Gå til innhold

"Gi en jul" - middag til de som ikke spiser svin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal donere til "Gi en jul". Familien jeg har fått tildelt har ikke oppgitt et konkret middagsønske, står bare at de spiser hva som helst, men ikke svinekjøtt. Den er jo for så vidt grei nok, men blir ganske usikker når de ikke skriver et konkret ønske. Skal jeg bare gå for pinnekjøtt med tilbehør? Ser jo for meg at det er en innvandrerfamilie, og de kanskje ikke er vant til pinnekjøtt... Hva hadde dere gått for? 🎅

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiser heller ikke svin og er 100%Norsk. Hadde gått for pinnekjøtt 🙂

Anonymkode: 4bb79...462

• Liker 5
Skrevet

Hva med kalkun? Vet du hvor stor denne familien er? Kanskje det er nok med kalkunbryst hvis familien ikke er stor.

• Liker 8
Skrevet

Pinnekjøtt eller kalkun. 

Anonymkode: 6c97c...998

• Liker 2
Skrevet

Kalkun er safe. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Kalkun var jo et veldig godt tips. De er fem personer, tre voksne og to tenåringer. Foretrekker alltid når folk skriver konkret hva de liker/ønsker, så nå ble jeg veldig usikker når det sto så åpent. De har heller ingen dessert-ønsker, så tar gjerne imot forslag til dette også. 🥰

• Liker 1
Skrevet
Snotra skrev (59 minutter siden):

Kalkun var jo et veldig godt tips. De er fem personer, tre voksne og to tenåringer. Foretrekker alltid når folk skriver konkret hva de liker/ønsker, så nå ble jeg veldig usikker når det sto så åpent. De har heller ingen dessert-ønsker, så tar gjerne imot forslag til dette også. 🥰

Ikke gele da det inneholder gelatin. Hva med riskrem eller noen julekaker? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke gele da det inneholder gelatin. Hva med riskrem eller noen julekaker? 

Takk så mye for tipset. Riskrem er jo ganske trygt valg det? 😀

• Liker 1
Skrevet

Hva er poenget med å «gi en jul» til muslimer? De feirer jo ikke jul 👀

Anonymkode: 2440e...d3a

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Tror nok riskrem er et godt valg, ja 😊

Anonymkode: 52b6c...9cc

Skrevet
Snotra skrev (4 timer siden):

Jeg skal donere til "Gi en jul". Familien jeg har fått tildelt har ikke oppgitt et konkret middagsønske, står bare at de spiser hva som helst, men ikke svinekjøtt. Den er jo for så vidt grei nok, men blir ganske usikker når de ikke skriver et konkret ønske. Skal jeg bare gå for pinnekjøtt med tilbehør? Ser jo for meg at det er en innvandrerfamilie, og de kanskje ikke er vant til pinnekjøtt... Hva hadde dere gått for? 🎅

Lam spises i det meste av verden, min arabiske mann har spist pinnekjøtt lenge før han kom til Norge. Annet tilbehør, men samme kjøtt :) Så lam er en ganske sikke vinner. De er jo åpne for alt siden de ikke har spesifisert :) 

Anonymkode: 58b16...a83

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kjente for en tid tilbake en fyr som ikke spiste svinekjøtt pga helse. Helnorsk. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan være allergier. Jeg er norsk og tåler ikke svinekjøtt.

Ungene til muslimer vokser uansett opp med norske venner og tradisjoner. De får vell lov til å feire jul de også?

Anonymkode: 90736...b8c

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er norsk og spiser ikke svin jeg heller. Adventistene spiser heller ikke svin, og mange med ulike kroniske sykdommer bør spise lite eller ikke noe svin i det hele tatt. 

Anonymkode: 68c0c...d61

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kjente for en tid tilbake en fyr som ikke spiste svinekjøtt pga helse. Helnorsk. 

Det er feks en typisk kostholdsrestriksjon for revmatikere.

Anonymkode: 243b3...48e

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Om det ikke står noe som helst annet, kan man ikke anta at de ikke spiser svin pga. de er muslimer. For om det sto det, måtte de ha opplyst om halal. For selv om de spiser lam, må det være halal for at de skal kunne spise det. Altså det normale pinnekjøttet vi finner i butikk er som oftest ikke halal.

Derfor ville jeg antatt ut fra eneste kommentar om ingen svin, at det ikke er andre restriksjoner og gått for den andre mest spiste tradisjonelle julemiddagen; Pinnekjøtt, poteter, rosenkål, kålrabistappe, flåd, riskrem og bringebær saus.

Anonymkode: be172...09c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ingen vet vel om de er muslimer? Jeg kjenner svært få mennesker som spiser svin i dag når man vet så mye om dyreholdet og helseeffektene ved svinekjøtt. Her spiser vi feks selvfisket fisk til jul, kalkun de årene vi feirer i USA og jakter denne selv. 

Anonymkode: 4425e...6c7

• Liker 1
Skrevet

Gå for pinnekjøtt, kalkun krever mer i form av tilberedning også enn pinnekjøtt. Både stor nok ovn, mer tid og mer kunnskap, det er ikke uoverkommelig men pinnekjøtt med tilbehør passer seg stort sett selv og er veldig enkelt å få til uansett situasjon. 

Jeg ville gått for noen julekaker, litt julesnop, brus og ting til multekrem, igjen enkelt og uten å måtte preppe grøt først og alt det der. 

Anonymkode: 0077a...48b

• Liker 3
Skrevet

Hamburger med ekstra bacon 😅

Anonymkode: 4045c...ee0

Skrevet

Hva med hjortekjøtt. Det er deilig og fordi som er opptatt av det:

Etisk riktig.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...