AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #1 Skrevet 1. desember 2023 Jeg er sykemeldt pga depresjon. To mennesker, inkludert legen, har spurt meg om jeg tror jeg vet hva årsaken er. Er det alltid slik at depresjoner har en årsak? Anonymkode: 7af34...ff1
Topsi Skrevet 1. desember 2023 #2 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er sykemeldt pga depresjon. To mennesker, inkludert legen, har spurt meg om jeg tror jeg vet hva årsaken er. Er det alltid slik at depresjoner har en årsak? Anonymkode: 7af34...ff1 Depresjoner kan være utløst av opplevelser, tidligere og nylige, og belastninger, men de kan også ha biologisk årsak. Så ja, det er alltid en årsak, men ikke alltid en ytre årsak 6
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #3 Skrevet 1. desember 2023 Jeg tenker at det iblant er en tydelig utløsende faktor, for eksempel samlivsbrudd, tap av relasjon og lignende. Eller andre ting som at det blir mer og mer mørkt, det er kaldt som man sitter mer inne og gjør færre ting som gir glede og mening. Eller man og andre grunner har kommet inn i en negativ spiral der man har begynt å isolere seg litt, isolasjon er ofte både en konsekvens av-og årsak til depresjon. Endringer i kosthold som gjør at kroppen reagerer annerledes men for eksempel økt slitenhet, som en vil lede til at man gjør færre ting som gir mening. Andre ganger er det kanskje ikke noen ytre faktorer man kan peke på. Kanskje noen hormonelle forandringer for eksempel Anonymkode: be021...bfe 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #4 Skrevet 1. desember 2023 Som de andre sier, det trenger ikke å være en ytre årsak. Og da kan det være vanskelig å vite hva som er årsaken. Anonymkode: 83e74...175 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #5 Skrevet 1. desember 2023 Det har vel alltid en årsak, eller det kan være flere ting kombinert, men det er ikke alltid at en selv vet hva det er. Det finnes ikke noe feil svar og noen ganger er svaret "vet ikke". Anonymkode: c673a...94c 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #6 Skrevet 1. desember 2023 Hvis det har en utløsende årsak så sier det litt om hvor man bør begynne å jobbe med depresjonen. De spør nok for å kartlegge dette, for å best kunne gi deg god hjelp. Anonymkode: e80ab...1d7 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #7 Skrevet 1. desember 2023 Ja klart det har en årsak. Alltid. Alle psykiske lidelser har en årsak. Depresjon har ofte sammenheng med følelseslivet og tidligere opplevelser i livet. Noen ganger må man grave dypt for å komme inn til kjernen. Anonymkode: 1aebe...1c5 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #8 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja klart det har en årsak. Alltid. Alle psykiske lidelser har en årsak. Depresjon har ofte sammenheng med følelseslivet og tidligere opplevelser i livet. Noen ganger må man grave dypt for å komme inn til kjernen. Anonymkode: 1aebe...1c5 Eller depresjonen er genetisk. Anonymkode: ff564...c91 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #9 Skrevet 1. desember 2023 Depresjon kan komme av flere ting. Noen er mer genetisk disponert, det kan være gamle ting som er fortrengt man ikke er klar over, og det kan også være relatert til kosthold/livsstil og vitaminmangler. Særlig er lavere verdier av d vitamin og b-12 noen eksempler. Anonymkode: ef7a4...c18 1
Anna Maria Skrevet 1. desember 2023 #10 Skrevet 1. desember 2023 Reaktiv eller endogen depresjon bruker en vel å snakke om. personlig tror jeg at jeg har en slags blanding. Er nok både genetisk disponert, samtidig som ytre ting også styrer depresjonen. men dette er viktig, spesielt i forhold til en eventuel medisinering, så derfor viktig å bli skikkelig evaluert og kartlagt hos fastlege.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #11 Skrevet 2. desember 2023 Depresjon kan være konsekvensen av den lille rosa teddybjørnen du ikke fikk da du var liten. Eller så kan årsaken til depresjon være noe så enkelt som D-vitaminmangel. https://www.forskning.no/forebyggende-helse-partner-psykiske-lidelser/d-vitamin-mot-vinterdepresjon/747366 Anonymkode: cc4b8...b0a
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #12 Skrevet 2. desember 2023 Ofte kan man ha en sårbarhet for å utvikle depresjon. Samtidig er det ofte noe som trigger det. Det kan være overbelastning over tid, og ofte er det et neg tankemønster i bunn. hormonelt kan det også være. Mange blir nedstemt rett før mensen. angst og uro kan også føre til depresjon Anonymkode: 41f35...46e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå