Gå til innhold

Hvorfor SUV?

Hvorfor SUV?  

65 stemmer

1. 1. Har du, eller ønsker du deg, SUV?

• Ja
      46
    • Nei
      17
    • Vet ikke
      2

Fremhevede innlegg

Skrevet
Mardina skrev (28 minutter siden):

Jeg er mer nysgjerrig på hvorfor kjører pickup jeg 😄 De finnes jo ikke praktiske på noen måte 😄

Single cab pickup-er er praktiske for håndtverkere og bønder.

Anonymkode: 6f163...bee

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Den eneste SUV-en jeg vil ha er nye Toyota Land Cruiser.

Ja, det er en skikkelig SUV. Ikke en kjip liksom-SUV/crossover med posørfelger.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du har dårligere oversikt over alt som kommer nært deg når du sitter høyt. Du har større blindsone, panseret er så høyt at små barn kan forsvinne helt ut av synsfeltet i et fotgjengerfelt. Utrygghet på egne ferdigheter og dårlige kjøreegenskaper er hovedgrunnen til at folk kjører SUV.

Anonymkode: 6b203...4ca

Du har tydeligvis aldri kjørt en stor SUV...

Hvorfor tror du den har større blindsone? Eksempelet du gir, inn mot et gangfelt er jo helt latterlig. Som sagt, for at et barn skal forsvinne helt ut av syne foran bilen, må det stå helt inntil grillen, og ikke være høyere enn panseret.  Hvor ofte vil du si det skjer? 

Igjen, du kan aldri ha sittet inne i en stor SUV engang, siden du påstår dette tullet. 

Anonymkode: 58e85...969

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Så du tror ærlig talt det er tryggere for deg å sitte i en front mot front med en annen SUV enn det er for to mindre biler å kjøre front mot front? Hva baserer du det på? At det går tregere å bremse en suv så farten i kollisjonen blir større? At panserene har høyere treffpunkt og dårligere krasjdistribusjonsevne enn vanlige personbiler? Hva mer?

Jeg baserer det ikke på annet enn at jeg føler meg tryggere i en stor SUV. Hvis jeg treffer en lastebil, tror jeg at jeg er tryggere i SUV'en enn i en lav personbil, som nesten vil forsvinne under lastebilen. I og med at det finnes flere forskjellige biler på veien, vil jeg si at prosentvis det er tryggere i en høy og kraftig SUV enn i en lav personbil. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tidligere tenkte jeg, hvorfor kjøper folk SUV? Dyre i innkjøp, dårlig komfort, slitsomme å kjøre, vanskelige å parkere og dyre i drift (med 4x4).

Nå, 20 år senere, er SUV'er mer populære enn noen gang.

Noen som kan forklare fenomenet?

Anonymkode: 6a789...7ff

Kjører Lexus SUV. RX450h

Dyr å kjøpe? Ja, men ikke dyrere enn andre tilsvarende premium-biler.

Dyr i drift? Tja. Sjelden noe feil, men dyrt å fikse om noe skjer. Men det skjer sjelden noe med Lexus. Den har gått 200 000 km nå uten å bytte annet enn bremser og dekk. Og et par 20-kroners lyspærer. Og ei vifte til klimaanlegget. Men det er en stor og tung bil, så den bruker mer drivstoff enn små biler og deler og service koster mer enn på en liten bil. Forsikring er heller ikke av de billigste.

Slitsom å kjøre? NEI!, bare deilig. Flyter av gårde som en lenestol på luftputer.

Vanskelig å parkere? Nei, syns ikke det. Vanesak.

Dårlig komfort? Nei, absolutt ikke. Mest komfortable bilen jeg har hatt. En glede å sette seg inn og kjøre hver gang og kan kjøre hele dagen uten å bli sliten.

Hvorfor har vi SUV? Fordi den er stor, komfortabel, romslig, driftssikker(gjelder ikke alle SUV-merker), velutstyrt og kan trekke 2 tonn tilhenger, noe vi trenger av og til.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Stoppet å lese her. Bortkastet tid. Takk til deg.

