Gå til innhold

Sykmeldt i permisjonstida


Gjest LoisLane

Anbefalte innlegg

Gjest LoisLane

Er hjemme med goingen min på seks måneder. Har vært syk den siste måneden, og fikk med meg en sykmelding fra legen. Trodde jeg "fikk igjen" tida etter permisjonen, men da måtte jeg være bortimot bevisstløs, ligge på sykehus e.l., viste det seg. :-?

Har hørt at det er nye regler på trappene, stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Dette er det sykeste jeg har hørt! Skal du virkelig prøve å få forlenget permisjonen fordi du har vært syk i permisjonstida? Det synes jeg er helt søkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres litt rart ut, men nå vet ikke jeg hvordan syk du er. Men jeg fikk ihvertfall igjen resten av permisjonen etter sykemeldingsperioden. Skulle tro det var likt for alle....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvertfall legen som vurderer hvor syk du er - en sykemelding er en sykemelding - arbeidsgiver kan ikke vurdere HVOR syk du har vært. Har du sykemelding er det det eneste arbeidsgiveren trenger å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir i praksis trygdekontoret som avgjør hvorvidt sykemeldingsperioden legges til permisjonstiden.

Trygdekontoret gir en maxdato for utbetaling av refusjon fødselspenger og arbeidsgiver utbetaler lønn i denne perioden. Dersom arbeidstaker ønsker å være borte utover dette så må de søker permisjon uten lønn, ta ferien o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest LoisLane

Hvorfor er det sykt å prøve å få igjen tida jeg har vært syk, Gjest?

jeg har permisjon for å være sammen med og passe på barnet mitt, og når jeg ikke er i stand til det synes jeg ikke det er urimelig å få denne tida "tilbake".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Ja du har permisjon, dvs at du kun er hjemme. Du kan da seriøst ikke mene at du skal ha sykemelding fra permisjonen/å være hjemme, når det likevel innebærer at du er hjemme?!

Jeg synes det er å utnytte systemet grovt, hvis det går an å få gjennomslag for noe sånt.

Skal liksom andre forlange å få forlenget permisjonen fordi de var syk med influensa en uka og hadde halsbetennelse en annen uke da? Selv om dette ikke er noen alvorlige sykdommer, er det jo sånt man får 100 % sykemelding for de dagene det pågår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig bør permisjontiden bli forlenget ved sykemelding,

hva med de tilfellene hvor mor blir alvorlig syk og må ligge

2 mnd. på sykehus under permisjonen?

Dette bør ikke være en diskusjon en gang!

Men jeg vet ikke hvordan trygdekontoret opererer,

muligens så er det en grense ved sykehusopphold eller ikke?

YRAN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig bør permisjontiden bli forlenget ved sykemelding,

hva med de tilfellene hvor mor blir alvorlig syk og må ligge

2 mnd. på sykehus under permisjonen?

Dette bør ikke være en diskusjon en gang!

Men jeg vet ikke hvordan trygdekontoret opererer,

muligens så er det en grense ved sykehusopphold eller ikke?

YRAN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Synes faktisk jeg har fått permisjonstida mi forringet ved å være sjuk såpass lenge. Nå har jeg vært på sykehuset, og kommer til å prøve å få igjen den uka etter permisjonen. Blir litt lei meg av at noen synes det er så ille og umoralsk, men må vel tåle såpass når jeg slenger meg ut på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trodde at viss man er for syk til å ta seg av barnet under permisjonstida så fikk pappaen sykemelding for å passe ungen... Jeg tror enslige mødre har rett på hjemmehjelp i tilsvarende situasjon.

Til gjest:

Har du barn du? Det er ikke spøk å være sjuk i permisjonstida. Jeg var så dårlig at jeg fikk svigermor og bestemor til å passe sønnen min i perioder. Tenkte ikke over at det gikk ann å sykemelde seg... Når jeg skulle tilbake i jobb ble jeg sykemeldt i tilsammen et år... Da gikk jeg hjemme med ungen, og da også måtte jeg få hjelp. I tillegg følte jeg at ungen min ble forsømmt med at jeg ikke var i stand til å leke og "herje" med han, og til å trille turer og leke ute!

Det er forskjell på å ha influensa ei uke og å være så sjuk at du over lengere tid føler du ikke klarer å ta ordentlig vare på barnet ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...