norw Skrevet 1. desember 2023 #1 Del Skrevet 1. desember 2023 En litt spesiell situasjon. Jeg er såpass mye eldre enn dem at jeg blir nesten mer som en onkel. Har kjøpt julegaver til dem i alle år, som en onkel omtrent, og så har jeg fått gaver som visstnok er fra dem alle sammen samlet (tante og inngiftet mann). Ser ikke helt for meg at fetteren og kusina har bidratt økonomisk og tenker at summen de har lagt i gaven ville vært høyere om de for eksempel spyttet inn 200 hver, for eksempel 400+200+200. Jeg får ikke gaver for 800, er nok heller halvparten og noe tanta mi ordner. Fått ålreite gaver i alle år, hun kjøper ikke bare en pakke med boxere etc. Jeg er ikke så opptatt av summene, men tenker at en viss likhet er greit (som aldri vil skje). Nå er de i 20-årene, etablert med kjærester osv. Føler meg nesten litt forpliktet til å fortsette med å gi gaver, selv om jeg neppe vil få noe fra dem noen gang. Vi skal være sammen på julaften. Har tenkt på å gi dem noe samlet og legge mindre penger i det. Kanskje noe å kose seg med i jula, ikke ting som klær etc som tanta mi sikkert tenker og hun skal visst spørre dem om hva de ønsker seg. Noen tanker om dette, og kanskje forslag til hva jeg kan kjøpe? Kan for eksempel være en eske med forskjellig godteri som de kan dele. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #2 Del Skrevet 1. desember 2023 Voksne mennesker som du må gå via mammaen deres for å høre hva de ønsker seg? Dropp det. Anonymkode: 7bb41...611 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norw Skrevet 1. desember 2023 Forfatter #3 Del Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Voksne mennesker som du må gå via mammaen deres for å høre hva de ønsker seg? Dropp det. Anonymkode: 7bb41...611 Jeg har i utgangspunktet lurt på hva tanta mi ønsker seg, og evt hva hun og gubben kunne fått sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #4 Del Skrevet 1. desember 2023 norw skrev (1 time siden): Føler meg nesten litt forpliktet til å fortsette med å gi gaver, selv om jeg neppe vil få noe fra dem noen gang. Vi skal være sammen på julaften. Hvorfor det? De er voksne og dere er søskenbarn, du er ingen onkel. Anonymkode: 9f4b5...412 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #5 Del Skrevet 1. desember 2023 Jeg har også gitt til noen søskenbarn som jeg har hatt særlig god kontakt med (der jeg har vært mer som en tante). Men nå er de alle etablert med egne familier, så da har jeg sluttet. De får heller gaver til egne barn innimellom, om jeg er innom dem. Dessuten begynner min innerste familie å bli så mange, at jeg har egentlig mer enn nok med dem. Anonymkode: d5df0...43f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #6 Del Skrevet 1. desember 2023 Jeg hadde gitt hvis vi skulle vært sammen på julaften. Ellers hadde jeg droppa det. Anonymkode: 3cdde...13f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norw Skrevet 1. desember 2023 Forfatter #7 Del Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hvorfor det? De er voksne og dere er søskenbarn, du er ingen onkel. Anonymkode: 9f4b5...412 Fordi jeg har gitt gaver i tjue år. Dette ville stilt seg annerledes om de hadde pleid å gi meg gave og så ble vi enige om å slutte med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Me for life Skrevet 1. desember 2023 #8 Del Skrevet 1. desember 2023 norw skrev (Akkurat nå): Fordi jeg har gitt gaver i tjue år. Dette ville stilt seg annerledes om de hadde pleid å gi meg gave og så ble vi enige om å slutte med det. Hva med å spille litt dum og skrive til dem: "Hei xxx og xxx. Nå som vi alle har blitt voksne og stiftet egen familie tenker jeg det er på tide at vi slutter å kjøpe julegave til hverandre. Det blir rett og slett så mye at jeg må begrense litt. Blir uansett koselig å feire sammen, vi ses." Da får du sakt at nå er det nok, og de kanskje kjenner litt på at de har jo aldri gitt noe bare fått, kanskje de burde gjort noe annerledes.... 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 1. desember 2023 #9 Del Skrevet 1. desember 2023 Noe spisenes er jo veldig greit. På julemesser kn du kanskje kjøpe noe hjemmelaget syltetøy. Jeg gir ikke gaver til noen voksne, og det har jeg sagt fra om at jeg ikke vil ha heller. Godt forslag fra den over her. Men jeg gir til de jeg feirer sammen med på selve julaften. Det synes jeg er koselig at vi gir hverandre en liten oppmerksomhet da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #10 Del Skrevet 1. desember 2023 Mange slutter å gi gaver etter nieser og nevøer er 18 så da kan nok du også slutte evt kjøpe noe rimeligere. Du er jo ikke onkel til de.🙂 Anonymkode: 14406...1d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #11 Del Skrevet 1. desember 2023 I min familie slutter man å gi julegave til de som er fylt 18. Synes det er helt OK om du slutter å gi til kusiner og fettere med mindre de gir noe tilbake. Dere er jo samme generasjon. Anonymkode: d7e29...dec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norw Skrevet 1. desember 2023 Forfatter #12 Del Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mange slutter å gi gaver etter nieser og nevøer er 18 så da kan nok du også slutte evt kjøpe noe rimeligere. Du er jo ikke onkel til de.🙂 Anonymkode: 14406...1d1 Den onkel-biten er ikke så vesentlig, men en forklaring på hvorfor jeg har gitt gaver i alle år. Jeg dropper nok å sende mld á la den ovenfor. Da er det nesten bedre å bare ikke gi. Begge er i såpass nye forhold (men begge er samboere med kjærestene) at de var single forrige jul. Nå tenker jeg at det er en viss fare at de nye kjærestene presser igjennom reelle gavekjøp. Fetteren min og dama har tilsynelatende bra betalte jobber og jeg vet at kjæresten til kusina mi er en gavmild type. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #13 Del Skrevet 1. desember 2023 8 minutter siden, norw said: Fordi jeg har gitt gaver i tjue år. Dette ville stilt seg annerledes om de hadde pleid å gi meg gave og så ble vi enige om å slutte med det. Altså, hvis de hadde pleid å gi deg gave, ville begge parter hatt "stemmerett" til spørsmålet om å fortsette gaveutvekslingen eller ikke. Men fordi det bare er deg som gir, så forsvinner plutselig din "stemmerett" også? Anonymkode: 7bb41...611 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest blåbærpike Skrevet 1. desember 2023 #14 Del Skrevet 1. desember 2023 Jeg stoppet å gi til min fetter og kusine når de ble 18. Samme situasjon som deg egentlig, jeg er mer tante enn kusine på grunn av aldersforskjell. Om du vil gi noe felles, kan du gi et brettspill til hele familien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norw Skrevet 1. desember 2023 Forfatter #15 Del Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Altså, hvis de hadde pleid å gi deg gave, ville begge parter hatt "stemmerett" til spørsmålet om å fortsette gaveutvekslingen eller ikke. Men fordi det bare er deg som gir, så forsvinner plutselig din "stemmerett" også? Anonymkode: 7bb41...611 Det mest rettferdige er naturligvis om jeg bare slutter å gi når jeg føler meg ganske sikker på at det ikke er noe bidrag fra dem i gavene jeg får, men så er spørsmålet om det blir sure miner (ikke nødvendigvis utad), om jeg straffes med betydelig verre gaver (jeg er ikke så opptatt av gavene, men da ville jeg visst at det er misnøye) osv. Søs mener at hun får dårligere gaver enn meg og lurer på om det skyldes at hun ikke kommer når de inviterer, som skyldes dyreallergi. Jeg vet ikke om det er slik at hvis de er misfornøyde så viser de det på gavefronten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norw Skrevet 1. desember 2023 Forfatter #16 Del Skrevet 1. desember 2023 blåbærpike skrev (3 minutter siden): Jeg stoppet å gi til min fetter og kusine når de ble 18. Samme situasjon som deg egentlig, jeg er mer tante enn kusine på grunn av aldersforskjell. Om du vil gi noe felles, kan du gi et brettspill til hele familien. Jeg ga dem et spill for 2-3 år siden, som de kunne ha på hytta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #17 Del Skrevet 1. desember 2023 norw skrev (9 minutter siden): Det mest rettferdige er naturligvis om jeg bare slutter å gi når jeg føler meg ganske sikker på at det ikke er noe bidrag fra dem i gavene jeg får, men så er spørsmålet om det blir sure miner (ikke nødvendigvis utad), om jeg straffes med betydelig verre gaver (jeg er ikke så opptatt av gavene, men da ville jeg visst at det er misnøye) osv. Søs mener at hun får dårligere gaver enn meg og lurer på om det skyldes at hun ikke kommer når de inviterer, som skyldes dyreallergi. Jeg vet ikke om det er slik at hvis de er misfornøyde så viser de det på gavefronten. Visst du er redd for å slutte å gi kan du gi noe lite de kan kose seg med eller en blomst og noe sjokolade. Iallefall de gangene dere feirer ilag. Anonymkode: 14406...1d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #18 Del Skrevet 1. desember 2023 10 minutter siden, norw said: Det mest rettferdige er naturligvis om jeg bare slutter å gi når jeg føler meg ganske sikker på at det ikke er noe bidrag fra dem i gavene jeg får, men så er spørsmålet om det blir sure miner (ikke nødvendigvis utad), om jeg straffes med betydelig verre gaver (jeg er ikke så opptatt av gavene, men da ville jeg visst at det er misnøye) osv. Søs mener at hun får dårligere gaver enn meg og lurer på om det skyldes at hun ikke kommer når de inviterer, som skyldes dyreallergi. Jeg vet ikke om det er slik at hvis de er misfornøyde så viser de det på gavefronten. Du er redd de skal ringe til Tante og si hun skal kjøpe noe kjipt til deg neste år? Anonymkode: 7bb41...611 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 1. desember 2023 #19 Del Skrevet 1. desember 2023 norw skrev (3 timer siden): Fordi jeg har gitt gaver i tjue år. Dette ville stilt seg annerledes om de hadde pleid å gi meg gave og så ble vi enige om å slutte med det. Joda, men det er ganske vanlig å slutte å gi gaver til slektninger når folk blir voksne. Spesielt som i dette tilfellet når du ikke engang får fra dem. Det eneste er at det kanskje blir litt vel tydelig når du skal feire sammen med dem, men kan du ikke ta en slags mellomting da? Kjøpe gave til tanten din og mannen henne, og så noe vin eller julemat/-godteri som dere alle (inkluderte søskenbarna) kan kose dere med? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norw Skrevet 1. desember 2023 Forfatter #20 Del Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du er redd de skal ringe til Tante og si hun skal kjøpe noe kjipt til deg neste år? Anonymkode: 7bb41...611 Hæ? Nei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå