Gå til innhold

Så redd for omgangssyke :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har angst og angst for å kaste opp. Nå er det visstnok mye omgangssyke rundt omkring. 

Hvis man unngår butikker og folk, vil man da slippe unna? Jeg er veldig flink på hygiene, vasker hender ofte. I det siste så har jeg hatt en slags kvalme, den kommer og går, så redd at det er omgangssyke. :( 

Anonymkode: 985ec...eac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kvalmen din er nok redselen for å bli syk. Så lenge man omgås andre mennesker, så vil man alltid ha en risiko for smitte. Men du kan gjør mye ved å holde deg unna folk du vet er syke og ha god håndhygiene. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Ukeshandle - eller bestille på Oda for å oppholde deg minst mulig på typiske samlingspunkt som butikk. Hold deg unna arrangementer med mye folk og vær NØYE med håndvask så bør du være relativt safe.

Selv har jeg emetofobi og barn i bhg så jeg har preppet alt av utstyr med hansker, munnbind osv. Krysser fingrene og håper på det beste! 

Anonymkode: 3d775...a2d

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg føler veldig med deg. Har emetofobi. Jeg vasker hendene så ofte at jeg blir skikkelig tørr! 😢

Anonymkode: fb4dc...c83

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg unngår ingenting, og har ikke hatt omgangssyke på 25 år. 
Andre er påpasselig og unngår mye, og får omgangssyke ofte. 

God håndhygiene er i stor grad eneste man kan gjøre for å prøve beskytte seg selv. 

Anonymkode: 88a00...3a9

Skrevet
Jadzia skrev (44 minutter siden):

Kvalmen din er nok redselen for å bli syk. Så lenge man omgås andre mennesker, så vil man alltid ha en risiko for smitte. Men du kan gjør mye ved å holde deg unna folk du vet er syke og ha god håndhygiene. 

Ja, men er ingen som sier «hey jeg er syk, hold deg unna». Får gjøre som best jeg kan og ha god håndhygiene.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg føler veldig med deg. Har emetofobi. Jeg vasker hendene så ofte at jeg blir skikkelig tørr! 😢

Anonymkode: fb4dc...c83

Føler med deg, jeg også 🩷 Jeg vasker også hendene mye, med en gang jeg kommer hjem så er det «vask hendene», så gjør jeg det jeg skal. Før mat, etter mat, vask, vask og vask. Og hendene mine er også tørre, men heller det enn å bli syk :(

Ts

Skrevet

Du bør ikke unngå verken folk eller butikken. Du bør nok gjøre begge deler for å ikke mate angsten din. Du får ikke norovirus av å handle eller snakke med noen. Noro smitter ved dråpesmitte. Med mindre du går og tar på alt mulig i butikken og slikker på fingrene dine etterpå så blir du ikke syk.

Anonymkode: 7f5f0...37d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Føler med deg, jeg også 🩷 Jeg vasker også hendene mye, med en gang jeg kommer hjem så er det «vask hendene», så gjør jeg det jeg skal. Før mat, etter mat, vask, vask og vask. Og hendene mine er også tørre, men heller det enn å bli syk :(

Ts

Vask en gang når du kommer hjem, en gang før du spiser. That's it. Du blir ikke mindre syk av å vaske mange ganger. Vet at du kjenner på uro, men prøv å la det være. Opplev at helt normal hygiene er mer enn bra nok for å beskytte deg mot sykdom.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det skjønner jeg. Er redd selv. Husker kusina mi kom i familieselskap en gang og tok med seg barnet sitt og han hadde akkurat hatt omgangssyke sa hun, også sa hun for når det er barn i omgangskretsen må man regne med å bli syk skjønner du. Hun sa det i en spydig tone også, og hun vet jeg er redd for dette. Så skulle tro tok med seg barnet for å smitte meg med vilje. Men var jo andre der også. Ble ikke ordentlig syk da, bare litt vondt i magen. Men husker jeg ble litt irritert på henne.

Anonymkode: 5b0db...edb

• Hjerte 2
Skrevet

Føler med deg. Likt her. Skikkelig angst denne tida av året. Sover dårlig, urolig. Angsten er grusom! Livredd for å få omgangssyke😩 og denne tida som egentlig er så fin, jul, kos, familie. Men fy søren. Angsten mot omgangssyke overdøver alt😩

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.12.2023 den 12.21):

Ukeshandle - eller bestille på Oda for å oppholde deg minst mulig på typiske samlingspunkt som butikk. Hold deg unna arrangementer med mye folk og vær NØYE med håndvask så bør du være relativt safe.

Selv har jeg emetofobi og barn i bhg så jeg har preppet alt av utstyr med hansker, munnbind osv. Krysser fingrene og håper på det beste! 

Ikke overfør din sykelighet til andre 

Anonymkode: c5d15...4ff

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.12.2023 den 15.42):

Du bør ikke unngå verken folk eller butikken. Du bør nok gjøre begge deler for å ikke mate angsten din. Du får ikke norovirus av å handle eller snakke med noen. Noro smitter ved dråpesmitte. Med mindre du går og tar på alt mulig i butikken og slikker på fingrene dine etterpå så blir du ikke syk.

Er ikke Noro berøringssmitte? Og at det  derfor er viktig å vaske hendene ofte?

Skrevet
frupetrell skrev (8 timer siden):

Føler med deg. Likt her. Skikkelig angst denne tida av året. Sover dårlig, urolig. Angsten er grusom! Livredd for å få omgangssyke😩 og denne tida som egentlig er så fin, jul, kos, familie. Men fy søren. Angsten mot omgangssyke overdøver alt😩

Føler med deg❤️ Jeg har det akkurat på sammen måten. Angst for å bli kvalm og angst for å kaste opp😫 Noe som er det desidert verste jeg vet. Å for ikke å snakke om hvor syk jeg blir. Har ikke hatt omgangssyke på en 9 års tid nå,og håper det holder seg langt unna.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.12.2023 den 12.59):

Ts

Hvis du er nøye med håndvasken så er du veldig sikker… Gode rutiner på det, er det aller viktigste og det har du❤️

Anonymkode: e22cf...eef

Skrevet

Har barn i barnehage og skole, og vi er sjeldent syke.. Barnehagen her har lite sykdom også denne høsten, for alle må vaske hender i grov garderoben før de går inn, og når vi henter barna, så må barne vaske hender på avdelingen før de får gå ut i garderoben.. 

Og det har hjulpet VELDIG denne høsten ang sykdom! Og det sier ganske mye, når en barnehage med over 90 barn, kan gå en høst/vinter nesten uten sykdom, medt sannsynlig for det at de har strenge rutiner på håndvask❤️

Anonymkode: e22cf...eef

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
Adrenalina1 skrev (13 minutter siden):

Er ikke Noro berøringssmitte? Og at det  derfor er viktig å vaske hendene ofte?

Noro er fekal-oral smittevei som primær smittemåte. Dvs at noen andre har tatt med seg virus fra sin avføring/oppkast uten å ha vasket hendene ordentlig, tatt på noe  og så spiser du kanskje uten å ha vasket hendene og det hele er i gang. Dråpesmitte er det også ved å være i nærheten av noen som kaster opp og man derfor puster inn partikler fra det. Det kan også henge igjen i lufta om noen har vært på do med viruset (NB derfor man alltid skal lukke dolokket før man trekker ned).  Men fekal-oral smittevei er den vanligste. 

Uansett om man ikke har barn i barnehagealder osv så er sjansen ganske grei for å unngå det. Om man holder god håndhygiene så er mye gjort. 

Endret av William_S
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har også emetofobi, og det er denne perioden samt påske-perioden som er verst i året. Jeg har også vært kvalm i et par uker nå (siden avisene slo opp at det er flere skoler i byen min der halve elevtallet er syke med omgangssyken).

Det som er vanskeligst er at jeg har barn. Jeg kunne selv levd kjempeforsiktig i en leilighet alene, uten stor risiko. Bestilt mat, vasket hender, unngått å ta buss. MEN barna mine går jo på skole! Min datter sa at et barn hadde kastet opp i klasserommet i går. Det er helt umulig å gardere seg.

Det er helt forferdelig, jeg sover knapt om natten, ligger og lytter etter lyder av at barna kanskje kaster opp, eller kjenner etter om jeg selv er kvalm. Har begynt å ligge med ørepropper nå for å stenge omverdenen ute, men det er så stor angst at jeg for første gang i livet har lurt på om det er mulig å få behandling/noe slags terapi. Unngår å klemme barna mine i denne perioden, og har skikkelig dårlig samvittighet for det. :( Det er rett og slett veldig slitsomt og leit.

Anonymkode: a9ba0...10a

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ikke overfør din sykelighet til andre 

Anonymkode: c5d15...4ff

At JEG har hansker og munnbind liggende i er skap i tilfelle barnet blir syk er ikke å overføre egen angst på andre. Er faktisk ekstremt oppmerksom på nettopp å ikke gi barnet min frykt.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har også emetofobi, og det er denne perioden samt påske-perioden som er verst i året. Jeg har også vært kvalm i et par uker nå (siden avisene slo opp at det er flere skoler i byen min der halve elevtallet er syke med omgangssyken).

Det som er vanskeligst er at jeg har barn. Jeg kunne selv levd kjempeforsiktig i en leilighet alene, uten stor risiko. Bestilt mat, vasket hender, unngått å ta buss. MEN barna mine går jo på skole! Min datter sa at et barn hadde kastet opp i klasserommet i går. Det er helt umulig å gardere seg.

Det er helt forferdelig, jeg sover knapt om natten, ligger og lytter etter lyder av at barna kanskje kaster opp, eller kjenner etter om jeg selv er kvalm. Har begynt å ligge med ørepropper nå for å stenge omverdenen ute, men det er så stor angst at jeg for første gang i livet har lurt på om det er mulig å få behandling/noe slags terapi. Unngår å klemme barna mine i denne perioden, og har skikkelig dårlig samvittighet for det. :( Det er rett og slett veldig slitsomt og leit.

Anonymkode: a9ba0...10a

Utrolig slitsom periode! Helt forferdelig når man for servert slike historier fra bhg/skole. Jeg får helt mark av tanken på at noe slikt skjer på avdelingen til mitt barn, også skal liksom barnet oppholde seg der inne resten av dagen uten at jeg vet om det, vasse rundt i smitte i timesvis liksom 😱

Sliter med nattesøvn selv, men er en slags trøst likevel i at barnet kunne ikke brydd seg mindre. Det er jeg, og kun jeg som eier dette problemet.

Jeg er på runde to med eksponeringsterapi for dette. Hadde eksponeringsterapi først for 10 år siden, men det har sklidd tilbake. Nå er jeg der at det hemmer livet mitt igjen (oppholder meg minst mulig ute blant folk, vasker varene når jeg kommer fra butikken, ødelegger hendene mine med håndvask og er generelt i høyspenn hele tusen). Har ny runde eksponeringsterapi på DPS nå og håper det funker!

Er så redd for å plage barnet mitt med dette 😞

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg blir så SINNSYKT forbanna på mennesker som med viten og vilje drar steder når de er smittsomme med omgangssyke. Hadde folk tatt HENSYN til andre, så hadde det vært så mye mindre at denne dritten. 

Og ja, jeg er også livredd for omgangssyke og har NULL respekt for de som ikke klarer å følge enkle regler som å holde seg selv og barna hjemme i 48 timer etter sist oppkast/diaré. 

Anonymkode: 3f3e7...093

• Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...