Gå til innhold

fjerning av mandler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått innkallelse til opperasjon av min lille førsteklassing. Avgjørelse om opperasjon er tatt etter sjekk hos fastlege. Gutten min er ofte forkjølet og snørrete, og dette var årsaken til legebesøket. Synes det er litt skremmende å skulle opperere han, og har forstått på andre at det tidligere skulle mye mere til enn forkjølelse før mandlene ble fjernet.. Hva tror dere som har erfaringer på området?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg hadde garantert gått for operasjon.

Jeg skulle også egentlig ha operert mandlene når jeg var på ditt barns alder, men det ble brått ikke noe av. Har slitt veldig med halsen opp igjennom, Mye fravær på skolen. Og det ble til slutt så ille at jeg måtte operere når jeg var ca 18år. Det var IKKE en god opplevelse! De sier at det blir vondere jo eldre mann blir, så jeg anbefaler operasjon nå.

Skrevet

Gutten min tok mandlene da han var fire, grunnet mye snorking, halsvondt og neseblod (tok også polypper).

Selve operasjonen tok 20 minutter, oppvåkningen tok en time, med mye hosting, gråt og blod. Men, jeg hadde fått beskjed om å gi ham mye yoghurt, is og suppe da vi kom hjem. Det han ville ha, var brødskive med kaviar :ler:

I det hele tatt, totalt udramatisk. Go for it! Gutten min er mye bedre nå.

Skrevet
Gutten min tok mandlene da han var fire, grunnet mye snorking, halsvondt og neseblod (tok også polypper).

Selve operasjonen tok 20 minutter, oppvåkningen tok en time, med mye hosting, gråt og blod. Men, jeg hadde fått beskjed om å gi ham mye yoghurt, is og suppe da vi kom hjem. Det han ville ha, var brødskive med kaviar  :ler:

I det hele tatt, totalt udramatisk. Go for it! Gutten min er mye bedre nå.

Min gutt blør og mye neseblod.. Har aldri sett det i sammenheng med mandlene.. Men da har jeg lært noe nytt.. Takk for svar!

Gjest gjest 0
Skrevet

Jeg synes ikke det er noe å tenke på en gang. Ta de nå, da blir det mindre smertefullt og han slipper å være mye syk resten av livet. Legen anbefaler ikke en slik operasjon uten grunn

Jeg tok mine i oktober (er 25) og livet mitt har blitt et annet! Jeg kan leve normalt igjen, og få med meg både studier og jobb.

Ikke gi han fast føde den første uka. Han kan risikere å rive opp sårene! Det er en grunn til at man får beskjed om flytende og ikke varm føde de første dagene....

Gjest en mor på besøk
Skrevet

Alle de voksne jeg kjenner som tok mandlene som barn, har store problemer med halsbetennelser, heshet og sårhet.

Faren til barna mine var ørebarn, og derfor tok de mandlene hans. Siden det har all sykdom satt seg i halsen, og han har mye trøbbel med den. Han sier han aldri i livet hadde gått for operasjon på noen av ungene, uansett hvor mye sjuke de var.

Gjest gjest 0
Skrevet

Jeg har nesten ikke hatt en eneste halsbetennelse (bare som barn), bare problemer med bihulebetennelser annenhver uke, og mye forkjølelse, hovne mandler og feber, men lite halsvondt. Jeg har ikke vært syk en eneste gang siden oktober selv om alle rundt meg har vært syke opptil flere ganger. De andre jeg har hørt fra som tok mandlene som barn har også vært mer eller mindre friske resten av livet.

Skrevet

Tok mandlene som tenåring, har aldri angret. Hadde mange halsbetennelser i flere år uten å få tilbud om å fjerne, så om barnet ditt har fått innkallelse er det nok en grunn til det. I forhold til halsbetennelser (der man ikke får spist på mange dager, mange kurer med antibiotika etc) er det en lek å fjerne mandlene. Uansett, forbered han godt på forhånd så det blir minst mulig skremmende.

Gjest Betty Boop
Skrevet

Jeg hadde mye plager med halsen i oppveksten etter hva jeg har blitt fortalt. Husker ikke egentlig at det var noe problem selv. Men husker at de var mye diskusjon om at de skulle tas. Nå ble de aldri tatt da. Men nå som voksen er jeg faktisk svært lite syk. Tror jeg har vært på en eneste pencilinkur i mitt liv. Eller kanskje to?

Jeg trodde de nærmest hadde sluttet å fjerne mandler jeg?

Gjest gjest 0
Skrevet
Jeg hadde mye plager med halsen i oppveksten etter hva jeg har blitt fortalt. Husker ikke egentlig at det var noe problem selv. Men husker at de var mye diskusjon om at de skulle tas. Nå ble de aldri tatt da. Men nå som voksen er jeg faktisk svært lite syk. Tror jeg har vært på en eneste pencilinkur i mitt liv. Eller kanskje to?

Jeg trodde de nærmest hadde sluttet å fjerne mandler jeg?

Nei det er fremdeles lang ventetid på dette, min lege hadde en dag i uka han bare gjennomførte disse operasjonene, så jeg tror ikke det har blitt noe mindre med årene..

Skrevet

Gå for operasjon. Vi fikk et helt nytt liv etter at våre ble operert.

Skrevet

Jeg ville gått for operasjon, dersom legen anbefalte det. Selv hadde jeg ofte forkjølelser og halsbetennelse før jeg opererte, etterpå nesten aldri. Noen ukers smerte er absolutt verdt det, når det medfører mindre sykdom resten av livet. :)

Skrevet

Du sparer ungen din for mye lidelse og deg selv mange hjemmedager med sykt barn ved å operere! Det er dessuten atskillig bedre å gjøre det når barna er små. 6-7 år er en fin alder. (Var selv 22 da mandlene ble tatt og det var ikke morsomt.)

Det er blitt mer og mer vanlig å operere ut mandler, særlig hos dem som har 5-6 infeksjoner i året. Selv har jeg ikke hatt en eneste arrig halsinfeksjon siden operasjonen, for 9 år siden. Datteren min på 1,5 skal sannsynligvis fjerne dem i 2-3 års alderen. Ingen hyggelig tanke, men verdt det. Stadige øre- og halsbetennelser er heller ikke noe særlig. ;)

Skrevet (endret)

Hadde definitivt gått for operasjon!

To av våre gutter og mannen min har fått fjernet mandlene og alle fikk et helt nytt liv etterpå. Mannen min fikk ikke tatt sine før han var voksen og han ville ungått mange år med plager og også mye av smertene etter operasjonen om han hadde fått dem fjernet som barn (mye lettere for unger å komme seg etter mandeloperasjon enn for voksne).

Endret av asterix
Gjest Turboguri
Skrevet

Jeg var også mye syk når jeg var mindre..

Oppererte bort mandlene og polypp når jeg var 11 eller noe, og jeg

er så og si aldri syk..

Og så våkner jeg ikke hele huset med snorkinga mi lengre

heller.. :ler:

Gjest Very Victoria
Skrevet

Hadde helt klart gått for operasjon, du sparer ungen din for utrolig mye lidelse og deg selv for mange dager borte fra jobb med sykt og gråtende barn.

• 2 år senere...
Gjest Gjest_Louise_*
Skrevet

Hei, jeg har nå fått 4 timer der jeg skulle fjernet mandlene, men har ungått det. Fjern mandlene når ungen er liten, jeg ser hvor jeg sliter med det nå, er 18 år. Sliter med søvn, og det går utover skole og arbeid, har hatt kyssesyken og hevelsen av mandlene har ikke gått ned igjenn enda. Har panikk for fjerning av mandler, men håper jeg tørr snart, er så redd!

Skrevet

Jeg tok mine i fjor, og har ikke angret et sekund!! har ikke vært snufsete engang siden. Det var veldig vondt den 7 dagen etter operasjonen, men jeg hadde glatt gjort det igjen! Tenk hva du får igjen for dette!!!!!!! Lykke til!

Skrevet

Jeg lå i flere uker på sykehus, med ca 2 sprøyter hver dag da jeg var fem. Etter at jeg hadde tatt mandlene, og det fordi mandlene skulle ha blitt tatt maaange uker før, men ingen sjekket det. Jeg husker det godt for det var smertefullt, så ja, få det gjort nå.

Skrevet
Hadde definitivt gått for operasjon!

To av våre gutter og mannen min har fått fjernet mandlene og alle fikk et helt nytt liv etterpå. Mannen min fikk ikke tatt sine før han var voksen og han ville ungått mange år med plager og også mye av smertene etter operasjonen om han hadde fått dem fjernet som barn (mye lettere for unger å komme seg etter mandeloperasjon enn for voksne).

Oj, her var det en gammel tråd som var kommet opp gitt, for siden dette svaret mitt har 4 til av barna våre fått tatt mandlene og enda en står på vent for å få fjernet sine. Og med de 4 er det samme erfaring som de første to, de har alle fått nye liv etter inngrepet. Ville ikke nølt med å fjerne mandlene på alle barn som plages.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...