Gå til innhold

Er dette mye mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ned i vekt og siden jeg sliter litt med metthetsfølelsen lurer jeg på om 1 tacolefse + 2 tubs (ikke mini) er veldig mye middag for kvinne 35? Mesteparten kjøtt, så litt ost og salat (paprika, tomat osv)

Hvor mye spiser egentlig folk når de spiser taco?

Anonymkode: c0b96...d64

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig forskjellig hvor store porsjoner folk orker.

Men hvis du søker på taco-oppskrifter så står det hvor mye man gjennomsnittlig beregner pr person.

Tre enheter fylt med nesten bare kjøttdeig høres ut som mye kjøttdeig til en person.

Vi har som regel vegetar-fyll i tacolefser og enchillada, da beregner vi to lefser til hver. 

Anonymkode: 8cf53...c18

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg spiser vanligvis en tacolefse med forholdsvis mye innhold. Om du skal ned i vekt så kan du lage tacosalat istedet? Dvs droppe lefser.

Anonymkode: 1c396...8c2

• Liker 4
Skrevet

jeg spiser 2 lefser (noen ganger bare 1) Men fyller de da ikke veldig fulle. Ikke mye kjøtt

Anonymkode: bae56...2b4

• Liker 1
Skrevet

Vi har ca 150 gram kjøtt/person til taco. Og masse masse andre gode greier. Guacamole (hjemmelaget, den du kjøper er ikke avocado), stekt løk og paprika, rå paprika, rå løk, mais, agurk, tomat, mango, salat, bønner i en eller annen form, diverse salsaer, rømme, ost og nacochips

jeg spiser en stappfull stor lefse. Etter det er det litt kosespising mens vi sitter rundt bordet og prater. Da er det er om å gjøre å tømme grønnsaksskålene, noe vi har utfordret barna til siden de var små 😉

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skal ned i vekt og siden jeg sliter litt med metthetsfølelsen lurer jeg på om 1 tacolefse + 2 tubs (ikke mini) er veldig mye middag for kvinne 35? Mesteparten kjøtt, så litt ost og salat (paprika, tomat osv)

Det høres ikke ut som veldig mye. Dessverre er de taco tubsene man kjøper ferdige stekt i transfett, og inneholder ikke så mye sunt.

Hvis du hadde laget lefser selv, hadde det vært mye bedre.

Men det var bare et tips.

Synes ikke det høres så mye ut. Selv spiser jeg bare et hvis jeg får det hos andre. Hjemme lager jeg ikke taco, eller i hvert fall på en annen måte hvor jeg selv lager alt. Da blir det vel ikke helt det samme akkurat.

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Kjøtt er vel, ved siden av egg, den matvaren som metter mest av alt. Hvis metthetsfølelsen din er ute av lage, kan du styre mer etter hvordan det smaker. Det fungerer ikke med snacks, for det smaker godt uansett hvor mye du spiser. Men når kjøtt og egg ikke smaker så godt lenger, så har du spist passe mye.

Anonymkode: 316a2...51f

Skrevet

Antall lefser/tubs er det samme som jeg spiser, men jeg dropper som regel kjøtt og spiser bare grønnsaker hvis jeg ikke vet 100 % sikkert hvilket tacokrydder som er brukt (det er bare ett jeg tåler). Jeg bruker heller ikke ost eller rømme. Hvis jeg har kjøtt på, så er det ca 2 spiseskjeer med kjøttdeig eller kylling, og så litt mer grønnsaker enn det egentlig er plass til, ca 1 teskje salsa og 1/2 spiseskje guacamole.

Anonymkode: 73623...9cd

Skrevet

Jeg er 165 og 61 kg, jobber for å komme meg rundt 55-58kg. Spiser svært sjeldent mer enn en tacolefse, riktignok greit stappa, men mest salat, paprika og mais, bruker ikke ost og kjøttet synes jeg fort blir veldig dominerende så bruker kanksje 2-3 spiseskjeer kjøtt i lefsa.

Ellers er jeg ikke så veldig storspist av meg, men har en veldig svakhet for godteri.

synes det er skikkelig tungt å gå ned i vekt og synes det er en veldig treg prosess. Synes ikke jeg spiser så veldig mye mer enn da jeg veide 55-58, men det er jo også noen år siden.  

Anonymkode: 35a41...df2

Skrevet

Det er mye kalorier i lefsene, så de dropper jeg som regel til fordel for tubs. Evt kjøper de tynne lefsene, de har 100 kcal per stk mot 200 per stk i de vanlige. Og så sparer du mye kalorier på å velge karbonadedeig i stedet for kjøttdeig ☺️☺️

Anonymkode: deb67...4d0

Skrevet

Jeg hadde blitt helt sprengmett av det i hvert fall.

Kvinne midt i 50-årene, 178 høy og 75 kg. Prøver ikke å gå ned.

Anonymkode: 9dfe6...3c5

Skrevet

Jeg er 170 og veier ca. 56. 

Jeg spiser to tacolomper og fyller de alltid litt for mye så det er vanskelig å få igjen lompa. 

Anonymkode: 0f80f...b71

Skrevet

Jeg synes det er litt mye. I hvert fall hvis det er snakk om de største lefsene. 

Spis en lefse og skjell? 

Anonymkode: 9e48d...8de

Skrevet

Jeg spiser 1 til 2 lefser (vanligvis 1) og er da veldig mett, men fyller dem godt opp da.

Skrevet

Jeg spiser 1-2 tacrowraps fylt med kjøtt og litt grønnsaker + saus + rømme. Dette holder metthetsfølelsen i sjakk hele døgnet, men jeg kosespiser mye mer enn det. Nå prøver jeg å lage ting med råvarer og ikke spise ultraprossesert. Alt skal være enkelt og raskt gjort, det skal være sundt, og billig. 

Anonymkode: ce967...388

Skrevet

Personlig synes jeg 2 lefser blir for mye, og en blir litt for lite, så varierer litt om jeg spiser to eller en, avhenger litt av hva jeg har spist/hvor aktiv jeg har vært den dagen. Spiser jeg en har jeg nok ekstra mye fyll på. Hjelper litt med disse ekstra tynne tacolefsene som har kommet da de gangene jeg spiser to. Prøver også å unngå så mye kjøtt, fyll på med andre ting eller bytt ut deler av kjøttet med linser eller bønner.

Anonymkode: 10f29...c57

Skrevet

Jeg orker bare 1 lefse, tar evnt litt til, men da uten lefse. Skal du ned i vekt, dropp lefse. Ha tacosalat istedet. Og ikke mest kjøtt, mest grønnsaker. 
Jeg bruker linser istedet for kjøttet. 

Anonymkode: b08f0...c1e

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Du må jp se på totalen i løpet av dagen eller kanskje til og med uka. Jeg spiser gjerne mye middag men lite ellers for eksempel. Så de som ser meg til middag kommenterer alltid at jeg spiser så mye til. være så liten, men fordelt på hele dagen spiser jeg akkurat så mye som man ville tippet ut i fra vekt og aktivitetsnivå.

«Kvinne 35 år» sier ingenting om hvor mye middag du bør spise. Er du 150 eller 180? Trener du deg gjennomsvett hver dag eller er du sedat? Driver du med periodisk faste og middagen er de eneste kalorier du inntar per døgn, eller småspiser du frokost, lunch, middag kvelds og mellommåltider?

Jeg spiser dog ca like mye taco som deg, og da anses jeg som storspist, men det er altså et av kun to måltider per dag, og jeg trener nesten som en toppidrettsutøver. 

Anonymkode: 47f5c...306

• Liker 3
Skrevet

Er det snakk om de store lefsene, eller de små? Er d snakk om 1 stor lefse + 2 tubs med hovedsak kjøttdeig som fyll, er det definitivt å anse som mye.

Vil du både ha lefse og tub, ville jeg tatt en lefse av den mindre sorten, og en tub. Velg den grove lefsa, så er man mett litt lenger, og kroppen får litt mer ut av den.

Vil du ikke bytte til vegetardeig, er Kyllingkjøttdeig et godt alternativ kalorimessig sett. Billigere er det også! 

Lykke til med vektnedgangen 💪

Skrevet

Jeg spiser 2-3 lefser. 
Men det er jo som å spørre hvor langt ett tau er. 

Antall lefser/tubs er er svært liten andel av måltidet. Skal man vurdere om det er mye eller lite mat, så må man vite mer om fyllet, og personen. 
Hva er "mesteparten kjøtt" ? Kjøttdeig? Karbonadedeig? Svinekjøttdeig? Stekt i smør, olje eller vann? Er det to spiseskjeer kjøtt i lefsa, eller fylles den sånn at man knapt klarer rulle den sammen? 
Litt ost, hvor mye er litt ost? 

Men generelt så er kjøtt og ost de ingrediensene som har mest kalorier i taco, og eventuelt rømme. 
Prøv å fyll opp med mesteparten grønnsaker, og så litt kjøtt og ost på toppen. 
Bytt ut kjøttdeig til magrere alternativer. Og hvis du vil fortsette spise lefser med mesteparten kjøtt, så juster ned kaloriinntak i andre måltider. 

Anonymkode: 0450f...dc6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...