymkode: e8dee...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...