AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #1 Skrevet 3. desember 2023 Har tenkt på det. Pappa var en røyker og døde av lungekreft i 40-årene. Han var aldri feit. Jeg har aldri røyket, men er overvektig( litt opp og ned i vekt). Er redd for død tidlig selv. Kan man si at et nytt problem dukket opp da røykeproblemet ble kraftig redusert? Man kan jo lure på om det er kraftig ubalanse i kroppene våre som gjør at vi ødelegger vår egen kropp? Er det stress? Er det fordi kosevaner blir innarbeidet i ung alder? Bør sjokolade bak disken som tobakk? Anonymkode: e15c1...859 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #2 Skrevet 3. desember 2023 Hvor mye skal egentlig staten kontrollere oss, tenker du? Sjokolade selges mot legitimasjon og bak disken og kanskje bare av butikker som har "lisens", liksom? Vi er så dumme som folk at staten må inn og kontrollere alt vi spiser og foretar oss? Nei. Slutt å skylde på andre for valgene du tar, og slutt å gnåle om at staten må komme på banen og hjelpe sånne som har dårlig viljestyrke som deg selv. Er du overvektig, er det din egen feil. Opparbeid deg litt mer viljestyrke og beveg der med og spis mindre, så ordner det seg. Anonymkode: 3aff7...b6c 12 2 4
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #3 Skrevet 3. desember 2023 Kan ikke faglig uttale meg, men med en gang jeg sluttet å røyke så kom kiloene smygende på. Gikk opp 10 kg i løpet av ett år. Anonymkode: a0fb1...edf 6 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #4 Skrevet 3. desember 2023 Dårlig mat var det på nittitallet også, men folk stresser muligens mer? Og vi sitter mye mer stille pga internett! Anonymkode: a4eb9...f67 6 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #5 Skrevet 3. desember 2023 Alle var slankere, også barn. Så selv om røyking er en grunn for enkelte grupper, er det ikke noen stor forklaring. Vi spiste mindre og beveget oss mer i hverdagen. Anonymkode: eb9a8...b27 8 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #6 Skrevet 3. desember 2023 Gjelder hvertfall for meg ja. Sluttet og røyke i ‘92. Vekta gikk opp. Var alltid så sykt kjesken på noe godt etter middag. Var jo egentlig røyken jeg hadde lyst på. Anonymkode: eeb5c...135 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #7 Skrevet 3. desember 2023 Det var vel mer at lettvint mat, gatekjøkken-mat og ikke minst hjemlevering var langt mindre omfattende enn idag. Anonymkode: e9511...111 7 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #8 Skrevet 3. desember 2023 Eller kan det komme av at alle var i aktivitet i stedet for å sitte inne og kikke på tv? Flere hadde fysisk arbeid og det var høyere fokus på mosjon på skolen. I tillegg ble det meste av maten laget fra bunnen av. Fisk og grønnsaker var relativt rimelig. Anonymkode: a7a67...273 4 4
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #9 Skrevet 3. desember 2023 Folk er mindre fysisk aktive. Tenker ikke på trening nødvendigvis, men man satt mindre foran tv’n og gjorde mer i huset eller ute. Ultraprosessert mat er mer vanlig, mer søtsaker og chips - og det er billig. Husker Grandiosa kostet 50 kr tidlig på nittitallet, da delte hele familien en Grandis på lørdagskvelden og tok heller en skive grovbrød om man ikke ble mett. Tror ikke det er røyken (med unntak av folk som slutter å røyke, de legger gjerne på seg 5-10 kg). Anonymkode: 01d29...15e 6 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #10 Skrevet 3. desember 2023 Neida. Folk var mer aktive. Folk var ute. Nå er det stillesittende jobber, mobil, gaming... Anonymkode: 7ad95...7e6 5 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #11 Skrevet 3. desember 2023 En røyker hsr ca 1 kg mindre bakterier i kroppen enn en ikkerøyker. Anonymkode: ead6f...6a8
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #12 Skrevet 3. desember 2023 Unger røykte ikke på 90-tallet akkurat - og de var likevel generelt sett tynne. Folk spiste mindre hel- og halvfabrikata. Folk, både store og små, var mer ute og aktive. Folk hadde dårligere råd. Selv om 90-tallet nok var tiåret hvor folk begynte å få mer penger mellom hendene. Brus og godteri var ennå kun på lørdager, og lite kos med boller, kjeks, is, brus osv hele uka. Anonymkode: 54ded...72b 4 2
