Gå til innhold

Trene hest i sprang

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 
Jeg er forrytter til som er 7 år gammel, han er ikke ridd så mye i sprang, jeg har hatt han på for i ca 2 år og på den tiden er det bare jeg som har ridd han i sprang og hoppet med han. Jeg har ikke ridd spessielt mye sprang med han mtp alder og at han ikke kan så mye, har hoppet 70 cm med han og det tok han veldig fint. Han er veldig flink til å hoppe og kan nå langt med riktig trening, han hoppet over et gjerde på over 1 meter for noen uker siden og han er ganske liten. Men det jeg lurte på var om hvordan jeg kunne trene han til å bli bedre i sprang, er på 60 cm nivå ca, har lyst til å hoppe høyere med han og vet han har talent. Hvilken øvelser kan jeg trene på og hvor fort bør jeg gå fram? Han kan finne på å kikke litt

Anonymkode: dfd70...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger veiledning av en trener som ser deg og hesten fra bakken 

Anonymkode: 31cdd...365

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du behøver en ridelærer.

En hvilken som helst rytter og en hvilken som helst hest kan hoppe 120/130/140/150 cm (med mindre det er en bitteliten ponni). Det å hoppe "høyt" i seg selv er ingen ferdighet. Det som er viktig er hva som skjer i mellom hinderne og resten av banen. 

60 cm er ikke et nivå, det beskriver en høyde. På samme måte som 40, 20, 140 og 100 cm er en høyde, ikke et nivå. 

Hilsen rideinstruktør og tidligere utøver. 

Anonymkode: 463b4...af4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke mulighet til å ha trener mer enn 1 gang annenhver måned, kom litt feil ut det med nivå, mente at vi hopper fint 60 cm uten noen vegring men vil komme meg på et litt høyere stadiet enn det, er ikke noe mål og hoppe 120 men ponnien liker p hoppe og har lyst til å ivertfall klare 80, ponnien er 130 så den er relativt liten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør absolutt få på plass en trener når du skal avansere, både for å unngå at ride- og teknikkfeil blir leie uvaner og for å sikre at det blir trygt og gøy. Å komme seg over hinderet er en del av det, men spesielt hvis hesten kikker kan det hende det er mye som skjer mellom hindrene som en trener kan hjelpe med. Du trenger ikke og skal heller ikke hoppe makshøyde på hver trening uansett.

Anonymkode: 71a77...1be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du bør absolutt få på plass en trener når du skal avansere, både for å unngå at ride- og teknikkfeil blir leie uvaner og for å sikre at det blir trygt og gøy. Å komme seg over hinderet er en del av det, men spesielt hvis hesten kikker kan det hende det er mye som skjer mellom hindrene som en trener kan hjelpe med. Du trenger ikke og skal heller ikke hoppe makshøyde på hver trening uansett.

Anonymkode: 71a77...1be

Tenkte ikke å hoppe lakselusen hver trening, tenker å variere, men vil komme meg litt opp og frem da vi har hoppet 60 i 2 år nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har ikke mulighet til å ha trener mer enn 1 gang annenhver måned, kom litt feil ut det med nivå, mente at vi hopper fint 60 cm uten noen vegring men vil komme meg på et litt høyere stadiet enn det, er ikke noe mål og hoppe 120 men ponnien liker p hoppe og har lyst til å ivertfall klare 80, ponnien er 130 så den er relativt liten

Hvor høyt du hopper sier absolutt ingenting om nivå på hest og rytter. Dersom du vil hoppe 80 cm kan du sette opp et hinder på 80 cm. Om ponnien er 130cm er ikke det noe problem. Det er du som ser forskjell på 60 og 80 cm, for hesten er det så og si likt.

Men, husk at å hoppe høyere gjør deg ikke til en bedre rytter. Å hoppe høyere gjør ikke ponnien til en bedre ponni. Trening med en ridelærer vil gjøre deg og ponnien bedre, ikke et enkelthinder på 60, 80 eller 100 cm.

Anonymkode: 463b4...af4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...