Gå til innhold

Hvordan har dere med autisme/Asperger det?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er en jente på 25, som fikk diagnosen asd når jeg var 15. Det påvirker meg mye i den grad at jeg tar alt veldig bokstavelig, forstår ikke alt tull og misforstår mye. Er ufør på grunn av diagnosen. Hvordan påvirker diagnosen dere i hverdagen? Har dere noen jobb? Hva er mest utfordrende? Klem fra meg

Endret av Iselinberg
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei😊

Jeg er en dame på 39, som fikk diagnosen da jeg var 32.

Jeg er også ufør, og har ikke så mye overskudd. Men jeg har det ganske fint likevel 😊

Jeg er gift med en fantastisk mann og har to barn. Mannen min er også på spekteret, men han fungerer i jobb.

Jeg tar vare på hjemmet vårt, og lager mat. Og han gjør alt annet, inkludert foreldremøter og slikt. 

Det mest utfordrende for meg er at jeg ikke filtrerer bort sanseinntrykk.

Jeg må bruke støykansellerende ørepropper/headphones og solbriller når jeg er ute. Ellers tappes jeg raskt for energi.

Jeg har en rutine jeg prøver å følge hver morgen mens jeg fortsatt har energi. For eksempel vaske et rom, rydde kjøkkenet og vaske klær. Så kan jeg slappe av frem til jeg skal lage middag.

Jeg har ikke mange venner. Kun to stykker som også er autister. Jeg har ikke behov for flere. Men jeg tilbringer mye tid med mannen min og barna mine. Vi gamer sammen, leser sammen og ser på filmer sammen. 

Det er mye jeg ikke klarer, men jeg har skapt meg et harmonisk liv på tross av det.

Anonymkode: 8aa33...4da

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg har en jobb og klarer det fint. Har noen få venner, men generelt et begrenset sosialt liv. Familien er viktig for meg. 

I perioder går alt til helvete med rutiner, men er i ferd med å jobbe meg opp nå. 

Sliter sosialt. Ukomfortabel med høye lyder og fulle folk. Har aldri kommet noen vei med damer, er helt uerfaren. 

Anonymkode: ecf7b...308

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Iselinberg skrev (1 time siden):

Jeg er en jente på 25, som fikk diagnosen asd når jeg var 15. Det påvirker meg mye i den grad at jeg tar alt veldig bokstavelig, forstår ikke alt tull og misforstår mye. Er ufør på grunn av diagnosen. Hvordan påvirker diagnosen dere i hverdagen? Har dere noen jobb? Hva er mest utfordrende? Klem fra meg

Hei! Jeg er kvinne på 35 som helt nylig har fått diagnosen mild autisme. 

Jeg har det egentlig ikke så verst, men er i en krevende prosess nå med sykemeldinger og antakelig veien mot ufør.

Diagnosen påvirker meg i form av ekstrem rigiditet og kontrollbehov. Mine rutiner må følges - også de jeg har laget meg som omgivelsene ikke nødvendigvis er klar over. Jeg takler lyd dårlig og er veldig følsom på hva jeg har på meg. Kler meg stort sett alltid i det samme, trygge. Har lav eksekutiv evne og må som en annen nevnte følge nøye rutiner på formiddagen for å få noe gjort.

Anonymkode: e0985...fc7

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en jobb og klarer det fint. Har noen få venner, men generelt et begrenset sosialt liv. Familien er viktig for meg. 

I perioder går alt til helvete med rutiner, men er i ferd med å jobbe meg opp nå. 

Sliter sosialt. Ukomfortabel med høye lyder og fulle folk. Har aldri kommet noen vei med damer, er helt uerfaren. 

Anonymkode: ecf7b...308

Jeg har hatt god erfaring med bruk av Antideppresiva, bruker også jevnlig ketamin som jeg får intravenøst. Det hjelper på uroen, kvernetanker, og det sosiale. Får også beroligende av legen jeg kan bruke innimellom. For meg så har tabletter og behandling vært veldig viktig for å fungere så godt som mulig.

Anonymkode: 22c3b...d3b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...