BobbySocks Skrevet 3. desember 2023 #13 Skrevet 3. desember 2023 Vi var 4 stk på en grandis. Nå er vi to. Vi eter mer. 4 2
Skjold Skrevet 3. desember 2023 #14 Skrevet 3. desember 2023 Er vel mange faktorer som spiller inn. Folk sliter mer psykisk, folk er mer stresset, de hadde ikke kaffekopper med 800 kalorier som smakte som perleporten selv og donuts stappet med fyll og med glasur oppå, de hadde ikke fast food på hvert hjørne, de hadde ikke råd til å kjøpe seg sjokolade og brus hver dag. Foreldrene mine voks opp i svære fine hus med store hager men besteforeldra mine hadde bare råd til å gi ungene 1 glass brus i uken. Mye av det er nok også kunnskap, det er nok mange som ikke vet at når fettceller har blitt dannet forsvinner de aldri selv om du slanker deg, når magesekken først blir større så krymper den aldri selv om du faster og jo flere fettceller du har jo oftere og kraftigere føler du sult, jo større magesekken din er jo vanskeligere er det å føle seg tilfreds med et normalt måltid. Har sikkert også mye med at begge foreldre oftest må jobbe nå og det er mye enklere å slenge noe dritt i munnen på ungen når man begge er sliten fra jobb enn om ene forelderen er hjemme hele dagen. Folk gikk også ikke like mye på eggeskall før i tiden, om du la på deg 10 kilo fikk du høre det for å si det sånn.. 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #15 Skrevet 3. desember 2023 Fedme blant barn i dag er blitt et kjempestort problem. Barn røyker ikke. Foreldre er nok mer på McDonald's o.l. Folk har mer penger. I dag skal barn bestemme selv hva de skal spise, pluss mamma og pappa har det travelt. Da er det så lettvint med takeaway. Alle barn i dag har diagnoser og er derfor kresne når det gjelder mat. Da blir det selvfølgelig bare pizza og hamburger. Barn er også mindre ute og leker. De sitter inne med ipaden. Det må de jo få lov til. De har jo minst 5 diagnoser. Alle norske barn har adhd og/eller er på autisme spekteret. Anonymkode: c6440...12f 4 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #16 Skrevet 3. desember 2023 BobbySocks skrev (6 minutter siden): Vi var 4 stk på en grandis. Nå er vi to. Vi eter mer. Hvem er "vi"? Jeg er i 40-årene og har aldri delt en liten grandiosa med 3 andre personer - hverken da jeg var liten på 80- og 90-tallet eller nå. Det blir jo rett og slett for lite mat. Anonymkode: 29b72...72b 6 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #17 Skrevet 3. desember 2023 Nei, det tror jeg ikke. Er nok heller brusdrikking, energidrikk osv og at folk ikke er så flinke til å avstå fra fristelser. Kaffebarene kom på 90-tallet. Kaffe med sukker, og et bakverk til. All verdens mat levert på døra. Føler at mange lager mindre middag hjemme, og spiser burger el.l i farta. Noen lever jo av pizza/pasta/burgere. Utvalget av godteri/drikke/snacks i butikkene har vel også blitt mye større. Jeg var ung på 80-tallet. Vokst opp med kun godteri og brus lørdager. Joggebølgen ("alle" jogget). Sunne middager, mye fisk. Kan faktisk ikke huske at vi unge var noe særlig opptatte av mat på 80- og 90-tallet. Hverdagene med skole/jobb/idrett/festing/venner var svært lite preget av interesse for mat og drikke. Var hvertfall ikke vanlig i min gjeng å kjøpe seg brus og boller. Hadde en kiosk rett ved videregående, men vi gikk nesten aldri dit. Anonymkode: 6a3b8...f56 2 1
Ulla Ullsokk Skrevet 3. desember 2023 #18 Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): I tillegg ble det meste av maten laget fra bunnen av. Fisk og grønnsaker var relativt rimelig. Anonymkode: a7a67...273 Ikke hos oss! Der gikk det i Toro. Og når jeg flyttet for meg selv spiste jeg stort sett kun halvfabrikata. Det gjorde alle vennene mine også. Men vi beveget oss MYE mer enn folk gjør nå. Gikk på rulleskøyter istedet for å scrolle og game. 6
BobbySocks Skrevet 3. desember 2023 #19 Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvem er "vi"? Jeg er i 40-årene og har aldri delt en liten grandiosa med 3 andre personer - hverken da jeg var liten på 80- og 90-tallet eller nå. Det blir jo rett og slett for lite mat. Anonymkode: 29b72...72b Alle jeg kjente/kjenner. 2 2
Ulla Ullsokk Skrevet 3. desember 2023 #20 Skrevet 3. desember 2023 BobbySocks skrev (1 minutt siden): Alle jeg kjente/kjenner. Samme her. Vi var flere på én grandis. 3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå