AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #1 Skrevet 1. desember 2023 Min søster bor alene og det har hun nesten bestandig gjort. Hum kommenterer ofte at hun må gjøre alt selv. Nå er det pynting til jul som hun ikke får hjelp til. Hun er sykemeldt og skal opereres for noe mage problemer snart. I flere dager nå har hun vasket og ryddet leiligheten og hengt opp gardiner. Jeg ringte henne i stad for å ønske god helg. Hun var i dårlig humør pga at hun ikke orket å sette frem julepynt. Jeg prøvde å hjelpe og sa at hun kan ta litt hver dag. Hun har mye pynt. Sikkert 7-10 smartbox esker. Da svarte hun: Jeg er sykemeldt pga en grunn. Og jeg har allerede ryddet og bært bort pyntegjenstander og vasket og hengt opp gardiner uten hjelp. Men jeg klarer ikke å få opp all julepynt alene Jeg prøvde å si at kanskje hun kan sette frem litt mindre pynt i år når helsen ikke er bra. Det blir jul uansett. Det var hun ikke enig i og ble litt sur. Tror at hun kanskje trodde at jeg tilbydde meg å hjelpe, men jeg har nok med en hektisk tid på jobb nå og så skal jeg også pynte til jul. Hadde du klart deg med lite julepynt hvis du måtte det? Hun sliter med forandringer. Alt skal være som det alltid har vært. Anonymkode: ae80d...d98
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #2 Skrevet 1. desember 2023 Det er enda en god stund til jul så hun trenger neppe å stresse med jule pynting nå. Men ja, i jula (og i påsken) er jeg veldig opptatt av tradisjoner og det må være som det alltid har vært Anonymkode: 4db30...924
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #3 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er enda en god stund til jul så hun trenger neppe å stresse med jule pynting nå. Men ja, i jula (og i påsken) er jeg veldig opptatt av tradisjoner og det må være som det alltid har vært Anonymkode: 4db30...924 Men hadde du klart å takle litt forandringer hvis helsen din ikke var bra? Anonymkode: ae80d...d98 1
Gjest ti10 Skrevet 1. desember 2023 #4 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er enda en god stund til jul så hun trenger neppe å stresse med jule pynting nå. Men ja, i jula (og i påsken) er jeg veldig opptatt av tradisjoner og det må være som det alltid har vært Anonymkode: 4db30...924 Men forventer du at andre skal gjøre det for deg hvis du ikke kan gjøre det selv?
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #5 Skrevet 1. desember 2023 ti10 skrev (Akkurat nå): Men forventer du at andre skal gjøre det for deg hvis du ikke kan gjøre det selv? Forventer ikke, men har heldigvis familie og nettverk av gode venner, kollegaer og naboer som stiller opp for hverandre. Jeg hadde selvsagt hjulpet en som var syk med å pynte til jul Anonymkode: 4db30...924 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #6 Skrevet 1. desember 2023 Det er tre uker til jul, hva er det som haster sånn? Anonymkode: 62d2d...e1c
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #7 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er tre uker til jul, hva er det som haster sånn? Anonymkode: 62d2d...e1c 4 uker faktisk 😄 Anonymkode: ae80d...d98
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #8 Skrevet 1. desember 2023 Jeg har vært fysisk syk i flere år. Hadde ikke noe valg, måtte greie meg med mye mindre julepynt enn før. Det verste var nok det å akseptere det, fordi jeg var veldig glad i tradisjoner. Men det kan bli fint med bare litt også ☺️ Det er ikke alltid det passer for andre å hjelpe, spesielt ikke i førjulstiden. Når din søster har startet så tidlig som hun har, så tenker jeg hun kan få det fint selv om hun kanskje ikke pynter like mye som tidligere. Anonymkode: 7743f...a3e 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #9 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Forventer ikke, men har heldigvis familie og nettverk av gode venner, kollegaer og naboer som stiller opp for hverandre. Jeg hadde selvsagt hjulpet en som var syk med å pynte til jul Anonymkode: 4db30...924 Hun klarer det selv, hvis hun tar det i rolig tempo. Men alt skal frem med en gang. Og i dag har hun baket 2 sorter julebakst. Kanskje droppe det og heller ta frem litt julepynt Anonymkode: ae80d...d98 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #10 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 4 uker faktisk 😄 Anonymkode: ae80d...d98 Tre. Pluss to dager. Anonymkode: 62d2d...e1c
Gjest ti10 Skrevet 1. desember 2023 #11 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Forventer ikke, men har heldigvis familie og nettverk av gode venner, kollegaer og naboer som stiller opp for hverandre. Jeg hadde selvsagt hjulpet en som var syk med å pynte til jul Anonymkode: 4db30...924 Selv om de hadde hatt det hektisk selv? Tror du virkelig at folk hadde sluppet det de hadde i hendene for å sette fram 7 esker med pynt? En ting er å hjelpe med det verste, men det får da være måte på.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #12 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tre. Pluss to dager. Anonymkode: 62d2d...e1c Stemmer det. 😉. Anonymkode: ae80d...d98
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #13 Skrevet 1. desember 2023 Jeg er autist og har utfordringer med rutiner og endring i rutiner så for meg er jula litt utfordrende i seg selv. I år har jeg ikke kapasitet til både skikkelig julenedvask og pynting så da har jeg svelgt unna mine egne kameler og lagd meg en plan som gir meg det jeg orker og det som gir meg mest glede. Jeg gjør også alt alene men har aldri tenkt på at det er noe uvanlig. Folk må lage seg liv som funker for de, det kan inkludere å ikke ha toppstjerne på treet fordi man ikke når opp, å ha øverste hylle i alle skap tomme og konsekvent planlegge etter at man bare er en ved å gjennomføre oppgaver slik at en får det til alene. Anonymkode: 98338...a71 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #14 Skrevet 1. desember 2023 ti10 skrev (3 minutter siden): Selv om de hadde hatt det hektisk selv? Tror du virkelig at folk hadde sluppet det de hadde i hendene for å sette fram 7 esker med pynt? En ting er å hjelpe med det verste, men det får da være måte på. Det tviler på at man har et så hektisk at man ikke engang kan hjelpe søster eller bror. Det handler mer om prioriteringer og det er helt greit å ikke ville prioritere å hjelpe søsken. Men da er det like greit å bare være ærlig om det Anonymkode: 4db30...924 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #15 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Min søster bor alene og det har hun nesten bestandig gjort. Hum kommenterer ofte at hun må gjøre alt selv. Nå er det pynting til jul som hun ikke får hjelp til. Hun er sykemeldt og skal opereres for noe mage problemer snart. I flere dager nå har hun vasket og ryddet leiligheten og hengt opp gardiner. Jeg ringte henne i stad for å ønske god helg. Hun var i dårlig humør pga at hun ikke orket å sette frem julepynt. Jeg prøvde å hjelpe og sa at hun kan ta litt hver dag. Hun har mye pynt. Sikkert 7-10 smartbox esker. Da svarte hun: Jeg er sykemeldt pga en grunn. Og jeg har allerede ryddet og bært bort pyntegjenstander og vasket og hengt opp gardiner uten hjelp. Men jeg klarer ikke å få opp all julepynt alene Jeg prøvde å si at kanskje hun kan sette frem litt mindre pynt i år når helsen ikke er bra. Det blir jul uansett. Det var hun ikke enig i og ble litt sur. Tror at hun kanskje trodde at jeg tilbydde meg å hjelpe, men jeg har nok med en hektisk tid på jobb nå og så skal jeg også pynte til jul. Hadde du klart deg med lite julepynt hvis du måtte det? Hun sliter med forandringer. Alt skal være som det alltid har vært. Anonymkode: ae80d...d98 Høres ut som dere snakket forbi hverandre. Kanskje hun ønsket litt verbal støtte og anerkjennelse av hennes situasjon? Anonymkode: 0bb72...9b1 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #16 Skrevet 1. desember 2023 ti10 skrev (24 minutter siden): Selv om de hadde hatt det hektisk selv? Tror du virkelig at folk hadde sluppet det de hadde i hendene for å sette fram 7 esker med pynt? En ting er å hjelpe med det verste, men det får da være måte på. Alle jeg kjenner hadde strukket seg langt for å hjelpe en søster som er syk. Andre kan mene at julepynting ikke er viktig, men hva om det er det for denne søsteren? Kanskje det gir glede i sykdomstiden? Anonymkode: 0bb72...9b1 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #17 Skrevet 1. desember 2023 Jeg tenker at hvis man blir utslitt av å pynte til jul i fire uker så har man for mye pynt. Man må akseptere å senke lista når man er syk eller har redusert helse. Man må spare hjelpen til det nødvendigste. Jeg har aldri hatt krefter til å ta julevask. Julevask er vanlig helgerengjøring hos meg. Baker en Max to sorter kake. Bruker ti minutter på å hente en eske med pynt å sette ut. Det blir koselig likevel. Du kan ikke forvente at andre skal opprettholde høy standard hjemme hos deg om du ikke klarer det selv. Da må man legge seg på et lavere nivå Anonymkode: 61c92...20b 4
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #18 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg tenker at hvis man blir utslitt av å pynte til jul i fire uker så har man for mye pynt. Man må akseptere å senke lista når man er syk eller har redusert helse. Man må spare hjelpen til det nødvendigste. Jeg har aldri hatt krefter til å ta julevask. Julevask er vanlig helgerengjøring hos meg. Baker en Max to sorter kake. Bruker ti minutter på å hente en eske med pynt å sette ut. Det blir koselig likevel. Du kan ikke forvente at andre skal opprettholde høy standard hjemme hos deg om du ikke klarer det selv. Da må man legge seg på et lavere nivå Anonymkode: 61c92...20b Akkurat det jeg mener. Anonymkode: ae80d...d98
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #19 Skrevet 1. desember 2023 Kan du ikke hjelpe henne noen timer da? Det er da fort gjort å pynte når man er to? Jeg har ikke tatt opp en eneste pynt enda. Skal få pyntet litt i helga tenkte jeg, må vaske litt først. Akkurat nå har min mor covid og jeg spør henne hver dag om det er noe hun trenger hjelp til, noe hun har lyst på, og har handlet for henne. Det skulle da bare mangle. Hun kommer på minuttet om vi trenger hjelp til noe. når min søster har vært på ferie vasket vi huset til de kom hjem. Men vi er en slik type familie Anonymkode: 4b620...b93
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #20 Skrevet 1. desember 2023 Det er altfor tidlig å pynte til jul ennå, men om hun vil det, kan du vel ofre en times tid på det? Det er jo fortsatt tre uker til du trenger å pynte selv. Anonymkode: ec5ed...f88
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå