Gå til innhold

Hva gjør vi når resten av Europa krever fredsavtale mellom Ukraina og Russland?

Gjest QL2yBCGXlW

Anbefalte innlegg

Melkebarten skrev (3 timer siden):

...

Ja, jeg er sikker på det...

Innlegget ditt lyser av mangel på innsikt i både Syria og Ukraina. Ukraina har hatt borgerkrig siden 2014, og er et ekstremt korrupt land.

Uansett om du hadde hatt delvis rett, så rettferdiggjør ikke det en ulovlig krig og okkupasjon av Syria, som er en suveren stat.

Most Syrians back President Assad, but you'd never know from western media | Jonathan Steele | The Guardian

Dette er fra 2012, og han er ekstremt mye mer populær nå. Jeg "kjenner" en som bor i Tartus som deltok i demonstrasjoner i 2012 (ikke for å styrte Assad, men mot noe av politikken). De står 100% bak Assad i alle de store byene. De hater USA og Israel dog, forståelig nok.

Han har mye mer støtte enn regimet i Kiev, som ikke ville vunnet valget i dag :)

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

buzzy skrev (2 timer siden):

Men igjen, når det faktisk foregår folkemord (Gaza) så griper de ikke inn. Virker som om de får reglene til å passe alt etter politikken

Folkemord i Gaza? Løgn. At Israel liksom begår folkemord på palestinerne har vel ekstremister påstått i flere tiår nå, til tross for at palestinerne har en av de sterkeste befolkningsvekstene i verden. Israel gjør i så fall en elendig jobb om folkemord er målet. 😅

Endret av Lothlorien-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (38 minutter siden):

Innlegget ditt lyser av mangel på innsikt i både Syria og Ukraina. Ukraina har hatt borgerkrig siden 2014, og er et ekstremt korrupt land.

Uansett om du hadde hatt delvis rett, så rettferdiggjør ikke det en ulovlig krig og okkupasjon av Syria, som er en suveren stat.

Most Syrians back President Assad, but you'd never know from western media | Jonathan Steele | The Guardian

Dette er fra 2012, og han er ekstremt mye mer populær nå. Jeg "kjenner" en som bor i Tartus som deltok i demonstrasjoner i 2012 (ikke for å styrte Assad, men mot noe av politikken). De står 100% bak Assad i alle de store byene. De hater USA og Israel dog, forståelig nok.

Han har mye mer støtte enn regimet i Kiev, som ikke ville vunnet valget i dag :)

Stiller meg 100% bak det du sier.

Asad er jo en "diktator" og har opplevd mye, men den tidligere øyelege som veldig motvillig ble president har holdt landet samlet og likedan strukket ut hånden til de aller fleste tidligere motstandere. 

Hans taegaver og artikulære opptreden ved nesten enhver anledning er helt utrolig å bevitne. Når USA endelig er ute fra Syria vil landet få en vital rolle som transitthavn for gass fra Iran. Gassen vil gå  til Afrika og muligens også Europa om ikke Tyskland får uavhengig leder som vil være villig til å bygge opp forholdet til Russland et par år fra nå. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukraine aid bill blocked in US Senate as Republican press point on border | Reuters

USA snur ryggen til Ukraina, som forventet. De har oppnådd målene sine, og de skjønner nok at mer penger til Ukraina nå er bortkastet, siden de knapt har folk igjen og snittalderen i militæret er 43 år.

Enda et land "fikset".

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (1 time siden):

Ukraine aid bill blocked in US Senate as Republican press point on border | Reuters

USA snur ryggen til Ukraina, som forventet. De har oppnådd målene sine, og de skjønner nok at mer penger til Ukraina nå er bortkastet, siden de knapt har folk igjen og snittalderen i militæret er 43 år.

Enda et land "fikset".

Demokratene viser her også at de ikke vil gi et kompromiss på grensepenger, som jeg finner underlig. Det er nesten så en lurer på om BEGGE foretrekker å ikke nå en avtale slik at de kan unngå flere forpliktelser med "god" samvittighet...

Endret av AdonisFFM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, likestilling said:

Ifølge denne artikkelen så blir han støttet av over 50%

Da regner jeg med at du har bedre peiling enn hva jeg har?

Ifølge denne oversikten fra Sveits, så ligger hhv:

• Syria på 196 plass på korrupsjonsindeksen
  • Russland på 127 plass.
  • Ukraina på 126 plass.
  • Og Belarus *vinner* med 136 plass som det mest korrupte landet i Europa.

Det vil med andre ord si at av alle de landene så er Ukraina det minst korrupte (Det at det ikke forekommer korrupsjon hadde jo vært det beste kan vi vel enes om)

Ifølge artikkelen du linker til så hadde han en støtte på 55%, mange av de på grunn av en uro knyttet til borgerkrig, samme artikkel står det at av halvparten som vil ha han ved makten, så er det 50% som ønsker frie valg i nær fremtid, merk at du skrev at artikkelen er fra 2012, hvordan er situasjonen nå?

Ifølge denne artikkelen som lener seg på en Russisk meningsmåling gjort i Assad vennlige områder, så er han enda mindre populær nå enn det han var før med bare 31,4 % mens 41,1% ikke likte det han gjorde, resterende nektet og svare. 

Jeg skal dog innrømme, at og intervjue kun 1000 stk kan gi ett litt skjevt bilde av hvordan ting virkelig er.

Assad kontrollerer ifølge denne artikkelen nå ca 70% av arealet og får god oppbacking av både Iran og Russland, som bare har ett mål, inflytelse i regionen, man kunne sagt det samme om USA i Ukraina, forskjellen er at Syria IKKE ble invadert av ett naboland og forsvarer seg selv . Vi kan enes om at det selvfølgelig ikke er bra med okkupasjon, være det seg Syria, Vestbredden, Vest-Sahara eller diverse andre steder, det beste hadde vært om folk kunne leve fredelig side om side.

Resten av de 30% er en god blanding av kurdiske militser (støttet av usa, de har også ca 900 soldater i landet) samt andre militser, i tilegg så er Tyrkia inne i bildet og trykker ned de kurdiske militsene, forståelig nok med tanke på at de har en ganske stor befolkning selv og ikke tør og risikere noe.

Syria fikk tilbake plassen sin i The Arab League etter og ha vært suspendert siden 2011, noe av grunnen til det er:

• At de innser at Assad mest sannsynlig vil forbli ved makten.
  • De er redd for påvirkning fra Iran (Jeg lurer på hvorfor)
  • Samt at de ønsker allianser utenom USA.

Assad er like populær, om ikke mer ifølge noen, ifølge denne artikkelen så vant han valget med over 95% av stemmene. Det stemmer dårlig med meningsmålingen om at kun 31% ville ha han.

Putin gjør det ikke så verst han heller. Ifølge denne artikkelen så fikk han over 76% av stemmene, enten så er de usedvanlig flinke til og fremme demokrati i de landene, eller så er det rigget. 

Nå skal det være valg igjen i 2024 i Russland, hvem tror du mest sannsynlig vinner? Ifølge han her så trenger ikke noen andre og stille, fordi Far Putin vet hva som er best for folket, de trenger ikke og tenke, han gjør det for de.

For at Putin ikke skal bli altfor upopulær, han har jo tenkt til og vinne valget i 2024, men konflikten må holdes gående, derfor mobiliserer han ikke fra de store byene der støtten er størst og velgerbasen er lojal, han tar de fra delrepublikkene innad i landet og sender de til fronten.

Hvis man ikke får stoppet Putin i Ukraina, så driver Sergei Lavrov og koker ihop noe greier om at Vesten bedriver en hybridkrigføring fra Moldova, han unnlater og fortelle at de aktivt har støttet separatistregjeringen i Transnistria siden 90-tallet og kommer til og fortsette og gjøre det.

I mellomtiden er Putin på frierferd i Afrika, i de gamle koloniområdene til Frankrike begynner de og bli veldig begeistret for Putin, han hjelper de. Hva tror du han skal ha i retur? ALT han gjør handler om og konsolidere makt til seg selv, og de han ser på som viktige for sin sak. Det er meg, meg, meg og enda mer meg.

For at alt skal gå Putin sin vei. Så åpner de også for nye medlemsland til BRICS, enten så er de velvillige og gjør det fordi de ønsker fred i verden og at alle skal være venner med hverandre, eller så gjør de det for og svekke sine motstandere. Det hadde jo vært en ønskedrøm for Putin om de fikk til en BRICS valuta som kunne stabilisere seg mot dollaren, det åpner så mange nye muligheter for Putin og omgå sanksjonene, så nå driver han bare og venter på utfallet av presidentvalget i 2024.

Hvem vet, kanskje han bidrar litt selv?

I Syria feirer de vinneren av valget. Ikke ulikt hva man gjør her:

Her i landet elsker alle AP etter videoen og dømme. Man skulle nesten tro at og poste video av en valgseier gir ett ensidig bilde av hvordan ting virkelig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest QL2yBCGXlW
GP950mAh skrev (På 4.12.2023 den 23.21):

USA invaderer med FN-mandat og trekker seg ut når jobben er gjort. Russland invaderer for å annektere land og begår grove krigsforbrytelser og menneskerettsforbrytelser mens de holder på.

Nei, USA har ikke drept flere millioner mennesker.

Syne at de ble 20 år for lenge. Jeg er lite imponert over kunnskapen din. USA gikk langt ut over sitt mandag i Libya, Afghanistan og Irak. Og nei, krigen var ferdig etter 3 mnd, men de amerikanske feitingene ble der 20 år senere. Så ikke kom her med «de trekker seg ut når jobben er gjort». Synes for øvrig det er litt dust av USA og ikke dele litt turistinformasjon om Afghanistan. De var jo der i 20 år. Et tapt prosjekt fra USAs side. LOL 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GP950mAh
Cecilie Sadberg skrev (2 timer siden):

Syne at de ble 20 år for lenge. Jeg er lite imponert over kunnskapen din. USA gikk langt ut over sitt mandag i Libya, Afghanistan og Irak. Og nei, krigen var ferdig etter 3 mnd, men de amerikanske feitingene ble der 20 år senere. Så ikke kom her med «de trekker seg ut når jobben er gjort». Synes for øvrig det er litt dust av USA og ikke dele litt turistinformasjon om Afghanistan. De var jo der i 20 år. Et tapt prosjekt fra USAs side. LOL 

De bler værende fordi den afghanske regjeringen ønsket at de skulle bli for å ivareta sikkerheten og hjelpe dem med å bygge opp egne sikkerhetsstyrker som kunne ivareta tryggheten selv.

Skikkelig voksent å kalle de feitinger, men ikke overraskende at det er det folk som har fått USA-hatet inn med morsmelka legger seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (På 5.12.2023 den 19.09):

Kan du utdype hva Lavrov sitt utspill har vært? Og når. Så kan jeg vel finne talen på youtube og lytte til den. 

Og komme tilbake til deg..

Høres ikke helt bra ut det Lavrov sier her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...