AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #21 Skrevet 5. desember 2023 Håper det er ok å stille et oppfølgingsspørsmål selv om jeg ikke er ts. Valper skal jo ikke brukes til trekking. Men vil slik "dårlige turvaner" også kunne skade valpen/unghunden? Vi sliter med det samme. Og jeg er jo redd for at valpen skal få ledd/muskelproblemer etterhvert. eller er den trekkinga man skal unngå av en helt annen karakter enn bare ivrig valpe-trekking? Anonymkode: 749c8...a37
Tabris Skrevet 5. desember 2023 #22 Skrevet 5. desember 2023 12 minutter siden, AnonymBruker said: Håper det er ok å stille et oppfølgingsspørsmål selv om jeg ikke er ts. Valper skal jo ikke brukes til trekking. Men vil slik "dårlige turvaner" også kunne skade valpen/unghunden? Vi sliter med det samme. Og jeg er jo redd for at valpen skal få ledd/muskelproblemer etterhvert. eller er den trekkinga man skal unngå av en helt annen karakter enn bare ivrig valpe-trekking? Anonymkode: 749c8...a37 For valper/hunder som drar så er det i hvert fall spesielt viktig at man har en sele som er godt tilpasset hunden for å få minst mulig belastningsskader. Det er naturlig at valper trekker litt hit og dit, men langvarig trekking i bånd (for unghunder/voksne) er ikke bra for en hund verken fysisk eller mentalt. Det vitner om et kronisk høyt stressnivå som ikke er bra for hunden i det lange løp.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #23 Skrevet 7. desember 2023 Tabris skrev (På 5.12.2023 den 9.43): For valper/hunder som drar så er det i hvert fall spesielt viktig at man har en sele som er godt tilpasset hunden for å få minst mulig belastningsskader. Det er naturlig at valper trekker litt hit og dit, men langvarig trekking i bånd (for unghunder/voksne) er ikke bra for en hund verken fysisk eller mentalt. Det vitner om et kronisk høyt stressnivå som ikke er bra for hunden i det lange løp. Åssen sele burde man bruke? Har hørt at noen selen kan potensielt skade mye av kroppen til hunden. Jeg har kun blitt anbefalt å bruke trekksele når det gjelder seler til hund. Men hunden er vel alt for liten til å trekke på tur i en alder av bare 10 måneder. Må de ikke minst ha fylt 2 år? Blir så mye stopp og styr pga draing når vi går tur med andre. Hadde vært veldig greit å kunne gå tur med andre også før hunden fyller 2 år.. Takk for veldig gode tips ts Anonymkode: f0d5d...a4a
Tabris Skrevet 7. desember 2023 #24 Skrevet 7. desember 2023 31 minutter siden, AnonymBruker said: Åssen sele burde man bruke? Har hørt at noen selen kan potensielt skade mye av kroppen til hunden. Jeg har kun blitt anbefalt å bruke trekksele når det gjelder seler til hund. Men hunden er vel alt for liten til å trekke på tur i en alder av bare 10 måneder. Må de ikke minst ha fylt 2 år? Blir så mye stopp og styr pga draing når vi går tur med andre. Hadde vært veldig greit å kunne gå tur med andre også før hunden fyller 2 år.. Takk for veldig gode tips ts Anonymkode: f0d5d...a4a Anbefales som regel å bruke en Y-sele. Men må prøve på hunden først uansett slik at man ser at den sitter godt på akkurat det individet. Det å stoppe når hunden drar er som regel temmelig ineffektivt og øker bare frustrasjonen for både hund og eier.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå