AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #41 Del Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Første bud må vel være å legge vekk vrangforestillingen om at man må sulte seg for å gå ned i vekt/holde en sunn vekt. Anonymkode: 59eba...9a5 Hehe, jeg var ofte sulten for 15 år siden altså 😅 Men jeg hadde et liv med få bekymringer og kosa meg med gaming i stedet for mat. Har ikke tid til slikt mer. Anonymkode: 51405...eba 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #42 Del Skrevet 3. desember 2023 For meg så virker det mer som om det var et mye større kroppspress på 90- og tidlig 2000-tallet. Lindsay Lohan og Nicole Richie var tykke i hollywoods øyne og magasiner for unge som f.eks. Topp kom jo omtrent med oppskrifter til hvordan man slanket seg. I dag er aksepten for å være chubby, overvektig, og til og med ha fedme å være relativt sosial akseptert. Om noe så tror jeg kanskje at samfunnet har gått litt for mye fra et ekstremt usunt kroppsfokus til en ekstrem usunn aksept Anonymkode: dbdb6...211 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Himalaila Skrevet 3. desember 2023 #43 Del Skrevet 3. desember 2023 (endret) Jeg husker veldig godt hva jeg, min familie og mine venner spiste på 90-tallet. Frokost var 2 skiver kneipbrød med ost eller salami på. Pluss ett glass melk. Det samme i storefri. Middag var en skål med Toro tomatsuppe med et egg i. Og det var jammen det hele. Ved spesielle anledninger spiste en selvsagt mer, men det var ikke hver uke. Lørdagsgodt var ikke noe så mange drev med egentlig. Jeg husker sult var en daglig følelse. Og da blir man jo slank. Endret 3. desember 2023 av Himalaila Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #44 Del Skrevet 3. desember 2023 23 minutter siden, AnonymBruker said: Hehe, jeg var ofte sulten for 15 år siden altså 😅 Men jeg hadde et liv med få bekymringer og kosa meg med gaming i stedet for mat. Har ikke tid til slikt mer. Anonymkode: 51405...eba Spiser man riktig så skal man ikke kjenne på annet enn normal sult Anonymkode: 59eba...9a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #45 Del Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Har tenkt på det. Pappa var en røyker og døde av lungekreft i 40-årene. Han var aldri feit. Jeg har aldri røyket, men er overvektig( litt opp og ned i vekt). Er redd for død tidlig selv. Kan man si at et nytt problem dukket opp da røykeproblemet ble kraftig redusert? Man kan jo lure på om det er kraftig ubalanse i kroppene våre som gjør at vi ødelegger vår egen kropp? Er det stress? Er det fordi kosevaner blir innarbeidet i ung alder? Bør sjokolade bak disken som tobakk? Anonymkode: e15c1...859 Folk på 90tallet var slankere pga det var vanlig og være U-T-E! 😜 Anonymkode: e9435...1f6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet 3. desember 2023 #46 Del Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Eller kan det komme av at alle var i aktivitet i stedet for å sitte inne og kikke på tv? Flere hadde fysisk arbeid og det var høyere fokus på mosjon på skolen. I tillegg ble det meste av maten laget fra bunnen av. Fisk og grønnsaker var relativt rimelig. Anonymkode: a7a67...273 Skulle til å skrive det samme. Fikk ALDRI godteri, brus eller is på ukedager, var ikke på McDonalds før jeg var 13 år, foreldrene mine lagde kun vanlig sunne middager (bortsett fra fredag), lekte stort sett ute, var aktiv med fotball og friidrett, TV var den eneste skjermen som ble brukt etc. (Likevel har jeg fått usunne matvaner i det voksne liv, men er fremdeles slank). I min barneskoleklasse var det 1 eller 2 som var overvektige. I dag er det mange flere pr.klasse. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #47 Del Skrevet 3. desember 2023 Jeg tror det. Anonymkode: 6b97e...67e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #48 Del Skrevet 4. desember 2023 Røyking har mye å si for apetittregulering ja. Andre grunner er posjonstørrelse. Tallerkener er mye større nå. Boller på cafe er sikkert 3 ganger så store som før feks. Det er veldig vanlig med takeaway. Folk drikker mer kalorier (kaffe, brus), myyye mer godteri. Mange har mat som hobby. Ultraprossesert mat har litt å si, men det spiste vi på 80- og 90-tallet også. Men min familie delte feks en pose Toro tomatsuppe til middag. Det er kalorimengde som er årsaken. Anonymkode: 597c9...183 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoia Skrevet 4. desember 2023 #49 Del Skrevet 4. desember 2023 Jeg tror aldri jeg kunne ha skrevet et slikt innlegg. Jeg får sånn aversjon tilsvarende den sangen: "Du svake menneske". Min største frykt i livet er å bli et sånn over-disiplinert mennesker som ser på forakt på andres måter å leve livet på. Alle kan hente seg inn med tanke på helse, det er ingen tvil om at den motivasjonen kommer innenfra, ikke fra slike folk som skriver på denne måten, forsterker noe som er vanlig. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #50 Del Skrevet 4. desember 2023 Det handler nok ikke om røyken, men livsstilen generelt sett. Vi var mer ute, barna lekte mer. Tv var noen timer på kvelden, ikke hele dataen. Vi hadde ikke pc og langt mindre mobiler. Maten var som regel ordentlig mat med grønnsaker og hjemmelaget. I dag stappes det inn drittmat. brus og godteri var en gang i uka, vi hadde ikke råd til mer, i dag er det nærmest frislipp. Til og med standard tallerkenstørrelse har økt de siste årene. Det som før var stor meny på McDonald’s, er i dag medium meny. Osv osv. Anonymkode: 8a1ef...d6e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #51 Del Skrevet 4. desember 2023 Dersom vi ikke passer på, så er det hit vi er på vei: Anonymkode: b31c7...3bc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 4. desember 2023 #52 Del Skrevet 4. desember 2023 (endret) Jeg kjente til nok av røykere med store mannemager og også overvektige damer som røyka. Tror det var mer bevegelse da og stort press på å være tynn, pluss dyrere mat, sunnere mat. Annen kultur for brus og godteri. Endret 4. desember 2023 av katties Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #53 Del Skrevet 4. desember 2023 Ikke for å spore helt av, men slik jeg har forstått det, så var man altså ikke hysterisk om man ikke ga sitt 3 år gamle barn sjokolade hver dag frem mot jul på 90-tallet? 😅 Tidene har virkelig forandret seg Anonymkode: dbdb6...211 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #54 Del Skrevet 4. desember 2023 Mine foreldre røkte ikke røkt ikke, men begge var sylslanke (med nåtidsblikk) på 1980-og 1990-tallet. Men moren min gikk stadig vekk på små dietter når hun hadde lagt på seg få kilo. Tror det var ganske vanlig, og man lablet det som "vektregulering" og ikke "slankepress" eller "hysteri" som folk gjør i dag. Man kan gjerne hente de vanlige forklaringsmodellene (UP mat, mindre bevegelse, mindre røking ect) til overvektsepidemien, men det har helt klart skjedd en grunnleggende endring i holdning til overvekt. Tidligere var det rett og slett ikke aktuelt å være overvektig pga sosialt stigma, praktiske årsaker som å finne klær. Det var fullstendig utelukket å i det hele tatt begynne å akseptere stor overvekt. Alle skulle være slanke og sånn var det bare. Anonymkode: 301d0...28e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Himalaila Skrevet 5. desember 2023 #55 Del Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Mine foreldre røkte ikke røkt ikke, men begge var sylslanke (med nåtidsblikk) på 1980-og 1990-tallet. Men moren min gikk stadig vekk på små dietter når hun hadde lagt på seg få kilo. Tror det var ganske vanlig, og man lablet det som "vektregulering" og ikke "slankepress" eller "hysteri" som folk gjør i dag. Man kan gjerne hente de vanlige forklaringsmodellene (UP mat, mindre bevegelse, mindre røking ect) til overvektsepidemien, men det har helt klart skjedd en grunnleggende endring i holdning til overvekt. Tidligere var det rett og slett ikke aktuelt å være overvektig pga sosialt stigma, praktiske årsaker som å finne klær. Det var fullstendig utelukket å i det hele tatt begynne å akseptere stor overvekt. Alle skulle være slanke og sånn var det bare. Anonymkode: 301d0...28e Jeg husker at man kalte det "å passe figuren" og det var helt greit å si når en ikke ville ha mer mat. Nå synes jeg det er et slags spisepress og si at en vil passe vekta er tabu. Jeg har respekt for de som er store av fri vilje og de som er store på grunn av faktorer de ikke styrer selv. Men jeg kan kjenne på at respekten ikke er gjensidig for jeg vil at min kropp skal være lettere enn gjennomsnittet. Jeg lyver ofte når jeg blir bydd mer mat. "Nei takk. Jeg har litt vondt i magen i dag". Så det har skjedd noe med holdningene ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fant80 Skrevet 5. desember 2023 #56 Del Skrevet 5. desember 2023 (endret) On 12/4/2023 at 12:31 AM, DelvisPresley said: Skulle til å skrive det samme. Fikk ALDRI godteri, brus eller is på ukedager, var ikke på McDonalds før jeg var 13 år, foreldrene mine lagde kun vanlig sunne middager (bortsett fra fredag), lekte stort sett ute, var aktiv med fotball og friidrett, TV var den eneste skjermen som ble brukt etc. (Likevel har jeg fått usunne matvaner i det voksne liv, men er fremdeles slank). I min barneskoleklasse var det 1 eller 2 som var overvektige. I dag er det mange flere pr.klasse. På 90 tallet? Var allerede en Toro unge jeg. En stretch å si at man laget det meste av maten selv på det tidspunktet. Men man var mer aktiv,ganske sikkert. Man outsourcer jo alt nå. Mat kommer på døra. Verksted tar dekkskifte. Håndtverkere pusser opp huset,pakker kommer på døra etcetcetc. Vi hadde hustelefon og den var på gangen! Fikk mobil i 99,og selv da merket jeg at jeg gikk mindre til mine kompiser og kjærester. Husker da jeg var unge så kunne jeg sykle flere mil til kompiser uten å vite om de var hjemme. Var de borte,så ja,da var det bare å sykle hjem igjen da. Å dette var også på 90 tallet. Vi hadde gym en gang i uken. Synes ikke det var mer fokus på dette da en nå. Jeg spilte fotball på fritiden. Dette gjør unger i dag også. Jeg var også en "dataspill unge" så Nintendo,sega,PC og Amiga var mitt liv relativt sett. Dette ser man også i dag. Men er nok tilfelle at mange som røyket spiste mindre. Sån er det jo for veldig mange røykere. Man får litt mer beherskelse på vekta,dersom man kan putte den kreftpinnen inn istedet for ostepopen. Stort sett eneste "bra" røyking har for seg. Endret 5. desember 2023 av Fant80 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #57 Del Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ikke for å spore helt av, men slik jeg har forstått det, så var man altså ikke hysterisk om man ikke ga sitt 3 år gamle barn sjokolade hver dag frem mot jul på 90-tallet? 😅 Tidene har virkelig forandret seg Anonymkode: dbdb6...211 Jeg husker at vi en gang fikk 10 kroners kalender med sånne bittesmå plastfigurer i. Dette var skikkelig kjedelige greier, så neste desember var 10 kroners kalenderen med sjokolade tilbake. Barna mine får den samme, det er det glade vanvidd med størsteparten av dagens barn som får digre godterikalendere fra f eks Haribo og Smarties. Barna starter hver dag i desember med 50 gram rent sukker. Ikke rart at befolkningen blir tykkere og tykkere. Befolkningen er også ekstremt mye mer inaktiv enn før. På 80- og 90-tallet hadde de færreste barn tilgang på gaming-pc og lekte nok 3-4 timer mer hver eneste dag enn dagens barn som passiviseres og oppdras med youtube og tiktok. Anonymkode: 51405...eba 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #58 Del Skrevet 5. desember 2023 Hoia skrev (13 timer siden): Jeg tror aldri jeg kunne ha skrevet et slikt innlegg. Jeg får sånn aversjon tilsvarende den sangen: "Du svake menneske". Min største frykt i livet er å bli et sånn over-disiplinert mennesker som ser på forakt på andres måter å leve livet på. Alle kan hente seg inn med tanke på helse, det er ingen tvil om at den motivasjonen kommer innenfra, ikke fra slike folk som skriver på denne måten, forsterker noe som er vanlig. Så, du er tykk? Anonymkode: 5213c...ae6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet 5. desember 2023 #59 Del Skrevet 5. desember 2023 Fant80 skrev (13 timer siden): På 90 tallet? Var allerede en Toro unge jeg. En stretch å si at man laget det meste av maten selv på det tidspunktet. Men man var mer aktiv,ganske sikkert. Man outsourcer jo alt nå. Mat kommer på døra. Verksted tar dekkskifte. Håndtverkere pusser opp huset,pakker kommer på døra etcetcetc. Vi hadde hustelefon og den var på gangen! Fikk mobil i 99,og selv da merket jeg at jeg gikk mindre til mine kompiser og kjærester. Husker da jeg var unge så kunne jeg sykle flere mil til kompiser uten å vite om de var hjemme. Var de borte,så ja,da var det bare å sykle hjem igjen da. Å dette var også på 90 tallet. Vi hadde gym en gang i uken. Synes ikke det var mer fokus på dette da en nå. Jeg spilte fotball på fritiden. Dette gjør unger i dag også. Jeg var også en "dataspill unge" så Nintendo,sega,PC og Amiga var mitt liv relativt sett. Dette ser man også i dag. Men er nok tilfelle at mange som røyket spiste mindre. Sån er det jo for veldig mange røykere. Man får litt mer beherskelse på vekta,dersom man kan putte den kreftpinnen inn istedet for ostepopen. Stort sett eneste "bra" røyking har for seg. Jeg er født i 86, så var på 90-tallet, ja. Superglad for at jeg var barn på den tiden og ikke senere, og spesielt ikke i dag. Det er mer fokus på hva som er sunn mat i dag og elevene har mer gym/fysak i skolen. Derfor er det litt rart at barn i dag er oftere overvektige tidligere. Samtidig er tilgjengeligheten på junkfood større i dag enn før. Og barna sitter oftere stille enn tidligere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #60 Del Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 3.12.2023 den 15.20): Fedme blant barn i dag er blitt et kjempestort problem. Barn røyker ikke. Foreldre er nok mer på McDonald's o.l. Folk har mer penger. I dag skal barn bestemme selv hva de skal spise, pluss mamma og pappa har det travelt. Da er det så lettvint med takeaway. Alle barn i dag har diagnoser og er derfor kresne når det gjelder mat. Da blir det selvfølgelig bare pizza og hamburger. Barn er også mindre ute og leker. De sitter inne med ipaden. Det må de jo få lov til. De har jo minst 5 diagnoser. Alle norske barn har adhd og/eller er på autisme spekteret. Anonymkode: c6440...12f Spot on! Tragisk utvikling Anonymkode: 8ef6f...60f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå