Ellah Skrevet 4. desember 2023 #21 Del Skrevet 4. desember 2023 (endret) Det spørs jo veldig på hva du spiser resten av dagen. Middag er mitt største måltid, spiser kun 1 mellommåltid og en salat til lunsj før det. Taco blir jeg sykt mett av uansett så da spiser jeg 3-4 minitubs og somregel fyller jeg et salatblad med kjøtt, ost og grønnsaker i tillegg. Endret 4. desember 2023 av Ellah Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #22 Del Skrevet 4. desember 2023 1 lefse godt fylt. Ønsker du mer, lag en salat med tacokjøtt og tilbehør. Ikke noe mer skjell eller lefse. En måte å redusere kalorier på. Anonymkode: c4d78...3ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #23 Del Skrevet 4. desember 2023 On 12/3/2023 at 1:15 AM, Mjalloh said: Er det snakk om de store lefsene, eller de små? Er d snakk om 1 stor lefse + 2 tubs med hovedsak kjøttdeig som fyll, er det definitivt å anse som mye. Vil du både ha lefse og tub, ville jeg tatt en lefse av den mindre sorten, og en tub. Velg den grove lefsa, så er man mett litt lenger, og kroppen får litt mer ut av den. Vil du ikke bytte til vegetardeig, er Kyllingkjøttdeig et godt alternativ kalorimessig sett. Billigere er det også! Lykke til med vektnedgangen 💪 Kjøttdeig er da ikke det som tipper kaloriinnholdet i taco. Kjøttet har også viktige næringsstoffer, og langt bedre enn det syntetiske vegetarskvipet. Dropp/kutt heller ned på ost og rømme. Anonymkode: aaffe...d12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2023 #24 Del Skrevet 4. desember 2023 Jeg spiser kun en (ekstra tynn) lefse. Karbonadedeig, blandet salat, drømmelett og litt ost. Noen chips ved siden av. Jeg syns du beskriver et veldig stort måltid. Det er mer enn min høye mann spiser. Anonymkode: e21fc...366 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #25 Del Skrevet 5. desember 2023 En taco lefse er ca 180-200 kcal. To taco tubs ca 300 kcal. 100 g kjøttdeig ca 290 kcal. 25 g ost ca 90 kcal. Bare der har du ca 880 kcal. Deretter kan du plusse på rømme osv. Skal du som kvinne ligge på rundt 1500 kcal for å vektnedgang, har du derfor lite å gå på resten av dagen. Anonymkode: 4035e...e64 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Himalaila Skrevet 5. desember 2023 #26 Del Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 2.12.2023 den 9.13): Jeg skal ned i vekt og siden jeg sliter litt med metthetsfølelsen lurer jeg på om 1 tacolefse + 2 tubs (ikke mini) er veldig mye middag for kvinne 35? Mesteparten kjøtt, så litt ost og salat (paprika, tomat osv) Hvor mye spiser egentlig folk når de spiser taco? Anonymkode: c0b96...d64 Jeg synes det. Også fordi både lefsa og tubsene er ultraprosseserte, kjøtt er ikke noe en bør spise, iaf ikke mye, og ost er det også mye animalsk fett i. Det er ikke noe rart du ikke blir mett. Du spiser et måltid med mye animalsk fett og mye salt. Og det legger seg i blodårene dine, på magen og øker risikoen for kreft i tarmen. Jeg kunne ikke spist en slik taco. Sjøl hiver jeg bønner, frukt og grønnsaker i ei skål og tømmer hjemmalaga salsa over og spiser med skje. Om du gjør det kan du sitte med maten mye lengre også, om du er opptatt av kos. Din type taco er en type trø i trynet mat og ferdig med det. I en slik "taco" kan du ha f.eks ha bønner, mais, oliven, eple, avokado, salat, paprika, tomat, løk, mango, cashewnøtter og egentlig alt mulig rart. Og du kan variere hver fredag om du vil. Mye sunnere, mye mer spennende og mye bedre samvittighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lizard Skrevet 5. desember 2023 #27 Del Skrevet 5. desember 2023 Jeg synes dette er mye. Er like gammel som deg, og jeg spiser en grov lefse, evt. èn stor tub. Og når du sier "kjøtt", hva legger du i det? Karbonadedeig, rent kjøtt eller kjøttdeig? Svin/Okse/kylling? Bruker du rømme? seterrømme, lettrømme, drømmelett? MÅ du ha ost? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #28 Del Skrevet 5. desember 2023 Jeg pleier å spise 1 lefse. De gangene jeg skal ned i vekt, så lager jeg tacosalat uten ost og rømme. Mye god mat og mye mindre kalorier. Anonymkode: 9c2d4...ef6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #29 Del Skrevet 6. desember 2023 Himalaila skrev (23 timer siden): I en slik "taco" kan du ha f.eks ha bønner, mais, oliven, eple, avokado, salat, paprika, tomat, løk, mango, cashewnøtter og egentlig alt mulig rart. Og du kan variere hver fredag om du vil. Mye sunnere, mye mer spennende og mye bedre samvittighet. Avocado, olivenvog cashewnøtter inneholder MYE kalorier! Anonymkode: 4035e...e64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #30 Del Skrevet 6. desember 2023 15 minutter siden, AnonymBruker said: Avocado, olivenvog cashewnøtter inneholder MYE kalorier! Anonymkode: 4035e...e64 Ja, men de metter bedre enn tilsvarende mengde kalorier fra karbohydrater. Anonymkode: 316a2...51f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #31 Del Skrevet 6. desember 2023 On 12/5/2023 at 8:21 AM, Himalaila said: Du spiser et måltid med mye animalsk fett og mye salt. Og det legger seg i blodårene dine, på magen og øker risikoen for kreft i tarmen. Dette stemmer heldigvis ikke. Spis kjøtt og fett fra dyr med god samvittighet, det er tross alt det du er ment å spise fra naturens side. Anonymkode: 316a2...51f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #32 Del Skrevet 6. desember 2023 Jeg spiser en til to lefser. Familien vår på fem spiser 400 g kjøttdeig (mann og sønn spiser mest, datter på 10 spiser minst). Fyller ellers opp med mye salat, grønnsaker og salsa, og noen spiser ost og rømme. Anonymkode: 0d5f9...ca9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #33 Del Skrevet 6. desember 2023 200 kalorier i lefsa, 100 kalorier i skjell. Det er for mye. Kutt ut ost og lag deg en stor tacosalat og knus 1,5 skjell over. Det blir mye mer grønt og mindre kalorier. Anonymkode: f8517...39b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Himalaila Skrevet 6. desember 2023 #34 Del Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Avocado, olivenvog cashewnøtter inneholder MYE kalorier! Anonymkode: 4035e...e64 Du fikk svar fra en annen bruker, som jeg er enig med. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette stemmer heldigvis ikke. Spis kjøtt og fett fra dyr med god samvittighet, det er tross alt det du er ment å spise fra naturens side. Anonymkode: 316a2...51f For mye rødt kjøtt og animalsk fett er ikke bra for oss. Det er ikke ment fra naturens side at vi skal spise kjøttdeig av kukjøtt, med ost av kumelk og rømme av kumelk hver fredag året rundt. Den norske varianten av taco er litt ekkel, synes jeg. Men det er så. Ts bør ikke spise en slik type taco om hun vil slanke seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #35 Del Skrevet 6. desember 2023 4 minutter siden, Himalaila said: For mye rødt kjøtt og animalsk fett er ikke bra for oss. Det er ikke ment fra naturens side at vi skal spise kjøttdeig av kukjøtt, med ost av kumelk og rømme av kumelk hver fredag året rundt. Enig i at vi ikke bør spise kjøtt hver fredag. Det er meningen at vi skal spise kjøtt og/eller fisk hver eneste dag Det er ikke komplisert: vi er ment å spise det som finnes i naturen. Spesielt her nord, betyr det at maten for det aller meste består av dyr. Hvis vi ikke var godt tilpasset et slikt kosthold ville vi ikke eksistert. Anonymkode: 316a2...51f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #36 Del Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 2.12.2023 den 9.13): Jeg skal ned i vekt og siden jeg sliter litt med metthetsfølelsen lurer jeg på om 1 tacolefse + 2 tubs (ikke mini) er veldig mye middag for kvinne 35? Mesteparten kjøtt, så litt ost og salat (paprika, tomat osv) Hvor mye spiser egentlig folk når de spiser taco? Anonymkode: c0b96...d64 Dette er jo lett tilgjengelig info, ts. Et sunt hverdagsmåltid består av minimum 3/5 grønnsaker, 1/5 kornprodukter (i ditt tilfelle lefse/tubs) og maks 1/5 kjøtt de maks 2-3 dagene i uka du konsumerer kjøtt. Du kan helt fint øke mengden grønnsaker til 5/5 eller mengden fisk til 2-3/5 de 2-3 dagene i uka du spiser fisk. Så lenge «mesteparten» kjøtt+Ost er under 1/5 av måltidets total er du innenfor «normalt sunt». Dersom ikke? Juster opp mengden salat, salsa, guacamole etc. En helt vanlig tortilla består av ca 150 kcal. To tubs er tilsvarende 170-200 kcal. Uten fyll. Så kan du jo ta et regnestykke på kalorier i ett måltid, og gjøre en vurdering på om det bidrar til ditt mål om vektregulering. Anonymkode: 2490d...336 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #37 Del Skrevet 6. desember 2023 Det er ikke mengde som betyr noe, men antall kalorier i løpet av en dag. Du må regne ut kaloriene i måltidet. Anonymkode: d9395...26c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #38 Del Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Enig i at vi ikke bør spise kjøtt hver fredag. Det er meningen at vi skal spise kjøtt og/eller fisk hver eneste dag Det er ikke komplisert: vi er ment å spise det som finnes i naturen. Spesielt her nord, betyr det at maten for det aller meste består av dyr. Hvis vi ikke var godt tilpasset et slikt kosthold ville vi ikke eksistert. Anonymkode: 316a2...51f Det er en enorm kortslutning i ren logisk tankerekke. Evolusjon fungerer slik at så lenge et dyr overlever lenge nok til å formere seg og få ungene opp i en alder der de selv kan overleve så vil det - bli flere av det dyret. Dette er den logikken du refererer til - rasen «menneske» sin evne til å overleve. Denne sier inett om individets livskvalitet. For ingen påstår du eller noen andre kommer til å dø av livsstilsykdommer før du er 35-40 (som er alderen en biologisk må regne med barna er i «overlevbar alder). Men mennesket har avansert forbi «formere seg» som mål. Vi ønsker (de fleste av oss) også å overleve til vi ser barnebarn og pensjonisttilværelse. Vi ønsker ikke bare å overleve, faktisk. Vi ønsker god eller utmerket livskvalitet i tillegg. Og da, må du passe deg for livsstilssykdommer. Men rasen menneske overlever selvsagt. Et dyr kan overleve med en helt elendig livskvalitet. Bare se på enkelte raser griser, hunder eller kyr. Anonymkode: 2490d...336 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Himalaila Skrevet 6. desember 2023 #39 Del Skrevet 6. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Enig i at vi ikke bør spise kjøtt hver fredag. Det er meningen at vi skal spise kjøtt og/eller fisk hver eneste dag Det er ikke komplisert: vi er ment å spise det som finnes i naturen. Spesielt her nord, betyr det at maten for det aller meste består av dyr. Hvis vi ikke var godt tilpasset et slikt kosthold ville vi ikke eksistert. Anonymkode: 316a2...51f Nå har du laget deg en teori som unnskylder et kjøttrikt kosthold. Og kanskje særlig et koshold basert på produkter av kveg? Det er bra for kroppen å spise lite kjøtt. Hvis du skal spise mye animalsk, spis fisk. Det er faktisk mulig å kutte ut dyr fra kosten fullt og helt også. I før-industriell tid var det mulig uten tilskudd av B-12. For B-12 finnes i jorda og du trakk det opp med grønnsaken. Men uansett. I en slanketaco bør det ikke være prossesert rødt kjøtt , siden det spises så ofte. Endret 6. desember 2023 av Himalaila Skrivefeil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #40 Del Skrevet 6. desember 2023 1 hour ago, Himalaila said: Du fikk svar fra en annen bruker, som jeg er enig med. For mye rødt kjøtt og animalsk fett er ikke bra for oss. Det er ikke ment fra naturens side at vi skal spise kjøttdeig av kukjøtt, med ost av kumelk og rømme av kumelk hver fredag året rundt. Den norske varianten av taco er litt ekkel, synes jeg. Men det er så. Ts bør ikke spise en slik type taco om hun vil slanke seg. Fra naturens side er vi nok heller ment å spise viltkjøtt/fisk og ikke bearbeidet. At rødt kjøtt er skadadelig er avleggs myte. Rødt ubearbeidet kjøtt sammen med andre rene ingredienser, er bare bra og nødvendig. Og en gang i uka, er ihvertfall ikke noe problem. Det er alt man spiser rundt dette som er problemet; leverpostei, Toro, potetgull, smågodt, tubeost, salami, osv. Anonymkode: aaffe...d12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå