AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #21 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk for svar. Jeg tenker man finner ut om det fungerer for henne eller ei med å prøve. Vi alle er forskjellige, store som små. 😊 Anonymkode: 2cdf2...f6b Helt sant. Jeg har en som sluttet å sove på dagen da han var 9mnd, og en som gjorde det til han var over 3. og så han som sluttet da han var 1.5 som jeg nevnte over. Barn har veldig ulike behov. Anonymkode: e38a8...d81 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #22 Skrevet 30. november 2023 Et lite sukk fra meg. Jeg jobber i barnehage og har barn som skal sove 30 min etter foreldrenes bestemmelse. Barna sitter i fanget til de voksne og sover og det er umulig å vekke de. forsking viser at barn trenger minst 50 min søvnsyklus gjennom en dubb. Dette fordi de skal gjennom ulike søvnfaser og hjernen «vaskes» under disse søvnfasene. Dette påvirker barnas evne til leik, læring og utvikling. Så det er rett og slett skadelig for barna å bli tatt opp etter under 1 time søvn. Det er høyt tempo i barnehagen, og de er utslitt. Mitt tips er å roe ned på kvelden i god tid. Gode leggerutiner som kveldsbad og kveldsmat etterpå. skjønner det er frustrerende, men søvnen i barnehagen er sjelden årsak til trøbbel på kvelden Anonymkode: fec4d...ba7
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #23 Skrevet 30. november 2023 I bhg til guttungen sier de at hvis han først skal sove bør han sove i minst 1 time. At 30min er meningsløst fordi de da blir vekket midt i dyp søvn og at dette ikke er bra for hjerneutviklingen. Poenget er enten slutte helt eller så vær de får minst 1 time. Høres ut som din bør teste å slutte helt..? Anonymkode: 6b664...3b6
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #24 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I bhg til guttungen sier de at hvis han først skal sove bør han sove i minst 1 time. At 30min er meningsløst fordi de da blir vekket midt i dyp søvn og at dette ikke er bra for hjerneutviklingen. Poenget er enten slutte helt eller så vær de får minst 1 time. Høres ut som din bør teste å slutte helt..? Anonymkode: 6b664...3b6 Det har hvert fall fungert av erfaring. 🙂 Anonymkode: 2cdf2...f6b
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #25 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): I bhg til guttungen sier de at hvis han først skal sove bør han sove i minst 1 time. At 30min er meningsløst fordi de da blir vekket midt i dyp søvn og at dette ikke er bra for hjerneutviklingen. Poenget er enten slutte helt eller så vær de får minst 1 time. Høres ut som din bør teste å slutte helt..? Anonymkode: 6b664...3b6 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Et lite sukk fra meg. Jeg jobber i barnehage og har barn som skal sove 30 min etter foreldrenes bestemmelse. Barna sitter i fanget til de voksne og sover og det er umulig å vekke de. forsking viser at barn trenger minst 50 min søvnsyklus gjennom en dubb. Dette fordi de skal gjennom ulike søvnfaser og hjernen «vaskes» under disse søvnfasene. Dette påvirker barnas evne til leik, læring og utvikling. Så det er rett og slett skadelig for barna å bli tatt opp etter under 1 time søvn. Det er høyt tempo i barnehagen, og de er utslitt. Mitt tips er å roe ned på kvelden i god tid. Gode leggerutiner som kveldsbad og kveldsmat etterpå. skjønner det er frustrerende, men søvnen i barnehagen er sjelden årsak til trøbbel på kvelden Anonymkode: fec4d...ba7 Takk for opplysning og gode råd. Jeg skal ta meg i å roe ned godt før natten. 😄 Anonymkode: 2cdf2...f6b 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #26 Skrevet 30. november 2023 Min eldste hadde veldig tydelige søvnsykluser på 45 minutter, så han ble først begrenset til 1.5 time og deretter 45 minutter før vi kuttet. Det funket bra. Han kuttet dupp hjemme rundt 2 år og de ga opp i barnehagen rundt to måneder senere da han skravla så mye at ingen andre fikk sove heller 😆 Anonymkode: f1711...991
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #28 Skrevet 30. november 2023 Sofakona skrev (1 time siden): Ikke ta 30 min...jeg har jobbet flere år i barnehagen og barn som må bli vekt etter 30 minutter et ødlagt for nesten resten av dagen. Når vi må vekke de er super trette og de våkner ikke skikkelig før 30-40 min etterpå og blir ofte veldig gretten. Pluss de vil alltid ha er fang å sitte på og det er vanskelig om barnet tar 30 min å våkne og 1 ansatt skal være opptatt med dette Signerer den! 30 min soving, fort 40-45 min for å vekke. Bedre å droppe det helt. Anonymkode: c655d...dc4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #29 Skrevet 30. november 2023 Det er kanskje mer relevant hva dere gjør når barnet ikke vil sove på kvelden? Hva skjer når barnet ikke vil sove? Anonymkode: d2b0b...1d5
Gjest Anonym2015r Skrevet 30. november 2023 #30 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, håper bare de hører😄 Anonymkode: 2cdf2...f6b Det gjør de vel?? Jobber i bhg, og det er «tortur» å la ungene sove mindre enn en time. Vi bruker fort 40-45 min, før vi greier vekke dem. Tror du kan Google litt på dette, da jeg mener det skal finnes forskning på dette med å sove så lite som en halvtime. Bedre å droppe hele sovinga. Evnt har vi noen som i utgangspunktet ikke sover, men som av og til er trøtte, og da får sove en time hvis de trenger det. Dvs, de går og legger seg på en sofa, og sovner. Sier fra til foreldrene ved henting, og det er helt ok. Har avtale med foreldrene om dette, og det har aldri vært noe problem å få lagt ungen på kvelden, de dagene dette skjer. Det er mer slitsomt i bhg, enn hjemme.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #31 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke det som er snakk om. Prøver å finne løsning på et problem her. Anonymkode: 2cdf2...f6b Hva er det som egentlig er problemet? Er barnet gretten på kvelden? Bruker dere for lang tid på legging? Sover barnet for lite? Får dere for lite hjemmetid uten barn? Hvis barnet ikke er trøtt/gretten ser jeg ikke behovet for endring. Anonymkode: f257e...7e0
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #32 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Et lite sukk fra meg. Jeg jobber i barnehage og har barn som skal sove 30 min etter foreldrenes bestemmelse. Barna sitter i fanget til de voksne og sover og det er umulig å vekke de. forsking viser at barn trenger minst 50 min søvnsyklus gjennom en dubb. Dette fordi de skal gjennom ulike søvnfaser og hjernen «vaskes» under disse søvnfasene. Dette påvirker barnas evne til leik, læring og utvikling. Så det er rett og slett skadelig for barna å bli tatt opp etter under 1 time søvn. Det er høyt tempo i barnehagen, og de er utslitt. Mitt tips er å roe ned på kvelden i god tid. Gode leggerutiner som kveldsbad og kveldsmat etterpå. skjønner det er frustrerende, men søvnen i barnehagen er sjelden årsak til trøbbel på kvelden Anonymkode: fec4d...ba7 Enig, og har samme erfaringer. Det er ikke godt for barna å bli vekket etter 30 minutt. De fleste trenger da lang tid på å våkne og har det ofte ikke godt i flere timer etterpå. Tror det er bedre å prøve å kutte soving helt fremfor å vekke barnet etter 30 minutt. De der 30 minutts greiene er i de fleste tilfeller ikke barnets beste. Anonymkode: ddb5c...7d3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #33 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): men søvnen i barnehagen er sjelden årsak til trøbbel på kvelden Vel jo, det erfarer jo svært mange foreldre. Hvordan forklarer du ellers at når man kutter dagduppen så sovner barnet tidligere (til normal tid!) på kvelden og får en hel natts søvn? Dette har jeg vært gjennom med begge mine rundt 2,5 års alder. Man får ikke en god dag i barnehagen når man ikke sovner før sent på kvelden/natt. Anonymkode: f6405...345 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #34 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Enig, og har samme erfaringer. Det er ikke godt for barna å bli vekket etter 30 minutt. De fleste trenger da lang tid på å våkne og har det ofte ikke godt i flere timer etterpå. Tror det er bedre å prøve å kutte soving helt fremfor å vekke barnet etter 30 minutt. De der 30 minutts greiene er i de fleste tilfeller ikke barnets beste. Anonymkode: ddb5c...7d3 Det går an å legge barnet tidligere på dagen. Er barnet oppe kl 6, kan de prøve å legge i 11 tiden, fremfor å legge i 12 tiden. Vi legger ofte barn til ulik tid pga dette, men det er jo selvsagt litt tungvint om vi er på tur o.l men på denne årstiden er vi mest i barnehagen. Anonymkode: fec4d...ba7
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #35 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hva er det som egentlig er problemet? Er barnet gretten på kvelden? Bruker dere for lang tid på legging? Sover barnet for lite? Får dere for lite hjemmetid uten barn? Hvis barnet ikke er trøtt/gretten ser jeg ikke behovet for endring. Anonymkode: f257e...7e0 En toåring som skal tidlig opp bør sovne lenge før klokken er 22-22.30. Anonymkode: f6405...345
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #36 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Et lite sukk fra meg. Jeg jobber i barnehage og har barn som skal sove 30 min etter foreldrenes bestemmelse. Barna sitter i fanget til de voksne og sover og det er umulig å vekke de. forsking viser at barn trenger minst 50 min søvnsyklus gjennom en dubb. Dette fordi de skal gjennom ulike søvnfaser og hjernen «vaskes» under disse søvnfasene. Dette påvirker barnas evne til leik, læring og utvikling. Så det er rett og slett skadelig for barna å bli tatt opp etter under 1 time søvn. Det er høyt tempo i barnehagen, og de er utslitt. Mitt tips er å roe ned på kvelden i god tid. Gode leggerutiner som kveldsbad og kveldsmat etterpå. skjønner det er frustrerende, men søvnen i barnehagen er sjelden årsak til trøbbel på kvelden Anonymkode: fec4d...ba7 Jeg jobber også i barnehage, og har samme erfaring når det kommer til å ta opp barn etter en halvtime. Jeg opplever det sjelden som til barnets beste. Jeg må likevel bare kommentere dette med at søvnen i barnehagen sjelden lager trøbbel på kvelden, for det er jeg ikke enig i. Barnet trenger et visst antall timer i døgnet. Og jeg mener at de fleste barn under 3 år (men med en del variasjoner) trenger å sove på dagtid når de har en full barnehagedag. Det er mange inntrykk, mye å bearbeide og de blir slitne. Men sover de i barnehagen, blir natta i de fleste tilfeller kortere. Og det kan være ganske slitsomt. Dette erfarer foreldrene, så jeg forstår godt at de protesterer om vi hevder at barnehagesøvnen ikke er årsaken til at barnet er våkent til 23. Mitt eget yngste barn sov i barnehagen til hun var 3,5 år, det siste året sovnet hun typisk 21 og våknet 05. Om hun hadde våknet av seg selv litt tidligere enn vanlig i barnehagen, eller da vi etter hvert ønsket at de vekket henne kl. 13.30, begynte hun å sove til 05.30, så det om i den enden. Om hun var hjemme og ikke sov en dag, sovnet hun på under et minutt kl. 19 og sov godt frem til nærmere 07. Men barnehagen og vi ble enige om at hun trengte dagsøvnen der, ut i fra hvordan hun (ikke) klarte dagen uten. Min eldste var en helt annen type, sluttet å sovne når de la henne i barnehagen da hun var 2,5 år, og hvilte i stedet i en time. De få gangene hun sovnet under hvilen, var hun våken til nærmere 23 på kvelden. Det skjedde sjelden, så vi tenkte at det var helt greit. Men har TS en 2,5-åring som er oppe så lenge på kveldstid hver kveld, så tenker jeg at det tyder på at dette er en av få som kan ha best av å kutte ut dagluren. Og dette må hjem og barnehage finne ut i samarbeid til beste for barnet. Da er det ikke viktigst at det er upraktisk med ett barn i avdelingen som er våkent, eller at foreldrene får lite egentid på kvelden, men hvordan dette barnet får god søvn og nok hvile. Anonymkode: c89f7...22c 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå