Gjest Cr@sh i.i. Skrevet 5. september 2008 #21 Skrevet 5. september 2008 Vi fikk et helt nytt barn etter fjerning av mandlene - det sier vel sitt.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 5. september 2008 #22 Skrevet 5. september 2008 jeg tok mine i en alder av 19 etter å ha vært kronisk syk i3 år.. det var helt grusomt de to ukene etter, men det sies jo at jo eldre en er destod verre!! I ettertid har det hjulpet veldig, fortsatt mye syk men ikke 1/3 av det jeg var før...
Gjest antigartner Skrevet 5. september 2008 #23 Skrevet 5. september 2008 Alle de voksne jeg kjenner som tok mandlene som barn, har store problemer med halsbetennelser, heshet og sårhet. Dette er merkelig. Jeg kjenner kun til det motsatte. Som barn hadde jeg skrekkelig mange halsbetennelser, og tok mandlene som tenåring. Forskjellen var som natt og dag, og på 20 år har jeg hatt to halsbetennelser, og er sjelden eller aldri hes eller sår. Jeg kjenner ganske mange andre som også har tatt mandlene, og ingen av de jeg kjenner har problemer i det hele tatt. Det er heller ikke vanlig å ta mandlene på grunn av ørebetennelser lenger. Jeg vet ikke om det var særlig vanlig tidligere heller. Til TS: Legene er mye mer restriktive med å fjerne mandlene nå enn de var før. I og med at dere har fått avtale om fjerning av mandler, tror jeg du kan være ganske sikre på at vurderingen som er gjort av fastlegen er godt begrunnet. Lykke til med avgjørelsen, og eventuell operasjon!
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 4. november 2008 #24 Skrevet 4. november 2008 Tok mandlene igår, og det har gått veldig bra så langt. Kjenner smerter i halsen, men de er ikke SÅ ille. Har noen spørsmål angående ettervirkningene. Før så var jeg fote trøtt å sliten og ofte slapp, kan operasjonnen føre til at jeg får mere overskudd i hverdagen? Og hvor mange dager må jeg regne med å ha smerter i halsen?
Gjest Pupsilure Skrevet 4. november 2008 #25 Skrevet 4. november 2008 Siste gjest, kan du fortelle meg litt om hvordan det var? Jeg skal ta dem om 1 mnd, og gruer meg så sinnsykt!! Vil vite alt....
Gjest Gjest_tussa_* Skrevet 4. november 2008 #26 Skrevet 4. november 2008 Fjernet mandlene mine for 1,5 år siden. Har hatt så mye dritt med halsen oppigjennom siden jeg var liten, kyssesyke, halsbetennelse, borte fra jobb og skole pga vondt og kunne ikke snakke.... Og alle de antibiotika kurene har bare gjort det værre, da det viser seg at 2 ganger antibiotika i året ikke er godt for kroppen, og derfor har jeg fått matintoleranse så det holder.... Det er sjelden man blir innlagt på sykehus og må ta sprøyter og slikt da.... Det går som regel bedre med flesteparten, der man drar hjem samme dag eller neste, og har vondt i 2 uker men det hjelper jo litt at man kan drikke så mye vaniljesaus man bare vil hehehe =) Aldri angret - selv om det gjorde utroooolig vondt, har fått bedre livskvalitet! ( jeg er 24 )
Gjest Gjest_tussa_* Skrevet 4. november 2008 #27 Skrevet 4. november 2008 Det er veldig individuelt med smerte. "folk flest" har vondt ca 2 uker etter, altså at man merker det er ømt nede i halsen. Dag 7-8 er den verste dagen, da begynner visst stingene å sette seg, så den dagen var den værste dagen for meg.. en kompis av meg hadde ikke vondt etter 1 uke, så han var jo heldig. Kort. Dem doper deg ned, gjør operasjonen, kanskje du blir kvalm og døsen etter på eller kanskje kjennes alt ok ( når jeg var ferdig på bordet spurte jeg mamma om jeg hadde operert eller ikke fordi jeg ikke kjente noen ting ) , jeg var fin hele første dagen, men det var nok litt pga neddopingen, men etter det tok jeg smertestillende kontinuerlig gjennom hele døgnet i 2 hele uker. det blir mye kjedelig mat.... Gele osv... Is... hvis man prøver å spise noe så kan man kjenne at man har noe "risper" i halsen, i allefall følte jeg det slik, så jeg drakk bare vaniljesaus. Og, det er bare å putte inn stikkpiller, ikke snakk om at du vil svælge noen piller Lykke til !!! =)
Ambriel Skrevet 4. november 2008 #28 Skrevet 4. november 2008 Pupsilure: Jeg tok mine for 2 år siden, da var jeg 18 år. Etter infeksjoner og sykdommer som legen egentlig aldri fant ut av var det på tide å fjerne dem. De var flere ganger så hovne at jeg hadde problemer med å puste! Etter lang ventetid her i Kr.sand søkte jeg om å komme på Ahus, hvor jeg kom inn med en gang! Gruet meg selvfølgelig veldig men alle sykepleierne og overlegen som opererte meg var kjempehyggelige. Når du kommer så går du først til en sjekk hos en av legene, så blir du vist rommet ditt hvor du må skifte til sykehusklær. Der får du også noen tabletter (bla. noen som skal gjøre deg rolig, husker ikke hva de heter) men de hjalp med en gang, og jeg slappet veldig av! Så setter de inn en veneflon i hånden din, denne gjør at du får væske i kroppen (siden du kommer fastende) Så ble jeg liggende i en halvtime på rommet eller noe før jeg ble trillet ned til operasjonsstuen. Jeg måtte ligge på et annet rom å vente litt fordi de hadde fått inn en hasteoperasjon, så jeg ble liggende å lese et blad og snakke litt med de andre pleierne om operasjonen. Inne i operasjonssalen flytta jeg meg over på benken, og mens de kobla meg til maskinene lå jeg og kikket nysgjerrig rundt. Har jo aldri operert før eller hatt narkose så jeg var jo veldig spent, men samtidig veldig rolig, visste jeg var i gode hender! Legen min var kjempekoselig, og fortalte litt, så forteller han med at jeg vil nå begynne å føle meg litt søvning, og 3 sek etterpå var jeg i drømmeland hehe Husker at jeg drømte, så da jeg våknet måtte jeg absolutt fortelle dette til alle i rommet (selv om jeg omtrent ikke kunne snakke ) Jeg ble trillet opp til oppvåkningen hvor jeg lå i ca 2 timer. Var fremdeles så trøtt etter narkosen så duppet av omtrent hele tiden. Gjennom hele dagen hadde jeg hatt en pleier (student eller noe) som fulgte meg, og hun satt ved min side under oppvåkningen også, kjempekoselig jente/dame! Så ble jeg trillet opp på rommet hvor jeg ble liggende helt stille, var nemlig så utrolig kvalm. Dette er veldig vanlig etter operasjonen siden det renner en del blod ned i magen, og det vil ikke magen ha der så da kommer det opp, og det gjorde det idet kjæresten min kom for å besøke meg. Men det var egentlig godt, for da forsvant hele kvalmen og jeg begynte å føle meg bedre. Den natten sov jeg omtrent ikke, hadde fremdeles veneflonen i hånda, og de hadde stukket meg i begge hender så den andre var sår , mannen jeg lå på rom med snorket noe inni granskauen, høyt ( ) Så da det endelig ble morgen var jeg utrolig glad! Fikk yoghurt som gikk ned på høykant (var skikkelig sulten) og masse is! Kjente ingen smerter før jeg var kommet hjem, da svei det skikkelig i halsen. Du tar jo stikkpiller (Paralgin Forte og Voltaren), og disse hjalp meg med en gang! Smertene var verst om morgenen når jeg våknet, og på ettermiddag/kvelden, ellers om dagen kjente jeg ingenting Det verste synes jeg var at matlysten var der, men jeg kunne jo omtrent ikke spise noe. Begynte forsiktig med loffskiver med syltetøy etter et par dager (uten skorper selvsagt) og det gikk veldig fint bare jeg tygget det veldig godt. Et godt tips, hold deg i ro den første uken! Hvis du spiser lite har ikke kroppen energi. Jeg var så lei av å ligge hjemme så jeg og kjæresten min dro på Ikea, og det skulle jeg ikke gjort. Var kvalm og svimmel gjennom hele turen (ble bare en kjapp runde gjennom hvor vi kjøpte 1 ting) og da vi kom på busstoppet svartnet det helt for meg og jeg var 2 sek fra å falle i bakken. Så det er ikke å anbefale Nå var det riktignok ikke meg du spurte, men jeg så innlegget og tenkte jeg kunne svare Er det noe mer du lurer på så er det bare å spørre
Ambriel Skrevet 4. november 2008 #29 Skrevet 4. november 2008 Forresten så var operasjonen verdt det for min del! Jeg var veldig plaget med allergi, men dette har blitt mye lettere! Jeg var allergisk mot hund, men nå har vi hund selv. Jeg fikk riktignok halsbetennelse året etter, men utenom det så har jeg holdt meg mye friskere enn før jeg tok dem
Gjest Pupsilure Skrevet 4. november 2008 #30 Skrevet 4. november 2008 Jeg liker ikke tanken på at de driver med skalpell nedi halsen min jeg Og jeg syntes narkose høres så stort og skummelt og farlig ut. Syr de? Kanskje jeg går ned litt i vekt og da!
Ambriel Skrevet 4. november 2008 #31 Skrevet 4. november 2008 Jeg liker ikke tanken på at de driver med skalpell nedi halsen min jeg Og jeg syntes narkose høres så stort og skummelt og farlig ut. Syr de? Kanskje jeg går ned litt i vekt og da! Jeg synes også det virka veldig skummelt, og tenkte tanker som: "Tenk om jeg ikke våkner?" Men jeg tror det er bedre å sove enn å være våken under en slik operasjon Tror ikke de syr, du får jo skorper etterpå. Fant dette: Legen fjerner hele mandelen og etterlater seg et sår i svelget som i prinsippet ligger åpent og gror i løpet av 7-10 dager. og Inngrepet tar ca. 30 minutter og er stort sett ukomplisert. Mandlene pelles ut langs kapselen med et operasjonsinstrument som ligner en skje eller saks. Blødninger stoppes med kompresjon med tupfer og man kan også etse med strøm (diatermi).
Drops Skrevet 4. november 2008 #32 Skrevet 4. november 2008 Jeg tok mandlene når jeg var 5 år gammel, og ettersom jeg kan huske det var det ikke en traumatisk opplevelse i det hele tatt. Jeg hadde ikke noe særlig vondt, og bare ei lita stund etter at jeg hadde våknet spiste jeg en is, også sang jeg for legen Etter at jeg tok dem, sluttet jeg helt å ha vondt i halsen, og ble mye mindre vrang fordi jeg ikke var syk lenger. Jeg vil absolutt anbefale å la ungen din gå gjennom den lille rutineoperasjonen det faktisk er, for det er virkelig verdt det.
Gjest Pupsilure Skrevet 4. november 2008 #33 Skrevet 4. november 2008 Takk Ambeirel. Ja,. jeg vil heller sove enn å være våken! :fnise: Jeg så ikke alt du hadde skrevet før nå jeg.... Tusen takk!! Nå skal ikke jeg på sykehus, men privatklinikk, så det er nok litt annerledes der. Jeg drar visst hjem kort tid etter operasjonen. Koblet de deg til maskiner? Jeg er så redd for å få masse slanger stappet inn både det ene og det andre stedet
Ambriel Skrevet 4. november 2008 #34 Skrevet 4. november 2008 Takk Ambeirel. Ja,. jeg vil heller sove enn å være våken! :fnise: Jeg så ikke alt du hadde skrevet før nå jeg.... Tusen takk!! Nå skal ikke jeg på sykehus, men privatklinikk, så det er nok litt annerledes der. Jeg drar visst hjem kort tid etter operasjonen. Koblet de deg til maskiner? Jeg er så redd for å få masse slanger stappet inn både det ene og det andre stedet Du ligger jo i narkose, så noen maskiner må jo til for å holde deg i live hehe De slangene jeg husker at jeg hadde var veneflonen i armen, og en slange ned i halsen, men den setter de inn når du har sovna, jeg holdt på å våkne når de tok den ut, så derfor husker jeg den
la Flaca Skrevet 4. november 2008 #35 Skrevet 4. november 2008 Alle de voksne jeg kjenner som tok mandlene som barn, har store problemer med halsbetennelser, heshet og sårhet. Faren til barna mine var ørebarn, og derfor tok de mandlene hans. Siden det har all sykdom satt seg i halsen, og han har mye trøbbel med den. Han sier han aldri i livet hadde gått for operasjon på noen av ungene, uansett hvor mye sjuke de var. Hrrmm? Det skal jo helst være motsatt da. Mannen min tok mandlene da han var 7, har ikke hatt en halsbetennelse siden. Jeg tok dem da jeg var 23 og har samme erfaring. Kan bli forkjøla, men ingenting setter seg i halsen liksom. At du kjenner så mange mandelløse som har problemer med halsbetennelser syns jeg høres meget besynderlig ut. Så lite logisk som det kan bli lissom.
Daiquiry Skrevet 4. november 2008 #36 Skrevet 4. november 2008 De svir de vekk på voksne, er derfor man har vondt så lenge etterpå. Du får brannsår nedover hele halsen, og et lekkert belegg etterpå. Men det går fort bort og det er definitivt verdt det!!!
Gjest Gjest_Gro_* Skrevet 3. desember 2008 #37 Skrevet 3. desember 2008 Jeg ble litt sjokkert i dag da jeg tok med sønnen min til øre, nese og hals. Han fikk operasjonstime i morgen alt for fjerning av både mandler og polypper. Det kom brått på. Har egentlig ikke tenkt på at han har hatt plager men synes han har pustet tungt om natten. Han har nemmelig ikke vært mye syk. Fikk beskjed om de store mandlene også være være grunnen til at han har litt utydelig tale. Om han både får tydligere tale og bedre nattesøvn er det i seg selv hvert inngrepet. Er bare så engstelig for om han kommer til å få veldig vondt! Hvor lenge og hvor mye! Har ikke så mye tid å forberede han på da vi fikk time i dag for operasjon i morgen.
org Skrevet 3. desember 2008 #38 Skrevet 3. desember 2008 Gutten vår snorket som en kar, slet med gjentatte ørebetennelser, halsvondt og spiste svært sent. Han fikk tatt mandlene da han var 5 år, og alt har bedret seg! Stikkpiller mot smerter var det viktigste de 10 første døgnene etter operasjonen. Og iste og risifrutti. Ville ikke ha is, for det svei i halsen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå