AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #1 Del Skrevet 4. desember 2023 Hei. Jeg har i en årrekke vært en sukker-junkie og kroppen er nok veldig avhengig. Jeg tenker ofte at «i morgen skal jeg slutte», men klarer ikke. Jeg kan faktisk forstå at folk med andre avhengigheter sliter med å slutte, for det er vanskelig!! Men hvordan skal jeg venne denne kroppen på mindre kalorier? For jeg kan bli svimmel og uvel om jeg spiser mindre.. Jeg har en BMI på 33, så jeg må helt klart gjøre noe. Klær i L passer såvidt og jeg har et ansikt som ikke kler disse kg. I tillegg hadde det vært deilig å kunne ha på seg klær og følt seg litt vel. Jeg trenger tips til hvordan jeg kan holde ut at jeg spiser mindre godteri? Jeg kan ikke spise sukker på denne måten. Kan jeg erstatte med frukt, men det øker vel også blodsukker? Sist men ikke minst; er det noen som har klart det? Anonymkode: 80ee2...238 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #2 Del Skrevet 4. desember 2023 Jeg tror løsningen for mange er å ikke tenke på kaloriunderskudd. Har du for mye fett, har du per definisjon mer enn nok kalorier å ta av, og det er jo et paradoks at man kan være kraftig overvektig, sulten og energiløs samtidig. Kroppen din er vant til at all energi den skal bruke, kommer fra maten, selv om det er masse fett tilgjengelig. Den må "læres" at energien er tilgjengelig. Da kan det hjelpe å spise sjeldnere, altså en eller annen form for periodisk faste. Trening er også bra for å få kroppen til å bruke energi på rett måte og lagre overskuddet som muskler i stedet for fett. Og som du sier, er sukker kanskje den store skurken her. Det er rask energi og lite annet. Spiser du ordentlig og næringsrik mat vil du nok få mindre sug etter sukker. Så det er lurt å spise så ren og næringsrik mat som mulig. Hvis du ikke klarer å kutte ut sukker helt, så spis det i alle fall etter vanlige måltider, ikke i stedet for. Næringsrik mat er ikke lettprodukter og salater. De kan fylle opp magen, men hvis du ikke får det du trenger av både protein, fett og mikronæringsstoffer som vitaminer og mineraler osv, blir du ikke ordentlig mett, eventuelt blir du veldig fort sulten igjen. Jeg har hatt stort hell med å spise kjøtt, egg og meieriprodukter. Da spiser jeg når jeg er sulten og slutter når jeg er mett. Det er en helt annen følelse enn å spise seg mett på chips og sånt, og maten gir meg energi i stedet for å gjøre meg trøtt og slapp. Suget etter sukker har forsvunnet sakte og sikkert. Anonymkode: 7ba1c...a19 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #3 Del Skrevet 4. desember 2023 Jeg tror kanskje ikke det er mangel på kalorier som gjør at du blir uvel og svimmel, men sukkeret. Dvs at kroppen er avhengig av sukker og du opplever å bli dårlig når kroppen ikke får det den vil ha. Spis ordentlig og ren mat, du kan godt sette opp en matplan. På den måten vet du at du får i deg nok og riktig næring, så kroppen lider ingen nød. Men du vil bli uvel i starten pga sukkeravhengigheten, det er tøft de to første ukene og så går det bedre. Anonymkode: abd8f...e8c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #4 Del Skrevet 4. desember 2023 Du kan gjerne erstatte sukker med frukt, spis så mye du orker - om det står mellom fruktsukker og godteri så er fruktsukker mye bedre! Når avhengigheten til vanlig sukker er borte kan du trappe ned på frukten. Anonymkode: abd8f...e8c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #5 Del Skrevet 4. desember 2023 Sukkeravhengighey som de fleste andre avhengigheter må kuttes ut helt og brått. For å trappe ned eller unne seg litt opprettholder avhengigheten. Det er vanskelig de første ukene men så merker man ikke noe til suget mer. Drikk et glass vann eller sukkerfri saft når du kjenner suget. Ikke ta en eneste godteribit Anonymkode: e0132...f33 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #6 Del Skrevet 4. desember 2023 jeg starter med periodisk faste. Brått og brutalt, men det funker. var tøft de første 2 dagene. Drikker mye vann. Nå kunne jeg gått ennå lenger uten mat enn planen, uten å bli uvel. Spiser også mye mindre godis enn før men koser meg i helgene. men skal innrømme at det ikke smaker like godt som tidligere. Er du veldig avhengig er det kanskje lurt å kute i helegen også. Jeg har beholdt det som en "belønning" å se fram mot og jeg har klart å holde det der. Men vet mange sliter med å stoppe igjen da... Passer på å spise mye proteiner og ting som metter lenge. Har feks kutta ut brød....spiser rugsprø, salater, kylling, proteinpudding, egg i alle varianter. Havregrøt med egg og chiafrø, chiagrøt osv...."vanlige"middager sammen med familien. Alt fra kjøttkaker, fisk, pizza, taco osv. Alt med måte Gått ned 13 kilo siden sommeren, og BMI var vel på over 30 og nå nede på 25... Anonymkode: ae9f5...cc5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #7 Del Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei. Jeg har i en årrekke vært en sukker-junkie og kroppen er nok veldig avhengig. Jeg tenker ofte at «i morgen skal jeg slutte», men klarer ikke. Jeg kan faktisk forstå at folk med andre avhengigheter sliter med å slutte, for det er vanskelig!! Men hvordan skal jeg venne denne kroppen på mindre kalorier? For jeg kan bli svimmel og uvel om jeg spiser mindre.. Jeg har en BMI på 33, så jeg må helt klart gjøre noe. Klær i L passer såvidt og jeg har et ansikt som ikke kler disse kg. I tillegg hadde det vært deilig å kunne ha på seg klær og følt seg litt vel. Jeg trenger tips til hvordan jeg kan holde ut at jeg spiser mindre godteri? Jeg kan ikke spise sukker på denne måten. Kan jeg erstatte med frukt, men det øker vel også blodsukker? Sist men ikke minst; er det noen som har klart det? Anonymkode: 80ee2...238 Les deg opp på periodisk faste, og start forsiktig. Så tilvennes du. Som med alt annet handler det om å ta det sakte. Anbefaler boka «fast like a girl», for å jobbe med hormonene og ikke mot. Ville nok byttet ut karbohydrater med protein og fett, med mål om å spise mindre mengde, men ikke alltid det er kaloriene som er for mange egentlig. Bare at de har feil kilde. Bytt heller ut med nøtter enn med frukt. Avokado,..egg..: jeg får så craving på egg etter 18-24 t faste. Det er alt kroppen ønsker seg, og etter to egg er den happy i lang tid Anonymkode: 844a8...c41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #8 Del Skrevet 4. desember 2023 Du må få i deg større andel protein og fett, det metter mye mer på kalori, og du vil ikke slite så mye med sult Anonymkode: 72089...9a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #9 Del Skrevet 4. desember 2023 Ikke fokuser på hva du skal slutte med, fokuser på hva du vil legge til! Om du har lyst på sjokolade, forsøk å spise to klementiner og to epler først. Da frister sjokolade ofte mindre etterpå. Eventuelt 3 Skyr på rappen om du vil ha proteinrik kost. Jeg er veldig slank, men er en volumspiser. Med det mener jeg at jeg må spise STORE porsjoner ved hvert måltid for å føle meg tilfredstilt. Pøser på med masse salat, brokkoli og gulrøtter til hvert måltid. Synes også grønnsaker og kjøtt gratinert med ost er kjempegodt! Det er også veldig sunt og mettende. Hender også jeg bytter ut Twixen med to sjokoladeproteinbarer. Kalorimessig er det forholdsvis likt, men følelsen av å være sunnere hjelper meg til å ta gode valg de neste timene/dagene. Anonymkode: d17d1...082 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoia Skrevet 4. desember 2023 #10 Del Skrevet 4. desember 2023 Hva er poenget med å ha kaloriunderskudd? Bare kjør på med jevne måltider med sunn mat, i passe mengder. Da stabiliserer kroppen seg selv. Unngå alt som skal gjøre det lettere på kort sikt. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 4. desember 2023 #11 Del Skrevet 4. desember 2023 Hoia skrev (7 minutter siden): Hva er poenget med å ha kaloriunderskudd? Bare kjør på med jevne måltider med sunn mat, i passe mengder. Da stabiliserer kroppen seg selv. Unngå alt som skal gjøre det lettere på kort sikt. Det er jeg veldig enig i. Tenk hvis alle som spiser kalorioverskudd hadde begynt å heller spise akkurat passe, verken kalorioverskudd eller underskudd. Da over lang tid, kanskje veldig lang tid for noen, hadde vekten stabilisert seg og vi hadde hatt en sunnere kropp. Sånn har jeg prøvd å leve i alle år siden jeg var veldig ung. Og jeg veier det samme som jeg gjorde for 30 år siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #12 Del Skrevet 4. desember 2023 17 minutter siden, Hoia said: Hva er poenget med å ha kaloriunderskudd? Poenget er å gå ned i vekt. Noe hun ønsker og trenger med en bmi på 33. Anonymkode: 262f0...656 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #13 Del Skrevet 4. desember 2023 Da jeg overvant min sukkeravhengighet, så tok jeg en teskje eller to med cocosa når jeg fikk sukkersug. Kokosfett har mellomlange fettsyrer som kroppen klarer å bruke raskt. Fett kan også gjøre deg mindre sulten og gi et mer stabilt blodsukker. Anonymkode: b38b9...b15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoia Skrevet 4. desember 2023 #14 Del Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Poenget er å gå ned i vekt. Noe hun ønsker og trenger med en bmi på 33. Anonymkode: 262f0...656 Det er ledig lett å fyke raskt opp igjen på den måten, samtidig skjer det noe i hjernen som ikke er utpreget positivt for alle. En slags utflating. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #15 Del Skrevet 4. desember 2023 Sukker er ikke noe farlig. Det er veldig vanskelig å gå ned i vekt dersom en viktig matvaregruppe blir forbudt og demonisert. Både sjokolade og smågodt kan ha plass i et sunt kosthold. Jeg er også glad i søte ting, og lager meg en stor fruktsalat hver dag etter middag. Kiwi, granateple, mango, bringebær og blåbær. Dødsgodt! Og kjempesunt🥰 I helga blir det en Twixbar eller to, og en liten pose med noe surt. Jeg har en bmi på 18. Har en helt vanlig forbrenning, og et helt vanlig kosthold. Spiser meg alltid 80% mett, den resterende metthetsfølelsen kommer ofte en halvtime etter spisingen. Ikke fokuser så mye på hva som ikke er bra, forsøk å tenke på hva man skal ha mer av! Gode, søte ting kan være Skyr, banan, Pepsi Max, druer, etc. Bedre enn sjokolade ernæringsmessig! Om du har en bmi på 33 inntar du jo ekstremt mye mer energi enn hva kroppen behøver. Du kan nok lett kutte ned 500 kalorier om dagen, uten å gå sulten. Lykke til!❤️ Anonymkode: d17d1...082 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoia Skrevet 4. desember 2023 #16 Del Skrevet 4. desember 2023 Hoia skrev (45 minutter siden): Det er ledig lett å fyke raskt opp igjen på den måten, samtidig skjer det noe i hjernen som ikke er utpreget positivt for alle. En slags utflating. De blir sånn blasse i øynene, høye på noen få temaer og går inn i en selvorientrert transe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #17 Del Skrevet 4. desember 2023 Det første er at du klarer å se på sukkerinntaket som en avhengighet på lik linje som andre avhengigheter. Narkomane og alkoholikere får abstinenser når de går uten rusen sin. Det at de blir svimle og uvel av mangel på giftstoffer kroppen har vent seg til. Jeg mener ikke at sukker er et giftstoff, altså. Mange kan spise godteri i begrensete menger uten å crave det konstant, på samme måte som Ikke-alkoholikere fint kan kose seg med et par glass vin en lørdag uten at kroppen craver det ellers. Men en alkoholiker kan ikke kose seg med 2 glass vin, og en sukker-junkie (dine ord) kan ikke kose seg med 2 sjokoladebiter. De må ha mye mer for å ikke bare føle en tilfredsstillelse, men for å få "en slags utflating" som en her i tråden beskrev godt. Det blir en default-tilstand å ha mye sukker eller promille i blodet. Blodsukkeret ditt vil være mest stabilt med å fjerne så mye sukker som du klarer. Du vil bli mindre svimmel og uvel jo lengre det går uten sukkeret (dopet ditt). Og vekten vil gå ned uten at du trenger å tenke så mye på noe annet enn å kutte sukkeret. Anonymkode: 73013...be5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eller Skrevet 4. desember 2023 #18 Del Skrevet 4. desember 2023 Jeg vil anbefale deg å søke opp Marit Kolby på instagram, og lese hva hun har å si om kosthold. Hun har også gitt ut en bok, men jeg tror du finner mer på nett enn det står i den. Hun har også vært med i mange podcaster. Hun fremmer et naturlig kosthold med råvarebasert mat, og pause mellom måltidene. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 4. desember 2023 #19 Del Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg tror løsningen for mange er å ikke tenke på kaloriunderskudd. Har du for mye fett, har du per definisjon mer enn nok kalorier å ta av, og det er jo et paradoks at man kan være kraftig overvektig, sulten og energiløs samtidig. Kroppen din er vant til at all energi den skal bruke, kommer fra maten, selv om det er masse fett tilgjengelig. Den må "læres" at energien er tilgjengelig. Da kan det hjelpe å spise sjeldnere, altså en eller annen form for periodisk faste. Nei. Periodisk faste gjør ingen verdens ting ut over å potensielt oppnå kaloriunderskudd. Det hjelper ikke å spise sjeldnere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 4. desember 2023 #20 Del Skrevet 4. desember 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hei. Jeg har i en årrekke vært en sukker-junkie og kroppen er nok veldig avhengig. Jeg tenker ofte at «i morgen skal jeg slutte», men klarer ikke. Jeg kan faktisk forstå at folk med andre avhengigheter sliter med å slutte, for det er vanskelig!! Men hvordan skal jeg venne denne kroppen på mindre kalorier? For jeg kan bli svimmel og uvel om jeg spiser mindre.. Jeg har en BMI på 33, så jeg må helt klart gjøre noe. Klær i L passer såvidt og jeg har et ansikt som ikke kler disse kg. I tillegg hadde det vært deilig å kunne ha på seg klær og følt seg litt vel. Jeg trenger tips til hvordan jeg kan holde ut at jeg spiser mindre godteri? Jeg kan ikke spise sukker på denne måten. Kan jeg erstatte med frukt, men det øker vel også blodsukker? Sist men ikke minst; er det noen som har klart det? Anonymkode: 80ee2...238 Frukt er veldig bra. Sunt og har lav kaloritetthet, så du må spise mye for å få i deg mye kalorier. Har du prøvd å generelt spise mat med lavere kaloritetthet? En annen ting å tenke på er at både fiber og protein kan gi økt metthetsfølelse. Ignorer alle som snakker om "mirakelkurer" som periodisk faste eller annet. Skal man ned i vekt så er det kaloriunderskudd so gjelder. Og hvis du greier å få i deg mat som metter litt bedre, så kan du kanskje klare å oppnå kaloriunderskudd uten å sulte deg. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå