AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #1 Skrevet 2. desember 2023 Jeg pleier å unne meg et fastfoodmeal hver lørdag etter jobbuka, og i den forstand lurer jeg på hva som er sunnest? Burger på 180g, men da uten Pom-Fritz, eller stor pizza på 40cm med triple meat? Anonymkode: f4f27...734
Gjest ti10 Skrevet 2. desember 2023 #2 Skrevet 2. desember 2023 Det kommer jo an på de spesifikke ingrediensene i hver enkelt rett, men hvis det kun er på lørdager, er det vel ikke så viktig uansett? Tror du kan unne deg den du liker best med god samvittighet.
Lill3My Skrevet 2. desember 2023 #3 Skrevet 2. desember 2023 Kommer an på mengden brød/deig, mengden ost, type og mengde dressing/saus, valg av pizzatopping. Men kanskje mest av alt: hvordan du påvirkes resten av dagen/helga. Blir du mett og fornøyd? Hvilke gir deg mest glede? Hvilke av de to gjør at du er forsynt og ikke spiser mer senere, eller småspiser/snackser? 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #4 Skrevet 2. desember 2023 Burgeren er vel det greieste her. Men hvorfor kan du ikke lage noe skikkelig mat? Anonymkode: d06b5...b52
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #5 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg pleier å unne meg et fastfoodmeal hver lørdag etter jobbuka, og i den forstand lurer jeg på hva som er sunnest? Burger på 180g, men da uten Pom-Fritz, eller stor pizza på 40cm med triple meat? Anonymkode: f4f27...734 Dette er et typisk hvor langt er et tau spørsmål! Anonymkode: 959da...fb8 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #6 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg pleier å unne meg et fastfoodmeal hver lørdag etter jobbuka, og i den forstand lurer jeg på hva som er sunnest? Burger på 180g, men da uten Pom-Fritz, eller stor pizza på 40cm med triple meat? Anonymkode: f4f27...734 Søtt. Jeg ser for meg litt av en type 🥰 Anonymkode: e53b9...21f 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #7 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Burgeren er vel det greieste her. Men hvorfor kan du ikke lage noe skikkelig mat? Anonymkode: d06b5...b52 Matnaziene er på plass. Anonymkode: 7f360...63d 6
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #8 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Burgeren er vel det greieste her. Men hvorfor kan du ikke lage noe skikkelig mat? Anonymkode: d06b5...b52 Burger ER skikkelig mat. God hjemmelaget burger. Anonymkode: a2562...01a 4
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #9 Skrevet 2. desember 2023 Burgeren er mye bedre, metter bedre per kalori også pga mer protein Anonymkode: feab1...435
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #10 Skrevet 2. desember 2023 Jeg vil tro at burger har mindre kalorier, da det er mindre brød og mindre ost. Men vet ikke om vi kan argumentere så veldig for at den ene er bedre enn den andre på en sunnhetsskala 😅 Det finnes muligheter for å gjøre begge deler mye sunnere; men da må man nesten lage selv. Ved take away er det nok ganske likt. Anonymkode: 8c56e...aa6
Hensatt Skrevet 2. desember 2023 #11 Skrevet 2. desember 2023 En stor restaurantpizza har 1500-2000 kalorier, mens en burger har 5-700 kalorier. Vil si burgeren har bedre næringssammensetning og vil være et langt sunnere alternativ.
Frøkenfryden Skrevet 2. desember 2023 #12 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Søtt. Jeg ser for meg litt av en type 🥰 Anonymkode: e53b9...21f 🤠 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #13 Skrevet 2. desember 2023 Frøkenfryden skrev (1 time siden): 🤠 Mitt navn er Fritz. Pom-Fritz. Anonymkode: e53b9...21f 1 4
kikkana Skrevet 2. desember 2023 #14 Skrevet 2. desember 2023 Det avhenger selvfølgelig av hva disse inneholder som mange skriver. Men hvis jeg skulle tippe med tanke på sånn standard norsk gatekjøkkenmat, så blir det burgeren. Er relativt lite loffbrød, mye kjøtt, mindre usundt fett og er jo litt grønnsaker. Så er nok ikke riktig så ille faktisk. Standard gatekjøkkenpizza inneholder mye deig fra fint mel, tror også det er en del sukker hos enkelte kjeder, og er ofte dynket på med fett. Så de er i allefall ikke sunne. Kjøttet kan også være av ymse kvalitet.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #15 Skrevet 2. desember 2023 Jeg vil uten tvil si at burgeren er det bedre av de to alternativene. Jeg skal ikke påstå at burger er supersunt, men sett opp mot mye annet folk spiser så er faktisk ikke en burger det verste man kan spise. Ihvertfall hvis du spiser "klassisk burger" (gjenkjent med den klassiske rosa "hamburgerdressingen") fra bensinstasjon, kro, gatekjøkken og lignende, med et utvalg av grønnsaker som man velger (og beholder på). Man trenger heller ikke å overlesse burgeren med bacon og ost. Man kan også be om mindre dressing, jeg synes burger er bedre og mindre grisete da. Litt verre med MC Donalds/burger king i mer "amerikansk junkfood stil", der er det mindre grønt, mer sukker og mer fett. Eller disse burgerne som de pumper full av ekkel BBQ-saus. Pizza er nesten bare hvete dekket med ost, og selv om man har greie grønnsaker som topping, så utgjør det veldig lite. Det er også ofte ganske mye sukker å både bunn og pizzasaus. Anonymkode: 95d44...08c
Gjest Mosne Skrevet 2. desember 2023 #16 Skrevet 2. desember 2023 Hva legger du i sunt? Tenker du på næringsinnhold eller kalorier? AnonymBruker skrev (53 minutter siden): JMan trenger heller ikke å overlesse burgeren med bacon og ost. Anonymkode: 95d44...08c Ost er i utgangspunktet ikke et problem om man tenker på sunnhet, det er bra med næring og proteiner i ost. Men det inneholder en god del kalorier. Tenker man næringsinnhold er ikke ost problematisk, tenker man kalorier derimot... Skal man først kose seg så velger man vel det man har lyst på? Hurtigmat er i utgangspunktet ikke sunt uansett hvordan man vrir og vender på det, men kan man få noe grønt på så vil jo det uansett være det sunneste valget. Så da heller jeg mer mot hamburger som det sunneste. En kjip pizza med bare ost og kjøtt vil jeg påstå er mindre sunn enn en hamburger med salat, løk, tomat og ost på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå