Gå til innhold

Bryr du deg om eldreomsorg, eller driter du i det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Brunello skrev (Akkurat nå):

Kødder du? Generasjonen som blir gamle i dag har fått i pose og sekk fra staten. Boligutviklingen på 50,60 og 70 tallet var preget av sterkt subsidierte tomter fra kommunene, lån fra Husbanken og ikke minst ekstremt gode rentefradrag (i perioder nær 80%).

At en ekstremt liten gruppe mennesker ofret helsen på å dykke, endrer ikke det faktum at den jevne nordmann ikke har jobbet så utrolig mye. Fram til midten av 80-tallet stengte Norge kl 17.00 hver dag.

VI fikk gratis tomt av kommunen vi bor i når vi bygde nytt i 2010.. Mange jeg kjenner får i dag husbanklån - betyr det at de er subsidiert? 
Mens mine foreldre måtte kjøpe sin tomt i 1970, de betalte 10 000 for den og det var billig fordi de kjøpte den som et hus på gården min far vokste opp så de var heldig og de bygget et hus selv med sine egnehender til 150 000 på en årslønn på ca 30 000 uten noen form for hjelp eller subsidier ut over husbanklån og banklån på linje med det man får i dag. Min mor hadde et ukebudsjett til mat og andre nødvendigheter på 750 kroner hele min oppvekst.. De mottok aldri noe avdragsfrihet eller henstand på lån slik man kan søke om i dag, de fikk ikke strømstøtte eller sosiale ytelser, de fikk ikke støtte til barnetilsyn eller andre ting som man har i dag som en følge av at de sammen med generasjoner før dem bygget opp den velferden vi har i dag. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Carrot skrev (10 minutter siden):

VI fikk gratis tomt av kommunen vi bor i når vi bygde nytt i 2010.. Mange jeg kjenner får i dag husbanklån - betyr det at de er subsidiert? 
Mens mine foreldre måtte kjøpe sin tomt i 1970, de betalte 10 000 for den og det var billig fordi de kjøpte den som et hus på gården min far vokste opp så de var heldig og de bygget et hus selv med sine egnehender til 150 000 på en årslønn på ca 30 000 uten noen form for hjelp eller subsidier ut over husbanklån og banklån på linje med det man får i dag. Min mor hadde et ukebudsjett til mat og andre nødvendigheter på 750 kroner hele min oppvekst.. De mottok aldri noe avdragsfrihet eller henstand på lån slik man kan søke om i dag, de fikk ikke strømstøtte eller sosiale ytelser, de fikk ikke støtte til barnetilsyn eller andre ting som man har i dag som en følge av at de sammen med generasjoner før dem bygget opp den velferden vi har i dag. 

Jeg snakker selvsagt om sentrale strøk. At enkelte utkantkommuner gir bort tomter som uansett er lite verdt er ikke relevant.

De fleste som får husbanklån i dag er subsidiert. Husbanken gir lite lån til vanlige boligprosjekter.

Dine foreldre må enten ha tjent veldig dårlig eller bygd veldig dyrt. Nordmenn har aldri betalt mindre for bolig sammenlignet mot lønn enn på begynnelsen av 70 tallet. Gjennomsnittsboligen kostet 2,4 årslønnen.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du høres ut som en sur gammal gubbr

Anonymkode: 10f92...95c

Om den du siterer er en sur gammel gumme har han vel destå mer rett til å uttale seg om eldreomsorg baseet på det evinnelige «de som har bygget landet fortjener»?

Anonymkode: 2d1db...fb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (10 minutter siden):

Jeg snakker selvsagt om sentrale strøk. At enkelte utkantkommuner gir bort tomter som uansett er lite verdt er ikke relevant.

De fleste som får husbanklån i dag er subsidiert. Husbanken gir lite lån til vanlige boligprosjekter.

Dine foreldre må enten ha tjent veldig dårlig eller bygd veldig dyrt. Nordmenn har aldri betalt mindre for bolig sammenlignet mot lønn enn på begynnelsen av 70 tallet. Gjennomsnittsboligen kostet 2,4 årslønnen.

Norge består av mer enn "sentrale strøk" så å basere en politisk mening kun på områder som oslo er fånyttes..

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bryr meg. Har en syk, gammel mor. Ikke hyggelig å måtte mase på hjemmesykepleie. De legger alt på oss to barn. Sånn skal det ikke være. Vi bruker en time hver på henne hver eneste dag. Jeg har helseproblemer selv. Hun har heldigvis oss, og god råd til å leie hjelp til store oppgaver. Syns synd på gamle som ikke har familie nært til å ordne alt.  Ikke verdig alderdom for mange 

Anonymkode: c6a13...a46

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en ikke satser på eldreomsorgen, går det DEFINITIVT ut over de unge også. Spesielt unge kvinner som da må ta omsorgen for sine gamle, i tillegg til egne barn og jobb..

Anonymkode: b8ee7...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

velociraptor skrev (1 time siden):

men at man heller fikk dø av en uvi eller omgangssyke eller influensa når man uansett er pleiepasient.

Skal vi unngå å medisinere de eldre for å spare penger er vi inne på en meget farlig sti.

Anonymkode: d4327...623

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skal vi unngå å medisinere de eldre for å spare penger er vi inne på en meget farlig sti.

Jeg for min del tenker ikke på penger, selv om det selvsagt vil påvirke kostnader. Men altfor lenge holde vi folk i live fordi vi kan, uten å tenke på hvilken livskvalitet folk har. Jeg er helt imot aktiv dødshjelp, jeg er også imot å forlenge liv fordi vi kan, når det gir mer lidelse enn glede

Endret av Topsi
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (20 minutter siden):

Norge består av mer enn "sentrale strøk" så å basere en politisk mening kun på områder som oslo er fånyttes..

Det er nesten ingen kommuner som gir bort tomter lenger. Og det er utvilsomt dyrere å bygge i dag enn på 70-tallet også. Det som ble bygget da, er det ikke lov å bygge i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes eldreomsorgen i Norge er bra, jeg lurer på om de som er misfornøyde kan si hvilke land som har et bedre system eller når i historia eldreomsorgen var bedre i Norge. Det er alltids noe man kan ønske var bedre, men i det store og det hele vil jeg si man får ganske mye hjelp.

For min del ønsker jeg å bo i tilrettelagt leilighet med tilsyn av fagpersoner når jeg blir gammel og ikke kan ta ansvar for meg selv lenger. Det bør være mulig hvis man selger nedbetalt bolig. Det viktigste for meg er faktisk at jeg ikke blir plaget av andre pasienter, jeg vet det kan være et problem. Jeg er innadvendt så akkurat dette med ensomhet er ikke noe som opptar meg. Det viktigste er at jeg er trygg.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Eldrebølgen er godt i gang. Syns du det er for mye resurser å bruke på dem som har lite tid igjen? Er det bedre å satse på det som hjelper de unge? 

Anonymkode: 442df...c86

Eldreomsorgen i Norge er tragisk, så det bør absolutt satses mer på. Samtidig så betyr det ikke at disse ressursene skal tas fra de unge. Hvis landet slutter å sløse penger på alt mulig tull og tøys, som funkisboliger til politikere, representasjonsmiddager, mottakelse av Taliban til kos og klem og lignende, så får vi råd til begge deler.

Samtidig synes jeg ingenting om at barn og unge ble kaster under bussen under koronaen for at 100 år gamle Else skulle få lov til å bo alene på sitt rom på sykehjem i to måneder til.

Anonymkode: cde4f...ce7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (3 minutter siden):

Det er nesten ingen kommuner som gir bort tomter lenger. Og det er utvilsomt dyrere å bygge i dag enn på 70-tallet også. Det som ble bygget da, er det ikke lov å bygge i dag.

Det stemmer ikke helt, man kan bygge samme hustype i dag men man må følge nyere regler mtp tek osv..
Og så stemmer det vel heller ikke sånn uten videre at det er dyrere i fht inntekt i dag enn det var den gang.
Dette trodde jeg var noe alle visste.. Det finnes en mengde tall fra ssb på dette bla.a.
Sett i fht til lønnsmasse og kostnader har vi det ikke så mye verre nå enn da, men vi har lagt oss til et forbruk som er høyere, vi har vent oss til en lavere rente og en annen levestandard fordi vi har nytt av godene andre har bygget. 
I 1970 var inflasjonen 10.5% i 2022 var den på 5,8 
En vare som kostet 100 kr i 1970 koster 480 i dag, til sammenligning har en gjennomsnittslønn i dag steget betydelig:

<p>FLERE, MEN SVAKERE KRONER: I ren kroneverdi tjener en gjennomsnittlig 2015-arbeidstaker 575 ganger så mye som sin «kollega» i året 1900, som figuren viser. Men hver enkelt krone var selvsagt langt mer verdt den gang. Endring i denne verdien måles gjennom blant annet gjennom konsumprisindeks. I denne artikkelen vil vi se på hva arbeidstakere sitter igjen med når hele regnestykket er gjort opp – såkalt reallønn. Datakilde: Ragnar Nymoen.</p>

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymerïa skrev (9 minutter siden):

Jeg synes eldreomsorgen i Norge er bra, jeg lurer på om de som er misfornøyde kan si hvilke land som har et bedre system eller når i historia eldreomsorgen var bedre i Norge. Det er alltids noe man kan ønske var bedre, men i det store og det hele vil jeg si man får ganske mye hjelp.

For min del ønsker jeg å bo i tilrettelagt leilighet med tilsyn av fagpersoner når jeg blir gammel og ikke kan ta ansvar for meg selv lenger. Det bør være mulig hvis man selger nedbetalt bolig. Det viktigste for meg er faktisk at jeg ikke blir plaget av andre pasienter, jeg vet det kan være et problem. Jeg er innadvendt så akkurat dette med ensomhet er ikke noe som opptar meg. Det viktigste er at jeg er trygg.

Men når du er dement, er du ikke trygg hvis du er alene. Da blir du redd!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har jobbet mange år innen eldreomsorg, og alt i meg sier at eldre og pleietrengende mennesker fortjener en verdig behandling, og at det er noe samfunnet bør legge til rette for. Om vi slutter å bry oss om de svakere gruppene, går varselampene hos meg, for det er et tegn på at velferdsstaten begynner å svikte som rammeverk, og det trygge og tillitsbaserte samfunnet som vi kjenner det (i Norge) er i oppløsning. 

Jeg regner med vi ikke snakker om pensjonister her, for mennesker i sekti- og syttiårene er per i dag ved god helse, generelt sett. Det er selvfølgelig en rekke plager og sykdommer som dukker opp med alderen, men de som er eldre i dag hadde IKKE samme kunnskapen som vi har om hvor skadelig det er å røyke, drikke alkohol, være direktekontakt med miljøgifter osv osv, så de har en del livsstilsskader de neste generasjoner BURDE være foruten (men antagelig ikke har det, tross det ikke skorter på informasjon), og som sånn sett ikke er selvforskyldt i samme grad som det er i dag. Dessertgenerasjonen vil i snitt klare seg relativt greit, de som det går hardt  ut over er minstepensjonister, som gjerne er kvinner som var hjemme med barn eller i deltidsstillinger, eller de som var uføre før de ble pensjonister. Disse skal samfunnet ta seg av i anstendighetens navn, slik vi tar oss av alle sårbare grupper, det er en del av vår kultur som nordmenn (selv om mange ser ut til å glemme det for tiden).  

Det som jeg regner som "eldre" innen eldreomsorg, er mennesker i åtti- og nittiårene. De har levd lenge og bidratt på sine vis, enten det er gjennom å jobbe og skatte, eller føde og oppdra langt flere barn enn de fleste tar seg råd til i dag, under langt mer krevende kår.  Eldre mennesker som ikke er demente sitter på enorme ressurser  som per i dag ikke blir ivaretatt og verdsatt, i form av livserfaring, kompetanse og innsikter, og er blitt redusert til å være en utgift og en belastning for samfunnet. Dette er synd, men kan lett forklares med modellene vi har implementert i systemene samfunnet vi har i dag tufter seg på.

Selv om vi opprettholder sosialdemokratiet som styreform, har reformene innen helse og omsorg vært preget av økonomiske markedsorienterte modeller, på lik linje med andre områder innen offentlig sektor. F.eks har målsetninger som "økt produksjon og kostandskontroll" ført med seg en rekke kontrollfunksjoner (f.eks mer rapportering og krav om dokumentasjon) og derav et økende administrativt merarbeid, som spiser tid og ressurser av et allerede overarbeidet helsepersonell. Økt produktivitet leder til at man forventer at hver person skal gjøre ting raskere og mer effektivt, som igjen går på bekostning av kvaliteten på omsorgen, og en del av kostnadskontrollen handler jo om å redusere lønnsutgifter. I praksis betyr det færre heltidsstillinger, og en del lavtlønte deltidsstillinger som det er vanskelig å rekruttere fagfolk inn i (pga arbeidsvilkår og lønn), så eldreomsorgen baserer seg mye på ufaglærte, og med en stor gjennomtrekk av ansatte. Dette går direkte ut over de eldre, ved at det hele tiden er nye ansatte å forholde seg til, mye sykemeldinger blant de ansatte og ofte pleieassistenter som snakker dårlig norsk. Jeg elsket å jobbe med eldre, virkelig digget det, men helsen min hadde ikke nubbesjanse under de vilkårene som var, så jeg skiftet til en annen retning innen omsorgssektoren. 

I fremtiden vil det være en stor utfordringer at få vil jobbe innen eldreomsorg, samtidig som det blir stadig flere eldre og pleietrengende. Nå er det slik at utviklingen innen kunstig intelligens ikke kommer til å stanse, så på ett eller annet tidspunkt (antagelig innen 5-10 år)  vil såkalte hvitsnippsyrker (white collars) i stor grad forsvinne, altså kontoransatte, økonomer, en del it-folk (som ikke henger med i utviklingen av AI) og høyt utdannede som ikke er spesialister eller jobber direkte med mennesker på måter maskiner ikke kan erstatte,  osv osv, vil bli overflødige. Dette vil skje lenge før kunstig intelligens er i stand til å brukes innen helse- og omsorg, i form av stell og pleie. Jeg tror at staten kommer enten til å tvinge folk til å omskolere seg, og jobbe med ting de ikke har lyst til, eller mer sannsynlig ,at det kommer en form for borgerlønn som er veldig lav, og de øker lønnen i samfunnsviktige yrker MYE, for å motivere folk til å jobbe der. Jeg vet mange tenker dette er sci fi og urealistisk, men det er den veien det realistisk sett går, og mye raskere enn da internett kom på banen ( og endret arbeidslivet og måten vi lever på generelt sett). Derfor vil dette også være relevant i denne sammenheng (eldreomsorg), fordi det kan av alle ting slå positivt ut for de som trenger pleie på sine eldre dager. F.eks at flere høyt kvalifiserte med god egnethet blir ansatt, som følge av at det blir mer attraktivt å jobbe innen eldreomsorg, når lønn og andre goder økes betraktelig. Alternativt sett blir det så få skattebetalere at velferdsstaten bryter sammen når oljen ikke lenger kan selges pga miljøreformene, og vi må alle ta vare på våre egne gamle, men det blir litt for dystopia for meg. 

Jeg tror ikke eldreomsorgen blir bedre før folk flest får hodet ut av navlen, og forstår verdien av fellesskapet i nedgangstider. Om alle skal sørge kun for seg og sine, kun fokuserer på egne interesser og behov, ramler etter hvert samfunnet sammen rundt oss, og det blir mindre trygt, tilliten svikter både til myndighetene og hverandre, og en del ting vi tar for gitt i dag, forsvinner i takt med at moralen synker og folk ikke lenger ønsker å dra lasset sammen. Måten vi behandler de yngste og de eldste på, sier en hel del om hvor vi befinner oss i en samfunnsutvikling, når det begynner å gå nedover ryker de svakeste først, men de som er sånn midt på treet står for tur på sikt. Skulle ønske flere av de som er i middelklassen skjønte dette, litt før det begynner å piple vann inn i lugarene lenger oppe i skipet. Går vi først ned som samfunn, går vi alle, unntatt de som vet å sikre seg livbåter i god tid, og observerer ting på avstand uten å bry seg stort, så lenge de kommer bra ut av det. De fleste av oss er ikke der. 

Som du skjønner er eldreomsorg noe som betyr mye for meg, både med tanke på den enkelte sitt menneskeverd, sin livskvalitet og rettigheter som en del av velferdsstaten, men også i et større perspektiv, i den grad det speiler utviklingen i samfunnet, og hvor vi er på vei. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men når du er dement, er du ikke trygg hvis du er alene. Da blir du redd!

Det er ikke noen automatikk i det. Jeg har hatt familiemedlemmer som ikke har vært redd alene. I de verste tilfellene har de blitt mer redd av ektefellen som de ikke lenger kjente igjen, fordi de trodde det var en inntrenger. Et annet familiemedlem var såre fornøyd samme hva, resten av oss bekymret oss for hvordan han hadde det men han tenkte ikke over at han var på et fremmed sted på sykehjemmet. Hvis jeg blir som han har jeg det faktisk helt fint så lenge jeg ikke blir plaget av andre beboere og det er noe slags tilsyn med at jeg ikke blir liggende hjelpesløs på gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (21 minutter siden):

Det stemmer ikke helt, man kan bygge samme hustype i dag men man må følge nyere regler mtp tek osv..
Og så stemmer det vel heller ikke sånn uten videre at det er dyrere i fht inntekt i dag enn det var den gang.
Dette trodde jeg var noe alle visste.. Det finnes en mengde tall fra ssb på dette bla.a.
Sett i fht til lønnsmasse og kostnader har vi det ikke så mye verre nå enn da, men vi har lagt oss til et forbruk som er høyere, vi har vent oss til en lavere rente og en annen levestandard fordi vi har nytt av godene andre har bygget. 
I 1970 var inflasjonen 10.5% i 2022 var den på 5,8 
En vare som kostet 100 kr i 1970 koster 480 i dag, til sammenligning har en gjennomsnittslønn i dag steget betydelig:

<p>FLERE, MEN SVAKERE KRONER: I ren kroneverdi tjener en gjennomsnittlig 2015-arbeidstaker 575 ganger så mye som sin «kollega» i året 1900, som figuren viser. Men hver enkelt krone var selvsagt langt mer verdt den gang. Endring i denne verdien måles gjennom blant annet gjennom konsumprisindeks. I denne artikkelen vil vi se på hva arbeidstakere sitter igjen med når hele regnestykket er gjort opp – såkalt reallønn. Datakilde: Ragnar Nymoen.</p>

På 70 tallet kostet gjennomsnittsboligen ca 2,5 ganger årsinntekt mens de i dag er rett under 6 ganger årsinntekt, så det er uomtvistelig feil det du skriver om bolig.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Brunello skrev (Akkurat nå):

På 70 tallet kostet gjennomsnittsboligen ca 2,5 ganger årsinntekt mens de i dag er rett under 6 ganger årsinntekt, så det er uomtvistelig feil det du skriver om bolig.

Men du ser fullstendig bort fra det faktum at lønnen er omtrent 10 ganger høyere? Det betyr at boligen slett ikke i fht lønn er dyrere.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men det er greit sånn det er nå der vi lar mennesker ligge halve dagen i sin egen avføring for å spare penger på personale, medisinerer mennesker til apatiske zombier fordi vi ikke tar oss råd til nok personale, eldre syke mennesker blir tvunget til å bo hjemme hjelpeløse og ensomme og redde fordi vi sparer penger på sykehjemsplasser, etc? 

Det er ikke ubegrenset med penger, og jeg anser et kortere liv med bedre livskvalitet som et MYE bedre alternativ enn å seigpine folk lengst mulig for lavest mulig kostnad, sånn det i praksis fungerer nå 💔

Topsi skrev (3 timer siden):

Jeg for min del tenker ikke på penger, selv om det selvsagt vil påvirke kostnader. Men altfor lenge holde vi folk i live fordi vi kan, uten å tenke på hvilken livskvalitet folk har. Jeg er helt imot aktiv dødshjelp, jeg er også imot å forlenge liv fordi vi kan, når det gir mer lidelse enn glede

Dette.

Carrot skrev (3 timer siden):

Men du ser fullstendig bort fra det faktum at lønnen er omtrent 10 ganger høyere? Det betyr at boligen slett ikke i fht lønn er dyrere.. 

Eh, jo? hvis årslønnen er 10 ganger høyere og boliger nå koster 6 x årslønnen blir boligene 60 x dyrere enn før, men det korrekte blir selvsagt å bare si at nå koster boligen 6 x gjennomsnittsårslønnen mens før kostet den bare 2,5 x gjennomsnittsårslønnen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ulike faser av livet man er opptatt av det, og det betyr ikke at man "driter" i det. Jeg har selv eldre foreldre som får hjelp av hjemmesykepleien. De gjør en fantastisk jobb. Så nå er jeg opptatt av og takknemlig over. Før når foreldrene mine var yngre var jeg ikke så opptatt av det, for hadde jo ikke behovet og da glemmer man den viktige jobben. 

Anonymkode: 920a8...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (9 timer siden):

Eh, jo? hvis årslønnen er 10 ganger høyere og boliger nå koster 6 x årslønnen blir boligene 60 x dyrere enn før, men det korrekte blir selvsagt å bare si at nå koster boligen 6 x gjennomsnittsårslønnen mens før kostet den bare 2,5 x gjennomsnittsårslønnen. 

Ser man i tillegg på kostnadene ellers og inflasjonen er det ikke riktig at "alt er dyrere nå" - det er egentlig ganske likt..

https://www.ssb.no/priser-og-prisindekser/konsumpriser/statistikk/konsumprisindeksen

Screenshot 2023-12-01 at 23.36.44.png

Anonymkode: 1acf2...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...