Selv takk. 😁

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tryggere for hvem? Er det tryggere om vi alle kjører disse overdimensjonerte terengbilene som gir dårligere sikt og plass på veiene? Et barn stort barn eller kort voksen vil ikke vises over panseret på en suv

En tung suv er tryggere enn en kompakt suv er det jeg har skrevet. Jeg har aldri sagt at alle skal kjøre dem. Pleier du å ha et problem med å kjøre over barn eller korte voksne så er ikke bil noe for deg i det hele tatt. 

Med ordet tryggere tenkte jeg mer på glatte veier, veigrep,dårlig føre og motorveier. Det er langt tryggere å være i kollisjon med en suv enn med en liten El bil som blir krøllet sammen som et papir ved det minste sammenstøt. 

Du virker litt aggressiv. Plager andres bilvalg deg mye? 

Skrevet

Har i alle år fortrukket sedan biler,men byttet til en nyere Outlander. Er fantastisk for en sliten rygg på en stor kropp å sette seg inn i bilen i stedet for ned i et lavt sete. Komme seg ut av bilen er ikke slit lengere, bare spasere rett ut. Bakkeklaring på nordnorsk veier er et veldig stort pluss.

Anonymkode: b07a3...8cb

• Liker 3
Skrevet

min drøm.. som skal forbli en drøm... Jeg liker å sitte høy. Og jeg har alltid hatt lyst på en LAND ROVER eller en Toyota Land Cruiser eller en Jeep,  spesielt  de gamle modeller. De nye er litt for "sleek" for min smak..

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Single cab pickup-er er praktiske for håndtverkere og bønder.

Og ikke så mange andre 😄

Skrevet

SUV er en fantastisk vinterbil her i nord, men utover det er det vel ikke så mye positivt å si.

Anonymkode: 9d061...059

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvor ofte sniker et lite barn seg helt inntil grillen på en stor SUV, for å stå der til den starter og kjører? Jeg tror du skal lete lenge etter en ulykke som har utspilt seg slik. 😂

På moderne biler vil uansett parksensorene gi utslag om noen står foran bilen. 

Skrevet

Fantastisk komfort og ekstremt gode kjøreegenskaper, både sommer og vinter.

man kommer høyt opp og får god oversikt i trafikken, og den er veldig trafikksikker.

kjører Volvo XC60.

Anonymkode: f5474...24c

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

SUV var like populært før elbilene kom.
Er vel derfor elbil domineres av SUV'er. At alle vil ha det.
Til tross for at en elbil burde være lettest mulig og med minst mulig luftmotstand.

Anonymkode: 6a789...7ff

Så alle som vil ha høye biler med god bakkeklaring og 4WD bør kjøpe diesel, er det det du mener? 

Skrevet

Jævla luksustraktorer.

Anonymkode: 1300e...74c

Skrevet
-jk- skrev (23 minutter siden):

På moderne biler vil uansett parksensorene gi utslag om noen står foran bilen. 

Ja, det også. Så denne påstanden var idiotisk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jævla luksustraktorer.

Anonymkode: 1300e...74c

Hvem vil vel ikke ha litt luksus? 🥰

• Liker 1
Skrevet

Ja takk begge deler.

Har flere biler, de er til hvert sitt bruk.

Anonymkode: 668d8...534

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Du har dårligere oversikt over alt som kommer nært deg når du sitter høyt. Du har større blindsone, panseret er så høyt at små barn kan forsvinne helt ut av synsfeltet i et fotgjengerfelt. Utrygghet på egne ferdigheter og dårlige kjøreegenskaper er hovedgrunnen til at folk kjører SUV.

Velvel... Av alle bilene jeg har sett enten i grøfta, frontkollisjon eller i gang med halsbrekkende manøvere som setter egne og andres liv på spill i trafikken, så er SUVer i mindretall. Det må jo bety at SUV kanskje ikke er så dårlig valg, tross alt. Eller at SUV-eiere ikke er så dårlige sjåfører, men setter sikkerhet og framkommelighet høyt.

Hvis man tror firehjulstrekk betyr at man kan kjøre fortere på dårlig føre og aldri havne i grøfta, så er man ikke troende til å sitte bak rattet i det hele tatt, verken i en SUV eller i hvilken som helst annen bil.

Anonymkode: 4d8df...0c9

Skrevet

Galskap at vi kjøper større og større biler sånn som verden ser ut i dag.

Det har med status å gjøre. Menn i vaffeljakke og beige-damer begynte, og resten av saueflokken fulgte. 

Anonymkode: 1c858...c32

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...