Gå til innhold

Bryr du deg om eldreomsorg, eller driter du i det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eldrebølgen er godt i gang. Syns du det er for mye resurser å bruke på dem som har lite tid igjen? Er det bedre å satse på det som hjelper de unge? 

Anonymkode: 442df...c86

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Eldrebølgen er godt i gang. Syns du det er for mye resurser å bruke på dem som har lite tid igjen? Er det bedre å satse på det som hjelper de unge? 

Anonymkode: 442df...c86

En ting er sikkert og det er at de eldre ikke får for mye av noe. Lavere nivå på eldreomsorgen nå så kan det heller kalles menneskedumpingsplass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unge er pakket inn i bomull og vet generelt sett ikke hvordan det er å jobbe. Det er diagnoser i alle bauger og kanter som kanskje de kunne fått bedre hjelp til slik at de kommer skikkelig ut i arbeidslivet og ikke minst får mestringsfølelse (eks de i Tropp 2 i kompani Lauritzen). Det finnes selvsagt enkelte som ikke kan jobbe, men det burde være fåtallet. De fleste kan veve, lage tennbriketter, plukke søppel, klippe til brosjyrer eller en drøss andre ting. Restevnen til jobb burde vært prioritert. Unge uten barn bør også få opp øynene for å flytte dit hvor jobbene er. 

Gamle fortjener en verdig eldreomsorg i form av sykehusplasser når de trenger det. Hjemmehjelp og hjemmesykepleie. De fortjener å få stå opp av sengen, bli stelt, få god mat og tilgang til aktiviteter gjennom dagen. De fortjener å legge seg med et smil om munnen. De fortjener personale som ikke må løpe beina av seg og som ser gleden av å jobbe med eldre og/eller syke mennesker. De fortjener å dø lykkelige og ikke redde.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunshade83 skrev (47 minutter siden):

Unge er pakket inn i bomull og vet generelt sett ikke hvordan det er å jobbe. Det er diagnoser i alle bauger og kanter som kanskje de kunne fått bedre hjelp til slik at de kommer skikkelig ut i arbeidslivet og ikke minst får mestringsfølelse (eks de i Tropp 2 i kompani Lauritzen). Det finnes selvsagt enkelte som ikke kan jobbe, men det burde være fåtallet. De fleste kan veve, lage tennbriketter, plukke søppel, klippe til brosjyrer eller en drøss andre ting. Restevnen til jobb burde vært prioritert. Unge uten barn bør også få opp øynene for å flytte dit hvor jobbene er. 

Gamle fortjener en verdig eldreomsorg i form av sykehusplasser når de trenger det. Hjemmehjelp og hjemmesykepleie. De fortjener å få stå opp av sengen, bli stelt, få god mat og tilgang til aktiviteter gjennom dagen. De fortjener å legge seg med et smil om munnen. De fortjener personale som ikke må løpe beina av seg og som ser gleden av å jobbe med eldre og/eller syke mennesker. De fortjener å dø lykkelige og ikke redde.

Hvordan har de gjort seg fortjent til det? Det er de som er gamle i dag som har styrt eldreomsorgen dit den er i dag. Alle har visst hvordan det blir, men ingen har villet ta regninga tidligere.  Hvorfor skal vi som jobber nå gidde å betale mye mer i skatt?

Og det tullet om at de som er gamle har bygget landet. Det er oljen som har bygget Norge. Den generasjonen som blir gamle nå, er den som har jobbet minst og fått mest i Norgeshistorien.
 

Endret av Brunello
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (11 minutter siden):

Hvordan har de gjort seg fortjent til det? Det er de som er gamle i dag som har styrt eldreomsorgen dit den er i dag. Alle har visst hvordan det blir, men ingen har villet ta regninga tidligere.  Hvorfor skal vi som jobber nå gidde å betale mye mer i skatt?

Og det tullet om at de som er gamle har bygget landet. Det er oljen som har bygget Norge. Den generasjonen som blir gamle nå er, den som har jobbet minst og fått mest i Norgeshistorien.
 

Du høres ut som en sur gammal gubbr

Anonymkode: 10f92...95c

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du høres ut som en sur gammal gubbr

Anonymkode: 10f92...95c

Gubbe *

Anonymkode: 10f92...95c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du høres ut som en sur gammal gubbr

Anonymkode: 10f92...95c

Hvorfor er man sur når man påpeker faktum?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes så klart det er viktig å ta vare på de eldre. Men jeg tenker det også burde være tydeligere retningslinjer i forhold til hvordan man som individ bør ta ansvar for egen helse når man begynner å komme inn i pensjonisttilværelsen.

Ukentlig styrketrening burde være forventet. Samme med diverse former for hjernetrim. Viktig å henge med i samfunnet og de utviklingene som kommer.

Mener det bli feil å akseptere at når man blir pensjonist, nei da er man gammel og da skal man bare kose seg og ikke lenger bidra til samfunnet. Når man blir pensjonist kan man bidra til samfunnet ved å ta vare på egen helse og gjøre det man kan for å holde seg kvikk, selvstendig og skarp så lenge som mulig. Unngå å bli en byrde prematurt.

Så jeg ønsker meg egentlig et mer balansert syn på eldredebatten. Ikke alle trenger å bli skralle og helt hjelpeløs selv om de er 90 hvis de har lagt inn grunnlaget i årene før (særlig mtp styrketrening og god blodsukkerkontroll). Noen er faktisk sterke nok til å holde seg relativt uavhengige og mobile inn i 100-årene. Tipper det handler mye om at mange tror det ikke er mulig. At man automatisk blir et offer når man når 80-åra. Det er synd.

Anonymkode: d0c29...137

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 time siden):

Hvordan har de gjort seg fortjent til det? Det er de som er gamle i dag som har styrt eldreomsorgen dit den er i dag. Alle har visst hvordan det blir, men ingen har villet ta regninga tidligere.  Hvorfor skal vi som jobber nå gidde å betale mye mer i skatt?

Og det tullet om at de som er gamle har bygget landet. Det er oljen som har bygget Norge. Den generasjonen som blir gamle nå, er den som har jobbet minst og fått mest i Norgeshistorien.
 

Det som er så bra er at du møter deg selv i døra når du selv blir gammel. DA ser du hva eldreomsorg betyr og at det trengs. 

Anonymkode: 91864...6a7

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Synes så klart det er viktig å ta vare på de eldre. Men jeg tenker det også burde være tydeligere retningslinjer i forhold til hvordan man som individ bør ta ansvar for egen helse når man begynner å komme inn i pensjonisttilværelsen.

Ukentlig styrketrening burde være forventet. Samme med diverse former for hjernetrim. Viktig å henge med i samfunnet og de utviklingene som kommer.

Mener det bli feil å akseptere at når man blir pensjonist, nei da er man gammel og da skal man bare kose seg og ikke lenger bidra til samfunnet. Når man blir pensjonist kan man bidra til samfunnet ved å ta vare på egen helse og gjøre det man kan for å holde seg kvikk, selvstendig og skarp så lenge som mulig. Unngå å bli en byrde prematurt.

Så jeg ønsker meg egentlig et mer balansert syn på eldredebatten. Ikke alle trenger å bli skralle og helt hjelpeløs selv om de er 90 hvis de har lagt inn grunnlaget i årene før (særlig mtp styrketrening og god blodsukkerkontroll). Noen er faktisk sterke nok til å holde seg relativt uavhengige og mobile inn i 100-årene. Tipper det handler mye om at mange tror det ikke er mulig. At man automatisk blir et offer når man når 80-åra. Det er synd.

Anonymkode: d0c29...137

Det blir mange år med pensjon!

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eldrebølgen er godt i gang. Syns du det er for mye resurser å bruke på dem som har lite tid igjen? Er det bedre å satse på det som hjelper de unge? 

Anonymkode: 442df...c86

Jeg jobber på sykehjem,  hvilke ressurser vil du kutte i? 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eldrebølgen er godt i gang. Syns du det er for mye resurser å bruke på dem som har lite tid igjen? Er det bedre å satse på det som hjelper de unge? 

Anonymkode: 442df...c86

Jeg er 50 og har ordnet meg med meget bra privat pensjonsordning gjennom jobben,nettopp for å ha råd til litt privat omsorg da jeg blir gammel. De som mener de skal få gode år gjennom det offentlige blir nok skuffa, det blir bare verre og verre.

Anonymkode: aeee8...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 time siden):

Hvordan har de gjort seg fortjent til det? Det er de som er gamle i dag som har styrt eldreomsorgen dit den er i dag. Alle har visst hvordan det blir, men ingen har villet ta regninga tidligere.  Hvorfor skal vi som jobber nå gidde å betale mye mer i skatt?

Og det tullet om at de som er gamle har bygget landet. Det er oljen som har bygget Norge. Den generasjonen som blir gamle nå, er den som har jobbet minst og fått mest i Norgeshistorien.
 

Det overrasker meg at det er mulig å være så lite reflektert.. "Oljen" som du sier har ikke bygget en dritt, menneskene som har JOBBET med oljen derimot, som har risikert helseskader (nordsjødykkere, malere osv) som sliter helsemessig og dør pga den jobben de gjorde for å få opp og få penger for den for eksempel.. Menneskene som satt på lang og koordinerte, de som drev landet fremover med sin innsats og som aldri klaget, omtrent aldri belastet helsevesenet, aldri krevde sykelønn osv og som bidr til en økonomisk vekst som TS og andr i dag nyter godene av.. Det er uvirkelig at man er så lite virkelighetsorientert at man faktisk kan komme med et så dårlig gjennomotent argument som at de som nå er over 80 ikke har bidratt men fått mye. 
Mine foreldre har jobbet fra de var konfirmanter og bygget sitt eget hus (de kunne ikke låne over evne og klandre "staten" for renten) og de har snud dhver krone hele sitt liv for å gi meg og min søsken det beste de kunne - de har gått på jobb med skrantende helse og tildels alvorlige problemer fordi de måtte - vis meg en av dagens "unge voksne" som gjør dette? 

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (11 minutter siden):

Det blir mange år med pensjon!

Jeg jobber på sykehjem,  hvilke ressurser vil du kutte i? 

Jeg ville ønsket at betraktelig færre ressurser ble brukt for livsforlengende behandling og heller hatt bedre grunnbemanning og bedre mat. At det var nok ansatte til at noen hadde hatt tid å gå en tur med pasienter, snakke med dem og høre på noen historier, hjelpe dem med noe håndarbeid eller tegne/male - nok ressurser til å gi dem verdighet på slutten, men at man heller fikk dø av en uvi eller omgangssyke eller influensa når man uansett er pleiepasient.

Ellers litt enig med @Brunello Jeg ser ikke at de som er gamle nå har jobbet så mye hardere enn de som er i arbeid nå, og jeg sybes det er svært lite fokus for ansvar for egen helse. Spis sunt og råvarebasert, bevege deg og trene, spesielt styrketrening  er gunstig for eldre, hold hjernen i aktivitet - og kanskje ikke tviholde på det gamle 300 m2 huset med stor hage om man ikke lenger evner å ta seg av det. Selg, og kjøp en lettvint leilighet…

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

velociraptor skrev (2 minutter siden):

Jeg ville ønsket at betraktelig færre ressurser ble brukt for livsforlengende behandling og heller hatt bedre grunnbemanning og bedre mat. At det var nok ansatte til at noen hadde hatt tid å gå en tur med pasienter, snakke med dem og høre på noen historier, hjelpe dem med noe håndarbeid eller tegne/male - nok ressurser til å gi dem verdighet på slutten, men at man heller fikk dø av en uvi eller omgangssyke eller influensa når man uansett er pleiepasient.

Jeg er i stor grad enig i dette

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det som er så bra er at du møter deg selv i døra når du selv blir gammel. DA ser du hva eldreomsorg betyr og at det trengs. 

Anonymkode: 91864...6a7

Jeg sier ikke at det ikke trengs. Jeg sier at det ikke hjelper å rope høyt at den er dårlig når man ikke har gjort noe selv for at den skal være bra.

Jeg mener også at det må bli vanskeligere å kvitte seg med alt en eier når en havnet på sykehjem. En plass koster en million i året, og bruker bør betale selv om han/hun har råd. I dag er det slik at alle oppegående mennesker sørger for at bolig og formue overføres til arvingene i det en person kommer på sykehjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 time siden):

Hvordan har de gjort seg fortjent til det? Det er de som er gamle i dag som har styrt eldreomsorgen dit den er i dag. Alle har visst hvordan det blir, men ingen har villet ta regninga tidligere.  Hvorfor skal vi som jobber nå gidde å betale mye mer i skatt?

Og det tullet om at de som er gamle har bygget landet. Det er oljen som har bygget Norge. Den generasjonen som blir gamle nå, er den som har jobbet minst og fått mest i Norgeshistorien.
 

Nå må du faen i meg gi deg. Du vet ikke hva du snakker om😡

Endret av Adrenalina1
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Carrot skrev (31 minutter siden):

Det overrasker meg at det er mulig å være så lite reflektert.. "Oljen" som du sier har ikke bygget en dritt, menneskene som har JOBBET med oljen derimot, som har risikert helseskader (nordsjødykkere, malere osv) som sliter helsemessig og dør pga den jobben de gjorde for å få opp og få penger for den for eksempel.. Menneskene som satt på lang og koordinerte, de som drev landet fremover med sin innsats og som aldri klaget, omtrent aldri belastet helsevesenet, aldri krevde sykelønn osv og som bidr til en økonomisk vekst som TS og andr i dag nyter godene av.. Det er uvirkelig at man er så lite virkelighetsorientert at man faktisk kan komme med et så dårlig gjennomotent argument som at de som nå er over 80 ikke har bidratt men fått mye. 
Mine foreldre har jobbet fra de var konfirmanter og bygget sitt eget hus (de kunne ikke låne over evne og klandre "staten" for renten) og de har snud dhver krone hele sitt liv for å gi meg og min søsken det beste de kunne - de har gått på jobb med skrantende helse og tildels alvorlige problemer fordi de måtte - vis meg en av dagens "unge voksne" som gjør dette? 

Kødder du? Generasjonen som blir gamle i dag har fått i pose og sekk fra staten. Boligutviklingen på 50,60 og 70 tallet var preget av sterkt subsidierte tomter fra kommunene, lån fra Husbanken og ikke minst ekstremt gode rentefradrag (i perioder nær 80%).

At en ekstremt liten gruppe mennesker ofret helsen på å dykke, endrer ikke det faktum at den jevne nordmann ikke har jobbet så utrolig mye. Fram til midten av 80-tallet stengte Norge kl 17.00 hver dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (4 minutter siden):

Nå må du faen i meg gi deg. Du vet ikke hva du snakker om😡

Hvorfor er vi havnet i den situasjonen vi er i da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eldrebølgen er godt i gang. Syns du det er for mye resurser å bruke på dem som har lite tid igjen? Er det bedre å satse på det som hjelper de unge? 

Anonymkode: 442df...c86

Jeg har størst problem med at vi bruker ressurser feil.

Vi VET at hjemmehjelp tankegangen har feilet for flertallet. Selv om gamlehjemmene kansje ikke holdt mål, er det liten tvil om at vi trenger mere den tankegangen enn at folk skal ende opp gamle i ensomhet. 

Vi trenger en ren industralisering av eldreomsorgen, og det er både funksjonelt og gjennomførbart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (21 minutter siden):

Jeg ville ønsket at betraktelig færre ressurser ble brukt for livsforlengende behandling og heller hatt bedre grunnbemanning og bedre mat. At det var nok ansatte til at noen hadde hatt tid å gå en tur med pasienter, snakke med dem og høre på noen historier, hjelpe dem med noe håndarbeid eller tegne/male - nok ressurser til å gi dem verdighet på slutten, men at man heller fikk dø av en uvi eller omgangssyke eller influensa når man uansett er pleiepasient.

Ellers litt enig med @Brunello Jeg ser ikke at de som er gamle nå har jobbet så mye hardere enn de som er i arbeid nå, og jeg sybes det er svært lite fokus for ansvar for egen helse. Spis sunt og råvarebasert, bevege deg og trene, spesielt styrketrening  er gunstig for eldre, hold hjernen i aktivitet - og kanskje ikke tviholde på det gamle 300 m2 huset med stor hage om man ikke lenger evner å ta seg av det. Selg, og kjøp en lettvint leilighet…

Er det slik dere tror det er? Medisiner og behandling blir kuttet den dagen man ser at det ikke er mere å gjøre. Eneste behandlinga da er symptombehandling og gjøre dagene som er igjen gode. Og da blir ressurbruket kun den plassen de har på et sykehjem de ukene som er igjen.

Anonymkode: c8afa...22d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...