Gå til innhold

Treåring, 104 cm og 21 kg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jenta vår på tre år er 103-104 cm, og veier snart 21 kg. Hun er ikke åpenbart «overvektig», men samtidig større enn andre barn. Kan legge til at hodestørrelsen er på 99 percentilen, så det ligger antagelig litt vekt der. På den andre siden, så ser jeg jo at i trusestørrelse må vi bruke 8-9 år på vanlige truser, og 6-7 år på boksertruser. Hun bruker størrelse 5 år (110cm) i øvrige klær.Vi har et sunt kosthold og er normalt aktive, men hun ligger etter grovmotoriske og er ikke i like mye aktivitet som andre barn, hun er veldig forsiktig av seg. Hun aker f.eks. ikke i barnehagen, klatrer ikke, trenger ofte ei hånd å holde seg i for å komme seg opp/ned, over hindre etc. Vi var hos fysioterapeut gjennom helsestasjonen for et halvt år siden, uten at det bli gjort noen nærmere tiltak annet enn at de var i barnehagen en dag for å vise hinderløype for alle barna. Det er ingen som har kommentert på vekta hennes. 

Er jeg unødvendig bekymret, eller bør vi gjør noe? Prøver allerede så godt vi kan å oppfordre til aktivitet. Hun er som regel ferdig etter 1 time ute. Vi øver på balanse hjemme. Vi leker og springer mye hjemme, stuper kråke etc.  Vi forsøker å pushe henne så langt det lar seg gjøre når det gjelder å gå lengre strekk, gå i trapper, motbakker etc. Noe annet vi kan gjøre?

Grunnen til at jeg spør akkurat nå er også at det er desember og juletid, og hun blir tilbydd kaker osv overalt føler jeg. Særlig det ene settet med besteforeldre gjør dette, og de ser hun 1-2 ganger i uka. I tillegg har hun et til sett med besteforeldre, oldeforeldre, bursdager, pepperkaker i barnehagen osv. Det ene settet med besteforeldre er nesten umulige å snakke med, og anser det som sin plikt å gi kasse godt hver gang de ser henne. Vet ikke helt hvor streng vi bør være. Vi har allerede forsøkt å forklare dem at de ikke kan det, så vi må eventuelt ta en mer seriøs samtale med dem hvis det er behov for det.

Anonymkode: 5952f...a59

• Hjerte 4
Skrevet

* noe godt, ikke kasse godt 😅

Skrevet

Har dere sjekket synet hennes? Jeg var selv ett svært forsiktig barn. Viste seg når jeg var 3,5 at jeg bare hadde 40% syn og dermed opplevde verden ganske skummel. 

Anonymkode: deec3...c53

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg hadde vært veldig streng og tydelig med besteforeldrene, selvsagt uten at barnet hører det.

Her måtte jeg til slutt si at hvis dere ikke kan respektere det med å droppe sukker så må vi dessverre begrense besøk, da får dere ikke sett barnebarnet særlig ofte.

Anonymkode: 42d89...15f

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Hun er tre år. Så lenge dere har et normalt kosthold, så trenger du ikke tenke på vektene hennes! Det er farlig å tenke at du må slanke henne (ved at hun ikke kan få godis og kaker i julen f.eks).

Legg bort det tankesettet umiddelbart, og oppfordre heller til en aktiv hverdag. Ta henne med på turer og lekeplasser, spill ball sammen med henne. 

Anonymkode: 3fff7...50d

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Har ingen gode råd dessverre, det gjøres uansett ut som dere gjør mye bra.

Min jente (blir 4 i januar) er 106cm og 19kg. Bruker 110/116 i klær, men må nok snart over på større størrelse. Hun var også stor ved fødsel (4,3kg og 54cm). Er ikke bekymret for størrelsen hennes. Satser på at det er valpefett som forsvinner når hun blir eldre. Men passer selvfølgelig på.

Anonymkode: 04925...457

• Liker 2
Skrevet

Er ikke denne jenta overvektig? 

Anonymkode: 1c14e...b8d

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg begynte på babysvømming med min da hun var 1 år. Det var en veldig fin opplevelse og hun lærte svært mye om å bevege seg i vann; i tillegg til at hun kom seg i aktivitet!

Nå er hun 9 og svømmer fremdeles. Tynn og slank; men absolutt ingen småspiser. Jeg anser svømmingen som "redningen" på et til tider usunt kosthold.

Kanskje det kan være noe for dere? Evt tennis, turn, fotball, håndball osv. Det er veldig mange sporter som har kurs rettet mot småbarn :)

Anonymkode: afddf...67a

• Liker 1
Skrevet

Jeg støtter forslaget om å sjekke synet hennes. Kan hun "lese" en barnebok og se detaljer i bilder? Hvis du ber henne peke ut noe smått på et bilde, klarer hun det?

Anonymkode: e7f5b...b47

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar alle ☺️ ser ut som at noen mener hun anses som overvektig, andre ikke. Det er her  jeg også er usikker. Mener det jeg har lest mest er at rundt treårsalderen er tidspunktet hvor man starter å vurdere vekt. 
Skal selvfølgelig ikke la vær å gi henne kaker og godis i jula, men vil ikke gjør problemet verre ved å gi henne det flere ganger i uka. Slik det er nå er jeg usikker på om vekta er med på å forsterke problemet med motorikken, og at det blir en ond sirkel. 
Vi har sjekket synes hennes, men tror ikke de fikk testet dybdesynet. Mye hadde gitt mening om det var pga. synet! Så er spent på fireårskontrollen når de får testet dette.

Svømming var en veldig god ide, tusen takk for tips!

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg støtter forslaget om å sjekke synet hennes. Kan hun "lese" en barnebok og se detaljer i bilder? Hvis du ber henne peke ut noe smått på et bilde, klarer hun det?

Anonymkode: e7f5b...b47

Hun har testet synet, men ikke dybdesynet. Hun ser veldig godt på kort og lang avstand. Men vet at man fortsatt kan ha problemer med dybdesynet, og da er man gjerne usikker når man skal gå i bakker eller over hindre. Men vi må vente til fireårskontrollen før de får sjekket dette.

• Liker 1
Skrevet

Hun er jo betydelig overvektig i følge en slik bmi kalkulator for barn... Kommer ikke legen med tiltak, eller helsestasjon?

Anonymkode: 300df...658

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Ville prøvd å få til mer aktivitet. Jeg synes der er langt viktigere å forbedre motorikken enn å tenke vekt.  

Anonymkode: e054f...aee

• Liker 3
Skrevet

Hun er jo absolutt stor og tung, men hadde vært mer bekymret for dårlig motorikk enn vekt om jeg skulle ha bekymret meg for noe. 

Svømming, trampolinepark, buldring (klatring), skogsturer, turer i fjæra etc. er fine aktiviteter som kan styrke balansen. Kan hun sykle/sparkesykle?

Vi har og ei som er litt treg grovmotorisk og har snublet mye. Har tatt opp behovet for evt. synstest med barnelege og fikk beskjed om at vi gir henne et år til - til hun blir fire - før vi går videre med dette.

Vi har fått beskjed på å oppmuntre til klatring og gåing i ulendt terreng etc for å styrke motorikken. Vi er mye ute og ser at det git fremgang.

Anonymkode: 46622...9a2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hun er tre år. Så lenge dere har et normalt kosthold, så trenger du ikke tenke på vektene hennes! Det er farlig å tenke at du må slanke henne (ved at hun ikke kan få godis og kaker i julen f.eks).

Legg bort det tankesettet umiddelbart, og oppfordre heller til en aktiv hverdag. Ta henne med på turer og lekeplasser, spill ball sammen med henne. 

Denne holdningen her som har gitt overvektige barn....

Man kan fint begrense usunn mat!

Anonymkode: 5be3a...aaa

• Liker 11
  • Nyttig 3
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Denne holdningen her som har gitt overvektige barn....

Man kan fint begrense usunn mat!

Anonymkode: 5be3a...aaa

Ja, jeg skriver jo normalt kosthold. For meg er det et normalt kosthold, med vanlig sunn mat.

Jeg har jobbet i barne og ungdomspsykiatrien i mange år, da med barn/ungdom med spiseforstyrrelser. Og man skal være ekstremt forsiktig med å det fokuset mange har på kropp og vekt. 

Som jeg skriver. Hun er tre år, ta henne med på vanlige aktiviteter, gi henne vanlig kosthold, og la henne få kose seg med godis i julen. De aller fleste vokser det av seg.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Oj, hun må være overvektig ja. Har en gutt på 7 som veier 25 og som er normalvektig, han er 126 høy. 

Spiser hun mye? Ville begynt der.

Anonymkode: e6285...7ea

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei! Jenta vår på tre år er 103-104 cm, og veier snart 21 kg. Hun er ikke åpenbart «overvektig», men samtidig større enn andre barn. Kan legge til at hodestørrelsen er på 99 percentilen, så det ligger antagelig litt vekt der. På den andre siden, så ser jeg jo at i trusestørrelse må vi bruke 8-9 år på vanlige truser, og 6-7 år på boksertruser. Hun bruker størrelse 5 år (110cm) i øvrige klær.Vi har et sunt kosthold og er normalt aktive, men hun ligger etter grovmotoriske og er ikke i like mye aktivitet som andre barn, hun er veldig forsiktig av seg. Hun aker f.eks. ikke i barnehagen, klatrer ikke, trenger ofte ei hånd å holde seg i for å komme seg opp/ned, over hindre etc. Vi var hos fysioterapeut gjennom helsestasjonen for et halvt år siden, uten at det bli gjort noen nærmere tiltak annet enn at de var i barnehagen en dag for å vise hinderløype for alle barna. Det er ingen som har kommentert på vekta hennes. 

Er jeg unødvendig bekymret, eller bør vi gjør noe? Prøver allerede så godt vi kan å oppfordre til aktivitet. Hun er som regel ferdig etter 1 time ute. Vi øver på balanse hjemme. Vi leker og springer mye hjemme, stuper kråke etc.  Vi forsøker å pushe henne så langt det lar seg gjøre når det gjelder å gå lengre strekk, gå i trapper, motbakker etc. Noe annet vi kan gjøre?

Grunnen til at jeg spør akkurat nå er også at det er desember og juletid, og hun blir tilbydd kaker osv overalt føler jeg. Særlig det ene settet med besteforeldre gjør dette, og de ser hun 1-2 ganger i uka. I tillegg har hun et til sett med besteforeldre, oldeforeldre, bursdager, pepperkaker i barnehagen osv. Det ene settet med besteforeldre er nesten umulige å snakke med, og anser det som sin plikt å gi kasse godt hver gang de ser henne. Vet ikke helt hvor streng vi bør være. Vi har allerede forsøkt å forklare dem at de ikke kan det, så vi må eventuelt ta en mer seriøs samtale med dem hvis det er behov for det.

I forhold til besteforeldre og andre som gir barnet søtsaker er det faktisk dere foreldre som bestemmer. Et så lite barn er under masse utvikling og vekst, og trenger næring i form av mat, ikke sukker og stivelser. Spiser du og 3 åringen et like stort kakestykke så vil det bli mye mer sukker og stivelse i den lille kroppen, enn i din. Her hjemme merker vi også at appetitten på mat dabber av veldig fort ved inntak av søtsaker… 

Vi tar alltid med egen drikkeflaske med vann til barnet når vi reiser bort. Er det dessert /kaker så er det etter å ha spist mat. (En pepperkake innimellom får hun selvfølgelig). 

Til jul fyller jeg julestrømpe med klementiner, havrekjeks (det kan du også lage selv, ganske enkelt), FruitFunk snacks fra Sunkost (det er laget av frukt og ikke tilsatt noe sukker, så er fruktsukker i). Hun får også en liten sjokolade - nisse. 

Du kan også lage hjemmelaget marsipan.

Ca 12 biter

100 g mandler
2-3 mandeldråper (kan sløyfast)
50 g ferske, saftige dadler (vekt uten stein)
evt. sjokoladetrekk

Kjør alt i blender til du får en jevn masse, trill kuler og dypp eventuelt i sjokolade (jeg bruker mørk sjokolade, typ 70%).
Dekk til de og sett de i kjøleskapet :) 

Jeg ville ikke bekymret meg for vekten, barnet kommer til å vokse og strekke seg mye de neste årene. Er du bekymret for motorikken så bør du ta det opp med HS og barnehagen 😊

Anonymkode: 319ed...2b3

Skrevet

Har ei som snart er tre. Hun, som begge storebrødrene også gjorde, går på turning/gymlek. Der får hun utfordret seg med masse hinder, klatre, krype, hoppe, balansere osv. Ellers ville jeg ikke latt familie og venner tilby kaker og kjeks slik. Men selvsagt ikke latt ungen merke at du prøver å begrense inntak av snop og slikt pga vekt. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...