Gå til innhold

Jeg skulle ønske denne formen for maskulinitet var mer representert

Flipit

Anbefalte innlegg

Full Ugle skrev (1 time siden):

Dette er de gode, ekte mannfolka

Hater uttrykket ekte mannfolk. Det er en hersketeknikk oppfunnet av radikale feminister for å undertrykke, objektifisere og kontrollere menn som ikke danser etter deres pipe. Tenk om det hadde vært snakk om ekte kvinnfolk. Da hadde det blitt ramaskrik. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

pressplay skrev (6 minutter siden):

Hater uttrykket ekte mannfolk. Det er en hersketeknikk oppfunnet av radikale feminister for å undertrykke, objektifisere og kontrollere menn som ikke danser etter deres pipe. Tenk om det hadde vært snakk om ekte kvinnfolk. Da hadde det blitt ramaskrik. 

Hat i vei! Begrepet «ekte kvinnfolk» eksisterer da absolutt også, og særlig mye ramaskrik er det da virkelig ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flipit skrev (1 time siden):

Ringenes herre filmene har vel de fleste av dere sett. Kanskje noen av dere til og med har lest bøkene. Slik jeg ser det burde den formen for maskulinitet som er representert i denne trilogien fremheves mye mer enn den blir i dag. I det store havet av brautende, bråkete show offs som Andrew Tate og andre rollemodeller unge folk (Gen Z og under) har så finnes det svært få slike. Spesielt karakteren Sam, han representerer ekte lojalitet, karakterstyrke, viljestyrke og selvoppofrelse mm. 

Dette er bare en av utallige scener i trilogien som fremhever positiv maskulinitet. Enig? Uenig? Kjør diskusjon! 

joda bortsett fra at jeg syns hobbitene var små og søte og jeg assosierye de med barn hele tiden...

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 minutt siden):

joda bortsett fra at jeg syns hobbitene var små og søte og jeg assosierye de med barn hele tiden...

Som sagt, bare en av utallige scener i filmene som illustrerer poenget jeg prøver å få frem. Var egentlig helt tilfeldig at jeg brukte akkurat dette som ett eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å skriv «denne» som om det er en tåpelig clickbait overskrift fra VG!

Anonymkode: 099a0...cd1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Slutt å skriv «denne» som om det er en tåpelig clickbait overskrift fra VG!

Anonymkode: 099a0...cd1

Nope, du kunne fint ha klikket tilbake å fortsatt med scrollinga di om du blir så sykt provosert over en overskrift. Du endte bare opp med å kaste bort enda mer av din verdifulle tid på å svare på det. 

Endret av Flipit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flipit skrev (1 time siden):

Ser poenget ditt og er forsåvidt enig med det du sier. Som sagt så er det godt mulig jeg blander egenskaper som ikke er kjønnsbetinget i det hele tatt. Men det vi blir foret med mye i både media og andre steder som tilsier at det er det. Mange menn tar heller sitt eget liv enn å søke hjelp, fordi det å søke hjelp eller innrømme svakhet blir sett ned på, og da spesielt for menn. Er en grunn til at menn er overrepresentert i all selvmords statistikk. 

Jeg synes det er interessant, og jeg har ikke svaret selv: men hva er tillært sosialt og hva er genetisk når det gjelder generelle egenskaper for kvinner og menn. Jeg tror at svaret er sammensatt og både og, men om man snakker generelt vil guttebarn ofte være mer fysiske i lek og menn tar avgjørelser raskere og mer impulsivt enn kvinner, mens jentebarn leker mer stille og mindre impulsivt viser det seg også i hvordan kvinner og menn håndterer vanskelige situasjoner i livet. Menn forlater oftere en vanskelig situasjon uten å se seg tilbake enten det er å forlate egne barn eller ta sitt eget liv, mens kvinner tilpasser seg enten det er å bli i et voldelig forhold eller å be om høyere lønn eller si fra om dårlig oppførsel. Ingen av delene er bra, og jeg tror at svaret er mer komplekst enn at "menn er sånn" og "kvinner er sånn" og "årsaken er dette", men at svaret ligger i: Hvilke egenskaper burde enkeltindivider jobbe med for å bedre seg selv for egen del og for alle rundt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja LOTR var jo woke lenge før dette ble et fenomen. 

Og i dag er det selvsagt i den mest akseptable del av woke sin verden at man bruker uttrykk som "orc" for å demonisere andre mennesker så lenge DE ikke er woke nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full Ugle skrev (6 timer siden):

Hat i vei! Begrepet «ekte kvinnfolk» eksisterer da absolutt også, og særlig mye ramaskrik er det da virkelig ikke. 

Så når du blir avslørt som en ekte misandrist då er forsvaret ditt å oppkonstruere en sannhet som ikke eksisterer? 

Har aldri opplevd at noen av mine venner har snakket om ekte kvinnfolk, men ekte menn blir det snakket daglig om i lunsj på jobben. Stor forskjell på hva som er tillatt å lire av seg i sosiale lag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flipit skrev (8 timer siden):

Tja, mulig du har rett der. At jeg bare blander indre styrker og kvaliteter som egentlig ikke er kjønns betinget. Men om vi skal gå ut ifra den logikken, er da virkelig det folk som Andrew Tate driver med negativ maskulinitet? Blir det ikke bare kvaliteter som utgjør ett bedritent menneske? Maskulinitet og femininitet handler jo ofte om hva folk assosierer det med, og der kan definisjonen variere fra person til person. Det at mange menn ville sett på den scenen jeg linket til å skreket GAY!! sier meg mye om hvordan slike karakterpreg blir definert i samfunnet. 

La meg svare ditt spørsmål med et annet spørsmål mens jeg tenker på hva definisjonen av maskulinitet er for meg. 

Hva er din definisjon av maskulinitet? 

Jeg er enig med personen du siterer. Og for meg er maskulinitet et konstruert ord som like godt kan skrives. Som feminitet. Det avklarer ikke, det forvirrer. Det er ingenting ved Sam som er utpreget maskulint eller feminint, men han har mange DYDER, som grekerne kalte det. Og det er et ord som bør brukes mer, uavhengig av kjønn.

Anonymkode: 03a5d...da5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pressplay skrev (6 timer siden):

Lol, det er fordi de kommer med ulike beskjeder. Feminister mener ekte mannfolk tør å være seg selv, og at de ikke trenger å dilte etter macho-pipa, som de tror de har fått etter naturens side, men som er herming og konformitet. Bare se på guttegjeng når de blir helt like. Mens når menn sier at noen er ekte kvinnfolk, er det etter de har beskrevet ei dame som føyer seg, som står til deres utseendekriterier etc. Menn som sier dette, ønsker ikke frihet for kvinner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lol, det er fordi de kommer med ulike beskjeder. Feminister mener ekte mannfolk tør å være seg selv, og at de ikke trenger å dilte etter macho-pipa, som de tror de har fått etter naturens side, men som er herming og konformitet. Bare se på guttegjeng når de blir helt like. Mens når menn sier at noen er ekte kvinnfolk, er det etter de har beskrevet ei dame som føyer seg, som står til deres utseendekriterier etc. Menn som sier dette, ønsker ikke frihet for kvinner.

Fortell meg at du ikke kjenner mens tankesett uten å fortelle meg at du ikke kjenner menns tankesett... 

Har aldri opplevd at noen av mine venner har snakket om ekte kvinnfolk... om det da ikke er snakk om transedebatten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pressplay skrev (3 minutter siden):

Fortell meg at du ikke kjenner mens tankesett uten å fortelle meg at du ikke kjenner menns tankesett... 

Har aldri opplevd at noen av mine venner har snakket om ekte kvinnfolk... om det da ikke er snakk om transedebatten. 

Om jeg har en debatt om transpersoner, ville ingen av mine venner snakket om "ekte kvinnfollk" Uten å tøyse. Du kan fortelle om tankesettet til din vennegruppe, men jeg har ingen tro på at det gjelder alle menn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helene1982 skrev (1 minutt siden):

Om jeg har en debatt om transpersoner, ville ingen av mine venner snakket om "ekte kvinnfollk" Uten å tøyse. Du kan fortelle om tankesettet til din vennegruppe, men jeg har ingen tro på at det gjelder alle menn.

Her mister du poenget totalt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pressplay skrev (8 minutter siden):

Her mister du poenget totalt

Jeg tolker det som at vi ikke frekventerer i samme vennegruppe. Om du ikke er enig, må du fortelle meg hva poenget ditt er.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (59 minutter siden):

Jeg tolker det som at vi ikke frekventerer i samme vennegruppe. Om du ikke er enig, må du fortelle meg hva poenget ditt er.

Dette handler ikke om transedebatten. Les tråden før du uttaler deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

pressplay skrev (Akkurat nå):

Dette handler ikke om transedebatten. Les tråden før du uttaler deg

Min vennegjeng hadde også husket hva de selv sa for en time siden, og ikke fått sjokk om jeg kommenterte det de selv tok opp for så å miste hukommelsen og lure på hvorfor jeg svarte på deres påstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (3 minutter siden):

Min vennegjeng hadde også husket hva de selv sa for en time siden, og ikke fått sjokk om jeg kommenterte det de selv tok opp for så å miste hukommelsen og lure på hvorfor jeg svarte på deres påstand.

Hvilken påstand er det du sikter til? Du har tolket noe ut av kontekst og ikke forstått sammenhengen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pressplay skrev (9 minutter siden):

Hvilken påstand er det du sikter til? Du har tolket noe ut av kontekst og ikke forstått sammenhengen

Du har bare lest det siste ordet jeg skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (1 minutt siden):

Du har bare lest det siste ordet jeg skrev.

Slutt nå. Du ønsker ikke å diskutere at du også en en som er altfor komfortabel med uttrykket "ekte menn" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...