Gå til innhold

Var folk slankere på 90-tallet fordi røyking var mer vanlig? At det dempet appetitten slik at folk ikke gikk amok med mat?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Røyk er nok neppe hele årsaken. 

Mine teorier;

Internett

Mer tilgang til spisesteder

Mer stress

Mindre tid til matlaging

Bruker bil oftere

Flere hjelpemidler i hjemmet, robotstøvsuger, robotgressklipper, fjernstyring av lys/elektriske apparater osv.

Billigere junk food/sjokolade/snacks

Mindre overskudd

Dårligere søvn

Leste nylig en forskningsrapport der det var forsket på hva slanke mennesker har til felles. Konklusjonen var «fikling». Dvs. mennesker som sjelden sitter i ro, de som er i konstant bevegelse.

Slike mennesker var det defintivt flere av på 80 og 90 tallet.

Anonymkode: 41355...ad0

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ulla Ullsokk skrev (3 minutter siden):

Samme her. Vi var flere på én grandis.

Vi også. Og absolutt ingen ble kjørt til skolen, uansett vær. Var det for mye snø til at brøytebilen hadde kommet, gikk vi på ski til barneskolen (80-tallet). 

Ble så og si aldri kjørt til trening eller venner, vi syklet eller gikk. Helt til vi ble 18 og fikk førerkort. 

Husker jeg hadde en sommerjobb 20 km hjemmefra. Når jeg hadde tidligvakt, kunne jeg sove 20 min ekstra om jeg syklet pga dårlig bussforbindelse. Så da syklet jeg de 20 km. 

Anonymkode: 01d29...15e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Røyk er nok neppe hele årsaken. 

Mine teorier;

Internett

Mer tilgang til spisesteder

Mer stress

Mindre tid til matlaging

Bruker bil oftere

Flere hjelpemidler i hjemmet, robotstøvsuger, robotgressklipper, fjernstyring av lys/elektriske apparater osv.

Billigere junk food/sjokolade/snacks

Mindre overskudd

Dårligere søvn

Leste nylig en forskningsrapport der det var forsket på hva slanke mennesker har til felles. Konklusjonen var «fikling». Dvs. mennesker som sjelden sitter i ro, de som er i konstant bevegelse.

Slike mennesker var det defintivt flere av på 80 og 90 tallet.

Anonymkode: 41355...ad0

Jeg har alltid vært slank og føler meg ikke som en fikler. Jeg tror jeg bare ikke spiser altfor mye. Trener normalt og spiser nok ganske sunt, men godteri og pizza i helgene, så ingen helsefrik.

Anonymkode: a4eb9...f67

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røykte på 90-tallet og var lubben. Jeg var egentlig lubben de fleste årene jeg røykte (15 år). Nå røyker jeg ikke, og er slank. 

Anonymkode: 59eba...9a5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Har tenkt på det. Pappa var en røyker og døde av lungekreft i 40-årene. Han var aldri feit. Jeg har aldri røyket, men er overvektig( litt opp og ned i vekt). Er redd for død tidlig selv. 

Kan man si at et nytt problem dukket opp da røykeproblemet ble kraftig redusert? Man kan jo lure på om det er kraftig ubalanse i kroppene våre som gjør at vi ødelegger vår egen kropp? 

Er det stress? Er det fordi kosevaner blir innarbeidet i ung alder? 

Bør sjokolade bak disken som tobakk? 

Anonymkode: e15c1...859

Stemmer nok det. Vanlig at røyker er slankere enn ikke-røykere. Får mindre appetitt av nikotin, men på den andre siden er det jo gift for kroppen 

Anonymkode: 5c9ac...c8c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Internett begynte å komme på 90-tallet. Tror heller grunnen ligger der. 

Tror aldri vi mennesker har vært så usosiale som nå når ‘sosiale medier’ er så store. Derav inaktivitet. Alle sitter hjemme i sofaen og er ‘sosiale’ fra skjermene sine. 
Det sammen med all den dårlige maten som selges i butikkene. Dårlig kombo. 

Anonymkode: f6533...3f7

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvem er "vi"?
Jeg er i 40-årene og har aldri delt en liten grandiosa med 3 andre personer - hverken da jeg var liten på 80- og 90-tallet eller nå. Det blir jo rett og slett for lite mat.

Anonymkode: 29b72...72b

Lite mat i hverdagen var vanlig hos oss på 80/90.ble akkurat mett, var man mer sulten kunne man ta en banan el.l.

Hendte var på besøk hos hos velstående familier, hadde man buffer som bugnet av mat på en vanlig onsdag. Du var kanskje en av de 

Unntatt hos besteforeldre på søndagene, de var livredde for å ha for lite mat 

Anonymkode: 28052...26b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Eller kan det komme av at alle var i aktivitet i stedet for å sitte inne og kikke på tv? Flere hadde fysisk arbeid og det var høyere fokus på mosjon på skolen. I tillegg ble det meste av maten laget fra bunnen av. Fisk og grønnsaker var relativt rimelig. 

Anonymkode: a7a67...273

Dette! Nå er det ekstremt mye mer stillesitting og mengder av ultraprosessert mat.

Anonymkode: 51405...eba

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker matvanene har endret seg. På 90 tallet spiste folk mat når det var måltid, nå småspiser folk mye mer mellom måltid. I tillegg var det meste fra bunnen før, mer reine råvarer, nå er det mer ferdigmat. 
vi har litt «lørdag» hver dag, med både brus og sjokolade, vi har bedre råd og ting er mer tilgjengelig. Vi koser oss mye med mat. 
finnes det noe forskning på dette? 

Anonymkode: c6bef...4cb

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor mye skal egentlig staten kontrollere oss, tenker du? Sjokolade selges mot legitimasjon og bak disken og kanskje bare av butikker som har "lisens", liksom? Vi er så dumme som folk at staten må inn og kontrollere alt vi spiser og foretar oss?

Nei. Slutt å skylde på andre for valgene du tar, og slutt å gnåle om at staten må komme på banen og hjelpe sånne som har dårlig viljestyrke som deg selv. Er du overvektig, er det din egen feil. Opparbeid deg litt mer viljestyrke og beveg der med og spis mindre, så ordner det seg. 

Anonymkode: 3aff7...b6c

Ts her

Jeg jobber med saken.Skal kutte ned på drit. Har definitvt ansvaret selv. Men mange mennesker er mye mer overvektige enn meg. Er det bare selvkontroll? Eller er det noe mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel brytningspunktet for når sosiale medier snart gjorde inntog og også da lettprodukter ble vanlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig mat var det på nittitallet også, men folk stresser muligens mer? Og vi sitter mye mer stille pga internett! 

Anonymkode: a4eb9...f67

Joda, men folk spiste ikke like mye dritt på den tiden som man gjør nå. Nå er det jo "kos" hele tiden overalt, og folk spiser og drikker dritt hele tiden. 

Anonymkode: caef1...27a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er mindre fysisk aktive. Tenker ikke på trening nødvendigvis, men man satt mindre foran tv’n og gjorde mer i huset eller ute. 

Ultraprosessert mat er mer vanlig, mer søtsaker og chips - og det er billig. Husker Grandiosa kostet 50 kr tidlig på nittitallet, da delte hele familien en Grandis på lørdagskvelden og tok heller en skive grovbrød om man ikke ble mett. 

Tror ikke det er røyken (med unntak av folk som slutter å røyke, de legger gjerne på seg 5-10 kg). 

Anonymkode: 01d29...15e

Ja vi spiste mye mindre. Vi er mer stresset nå og kjenner nok ikke så lett på metthetsfølelsen og spiser fortere og mer. 

Anonymkode: db663...474

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Stemmer nok det. Vanlig at røyker er slankere enn ikke-røykere. Får mindre appetitt av nikotin, men på den andre siden er det jo gift for kroppen 

Anonymkode: 5c9ac...c8c

Mine foreldre røykte i "alle" år, begge overvektige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her

Jeg jobber med saken.Skal kutte ned på drit. Har definitvt ansvaret selv. Men mange mennesker er mye mer overvektige enn meg. Er det bare selvkontroll? Eller er det noe mer?

Selvkontroll, kvalitet på maten du spiser, generell livsstil. Medisiner, stress, underliggende sykdommer, m.m, påvirker også. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ts her

For min del er det mangel på selvdisiplin grunnet ekstrem tidsklemme og tøffe utfordringer. Jeg var slank og trent for 15 år siden, da hadde jeg tid til å trene og svært få problemer i livet generelt. Jeg trøster meg med godteri innimellom klesvask, oppvask, lekser, oppfølgingsmøter på skolen, 120 % stilling på jobb og barnas treninger, fordi jeg føler at jeg fortjener noe lykke i livet. Så for meg så handler det om at jeg ikke har tid til å ta vare på meg selv, jeg bekymrer meg masse for barna og økonomien, lever i et nokså dødt ekteskap osv. Jeg har ingen motivasjon for å sulte meg.

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
13 minutter siden, AnonymBruker said:

For min del er det mangel på selvdisiplin grunnet ekstrem tidsklemme og tøffe utfordringer. Jeg var slank og trent for 15 år siden, da hadde jeg tid til å trene og svært få problemer i livet generelt. Jeg trøster meg med godteri innimellom klesvask, oppvask, lekser, oppfølgingsmøter på skolen, 120 % stilling på jobb og barnas treninger, fordi jeg føler at jeg fortjener noe lykke i livet. Så for meg så handler det om at jeg ikke har tid til å ta vare på meg selv, jeg bekymrer meg masse for barna og økonomien, lever i et nokså dødt ekteskap osv. Jeg har ingen motivasjon for å sulte meg.

Første bud må vel være å legge vekk vrangforestillingen om at man må sulte seg for å gå ned i vekt/holde en sunn vekt. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel strengt talt en verden før og etter smarttelefonene ble en forlenget kroppsdel hos nesten alle. Skjermslaveriet har nok gjort oss unødvendig late og feite 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har tenkt på det. Pappa var en røyker og døde av lungekreft i 40-årene. Han var aldri feit. Jeg har aldri røyket, men er overvektig( litt opp og ned i vekt). Er redd for død tidlig selv. 

Kan man si at et nytt problem dukket opp da røykeproblemet ble kraftig redusert? Man kan jo lure på om det er kraftig ubalanse i kroppene våre som gjør at vi ødelegger vår egen kropp? 

Er det stress? Er det fordi kosevaner blir innarbeidet i ung alder? 

Bør sjokolade bak disken som tobakk? 

Nei, disse to tingene henger ikke sammen. 

Overvekt som folkehelseproblem er akkurat som røyking som folkehelsefenom noe svært nytt i et historisk perspektiv. 

Vi blir overvektige av at vi i praksis har uendelig tilgang på energi å pute i kjeften, og samtidig bruker kroppen vår minimalt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er 90-tallet nesten som i går for min del, men tidligere var i alle fall feite folk ærlige på at det var ene og alene deres feil. I dag prøver folk å legge ansvaret på andre eller eksterne faktorer "sykdom" osv. Folk må ha guts til å se seg selv i speilet og innse at det er bare en person som kan gjøre noe med dårlige livstil.  

Anonymkode: a9d5b...719

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...