Hill83 Skrevet 3. desember 2023 #21 Del Skrevet 3. desember 2023 Helt urimelig leietager 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #22 Del Skrevet 3. desember 2023 Kontrakten er klar på at du skal betale for oppvarming. Kontrakten sier heller ingenting om hvilken temperatur anlegget skal settes på. Du burde være takknemlig for at utleier har valgt å sette anlegget på maksimal anbefalt temperatur. Du har faktisk en god utleier, men kaller han helt urimelig. Utleier følger jo kontrakten, så hvem er det som er urimelig? Mener du virkelig at utleier skal overstige den anbefalte temperaturen på anlegget og ødelegge gulvene i leiligheten? Du har ikke kontrakten på din side og kan dermed ikke kreve høyere temperatur på den vannbårne varmen. At du likevel krever høyere temperatur sier sitt om deg. Utleier vil sitte igjen med ødelagte gulv og vil gå i minus på utleien til deg, mens du har fått noen skarve kroner mindre i strømregning. Anonymkode: 1caec...144 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #23 Del Skrevet 3. desember 2023 Du er gjerrig. Anonymkode: 4a2ec...222 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #24 Del Skrevet 3. desember 2023 16 hours ago, AnonymBruker said: Vannbåren varme skal være inkludert i leie, men ofte er det bare 15-16 grader i huset når det er kaldt. Eier sier de har anlegget på fullt, men at det ikke varmer helt i kulda og at jeg må supplere med strøm. I leiekontrakt står det at strøm og oppvarming ikke er inkludert, men at utleier betaler vannbåren varme. Kan jeg forlange 19-20 grader fra vannbåren varme? Strømmen betaler jo jeg, så jeg har ikke lyst å bruke den. Anonymkode: 22713...b1c Hva pokker? Man varmer da ikke opp hus med vannbårern varme. Dette er for for å beholde en komfort temperatur. Ikke oopvarming. Anonymkode: 2acc0...008 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 3. desember 2023 #25 Del Skrevet 3. desember 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Vannbåren varme skal være inkludert i leie, men ofte er det bare 15-16 grader i huset når det er kaldt. Eier sier de har anlegget på fullt, men at det ikke varmer helt i kulda og at jeg må supplere med strøm. I leiekontrakt står det at strøm og oppvarming ikke er inkludert, men at utleier betaler vannbåren varme. Kan jeg forlange 19-20 grader fra vannbåren varme? Strømmen betaler jo jeg, så jeg har ikke lyst å bruke den. Anonymkode: 22713...b1c Nei, det kan du jo ikke. Oppvarming og strøm er jo ikke inkludert. Det er luksus bare at utleier betaler noe vannbåren varme. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #26 Del Skrevet 3. desember 2023 Det ser ut som du har fått mange like svar her, og det er at du er urimelig. Vi leier ut på akkurat like vilkår, og det er sant at anlegget ikke skal over 40 grader. Vanntank derimot er på over 60 grader, men altså er vannet som går i gulvene kaldere enn det som kommer ut i dusjen. Ellers ville parketten blitt ødelagt. Hos oss klaget også leietaker, tross hva som står i kontrakten, og vi sa også at det hjalp å ikke ha vinduet oppe 24/7.. Og hun var velkommen til å si opp leiligheten og finne noe annet. Hun bor her fremdeles, fordi det ikke er noe som er rimeligere med god standard. Vi har etterisolert med ekstra 15 cm, alle vinduer er nye osv osv. Så det holder som regel med vannbåren varmen, men med plutselig kulde, så må han mulig skru på litt varme. Men ingen av de andre har hatt dette behovet. Igjen, vinduet er greit å lykkes litt iallefall, selv om det er godt at det luftes 😅 Strømregningen ligger rundt 500-600 kr (minusmåler), så det er ikke mange med dagens priser som klarer en så lav kostnad, uansett om man må bruke litt tilleggsvarme. Anonymkode: a68e3...590 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2023 #27 Del Skrevet 3. desember 2023 Kontrakten er jo tydelig? Oppvarming ikke inkludert? Vannbåren varme i gulvet et jo en bonus. Det vil jo gi litt mindre oppvarmingsbehov, men det kan jo ikke stå for oppvarming alene. Synes det er du som er urimelig. Anonymkode: d4f08...f79 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #28 Del Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 3.12.2023 den 9.56): Jeg har vannbåren varme som tar grunnkulda i leiligheten, men det holder det ikke varmt nok til komforttemperatur, da må jeg skru på ovnene. Her er det bare å sette på ovner og betale for det selv ts, men du kommer jo unna med en mye rimeligere regning enn om du måtte ta all oppvarming elektrisk. Anonymkode: 966eb...04b Hvor varmt er det hos deg da om du ikke slår på ovnene? Når det er mer enn -5 ute altså. Anonymkode: 22713...b1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smilo Skrevet 10. desember 2023 #29 Del Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 3.12.2023 den 10.31): Hva pokker? Man varmer da ikke opp hus med vannbårern varme. Dette er for for å beholde en komfort temperatur. Ikke oopvarming. Anonymkode: 2acc0...008 Jeg har ikke annen oppvarming. Hva tenker du jeg skal varme opp med? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #30 Del Skrevet 10. desember 2023 smilo skrev (4 minutter siden): Jeg har ikke annen oppvarming. Hva tenker du jeg skal varme opp med? Da må du supplere med panelovner eller frittstående varmeovner Anonymkode: ad1ba...393 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #31 Del Skrevet 10. desember 2023 smilo skrev (26 minutter siden): Jeg har ikke annen oppvarming. Hva tenker du jeg skal varme opp med? Da må du som alle andre kjøpe en panelovn eller lignende. Anonymkode: d4f08...f79 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #32 Del Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Da må du som alle andre kjøpe en panelovn eller lignende. Anonymkode: d4f08...f79 Tøysekopp Anonymkode: 0c729...404 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 10. desember 2023 #33 Del Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 3.12.2023 den 10.31): Hva pokker? Man varmer da ikke opp hus med vannbårern varme. Dette er for for å beholde en komfort temperatur. Ikke oopvarming. Anonymkode: 2acc0...008 Merkeligste påstand jeg har lest her lenge. De færreste med vannbåren varme bruker andre varmekilder til hverdags, kanskje noen som bruker ved. Vannbåren varme er jo nettopp for å slippe å bruke andre, synlige, dyre, oppvarmingskilder. Vi har 25 grader inne og varmepumpa vår er dimensjonert for å klare dette alene. Tydeligvis er ikke utleieren til TS sin varmepumpe det. Kanskje er det en luft/vann som ikke klarer høy nok temperatur i kulda. Vår bergvarmepumpe har null problem med det, den leverer ca. 12,8kW når kompressoren går på 100%. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurora Cornelia Skrevet 28. desember 2023 #34 Del Skrevet 28. desember 2023 (endret) -jk- skrev (På 10.12.2023 den 14.53): Merkeligste påstand jeg har lest her lenge. De færreste med vannbåren varme bruker andre varmekilder til hverdags, kanskje noen som bruker ved. Vannbåren varme er jo nettopp for å slippe å bruke andre, synlige, dyre, oppvarmingskilder. Vi har 25 grader inne og varmepumpa vår er dimensjonert for å klare dette alene. Tydeligvis er ikke utleieren til TS sin varmepumpe det. Kanskje er det en luft/vann som ikke klarer høy nok temperatur i kulda. Vår bergvarmepumpe har null problem med det, den leverer ca. 12,8kW når kompressoren går på 100%. Noen går på strøm fra vanntank, noen fra pelletstank og andre fra bergvarme. Finnes ulike typer. Og ulike størrelser på boliger, som påvirker effekten. Endret 28. desember 2023 av Aurora Cornelia 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #35 Del Skrevet 28. desember 2023 Det ser ut til at jeg må betale overskuddsvarmen selv: Vannbåren varme er utilstrekkelig i leid bolig — Ung.no Anonymkode: 22713...b1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 28. desember 2023 #36 Del Skrevet 28. desember 2023 Aurora Cornelia skrev (6 minutter siden): Noen går på strøm fra vanntank, noen fra pelletstank og andre fra bergvarme. Finnes ulike typer. Og ulike størrelser på boliger, som påvirker effekten. Jeg mente da andre kilder til varme enn fra den vannbårne varmen. Ja, man kan bruke vedfyr, strømkjele eller pelletsfyr. Ingen av delene er spesielt vanlige i Norge da de er dyre i drift (så sant man ikke har tilgang på gratis ved). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurora Cornelia Skrevet 28. desember 2023 #37 Del Skrevet 28. desember 2023 -jk- skrev (Akkurat nå): Jeg mente da andre kilder til varme enn fra den vannbårne varmen. Ja, man kan bruke vedfyr, strømkjele eller pelletsfyr. Ingen av delene er spesielt vanlige i Norge da de er dyre i drift (så sant man ikke har tilgang på gratis ved). Mannen min og jeg bygde hus i fjor, og har et anlegg som går på strøm. Det holder ikke alene i hus på 300 m2. Så vi har varmepumpe i tillegg. Samt både strøm og vannbåren varme i badegulv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 28. desember 2023 #38 Del Skrevet 28. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det ser ut til at jeg må betale overskuddsvarmen selv: Vannbåren varme er utilstrekkelig i leid bolig — Ung.no Anonymkode: 22713...b1c Tregulv har en maks anbefalt overflatetemperatur på ca. 27 grader, varmere enn det så sprekker gulvet opp og blir ødelagt. Normalt skal det holde fint med 27 grader på gulvet, men om huset er trekkfullt og dårlig isolert så gjør det kanskje ikke det. Da må man supplere med noe annet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 28. desember 2023 #39 Del Skrevet 28. desember 2023 Aurora Cornelia skrev (Akkurat nå): Mannen min og jeg bygde hus i fjor, og har et anlegg som går på strøm. Det holder ikke alene i hus på 300 m2. Så vi har varmepumpe i tillegg. Samt både strøm og vannbåren varme i badegulv. Mener du at dere har luft/luft varmepumpe i tillegg til vannbåren varme? Og både elektriske varmekabler og vannbåren varme i baderomsgulvet? I et nybygg? Da er det noe spik spenna gæærnt i prosjekteringen. Du har både fått en anlegg som var unødvendig dyrt å installere og unødvendig dyrt å drifte. Her varmer vi opp 250m2 bolig fordelt på to bygninger (200+50), opprinnelig bygget i 1900 men rehabilitert, til 24 grader selv om det skulle være -20 ute, utelukkende med bergvarmepumpe (endog uten bruk av tilskudd). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurora Cornelia Skrevet 28. desember 2023 #40 Del Skrevet 28. desember 2023 -jk- skrev (2 minutter siden): Mener du at dere har luft/luft varmepumpe i tillegg til vannbåren varme? Og både elektriske varmekabler og vannbåren varme i baderomsgulvet? I et nybygg? Da er det noe spik spenna gæærnt i prosjekteringen. Du har både fått en anlegg som var unødvendig dyrt å installere og unødvendig dyrt å drifte. Her varmer vi opp 250m2 bolig fordelt på to bygninger (200+50), opprinnelig bygget i 1900 men rehabilitert, til 24 grader selv om det skulle være -20 ute, utelukkende med bergvarmepumpe (endog uten bruk av tilskudd). VI er fornøyd. Poenget mitt er at det ikke nødvendigvis er like varmt med et dyrt bergvarmeanlegg ( i etableringskostnader) som med et billig anlegg med strøm og tank. Grunnen til at vi har flere løsninger er at det til sammen er mye billigere enn å bore etter bergvarme. Vi la heller pengene i huset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå