Gå til innhold

Hvorfor SUV?

AnonymBruker

Hvorfor SUV?  

65 stemmer

1. 1. Har du, eller ønsker du deg, SUV?

• Ja
      46
    • Nei
      17
    • Vet ikke
      2

Anbefalte innlegg

Tidligere tenkte jeg, hvorfor kjøper folk SUV? Dyre i innkjøp, dårlig komfort, slitsomme å kjøre, vanskelige å parkere og dyre i drift (med 4x4).

Nå, 20 år senere, er SUV'er mer populære enn noen gang.

Noen som kan forklare fenomenet?

Anonymkode: 6a789...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest theTitanic

Suv trenger ikke ha dårlig komfort, og vanskelig å kjøre er de heller ikke. Her kommer det ann på pris og merke. Men.. 

Det er forskjell på kompakt suv og tung suv. En kompakt suv gir følelse av tung, trygg bil mens de ikke har høyere egenvekt enn en medium stasjonsvogn og er høyere. En kombinasjon som gir langt dårligere veigrep enn man skulle tro. De sklir lettere en man tror og oppfører seg som en mye mindre bil pga egenvekten. Flere av dem kan ikke trekke særlig mye heller. 

En tung (og dyr)  suv er derimot en trygg og god bil, med god komfort,  fremkommelighet og trekkevne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en RAV4 hybrid hvor jeg sitter høyt, har god komfort og generelt en brukervennlig bil. Har ikke behov for "sport" når jeg kjører til og fra jobb, butikk, trening og besøk. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Tidligere tenkte jeg, hvorfor kjøper folk SUV? Dyre i innkjøp, dårlig komfort, slitsomme å kjøre, vanskelige å parkere og dyre i drift (med 4x4).

Fordi (større) elbiler ikke lages i sedan eller stasjonsvogn. Derfor er de så populære nå. Det finnes ingen elektriske alternativer. 

Anonymkode: ee23d...e7f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SUV var like populært før elbilene kom.
Er vel derfor elbil domineres av SUV'er. At alle vil ha det.
Til tross for at en elbil burde være lettest mulig og med minst mulig luftmotstand.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lyst på SUV, men de venninnene som har det har det fordi de liker å sitte høyt og fordi de tenker at det gir status. 

Anonymkode: 0f9c2...98d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klaring i forholdet bakken, 4-hjulstrekk med krabbefunksjon, ok lastevolum. 

Noen av oss ferdes en del utenfor allfarvei. Greit når gatene snør igjen, og brøytemannskapet er på hæla også.

Anonymkode: 04945...5ac

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Dårlig komfort? Fantastisk komfort syntes jeg. Det kommer jo helt an på hvilken SUV det er.

Deilig og bedagelig å kjøre.

Nydelig med høy bakkeklaring og 4x4 da jeg ofte kjører en del kilometer på dårlige skogsveier. Sommer som vinter.

Samtidig deilig å sitte høyt. Oversiktelig og fint. Liker å sette meg inn i bilen og ikke ned i bilen.

Rett og slett mer komfort og mer praktekalitet sammenlignet med sedan, stasjonsvogn etc.

Anonymkode: 3fefc...06e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Dyre? Tja, kanskje litt dyrere enn stasjonsvogn med 4WD men ikke mye. 
Dårlig komfort? På ingen måte. 
Slitsomme å kjøre? Vi har en ny Tesla Y, er vel minst slitsomme bilen jeg har kjørt noen gang. 
Dyr i drift er den absolutt ikke, den har faktisk svært lavt strømforbruk. Ikke sliter vi med parkering heller, det er kameraer på alle sider av bilen. 

Kona sliter med lave biler og vil helst sette seg rett inn. Vi trenger god bakkeklaring pga. 13km til dels dårlig grusvei opp til hytta og jeg trenger en bil som kan trekke minst 1500kg. Da passer en Model Y som hånd i hanske. 

Folk er lei lave biler man setter seg ned i, og biler med lav bakkeklaring som skraper nedi både her og der. 2WD føles også veldig utdatert når man har blitt vant til 4WD. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bedre oversikt når man sitter høyt.

Pris kommer jo an på hvilken SUV du kjøper. Du kan få en svindyr stasjonsvogn/sedan om du vil også.

En kvalitets-SUV er alt annet enn slitsom å kjøre. Jeg vil heller påstå at en lav personbil kan være mer slitsom å kjøre på store deler av landeveien i Norge p.g.a bla veistandarden.  

Vanskelig å parkere kommer vel an på sjåføren... Noen klarer jo knapt nok å beregne en Toyota Yaris. Så det gjelder å se sin begrensning. 

Dyrere i drift, kan nok stemme, men med alle fordelene er den verd det. 

Men alt dette gjelder skikkelige SUV'er da. Ikke disse elektriske bilene som på en eller annen rar måte betegnes som SUV i dag. Som nevnt over her må man opp i Toyota Land Cruiser-klassen. Selv om ikke det heller er min favoritt. 

Anonymkode: 58e85...969

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har hatt ein relativt dyr SUV. Den var flott å sjå på og fantastisk å køyre. Det var på mange måtar ein pynte/luksus-gjenstand. Med familie så har eg verken råd til eller nytte av ein SUV. Eg treng meir plass. Om eg skulle bygd på bilparken, ville eg ha kjøpt ein (billig) varebil eller pickup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har Suv og elsker det😊 Bor på bygda i Finnmark, kjører mye og trenger å komme meg frem i all slags vær, særlig på vinteren 

Anonymkode: ab6f4...721

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mer nysgjerrig på hvorfor kjører pickup jeg 😄 De finnes jo ikke praktiske på noen måte 😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Nissan X-trail som jeg kjøpte brukt for en rimelig penge. For meg som bor uti huttiheita langt oppi nord med dårlige veier og til tider mye snø og drittføre, er denne bilen veldig godt egnet. Den har firehjulstrekk, er høy under (kommer seg godt fram i mye snø) og jeg opplever den som både lett å kjøre og jeg føler jeg har god oversikt i trafikken. I tillegg er det kjekt med god plass i bagasjerommet og muligheten til å utvide plassen ved å legge ned setene, både privat og i jobbsammenheng. En perfekt hyttebil.

De to negative tingene er at den er litt "stor" og kan være vanskeligere å parkere med enn små nette bybiler, og at den er veldig bensintørst. Ellers er jeg veldig fornøyd med SUVen min :)

Hadde jeg bodd lengre sør, mer bynært, hadde jeg nok sikkert valgt en annen bil. Da hadde jeg nok valgt en nett liten bil, enten el-bil eller en vanlig bil som er gjerrig på bensin. Det beste er jo å ha en bil som passer livsstilen sin og klimaet/miljøet man lever i.

Anonymkode: 4d8df...0c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å komme frem på vinterføre. Bor ganske bratt og glatt og har hytte langt til skogs. Liker også å sitte høyt og ha god bagasjeplass. 

Anonymkode: ba1fa...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Man har dårligere oversikt

Anonymkode: 6b203...4ca

Enten så er du ikke så god til å kjøre bil, eller så har du aldri kjørt en stor SUV. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Tryggere for hvem? Er det tryggere om vi alle kjører disse overdimensjonerte terengbilene som gir dårligere sikt og plass på veiene? Et barn stort barn eller kort voksen vil ikke vises over panseret på en suv

Anonymkode: 6b203...4ca

En stor SUV er mye tryggere for de som sitter inni den, enn en lav personbil. Så, ja, jeg tror det er generelt sikrere å kjøre stor og høy bil.  

Hvor ofte sniker et lite barn seg helt inntil grillen på en stor SUV, for å stå der til den starter og kjører? Jeg tror du skal lete lenge etter en ulykke som har utspilt seg slik. 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...