Gå til innhold

Sønnen ble skuffet over sin julekalender

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker ikke at barnet mitt skal få ekstra sukker i julen, så jeg hadde kjøpt en Disney julekalender (vi hadde en i fjor også, men i en annen versjon) med bøker som vi kan lese sammen på kvelden. Jeg trodde det var en koselig aktivitet vi kunne gjøre sammen.

Sønnen ble misfornøyd, sa fillern, gikk sin vei og sa ikke takk eller noe. Jeg prøvde å forklare han at selv om man føler seg skuffet, så er det viktig å si takk for det man får her i livet. Nei, det nektet han... Han ville ha sjokoladekalender.

Jeg ble litt satt ut av denne oppførselen. Han har aldri vist denne oppførselen tidligere. Er dette vanlig for 4-åringer? Hva gjør jeg nå? Skal han få leve i skuffelse eller skal jeg kjøpe en sjokoladekalender etter jobb?

Anonymkode: 1b43d...453

• Hjerte 7
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oj, jeg hadde blitt sjokkert om min unge oppførte seg sånn. Får han veldig mye sukker ellers siden han er så opphengt i det?

Du må ikke finne på å kjøpe en sjokoladekalender for å belønne den dårlige oppførselen hans. 

Anonymkode: f1801...2b8

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Oj, jeg hadde blitt sjokkert om min unge oppførte seg sånn. Får han veldig mye sukker ellers siden han er så opphengt i det?

Du må ikke finne på å kjøpe en sjokoladekalender for å belønne den dårlige oppførselen hans. 

Ja, jeg ble satt ut....! Nei, det er det han ikke får. Han får velge to godteri på lørdager, f.eks et kinderegg og en liten pose med ZOO. Så blir  såklart litt mer på bursdag/jul, men han har aldri vært en som dytter i seg masse godteri. I hverdagen spiser vi veldig sunt også. Mye fisk og lignende. TS

• Liker 5
Skrevet

IKKE belønn dårlig oppførsel med å føye han. I år har dere denne kalenderen. Om han ikke liker den så tåler han det. Det er ikke farlig å være litt skuffet, men ikke ok å ha dårlig oppførsel. Nå er han bare fire år skriver du så ikke så lett å holde maska, men dette tåler han helt fint. Livet er sånn. Man får ikke alltid det som står øverst på ønskelisten. 

Anonymkode: dc912...4e2

• Liker 16
  • Nyttig 6
Skrevet

men du kan jo bruke dette til en fin samtale om forventninger osv. Si du merket at han ble skuffet. Ikke ok med oppførsel etc. men undre deg litt over hva han hadde sett for seg/hvorfor dette ble så dumt for han? 

Anonymkode: dc912...4e2

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Ts han er fire år du har sjansen til å gjøre denne kalender til den kuleste opplevelsen noensinne, hva om du kler deg ut som prinsesse eller noe til i kveld? Eller en annen disney figur? Hvis du klarer å gjøre kvelden i kveld til en helopplevelse, og det skal ikke mye til, bare de rette tingene, så vil han ikke snakke om annet i barnegruppa i morgen og sjokoladekalender vil være helt ut

Anonymkode: 588db...9e2

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg ble satt ut....! Nei, det er det han ikke får. Han får velge to godteri på lørdager, f.eks et kinderegg og en liten pose med ZOO. Så blir  såklart litt mer på bursdag/jul, men han har aldri vært en som dytter i seg masse godteri. I hverdagen spiser vi veldig sunt også. Mye fisk og lignende. TS

Da hadde jeg på lørdag latt han bruke en av disse to tingene til å velge seg en liten sjokoladekalender til å ha resten av advent. Du kjøper deg ikke til han, han må på en måte ofre noe av da kjøpe det selv.

For han har garanter fått med seg hva kalendere nå er og hadde nok gledet seg. 

Anonymkode: 157e3...9f9

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Han hadde ei forventing og ble skuffet når han ikke fikk det han selv hadde forventet. 

Det er jo bare å ta opp boken i kveld ved legging og les sammen med han, så tenker jeg at den kalenderen du kjøpte ikke var så ille likevel 🙂 

• Liker 9
Skrevet

Han overlever. Jeg maste om sjokoladekalender hvert år fra jeg oppdaget at det fantes. Fikk aldri. Da jeg var 18 kjøpte jeg selv. Og oppdaget at sjokoladen ikke var god i det hele tatt. Noen ganger har faktisk mamma rett…

• Liker 18
  • Hjerte 1
Skrevet
cleangal skrev (3 minutter siden):

Han overlever. Jeg maste om sjokoladekalender hvert år fra jeg oppdaget at det fantes. Fikk aldri. Da jeg var 18 kjøpte jeg selv. Og oppdaget at sjokoladen ikke var god i det hele tatt. Noen ganger har faktisk mamma rett…

Haha samme her. Jeg hadde hjemmelaget pakke kalender, alle andre i klassen hadde sjokoladekalender. Det var såååå pinlig jeg aldri fikk det. 

Anonymkode: bcfb4...64d

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Han er 4. Så klart han er skuffet. Alle barna snakker om hva de får i kalenderen sin i barnehagen. Da er de små sjokoladene mest omtalte.

Så han blir nok preget av alle rundt seg og hadde gledet seg til en sjokolade.

Greit å holde på prinsippene men en sjokolade på 5 g om dagen er virkelig ikke mye.

Gjort er gjort og spist er spist. Enten setter han pris på det eller så er dette noe han vil huske i mange år som en skuffelse.

Anonymkode: bdf96...813

Sjokolade hver dag er mye, ofte og helt feil.  Mye bedre å lære u gen at av og til kan man ikke få alt man vil, og sjokolade hver dag fører til dårlige vaner, dårlige tenner og livsstilssykdommer senere i livet.

Hva med å heller bruke dette til å lære ham å ha integritet og at det er irrelevant hva andre får - han kalender er kul og koselig! 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da hadde jeg på lørdag latt han bruke en av disse to tingene til å velge seg en liten sjokoladekalender til å ha resten av advent. Du kjøper deg ikke til han, han må på en måte ofre noe av da kjøpe det selv.

For han har garanter fått med seg hva kalendere nå er og hadde nok gledet seg. 

Anonymkode: 157e3...9f9

Herlighet for en håpløs holdning. Mor er et fornuftig menneske og vil ikke at den lille ungen på 4 år skal spise sukker HVER DAG i 24 dager i strekk, det løser da ingenting å la ungen presse gjennom at han skal få det likevel. 

Ikke rart nordmenn blir feitere og feitere og flere og flere får diabetes 2 og andre livsstilssykdommer når man leser hva folk mener det er greit å fore småunger med.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Kjøp en billig sjokoladekalender. De bitene der er bittesmå. Vet ikke hva slags rutiner rundt leggetid dere har,men når mine barn var yngre så var lesing/sang vanlig på sengen. Hos mine barn ville ikke en slik kalender vært noe spesielt spennende,da det allerede var endel av rutinene 

Anonymkode: d848d...d0d

• Liker 17
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjøp en billig sjokoladekalender. De bitene der er bittesmå. Vet ikke hva slags rutiner rundt leggetid dere har,men når mine barn var yngre så var lesing/sang vanlig på sengen. Hos mine barn ville ikke en slik kalender vært noe spesielt spennende,da det allerede var endel av rutinene 

Hvorfor det ? Et lite barn trenger da ikke sjokolade hver dag i en kalender. Her praktiserte jeg i flere år kalender helt uten spiselige elementer og det gikk da helt fint.

Anonymkode: cfc01...8ad

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Var han med å velge denne Disney-kalenderen eller valgte du for at du føler det er koselig? Det finnes mange alternativer uten spiselige ting i, kanskje du burde gått for noe som han velger selv?

Anonymkode: e3443...cd9

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Å få en bok, som attpåtil skal leses på kvelden.. Sorry, jeg skjønner skuffelsen. Og jeg er veldig opptatt av bøker og lesing. Men bøker vekker sjeldent begeistring som gaver i den alderen. 

Vet ikke hva du skal gjøre, men neimen om jeg hadde ønsket å lære barna om livets realiteter og skuffelse med julekalender..... 

Anonymkode: 2457f...882

• Liker 23
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, vi leser 30 min hver kveld. Det har vi gjort siden fødsel.... Så kanskje du har rett. Så har kanskje dette med sjokoladekalender blitt snakket om i barnehagen. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...