Gå til innhold

"Presse" 3-åring til overnatting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 3-åring har akkurat blitt storebror for en måned siden. Det har egentlig gått over all forventning. Han har vist mye mindre sjalusi enn jeg trodde og er bare god mot babyen, enn så lenge. Selvfølgelig har det innimellom vært noe mer "utagering", men alt i alt mindre krevende enn vi forventet. 

I kveld skulle han sove over hos familie. Han har sovet der før, men det er en stund siden. Han ville først ikke, men ombestemte seg (sikkert pga de skulle gjøre morsomme ting, bake pepperkaker osv). Så fikk han kalde føtter da han skulle legge seg. Ville bare hjem og var lei seg  (snakket med han på telefon). Dette har aldri skjedd tidligere da han har overnattet hos andre. Sover feks hos mormor ca en gang i uka. Jeg sa med en gang at han kunne komme hjem. 

Men samboeren min mener vi kanskje skulle "presse" han litt mer, og at han ikke bør bli vant til at han kan ringe og angre seg rett før leggetid når han sover borte. Jeg ser jo det siste argumentet, men mener vi må se reaksjonen i lys av at han akkurat har blitt storebror. 

Hva tenker dere? Skulle vi ha avvist han i telefonen? 

Anonymkode: 8d1a9...5e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen tro på å presse overnatting når det ikke er behov for det. 

Begge mine har hatt perioder hvor de ikke ville overnatte. Og i andre perioder ville de helst bodd hos besteforeldrene... Vi har ikke gjort noe stor sak av det. (bortsett fra å regulere hvor ofte de kunne sove der 😄

Anonymkode: c425e...61d

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Ikke press han

Anonymkode: f9c4d...1fb

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg hadde presset litt jeg altså. Uansett så er det ofte en grunn til overnattingen og det passer antageligvis ikke å hente. 

• Liker 1
Skrevet
visp skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde presset litt jeg altså. Uansett så er det ofte en grunn til overnattingen og det passer antageligvis ikke å hente. 

Akkurat i kveld var vi begge hjemme. Det var en "gjentjeneste" for at vi passet barna deres tidligere. 

Men vi har avtalt annen overnatting i jula hvor jeg er alene med baby og 3-åringen. Overnattingsstedet er da også 40-50 min unna. Da er det ikke lett for meg å bare hente hvis han angrer seg. Så jeg ser argumentet ditt, og det er argumentet til samboeren min og. At han kanskje tror at han kan ringe rett før han skal legge seg, så kommer vi ilende. 

Skrevet

Jeg hadde nok valgt å hente barnet hjem igjen, ventet litt og prøvd ny overnatting . Det er mye inntrykk som følger med å bli storesøsken, og få nytt medlem av familien . Det er store utviklinger i modenheten en 3 åring går igjennom også, så tenker det er helt naturlig med en sånn reaksjon. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Akkurat i kveld var vi begge hjemme. Det var en "gjentjeneste" for at vi passet barna deres tidligere. 

Men vi har avtalt annen overnatting i jula hvor jeg er alene med baby og 3-åringen. Overnattingsstedet er da også 40-50 min unna. Da er det ikke lett for meg å bare hente hvis han angrer seg. Så jeg ser argumentet ditt, og det er argumentet til samboeren min og. At han kanskje tror at han kan ringe rett før han skal legge seg, så kommer vi ilende. 

Ja, jeg hadde ikke hentet. Jeg hadde uansett ikke latt ungen overnatte hos noen jeg ikke stolte helt på. Jeg har selv hatt andres barn på overnatting som har kommet gråtende etter leggetid og vil hjem, men har jo alltid trøstet og snakket med de og så roer de seg og går med på å prøve:) Og det har ALLTID gått helt fint.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Neste gang er det ikke sikkert det blir et problem , og han kan godt få en liten påminnelse da før dere går ifra at dere er avsted og at dere ses igjen søndag , at dere ikke kan hente selv om han blir litt lei seg på kvelden. 

• Liker 1
Skrevet
visp skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg hadde ikke hentet. Jeg hadde uansett ikke latt ungen overnatte hos noen jeg ikke stolte helt på. Jeg har selv hatt andres barn på overnatting som har kommet gråtende etter leggetid og vil hjem, men har jo alltid trøstet og snakket med de og så roer de seg og går med på å prøve:) Og det har ALLTID gått helt fint.

Jeg stoler 100% på de han var hos, det er nær familie 🙂

ts

Skrevet

Hvis du presser han til å ligge over så kan det hende han nekter å overnatte neste gang det er snakk om det. 

Så hadde jeg hatt mulighet så hadde jeg henta.

Anonymkode: be35b...7f8

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg hadde sett det i lys av hele situasjonen, og hentet treåringen om hun ombestemte seg og var veldig lei seg rett før leggetid. Akkurat vår treåring hadde jeg nok hentet ellers også. Men vi har ikke nær familie i nærheten, så hun har lite erfaring med å overnatte borte, og hun er en engstelig type som helst ikke vil overnatte heller. Femåringen hadde jeg kanskje også hentet om de nettopp hadde fått et søsken til. Men sånn ellers hadde jeg ikke gjort det (nå som hun er fem, men det var annerledes da hun var tre). Hun har overnattet litt borte tidligere, liker det normalt sett veldig godt og er ikke utrygg. 

Anonymkode: ca13d...ba2

Skrevet

Jeg synes det var riktig å hente. Tror ikke man får en trygg unge av å presse en som er så liten. Tenker det er viktig nå at han får bekreftelse på at mamma og pappa er der for ham.

Anonymkode: ce699...d7a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ikkke press en 3 åring 

Anonymkode: 0210e...1fd

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Skaden er vel skjedd i det han får ringe hjem og angre seg. Da har man jo ikke lenger mye valg. 🥸

Anonymkode: 4f3d9...ef8

• Hjerte 1
Skrevet

Eg syns ein 3åring er alt for ung til å "presse" til overnatting når dei føler seg utrygge. Behovet for overnatting var vel i første omgong foreldra sine, og ikkje bornet, så syns det er rart å snakke om å angre seg her..

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Våre sover sjeldent vekke, da vi har lite muligheter til det. Så de gangene det har skjedd har vell alle gangene unntatt en eller to ganger vært i full nødvendighet. Så ville absolutt ikke hentet, uansett reaksjon. Ville heller ikke snakket med barnet mitt på telefon for den saks skyld. De voksne kunne eventuelt kontaktet meg uten at barnet var klar over det, men da skulle det vært meget spesielle omstendigheter. (Sykdom, alvorlig uhell etc)

Anonymkode: 0222d...20c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Skaden er vel skjedd i det han får ringe hjem og angre seg. Da har man jo ikke lenger mye valg. 🥸

Anonymkode: 4f3d9...ef8

Det er en 3, åring, herregud 

Anonymkode: 0210e...1fd

• Liker 2
Skrevet

Hadde aldri presset 3-åringen min. Hadde hentet. Jeg er mest opptatt av trygge barn, ikke å presse på selvstendighet på et så lite barn.

Anonymkode: 00a89...a49

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Sønnen min har kun ringt med ønske om å få komme hjem rett før legging én gang, og da var han 9 år. Vi hentet han umiddelbart. 

Synes ikke man skal presse barn til slikt med mindre det er en krisesituasjon hvor det ikke praktisk lar seg gjøre, spesielt ikke med en 3-åring som nettopp har blitt storebror.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Våre sover sjeldent vekke, da vi har lite muligheter til det. Så de gangene det har skjedd har vell alle gangene unntatt en eller to ganger vært i full nødvendighet. Så ville absolutt ikke hentet, uansett reaksjon. Ville heller ikke snakket med barnet mitt på telefon for den saks skyld. De voksne kunne eventuelt kontaktet meg uten at barnet var klar over det, men da skulle det vært meget spesielle omstendigheter. (Sykdom, alvorlig uhell etc)

Anonymkode: 0222d...20c

I alle dager ... Det var da en voldsomt hard holdning å ha til små barn ... Nekter å snakke på tlf til og med, og ikke engang snakke med de barnet er hos uten at det er ALVORLIGE ting?

Høres ikke ut som du er egnet til å ha barn engang. Hvor er morsinstinketet?

• Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...