AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #1 Skrevet 3. desember 2023 Jeg håper dette er rett forum å spørre på. Jeg er 28. Jeg ble uheldigvis utsatt for en voldtekt for et halvt år siden, av en god kompis. Jeg har alltid vært dårlig på å sette grenser for meg selv i forhold til seksualitet, så seksualitet har alltid vært veldig vanskelig for meg. I tillegg er jeg autist, så fysisk nærhet og generelt menneskelig kommunikasjon er noe jeg sliter med. Grensesetting har vært et problem i forhold til dating, da jeg har kommet i situasjoner hvor jeg egentlig ikke har ønsket sex, men ikke klart å uttrykke meg klart nok for andreparten og redselen for at det skal bli dårlig motatt har vært for stor. Disse situasjonene ser jeg altså på helt ulikt fra den faktiske voldtekten, hvorpå de var en konsekvens av min utydelighet, mens den var 100% ikke ok og jeg hadde ikke sjangs til å komme meg vekk fra det. Den har dog preget meg ti ganger mer, og gjort meg enda mer usikker og jeg har ikke vært i nærheten av en datingsituasjon eller noe lignende siden (jeg er bifil forresten). Jeg møtte nylig på en tidligere klassekamerat og det var veldig hyggelig, jeg følte det bare på en helt platonisk måte (noe som jeg har skjønt at jeg alltid gjør, og at det ofte er det som setter meg i uheldige situasjoner da jeg ikke plukker opp deres intensjoner). Han spurte om jeg ville finne på noe en dag, jeg svarte at jeg gjerne ville ta en kaffe for eksempel. Kort tid senere fikk jeg en snap hvor han spurte om jeg ikke kunne komme over og gi ham en massasje. Jeg fikk en sjokkfølelse gjennom hele kroppen med en gang. Dette er en ting jeg har opplevd fra andre menn tidligere, og jeg tror jeg oppfatter det riktig at hans intensjon da er mer seksuelt rettet enn noe annet. Jeg kommer jo ikke til å si ja til dette, men jeg vet heller ikke hvordan jeg nå skal forholde meg til å bare møte ham på en kaffe. Jeg vet med meg selv at om jeg gjør det så kommer jeg til å sette meg selv i en vanskelig situasjon om han gjør et forsøk på noe. Kanskje burde jeg bare si at jeg ikke ønsker å møte ham i det hele tatt, men jeg ønsker heller ikke å måtte gå resten av livet og si nei til alle fordi jeg er redd for dette. Jeg vet bare ikke hva jeg skal si for at nei skal bety nei eller hvordan jeg skal uttrykke meg. Etter hendelsen med voldtekten er frykten så intens. Langsiktig så kan det til og med hende at jeg kunne ønsket noe mer med ham, men jeg er ikke personen til å ha sex uten følelser involvert. Jeg ønsker å presisere at å møte ham og bare si nei på stedet, er veldig veldig vanskelig (ikke at jeg hadde blitt med ham hjem, men om han bare skulle lagt en hånd på låret mitt for eksempel), jeg er også redd for å på forhånd si at jeg ikke ønsker noe, for hva om jeg helt har misforstått og han da bare tenker at jeg er fryktelig teit? Noen tips? Anonymkode: cfbb7...149 3
Helene1982 Skrevet 3. desember 2023 #2 Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg håper dette er rett forum å spørre på. Jeg er 28. Jeg ble uheldigvis utsatt for en voldtekt for et halvt år siden, av en god kompis. Jeg har alltid vært dårlig på å sette grenser for meg selv i forhold til seksualitet, så seksualitet har alltid vært veldig vanskelig for meg. I tillegg er jeg autist, så fysisk nærhet og generelt menneskelig kommunikasjon er noe jeg sliter med. Grensesetting har vært et problem i forhold til dating, da jeg har kommet i situasjoner hvor jeg egentlig ikke har ønsket sex, men ikke klart å uttrykke meg klart nok for andreparten og redselen for at det skal bli dårlig motatt har vært for stor. Disse situasjonene ser jeg altså på helt ulikt fra den faktiske voldtekten, hvorpå de var en konsekvens av min utydelighet, mens den var 100% ikke ok og jeg hadde ikke sjangs til å komme meg vekk fra det. Den har dog preget meg ti ganger mer, og gjort meg enda mer usikker og jeg har ikke vært i nærheten av en datingsituasjon eller noe lignende siden (jeg er bifil forresten). Jeg møtte nylig på en tidligere klassekamerat og det var veldig hyggelig, jeg følte det bare på en helt platonisk måte (noe som jeg har skjønt at jeg alltid gjør, og at det ofte er det som setter meg i uheldige situasjoner da jeg ikke plukker opp deres intensjoner). Han spurte om jeg ville finne på noe en dag, jeg svarte at jeg gjerne ville ta en kaffe for eksempel. Kort tid senere fikk jeg en snap hvor han spurte om jeg ikke kunne komme over og gi ham en massasje. Jeg fikk en sjokkfølelse gjennom hele kroppen med en gang. Dette er en ting jeg har opplevd fra andre menn tidligere, og jeg tror jeg oppfatter det riktig at hans intensjon da er mer seksuelt rettet enn noe annet. Jeg kommer jo ikke til å si ja til dette, men jeg vet heller ikke hvordan jeg nå skal forholde meg til å bare møte ham på en kaffe. Jeg vet med meg selv at om jeg gjør det så kommer jeg til å sette meg selv i en vanskelig situasjon om han gjør et forsøk på noe. Kanskje burde jeg bare si at jeg ikke ønsker å møte ham i det hele tatt, men jeg ønsker heller ikke å måtte gå resten av livet og si nei til alle fordi jeg er redd for dette. Jeg vet bare ikke hva jeg skal si for at nei skal bety nei eller hvordan jeg skal uttrykke meg. Etter hendelsen med voldtekten er frykten så intens. Langsiktig så kan det til og med hende at jeg kunne ønsket noe mer med ham, men jeg er ikke personen til å ha sex uten følelser involvert. Jeg ønsker å presisere at å møte ham og bare si nei på stedet, er veldig veldig vanskelig (ikke at jeg hadde blitt med ham hjem, men om han bare skulle lagt en hånd på låret mitt for eksempel), jeg er også redd for å på forhånd si at jeg ikke ønsker noe, for hva om jeg helt har misforstått og han da bare tenker at jeg er fryktelig teit? Noen tips? Anonymkode: cfbb7...149 Jeg er lei meg for å høre at du har blitt voldtatt. Jeg har opplevd har også opplevd voldtekt, men for meg har ikke det preget mitt sexliv da det for meg ikke var seksuelt overhodet om det gir mening. Men jeg er god på grensesetting, og kanskje jeg kan hjelpe deg. Du opplevde at en du så på som en venn voldtok deg. Jeg forstår forresten veldig godt det du sier om at man ikke alltid er hypp på sex, men det å bli voldtatt er noe helt annet. Jeg har mange guttevenner og av og til har de i fylla spurt om sex. Svaret mitt er alltid at de kan få denne på fyllekvota, og vi trenger ikke snakke om det igjen, men det er respektløst og uakseptabelt. Det du burde se etter i en mann, er de som ikke snakker til deg som om du driver et massasjestudio eller utfordrer grensene dine før de har blitt kjent med deg som person. Menn som umiddelbart snakker om sex er ikke bra i senga og ikke interessante menn. Du må forvente normal folkeskikk fra folk. Ikke bruk tid på folk som ikke respekterer deg eller vil bli kjent med deg. Jeg synes ikke du skal møte denne mannen, men om du ønsker et forhold, finn heller en mann som tenker mer langsiktig og er mindre dott. 5
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #3 Skrevet 3. desember 2023 8 minutter siden, Helene1982 said: Jeg er lei meg for å høre at du har blitt voldtatt. Jeg har opplevd har også opplevd voldtekt, men for meg har ikke det preget mitt sexliv da det for meg ikke var seksuelt overhodet om det gir mening. Men jeg er god på grensesetting, og kanskje jeg kan hjelpe deg. Du opplevde at en du så på som en venn voldtok deg. Jeg forstår forresten veldig godt det du sier om at man ikke alltid er hypp på sex, men det å bli voldtatt er noe helt annet. Jeg har mange guttevenner og av og til har de i fylla spurt om sex. Svaret mitt er alltid at de kan få denne på fyllekvota, og vi trenger ikke snakke om det igjen, men det er respektløst og uakseptabelt. Det du burde se etter i en mann, er de som ikke snakker til deg som om du driver et massasjestudio eller utfordrer grensene dine før de har blitt kjent med deg som person. Menn som umiddelbart snakker om sex er ikke bra i senga og ikke interessante menn. Du må forvente normal folkeskikk fra folk. Ikke bruk tid på folk som ikke respekterer deg eller vil bli kjent med deg. Jeg synes ikke du skal møte denne mannen, men om du ønsker et forhold, finn heller en mann som tenker mer langsiktig og er mindre dott. Takk, du har helt rett, han er nok ikke den rette å møte når han åpner på denne måten etter at vi ikke har hatt kontakt på flere år. Svaret ditt ga meg en selvbekreftelse jeg trengte. Anonymkode: cfbb7...149 1
Helene1982 Skrevet 3. desember 2023 #4 Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk, du har helt rett, han er nok ikke den rette å møte når han åpner på denne måten etter at vi ikke har hatt kontakt på flere år. Svaret ditt ga meg en selvbekreftelse jeg trengte. Anonymkode: cfbb7...149 Det er dessverre sånn at man må lære andre hvordan de skal behandle deg, og om noen kontakter deg for en massasje er de verken din venn eller en som vil være en god partner. Greia er at man ikke får som man fortjener men som man forlanger. De som gir bekreftelse til mange og sier fine ord som hn kunne sagt til hvem som helst: Som du er pen, fine øyne, alt om kropp og du er nydelig. Ikke bruk tid på dem. Finn noen som ser deg og lytter mer enn de prater. Massasje? Vær så snill? Er han oppdratt av ulver? 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #5 Skrevet 3. desember 2023 28 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg håper dette er rett forum å spørre på. Jeg er 28. Jeg ble uheldigvis utsatt for en voldtekt for et halvt år siden, av en god kompis. Jeg har alltid vært dårlig på å sette grenser for meg selv i forhold til seksualitet, så seksualitet har alltid vært veldig vanskelig for meg. I tillegg er jeg autist, så fysisk nærhet og generelt menneskelig kommunikasjon er noe jeg sliter med. Grensesetting har vært et problem i forhold til dating, da jeg har kommet i situasjoner hvor jeg egentlig ikke har ønsket sex, men ikke klart å uttrykke meg klart nok for andreparten og redselen for at det skal bli dårlig motatt har vært for stor. Disse situasjonene ser jeg altså på helt ulikt fra den faktiske voldtekten, hvorpå de var en konsekvens av min utydelighet, mens den var 100% ikke ok og jeg hadde ikke sjangs til å komme meg vekk fra det. Den har dog preget meg ti ganger mer, og gjort meg enda mer usikker og jeg har ikke vært i nærheten av en datingsituasjon eller noe lignende siden (jeg er bifil forresten). Jeg møtte nylig på en tidligere klassekamerat og det var veldig hyggelig, jeg følte det bare på en helt platonisk måte (noe som jeg har skjønt at jeg alltid gjør, og at det ofte er det som setter meg i uheldige situasjoner da jeg ikke plukker opp deres intensjoner). Han spurte om jeg ville finne på noe en dag, jeg svarte at jeg gjerne ville ta en kaffe for eksempel. Kort tid senere fikk jeg en snap hvor han spurte om jeg ikke kunne komme over og gi ham en massasje. Jeg fikk en sjokkfølelse gjennom hele kroppen med en gang. Dette er en ting jeg har opplevd fra andre menn tidligere, og jeg tror jeg oppfatter det riktig at hans intensjon da er mer seksuelt rettet enn noe annet. Jeg kommer jo ikke til å si ja til dette, men jeg vet heller ikke hvordan jeg nå skal forholde meg til å bare møte ham på en kaffe. Jeg vet med meg selv at om jeg gjør det så kommer jeg til å sette meg selv i en vanskelig situasjon om han gjør et forsøk på noe. Kanskje burde jeg bare si at jeg ikke ønsker å møte ham i det hele tatt, men jeg ønsker heller ikke å måtte gå resten av livet og si nei til alle fordi jeg er redd for dette. Jeg vet bare ikke hva jeg skal si for at nei skal bety nei eller hvordan jeg skal uttrykke meg. Etter hendelsen med voldtekten er frykten så intens. Langsiktig så kan det til og med hende at jeg kunne ønsket noe mer med ham, men jeg er ikke personen til å ha sex uten følelser involvert. Jeg ønsker å presisere at å møte ham og bare si nei på stedet, er veldig veldig vanskelig (ikke at jeg hadde blitt med ham hjem, men om han bare skulle lagt en hånd på låret mitt for eksempel), jeg er også redd for å på forhånd si at jeg ikke ønsker noe, for hva om jeg helt har misforstått og han da bare tenker at jeg er fryktelig teit? Noen tips? Anonymkode: cfbb7...149 Beklager å høre. Jeg vet en del om dette av erfaring og i mangeårig forhold med en autistisk kvinne. Innlegget ditt er som noe hun kunne skrevet på din alder. Et vanskelig tema. SPISS er ganske dyrt, og ellers så er det dessverre lite spesialiserte tilbud om asd i Norge. Du har ikke misforstått. Han vil ha mere. Og vet du, OM du har misforstått, hva så?? Du har dine erfaringer og du har rett til å være forsiktig og sette grenser for andre! - Jeg er enig med svaret over; finn en bra mann. Men... er ikke dette et av hovedvanskene dine? Vansker med å tyde intensjoner når det er så mange skjulte sosiale koder i hverdagskommunikasjonen mellom mennesker? - Det virker på meg som om du egentlig forstår intensjonene, men mangler selvtillit til egne vurderinger. Sånt blir dessverre både lett missforstått, og lett utnyttet! - Hvis ukjente menn ber deg på kaffe, så er det omtrent aldri bare snakk om kaffe. Det finnes få unntak, men å gå utfra dette gjør det tryggere for deg. "men ikke klart å uttrykke meg klart nok for andreparten og redselen for at det skal bli dårlig motatt har vært for stor" Ja, dette er veldig vanlig. Også for nevrotypiske kvinner, ikke bare ads. Du må øve på dette. Om en person, spesielt menn, setter seg nærmere deg, begynner å ta på deg, så er de allerede langt innenfor din private sone. Du må være klar på at det ikke er greit, dersom du ikke liker det! - Mange menn takler avvisning meget dårlig. Det er ikke hyggelig. Men det er dessverre lite DU kan gjøre med det. Du må lære deg å tåle det, og vite at DU faktisk har rett!! Ikke de, men du! - Vær tidlig åpen og ærlig om dine intensjoner og utfordringer. OM du selv håper på forhold, flørt eller romantikk, så må du også bli flink til å la han/hun vite at du trenger mer tid. Dette skal de respektere, ellers så er de ikke bra nok! - Ikke føl deg presset til å svare dersom du er usikker på hva du vil. Be om tid! Bli sikker på hva du vil! - Jeg kan ikke snakke for alle menn i hele verden: Men dersom du er blant de som føler at det er mye lettere å få mannlige enn kvinnelige venner... så er det ikke helt sant. Menn vil anse det som potensiell dersom de ikke skjønner, eller ikke bryr seg om at du har grenser! Anonymkode: b1205...58a
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #6 Skrevet 3. desember 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Beklager å høre. Jeg vet en del om dette av erfaring og i mangeårig forhold med en autistisk kvinne. Innlegget ditt er som noe hun kunne skrevet på din alder. Et vanskelig tema. SPISS er ganske dyrt, og ellers så er det dessverre lite spesialiserte tilbud om asd i Norge. Du har ikke misforstått. Han vil ha mere. Og vet du, OM du har misforstått, hva så?? Du har dine erfaringer og du har rett til å være forsiktig og sette grenser for andre! - Jeg er enig med svaret over; finn en bra mann. Men... er ikke dette et av hovedvanskene dine? Vansker med å tyde intensjoner når det er så mange skjulte sosiale koder i hverdagskommunikasjonen mellom mennesker? - Det virker på meg som om du egentlig forstår intensjonene, men mangler selvtillit til egne vurderinger. Sånt blir dessverre både lett missforstått, og lett utnyttet! - Hvis ukjente menn ber deg på kaffe, så er det omtrent aldri bare snakk om kaffe. Det finnes få unntak, men å gå utfra dette gjør det tryggere for deg. "men ikke klart å uttrykke meg klart nok for andreparten og redselen for at det skal bli dårlig motatt har vært for stor" Ja, dette er veldig vanlig. Også for nevrotypiske kvinner, ikke bare ads. Du må øve på dette. Om en person, spesielt menn, setter seg nærmere deg, begynner å ta på deg, så er de allerede langt innenfor din private sone. Du må være klar på at det ikke er greit, dersom du ikke liker det! - Mange menn takler avvisning meget dårlig. Det er ikke hyggelig. Men det er dessverre lite DU kan gjøre med det. Du må lære deg å tåle det, og vite at DU faktisk har rett!! Ikke de, men du! - Vær tidlig åpen og ærlig om dine intensjoner og utfordringer. OM du selv håper på forhold, flørt eller romantikk, så må du også bli flink til å la han/hun vite at du trenger mer tid. Dette skal de respektere, ellers så er de ikke bra nok! - Ikke føl deg presset til å svare dersom du er usikker på hva du vil. Be om tid! Bli sikker på hva du vil! - Jeg kan ikke snakke for alle menn i hele verden: Men dersom du er blant de som føler at det er mye lettere å få mannlige enn kvinnelige venner... så er det ikke helt sant. Menn vil anse det som potensiell dersom de ikke skjønner, eller ikke bryr seg om at du har grenser! Anonymkode: b1205...58a Takk, dette var veldig godt skrevet. Jeg skal ta det til meg. Anonymkode: cfbb7...149
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #7 Skrevet 3. desember 2023 6 minutter siden, Helene1982 said: Det er dessverre sånn at man må lære andre hvordan de skal behandle deg, og om noen kontakter deg for en massasje er de verken din venn eller en som vil være en god partner. Greia er at man ikke får som man fortjener men som man forlanger. De som gir bekreftelse til mange og sier fine ord som hn kunne sagt til hvem som helst: Som du er pen, fine øyne, alt om kropp og du er nydelig. Ikke bruk tid på dem. Finn noen som ser deg og lytter mer enn de prater. Massasje? Vær så snill? Er han oppdratt av ulver? Vi skal være litt forsiktige med å påstå noe om denne mannen. TS har ikke gjort noe feil. Men om han har misforstått noe, mistolket noe, kan det også føre at han lettere kan være direkte. Eller ja, det kan også bety at han går rett på sak og blottlegger seksuelle agendaer. Det kan være disrespektfullt av ham, men samtidig så oppfordres menn mye til å være ærlig om intensjoner og ikke ljuge om hva man ønsker seg. Dette er kvinner like mye med på, kvinner kan være like direkte uten at det må bety at hun er ekkel og usømmelig av den grunn. Vi skal heller ikke glemme at unge menn i dag går høy risiko for å bli uthengt online dersom de tråkker feil når de tar initiativ. Det er mange som har sluttet å ta kontakt med kvinner fordi "nei tross alt betyr nei". Men, og jeg verken angriper eller forsvarer noen her: Både menn OG kvinner må lære seg at Nei betyr nei!! Ja, kvinner faktisk, spesielt unge kvinner har forventninger til den andre basert på innlærte normer og skjulte koder i språket vårt. Det er derfor viktig at ts går inn for å lære seg tydelig grensesetting for sin egen sikkerhet. Dersom hun ikke tør sette grenser, så kan det i verste fall bidra til at hun "indirekte mishandler seg selv". Som sagt; et vanskelig tema. Anonymkode: b1205...58a
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #8 Skrevet 3. desember 2023 Og forresten, TS. Du må aldri møte fremmede menn alene på lukkede områder. Møt dem på offentlige steder. Greit å ha understreket. Anonymkode: b1205...58a 1
Helene1982 Skrevet 3. desember 2023 #9 Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vi skal være litt forsiktige med å påstå noe om denne mannen. TS har ikke gjort noe feil. Men om han har misforstått noe, mistolket noe, kan det også føre at han lettere kan være direkte. Eller ja, det kan også bety at han går rett på sak og blottlegger seksuelle agendaer. Det kan være disrespektfullt av ham, men samtidig så oppfordres menn mye til å være ærlig om intensjoner og ikke ljuge om hva man ønsker seg. Dette er kvinner like mye med på, kvinner kan være like direkte uten at det må bety at hun er ekkel og usømmelig av den grunn. Vi skal heller ikke glemme at unge menn i dag går høy risiko for å bli uthengt online dersom de tråkker feil når de tar initiativ. Det er mange som har sluttet å ta kontakt med kvinner fordi "nei tross alt betyr nei". Men, og jeg verken angriper eller forsvarer noen her: Både menn OG kvinner må lære seg at Nei betyr nei!! Ja, kvinner faktisk, spesielt unge kvinner har forventninger til den andre basert på innlærte normer og skjulte koder i språket vårt. Det er derfor viktig at ts går inn for å lære seg tydelig grensesetting for sin egen sikkerhet. Dersom hun ikke tør sette grenser, så kan det i verste fall bidra til at hun "indirekte mishandler seg selv". Som sagt; et vanskelig tema. Anonymkode: b1205...58a Jeg sier ikke at noen skal henges ut eller hetses. Jeg har ikke sagt at denne mannen er ond eller slem, men han er umoden og viser ikke respekt for TS, som alltid bør være et minimumskrav. Det er mulig han lufter sexuelle agendaer, men om TS ikke er hypp på å massere ham, er det ikke vits å bruke tid på ham. Om hun ser etter en venn eller en som er noe mer enn en oljet kropp på leting etter gratis massasje, er ikke dette rett fyr. Og uklare grenser er ikke det samme som voldtekt, selv om mange menn tror det og babler om: Det er vel ikke lov til … lenger og menn tar ikke kontakt med kvinner fordi nei betyr nei. Om man ikke forstår samtykke, burde man ikke ha sex. Unge kvinner kan ofte ha ha større problemer med å sette klare grenser, og bør ha mye høyere forventninger til hva som er akseptabel oppførsel fra menn. Det å ikke sette klare grenser fører ikke til at man "mishandler" seg selv, men at man ikke finner mennene som er bra, men tar til takke med de som behandler kvinner dårlig. Ikke voldelig eller kriminelt, men de som mener at det å sette grenser reduserer voldtekter. Det å holde voldteksmenn ansvarlige stopper voldtekter. 1
Helene1982 Skrevet 3. desember 2023 #10 Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Og forresten, TS. Du må aldri møte fremmede menn alene på lukkede områder. Møt dem på offentlige steder. Greit å ha understreket. Anonymkode: b1205...58a Oh lord! TS ble utsatt for en av de vanligste typene voldtekter der overgriper er en du kjenner og stoler på, ellers skjer det også ofte på fest der alkohol er involvert. Det å si at voldtektsmenn er fremmede menn som man møter i lukkede rom stemmer ikke, da kvinner flest ikke møter fremmede i lukkede rom og overfallsvoldtekter der gjerningsmannen ikke kjenner offeret er en veldig liten prosentdel av voldtekter. 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #11 Skrevet 3. desember 2023 Ingen oppegående menn spør kvinner de ikke kjenner så godt om du kan komme å massere dem. Gode menn og kvinner tilbyr noe den andre kan nyte før de selv spør om de kan få ting. Anonymkode: a2578...065 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #12 Skrevet 3. desember 2023 2 minutter siden, Helene1982 said: Oppdratt av ulver? Han er umoden og viser ikke respekt for TS Og jeg mener at dette ikke er beviselig fakta uten en klar kontekst, og at man skal være forsiktig med å påstå noe. Jeg tror ikke du mente det som en beskyldning. Selvsagt bør ingen føle seg forpliktet til å tilbringe tid med noen de ikke ønsker å være med. Det er ingen sin plikt å ofre sin egen komfort for å være "snill". Menn som hevder at uklare grenser tilsvarer overgrep, overdriver helt og holdent. Men forståelse av samtykke og akseptabel oppførsel ikke er en selvfølgelighet eller en medfødt evne, selv om et stort flertall ser ut til å tro det. Dette krever klarhet, gode rollemodeller, øvelse og erfaring. Noe som er spesielt utfordrende for personer med autismespekterforstyrrelser (ASD), i særlig grad for kvinner med ASD. Jeg brukte "mishandler seg selv" i anførselsteg for å illustrere indirekte og uheldig kommunikasjon. Dette begrepet er hentet direkte fra "The Aspie Girl's Guide to Being Safe with Men", skrevet av Debi Brown, en bok laget av kvinner, med kvinner, for kvinner og om kvinner (Anbefales, ts) Det var ikke meningen å anklage deg for noe som helst. Selv er jeg også åpen for diskusjon om kjønns, roller og mønstre. Men ikke i denne tråden. Mitt hovedmål her er å formidle informasjon på en måte som ASD-kvinner har rapportert fungerte for dem. På et område hvor det burde vært mer kunnskap i Norge enn det er. Kommunikasjon er ikke en selvfølge for alle, og dette er et emne som ofte blir oversett og ignorert av mange som en "selvfølge". Anonymkode: b1205...58a 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #13 Skrevet 3. desember 2023 12 minutter siden, Helene1982 said: Oh lord! TS ble utsatt for en av de vanligste typene voldtekter der overgriper er en du kjenner og stoler på, ellers skjer det også ofte på fest der alkohol er involvert. Det å si at voldtektsmenn er fremmede menn som man møter i lukkede rom stemmer ikke, da kvinner flest ikke møter fremmede i lukkede rom og overfallsvoldtekter der gjerningsmannen ikke kjenner offeret er en veldig liten prosentdel av voldtekter. Jeg snakker om ting jeg og du anser som selvfølge, Helene. Nå synes jeg du prosjiserer meninger jeg ikke har. Ikke ta ting så personlig! Jeg kjenner ikke ts, og vet derfor ikke hva hun vet eller skjønner av seg selv. Men som sagt, jeg har erfaringer uten at jeg vil gå innpå det fordi det er irrelevant for mine råd. Anonymkode: b1205...58a
Fighter83 Skrevet 3. desember 2023 #14 Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg håper dette er rett forum å spørre på. Jeg er 28. Jeg ble uheldigvis utsatt for en voldtekt for et halvt år siden, av en god kompis. Jeg har alltid vært dårlig på å sette grenser for meg selv i forhold til seksualitet, så seksualitet har alltid vært veldig vanskelig for meg. I tillegg er jeg autist, så fysisk nærhet og generelt menneskelig kommunikasjon er noe jeg sliter med. Grensesetting har vært et problem i forhold til dating, da jeg har kommet i situasjoner hvor jeg egentlig ikke har ønsket sex, men ikke klart å uttrykke meg klart nok for andreparten og redselen for at det skal bli dårlig motatt har vært for stor. Disse situasjonene ser jeg altså på helt ulikt fra den faktiske voldtekten, hvorpå de var en konsekvens av min utydelighet, mens den var 100% ikke ok og jeg hadde ikke sjangs til å komme meg vekk fra det. Den har dog preget meg ti ganger mer, og gjort meg enda mer usikker og jeg har ikke vært i nærheten av en datingsituasjon eller noe lignende siden (jeg er bifil forresten). Jeg møtte nylig på en tidligere klassekamerat og det var veldig hyggelig, jeg følte det bare på en helt platonisk måte (noe som jeg har skjønt at jeg alltid gjør, og at det ofte er det som setter meg i uheldige situasjoner da jeg ikke plukker opp deres intensjoner). Han spurte om jeg ville finne på noe en dag, jeg svarte at jeg gjerne ville ta en kaffe for eksempel. Kort tid senere fikk jeg en snap hvor han spurte om jeg ikke kunne komme over og gi ham en massasje. Jeg fikk en sjokkfølelse gjennom hele kroppen med en gang. Dette er en ting jeg har opplevd fra andre menn tidligere, og jeg tror jeg oppfatter det riktig at hans intensjon da er mer seksuelt rettet enn noe annet. Jeg kommer jo ikke til å si ja til dette, men jeg vet heller ikke hvordan jeg nå skal forholde meg til å bare møte ham på en kaffe. Jeg vet med meg selv at om jeg gjør det så kommer jeg til å sette meg selv i en vanskelig situasjon om han gjør et forsøk på noe. Kanskje burde jeg bare si at jeg ikke ønsker å møte ham i det hele tatt, men jeg ønsker heller ikke å måtte gå resten av livet og si nei til alle fordi jeg er redd for dette. Jeg vet bare ikke hva jeg skal si for at nei skal bety nei eller hvordan jeg skal uttrykke meg. Etter hendelsen med voldtekten er frykten så intens. Langsiktig så kan det til og med hende at jeg kunne ønsket noe mer med ham, men jeg er ikke personen til å ha sex uten følelser involvert. Jeg ønsker å presisere at å møte ham og bare si nei på stedet, er veldig veldig vanskelig (ikke at jeg hadde blitt med ham hjem, men om han bare skulle lagt en hånd på låret mitt for eksempel), jeg er også redd for å på forhånd si at jeg ikke ønsker noe, for hva om jeg helt har misforstått og han da bare tenker at jeg er fryktelig teit? Noen tips? Anonymkode: cfbb7...149 Dropp å ha snapkontakt med folk som er slik. Bruk kun sms. Folk blir ofte mer skjerpet og forsiktige med hvordan de opptrer pr sms enn via messanger/snap. Vært tydelig på å kun møtes ute på kafe o.l. aldri hjemme før du kjenner deg trygg nok + aldri for sent på kvelden. Ha gjerne en avtale om å snakke med noen du kjenner etter daten sånn at du kan "rømme" fra daten.
Helene1982 Skrevet 3. desember 2023 #15 Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Og jeg mener at dette ikke er beviselig fakta uten en klar kontekst, og at man skal være forsiktig med å påstå noe. Jeg tror ikke du mente det som en beskyldning. Selvsagt bør ingen føle seg forpliktet til å tilbringe tid med noen de ikke ønsker å være med. Det er ingen sin plikt å ofre sin egen komfort for å være "snill". Menn som hevder at uklare grenser tilsvarer overgrep, overdriver helt og holdent. Men forståelse av samtykke og akseptabel oppførsel ikke er en selvfølgelighet eller en medfødt evne, selv om et stort flertall ser ut til å tro det. Dette krever klarhet, gode rollemodeller, øvelse og erfaring. Noe som er spesielt utfordrende for personer med autismespekterforstyrrelser (ASD), i særlig grad for kvinner med ASD. Jeg brukte "mishandler seg selv" i anførselsteg for å illustrere indirekte og uheldig kommunikasjon. Dette begrepet er hentet direkte fra "The Aspie Girl's Guide to Being Safe with Men", skrevet av Debi Brown, en bok laget av kvinner, med kvinner, for kvinner og om kvinner (Anbefales, ts) Det var ikke meningen å anklage deg for noe som helst. Selv er jeg også åpen for diskusjon om kjønns, roller og mønstre. Men ikke i denne tråden. Mitt hovedmål her er å formidle informasjon på en måte som ASD-kvinner har rapportert fungerte for dem. På et område hvor det burde vært mer kunnskap i Norge enn det er. Kommunikasjon er ikke en selvfølge for alle, og dette er et emne som ofte blir oversett og ignorert av mange som en "selvfølge". Anonymkode: b1205...58a Jeg kan ikke bevise at han er oppdratt av ulver, og jeg beskylder ham ikke for noe som helst, men han er ikke verdt tiden til TS. Om en mann spør en kvinne om hun er hypp på å ta en kaffe og gi ham en massasje er svaret hardt nei. Hvorfor i alle dager skal man si ja til det? Samtykke er ikke spesielt utfordrende for kvinner med autisme. hele idéen om at detå ikke ha sex med noen som ikke samtykker er noe menn må jobbe med. Kvinner må jobbe med grensesetting, men det å ikke være god på å sette grenser er ikke det samme som å bli voldtatt. Det som er nødvendig er at menn engasjerer seg, at rettsvesenet prioriterer overgrep og at ansvaret legger på overgripere og ikke på kvinner.
Helene1982 Skrevet 3. desember 2023 #16 Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg snakker om ting jeg og du anser som selvfølge, Helene. Nå synes jeg du prosjiserer meninger jeg ikke har. Ikke ta ting så personlig! Jeg kjenner ikke ts, og vet derfor ikke hva hun vet eller skjønner av seg selv. Men som sagt, jeg har erfaringer uten at jeg vil gå innpå det fordi det er irrelevant for mine råd. Anonymkode: b1205...58a Jeg vet at jeg kan bli litt trigget av dette temaet, men først og fremst er jo spørsmålet om hun burde møte massasjefyren, som er nei. Han vil ha sex og orker ikke engang flørte, men spør om en happy ending. Han kan spørre, men svaret burde være: absolutt ikke. Kanskje han egentlig har vondt i ryggen eller bare er sosialt klønete? Fortsatt nei.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #17 Skrevet 3. desember 2023 1 minutt siden, Helene1982 said: Jeg kan ikke bevise at han er oppdratt av ulver, og jeg beskylder ham ikke for noe som helst, men han er ikke verdt tiden til TS. Om en mann spør en kvinne om hun er hypp på å ta en kaffe og gi ham en massasje er svaret hardt nei. Hvorfor i alle dager skal man si ja til det? Samtykke er ikke spesielt utfordrende for kvinner med autisme. hele idéen om at detå ikke ha sex med noen som ikke samtykker er noe menn må jobbe med. Kvinner må jobbe med grensesetting, men det å ikke være god på å sette grenser er ikke det samme som å bli voldtatt. Det som er nødvendig er at menn engasjerer seg, at rettsvesenet prioriterer overgrep og at ansvaret legger på overgripere og ikke på kvinner. Jeg forstår, og kunnskapen om at du selv har opplevd voldtekt er viktig å ha under huden når man snakker om dette. Men samtykke er ikke spesielt utfordrende? Vet du dette? Grensesetting, så absolutt! Hva med menn med autisme? Kan han være blant dem? Ts, etterlyser grensesetting rundt dating og seksualitet. Da velger jeg å ikke fokusere på overgrepet og skyldspørsmål. For alt jeg vet, kan du også være innen autismespekteret, og derfor skal jeg heller ikke påstå noe om deg. Men det er ting som antyder at du absolutt ikke er det. Se her, på uttalelsene dine: "det å ikke være god på å sette grenser er ikke det samme som å bli voldtatt". Har jeg sagt eller skrevet dette, eller er det noe du leste mellom linjene og tolket selv, altså ikke direkte kommunikasjon? - "Det å si at voldtektsmenn er fremmede menn som man møter i lukkede rom stemmer ikke, da kvinner flest ikke møter fremmede i lukkede rom" Dette har jeg i hvert fall ikke påstått. Men når du bruker "kvinner flest" påstår du indirekte at ingen kvinner gjør dette? Hvorfor skal jeg ikke kunne advare om dette? - Jeg tror at kommunikasjon mellom mennesker er så innlært av hodene våre har vansker med å se utenfor vår nevrotypiske ignoranse. Det blir også påstått at "Ingen oppegående menn " i tråden. Men finnes det menn som ikke er oppegående i allmennforståelig forstand? Mannlige autister? Keitete, usikre, sjenerte, ikke øvde, ikke opplærte, i et samfunn der dette er diktert av det store flertallet. Det er lett å ignorere at et uttalt antall individer i samfunnet faktisk ikke har disse egenskapene som vi andre anser som en selvfølge. Hvordan er det å være disse da, når resten av oss ikke engang ser at vi uheldigvis ekskluderer folk og vansker i kommunikasjon i velmenende kommunikasjon? Anonymkode: b1205...58a 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #18 Skrevet 3. desember 2023 4 minutter siden, Helene1982 said: Jeg vet at jeg kan bli litt trigget av dette temaet, men først og fremst er jo spørsmålet om hun burde møte massasjefyren, som er nei. Han vil ha sex og orker ikke engang flørte, men spør om en happy ending. Han kan spørre, men svaret burde være: absolutt ikke. Kanskje han egentlig har vondt i ryggen eller bare er sosialt klønete? Fortsatt nei. Det er jeg helt enig. Og jeg sa skrev det selv. Dessuten tror jeg han vil mere enn han sier direkte. Anonymkode: b1205...58a 1
Helene1982 Skrevet 3. desember 2023 #19 Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg forstår, og kunnskapen om at du selv har opplevd voldtekt er viktig å ha under huden når man snakker om dette. Men samtykke er ikke spesielt utfordrende? Vet du dette? Grensesetting, så absolutt! Hva med menn med autisme? Kan han være blant dem? Ts, etterlyser grensesetting rundt dating og seksualitet. Da velger jeg å ikke fokusere på overgrepet og skyldspørsmål. For alt jeg vet, kan du også være innen autismespekteret, og derfor skal jeg heller ikke påstå noe om deg. Men det er ting som antyder at du absolutt ikke er det. Se her, på uttalelsene dine: "det å ikke være god på å sette grenser er ikke det samme som å bli voldtatt". Har jeg sagt eller skrevet dette, eller er det noe du leste mellom linjene og tolket selv, altså ikke direkte kommunikasjon? - "Det å si at voldtektsmenn er fremmede menn som man møter i lukkede rom stemmer ikke, da kvinner flest ikke møter fremmede i lukkede rom" Dette har jeg i hvert fall ikke påstått. Men når du bruker "kvinner flest" påstår du indirekte at ingen kvinner gjør dette? Hvorfor skal jeg ikke kunne advare om dette? - Jeg tror at kommunikasjon mellom mennesker er så innlært av hodene våre har vansker med å se utenfor vår nevrotypiske ignoranse. Det blir også påstått at "Ingen oppegående menn " i tråden. Men finnes det menn som ikke er oppegående i allmennforståelig forstand? Mannlige autister? Keitete, usikre, sjenerte, ikke øvde, ikke opplærte, i et samfunn der dette er diktert av det store flertallet. Det er lett å ignorere at et uttalt antall individer i samfunnet faktisk ikke har disse egenskapene som vi andre anser som en selvfølge. Hvordan er det å være disse da, når resten av oss ikke engang ser at vi uheldigvis ekskluderer folk og vansker i kommunikasjon i velmenende kommunikasjon? Anonymkode: b1205...58a Grensesetting er viktig når det gjelder samtykke. Å ikke ha sex med noen som sover eller ikke evner å gjøre rede for seg selv er enkelt. Er man usikker – ikke ha sex, men dette er ikke det som definerer de fleste voldtekter. De fleste kvinner har opplevd at de har hatt sex fordi de har vært litt for fulle eller at noen maste, men basert på det jeg selv har opplevd og alle andre jeg har snakket med som har opplevd voldtekt, handler ikke det om at de glemte å si nei, eller at de kankje ikke hadde en god opplevelse av et samleie, men når man blir voldtatt er dt en helt annen følelse. Man er redd for å dø. Man har ingen kontroll over situasjonen da alle tanker handler om å komme seg vekk og å overleve. Jeg sier ikke at min opplevelse er fasit, men når noen babler om at voldtekt handler om at kvinner ikke sier tydelig nok nei, mener jeg bestemt at dette ikke er en relevant problemstilling. Jeg mener at det er problematisk og gi tips til et voldtektsoffer om hvordan ikke bli voldtatt igjen, men om man skal gi råd bør de være faktabasert og basert på hva som er høyest risiko. det jeg mener er at kvinner tar konstant forhåndsregler som å ikke gå alene, ikke ha for fristende antrekk, ikke bli for full osv. mens menn blir helt forvirret av at om man skal ha sex med noen må de få samtykke. Og det aller viktigste rådet som er om massasjemannen. Jeg kan ikke ta på meg dekkende klær og ikke møte fremmede menn i lukkede rom samtidig som at jeg skal gi "vil du komme hjem til meg å gi meg en massasje" en sjanse for å se om han er keitete og egentlig mente bli kjent. Jeg opplever denne mannen som veldig tydelig og at han vil få sex av TS og forvente noe annet vil være naivt. Jeg mener at noe av det viktigste en kvinne kan gjøre for å ha gode opplevelser med menn er å lytte til hva de sier. Jeg tror ikke på å forandre noen eller gi noen en sjanse om man er usikker. Det finnes mange vanlige seriøse menn, og det er helt unødvendig å bruke tid på massasjemenn om man ikke er hypp på å gi noen massasje. Jeg er ikke på spekteret, men jeg tror at en del sosiale egenskaper kan læres. Om massasjemannen trenger en massasje, kan han besøke et massasjestudio. Om han vil flørte med en kvinne, må han først og fremst ikke innlede med sex. 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #20 Skrevet 3. desember 2023 Ts det er ikke du som har gjort noe galt eller mangelfullt eller som er den som skal ta ansvar for at du ble voldtatt og for at det er sååååå mange menn som ikke respekterer grenser og fortsetter å presse på. Det er menn som skal ta ansvar for det og for å forandre hvordan de oppfører seg, ikke deg. Anbefaler å begynne hos psykolog for å bli tryggere i deg selv, jobbe med traumene og bryte det mønsteret som er tillært fra barndommen din om at du får dårlig samvittighet for å ha grenser og kjenner på urettferd og sinne mot disse overgriperne. Du trenger å finne frem til det og ikke internalisere det til at du ikke er god nok, tydelig nok osv. For det er feil! Disse mennene visste akuratt hva de gjorde og at du ikke var komfortabel med det! Anonymkode: cdbc6...896
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå