AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #1 Skrevet 30. november 2023 Hei. Jeg har en unghund på 10 mnd som bare drar på tur hele tiden. Har trent på at dette ikke er lov i flere måneder, helt siden dag 1. Jeg har prøvd alle slags metoder og holdt meg til en nedover av gangen ganske lenge. Jeg har prøvd å stoppe opp hver gang hun drar og kun gå når båndet er slakt, har også prøvd å snu hver gang hun drar. I tillegg har jeg prøvd metoden med å få henne til å gå ved siden av meg og belønne dette. Ingen av dem funker. Jeg kjenner at jeg er så lei av all den draingen. Dette hindrer meg i å gå tur med andre, da det blir så mye stopp, fram og tilbake og styr. Dette synes jeg er utrolig kjipt å bare kunne gå alene hele tiden når andre venner og familie spør om å gå tur. Ho er en brukshund med mye energi så jeg pleier alltid å slippe henne i 1 time før vi går på tur så ho får løpt ifra seg. Uansett hvor hardt jeg har trent ho før en tur og hvor lenge ho har løpt, drar ho like mye. Jeg har fått andre tips som å bruke ubehagelige seler, strupehalsbånd, ta båndet rundt magen på en viss måte, alle disse for at ho ikke skal dra. Dette syns jeg høres ut som noen veldig ubehagelige måter, som jeg ikke har prøvd eller ønsker å prøve. Hva syns dere? Har dere noen tips til metoder som jeg kan prøve? Anonymkode: f0d5d...a4a
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #2 Skrevet 30. november 2023 Bare fortsette å prøve? Meld deg på valpekurs. For nå bestemmer hunden og veit at den kan det. Anonymkode: c857b...ae6
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #3 Skrevet 30. november 2023 Magebelte på deg og sele på henne. Så kan du gå tur med andre også. For da gjelder andre regler enn med halsbånd. Ofte så bruker vi hele turen til gå pent i bånd trening, og det er alt for lenge for mange hunder. Meld deg på er kurs ja, flere steder har gå pent i bånd lurs. Anonymkode: 25c9a...fa9
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #4 Skrevet 30. november 2023 Enig med den over. Hoftebelte og sele på hunden. Non-stop har en fantastisk løpesele hvor trykket legger seg over rumpa istedenfor rundt livet (som ikke er godt for ryggen). Vanligvis om en hund ikke klarer å ha kontakt med eier på tur og derfor ikke er åpen for trening og å lære og gå fint, så er det fordi stressnivået er for høyt. Det er en 10 mnd gammel brukshund som har hatt eller snart vil få første løpetid. Det er ikke rart om miljøet er såpass spennende nå at hun ikke klarer å styre seg. Derfor er det best med hoftebelte og sele akkurat nå, så slipper både du og hunden unna en del frustrasjon. Legg inn kontakttrening på turene. Stopp for litt godbitsøk etc. Tren hunden på å følge båndet med halsbånd inne, også rett utenfor hjemmet, helst etter at den har fått godt med tur. Når hunden blir 1 - 1.5, bør stressnivået ha gått ned og det blir enklere å trene på det. Anonymkode: 982ac...197
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #5 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Bare fortsette å prøve? Meld deg på valpekurs. For nå bestemmer hunden og veit at den kan det. Anonymkode: c857b...ae6 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Magebelte på deg og sele på henne. Så kan du gå tur med andre også. For da gjelder andre regler enn med halsbånd. Ofte så bruker vi hele turen til gå pent i bånd trening, og det er alt for lenge for mange hunder. Meld deg på er kurs ja, flere steder har gå pent i bånd lurs. Anonymkode: 25c9a...fa9 Jeg har vært på flere valpekurs og tatt flere privattimer med hundeinstruktør. Men jeg trodde ikke valper kan trekke i en så ung alder? De må vell være mellom 18-24 måneder før de kan dra/trekke. Å gi opp er virkelig ikke et alternativ. Jeg skal ha en hund som kan gå i bånd uten at man blir slept etter, utrolig ubehagelig. Jeg skjønner at jeg da bare må bortsette å prøve og ikke gi opp. Trenger bare noen nye framgangsmåter, tips og erfaringer om at det faktisk kan gå, for nå virkelig det helt håpløst. Brukte 1 time i går på 1/3 av en tur som egentlig bare tar 20 min av hele turen. Måtte snu fordi jeg ikke rakk å gå hele engang.. Anonymkode: f0d5d...a4a
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #6 Skrevet 30. november 2023 Nå har jeg en stor rase som drar meg over ende om han drar. Men når han var unghund så dro han voldsomt. Vi fikk tips om grime og det hjalp veldig mye, da sluttet han å dra. Grime ser kanskje litt rart ut, men du har full kontroll over hunden når du har kontroll på hodet. Når han roet seg så kunne vi gå over til vanlig halsbånd og sele, alt ettersom hva vi skulle. Anonymkode: 0ca6c...6ff
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #7 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Nå har jeg en stor rase som drar meg over ende om han drar. Men når han var unghund så dro han voldsomt. Vi fikk tips om grime og det hjalp veldig mye, da sluttet han å dra. Grime ser kanskje litt rart ut, men du har full kontroll over hunden når du har kontroll på hodet. Når han roet seg så kunne vi gå over til vanlig halsbånd og sele, alt ettersom hva vi skulle. Anonymkode: 0ca6c...6ff Hørtes veldig lurt ut. Grime, er det slikt som tas over snuten på hunden? Er det på noen som helst måte ubehagelig for hunden? Ts Anonymkode: f0d5d...a4a
Tabris Skrevet 30. november 2023 #8 Skrevet 30. november 2023 For å på best mulig måte kunne gjøre noe med draing i båndet så bør vi se på årsaken. Hovedårsaken er som regel at de har mye energi og høye forventninger. Dette fordi de synes tur er veldig kjekt (evt for de som er redde mennesker/biler/passerende hunder så kan de dra pga det). Dette fører til økt stressnivå som fører til draing. I tillegg vil de fleste hunder ha en gangfart som er raskere enn vår, og de vil gjerne vimse frem og tilbake etter der de spennende luktene er. Det er derfor unaturlig for dem å gå i vårt tempo på en side hele tiden. Det vi derfor bør fokusere på er å redusere stressnivået. Jo roligere hunden er, jo roligere vil den klare å gå i båndet. Jeg ville begynt med to ting: 1. Kontakttrening før dere går ut ytterdøren og kontakttrening på andre siden av turen. Det beste er hvis du kan trene hunden til å ta frivillig kontakt når du stiller deg opp med hendene på ryggen fremfor at du ber om kontakt. Start treningen inne. Det beste er hvis du kan bruke en tydelig belønningslyd ("bra!" eller en klikker). Si "bra!" med en gang hunden ser på deg, tell 1-2 inni deg og så gi hunden godbit. Gjenta dette til hunden - innendørs - tar kontakt med deg når du stiller deg opp slik, samt gjerne også at hunden klarer å holde øyekontakten noen sekunder før du belønner. Når hunden kan det så kan du begynne å trene med ytterdøren som nevnt over. Dette for å få en roligere start på turen. Du endrer hundens forventning til at det å gå ut døren betyr ikke lenger å dra avgårde men å bare gå utenfor og stå i ro der og trene kontakt. Etterhvert kan du også stoppe og trene kontakt i løpet av turen, men start på steder med minst mulig forstyrrelser. 2. Godbitsøk. Det å aktivt bruke nesen og det å tygge og spise er noe som ofte vil redusere en hunds stressnivå, forutsatt at man gjør det lenge nok. Kast godbiter i grøften/på en plen og la hunden snuse dem opp og spise dem. Godbitene kan gjerne være hundens mat hvis den er villig til å spise det ute. Start i det små og tren gradvis lenger og lenger til hunden kan ha godbitsøk i minst 10-15 minutter. Når hunden kan det, stopp flere ganger på tur og ha godbitsøk. Hunden kan gjerne få et av sine måltider på denne måten. Gjennom konsekvent bruk av kontakttrening og godbitsøk - i begynnelsen svært ofte på tur, og så gradvis sjeldnere til du finner en balanse som fungerer - så kan veldig mange hunder få redusert stressnivå ute og dermed klare å gå roligere. Si også "bra!" og belønn hver gang hunden snur hodet og ser på deg av seg selv ute. Det kan være den begynner å gjøre det oftere når du begynner å trene kontakt en del ute. Ikke belønn at hunden går og ser på deg, da får du fot og "masing". Si "bra!" i det øyeblikket hunden snur hodet mot deg, gi en godbit og gå videre. I begynnelsen belønner du hver gang hunden snur hodet og ser på deg også trapper du dette også gradvis ned til du finner en balanse som fungerer. 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #9 Skrevet 1. desember 2023 Hvor langt bånd bruker du? Anonymkode: c521f...1c8
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #10 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Hvor langt bånd bruker du? Anonymkode: c521f...1c8 4 meter Anonymkode: f0d5d...a4a
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #11 Skrevet 1. desember 2023 Tabris skrev (20 timer siden): For å på best mulig måte kunne gjøre noe med draing i båndet så bør vi se på årsaken. Hovedårsaken er som regel at de har mye energi og høye forventninger. Dette fordi de synes tur er veldig kjekt (evt for de som er redde mennesker/biler/passerende hunder så kan de dra pga det). Dette fører til økt stressnivå som fører til draing. I tillegg vil de fleste hunder ha en gangfart som er raskere enn vår, og de vil gjerne vimse frem og tilbake etter der de spennende luktene er. Det er derfor unaturlig for dem å gå i vårt tempo på en side hele tiden. Det vi derfor bør fokusere på er å redusere stressnivået. Jo roligere hunden er, jo roligere vil den klare å gå i båndet. Jeg ville begynt med to ting: 1. Kontakttrening før dere går ut ytterdøren og kontakttrening på andre siden av turen. Det beste er hvis du kan trene hunden til å ta frivillig kontakt når du stiller deg opp med hendene på ryggen fremfor at du ber om kontakt. Start treningen inne. Det beste er hvis du kan bruke en tydelig belønningslyd ("bra!" eller en klikker). Si "bra!" med en gang hunden ser på deg, tell 1-2 inni deg og så gi hunden godbit. Gjenta dette til hunden - innendørs - tar kontakt med deg når du stiller deg opp slik, samt gjerne også at hunden klarer å holde øyekontakten noen sekunder før du belønner. Når hunden kan det så kan du begynne å trene med ytterdøren som nevnt over. Dette for å få en roligere start på turen. Du endrer hundens forventning til at det å gå ut døren betyr ikke lenger å dra avgårde men å bare gå utenfor og stå i ro der og trene kontakt. Etterhvert kan du også stoppe og trene kontakt i løpet av turen, men start på steder med minst mulig forstyrrelser. 2. Godbitsøk. Det å aktivt bruke nesen og det å tygge og spise er noe som ofte vil redusere en hunds stressnivå, forutsatt at man gjør det lenge nok. Kast godbiter i grøften/på en plen og la hunden snuse dem opp og spise dem. Godbitene kan gjerne være hundens mat hvis den er villig til å spise det ute. Start i det små og tren gradvis lenger og lenger til hunden kan ha godbitsøk i minst 10-15 minutter. Når hunden kan det, stopp flere ganger på tur og ha godbitsøk. Hunden kan gjerne få et av sine måltider på denne måten. Gjennom konsekvent bruk av kontakttrening og godbitsøk - i begynnelsen svært ofte på tur, og så gradvis sjeldnere til du finner en balanse som fungerer - så kan veldig mange hunder få redusert stressnivå ute og dermed klare å gå roligere. Si også "bra!" og belønn hver gang hunden snur hodet og ser på deg av seg selv ute. Det kan være den begynner å gjøre det oftere når du begynner å trene kontakt en del ute. Ikke belønn at hunden går og ser på deg, da får du fot og "masing". Si "bra!" i det øyeblikket hunden snur hodet mot deg, gi en godbit og gå videre. I begynnelsen belønner du hver gang hunden snur hodet og ser på deg også trapper du dette også gradvis ned til du finner en balanse som fungerer. Takk for gode tips. Har trent mye på kontakt både inne og ute. Når vi er på tur ignorer ho meg helt, ho vil bare gå. Tar ingen kontakt av seg selv, og egentlig heller ikke om jeg ber ho om det. Bruker de beste belønningene ho vet, selv ikke de er gode nok.. Anonymkode: f0d5d...a4a
Tabris Skrevet 1. desember 2023 #12 Skrevet 1. desember 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Takk for gode tips. Har trent mye på kontakt både inne og ute. Når vi er på tur ignorer ho meg helt, ho vil bare gå. Tar ingen kontakt av seg selv, og egentlig heller ikke om jeg ber ho om det. Bruker de beste belønningene ho vet, selv ikke de er gode nok.. Anonymkode: f0d5d...a4a Da ville jeg startet med å innføre rutiner ved utgangsdøra. Dvs først trene så mye på kontakt inne i stua at når du stiller deg opp med hendene på ryggen og ser på henne, så vet hun hva det betyr og kan trene kontakt flere ganger - og gjerne holde kontakten - inne. Så tar du det ut i yttergangen før dere går ut og så på utsiden av døra. I begynnelsen kan det være nok at hun tar kontakt 1-2 ganger før dere begynner å gå, etterhvert vil hun lære seg at hun må se på deg for å starte turen. Så kan du gradvis øke hvor lenge dere trener kontakt før dere begynner å gå. Stopp et sted på tur (hvor det er rolig og med minst mulig forstyrrelser). Kast godbiter på bakken/i grøfta og la henne ha et godbitsøk. Stå i ro med henne i bånd. Når hun er ferdig med godbitsøket, kort inn båndet litt og stå helt i ro. La henne stirre og snuse så mye hun vil, ikke si eller gjør noe. I det øyeblikket hun ser på deg så kaster du noen godbiter til rett foran nesen hennes. Neste gang hun ser på deg så kan dere begynne å gå. Gjør dette flere ganger på turen. Hensikten er først å lære henne at for å starte eller gå videre på turen så må hun gi deg kontakt. Når hun klarer det så er det å (veldig) gradvis utvide til kontakttrening. Samt mange stopp med godbitsøk underveis på turen. 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #13 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 30.11.2023 den 18.23): Hørtes veldig lurt ut. Grime, er det slikt som tas over snuten på hunden? Er det på noen som helst måte ubehagelig for hunden? Ts Anonymkode: f0d5d...a4a Han måtte vennes til dette akkurat som vanlig halsbånd. Likte det ikke i starten fordi det var nytt og annerledes. Når hunden drar så blir også hodet deres dratt til siden/nedover, og det er jo irriterende for hunden. Så da drar han ikke. Det strammes ikke rundt snuten så han kan fint åpne munnen. Vi brukte denne https://hundeutstyr.no/utstyr/halsband/halti-optifit-antitrekkgrime-til-hund/ Anonymkode: 0ca6c...6ff
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #14 Skrevet 2. desember 2023 Min hund går fint i bånd uansett hvilket bånd jeg bruker. Hunder forstår jo ikke forskjell på utstyr. Men dette må det trenes på. Mange gode tips her. Oppmerksomhet og kontakt er greia. Får hunden bare gå foran er dette vanskelig. Min får gå foran av og til men det er fordi den får beskjed om det. Den må lære forskjellene. Og det er ikke noe bra å kun gå "fot" - Den må også kunne få snuse etc. Jeg pleier å la den få snuse i starten på turen. (men ikke ut døra og de første 100-200 meterene.) Anonymkode: 746a9...723
Tabris Skrevet 2. desember 2023 #16 Skrevet 2. desember 2023 On 11/30/2023 at 6:23 PM, AnonymBruker said: Hørtes veldig lurt ut. Grime, er det slikt som tas over snuten på hunden? Er det på noen som helst måte ubehagelig for hunden? Ts Anonymkode: f0d5d...a4a Ja, grime er ubehagelig, spesielt for en hund som drar mye. Det kan være et nødvendig verktøy hvis man ellers ikke klarer å holde igjen hunden, men det lærer ikke hunden å gå pent i bånd. Man bare symptombehandler i stedet for å jobbe med årsakene som ligger bak.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #17 Skrevet 2. desember 2023 Grime frarådes av hundefysioterapeuter da det kan skade hunden. Det lærer ikke hunden noe som helst annet enn å gå pent for å unngå ubehag. Ikke å gå pent i seg selv. Anonymkode: b51df...f93 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2023 #18 Skrevet 2. desember 2023 Grime er for aggressive hunder. Og herregud ! Det er så mange som bruker det fordi de mener hunden deres er aggressiv osv. Den trenger ( sorry eiren) trenger et kurs eller to. Våkn opp! Jeg møter daglig hunder som totalt mangler sosialisering. Eierene går kun de vanlige turene deres. No more! Våkne opp! Anonymkode: 746a9...723
Mardina Skrevet 2. desember 2023 #19 Skrevet 2. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 30.11.2023 den 17.32): Hei. Jeg har en unghund på 10 mnd som bare drar på tur hele tiden. Har trent på at dette ikke er lov i flere måneder, helt siden dag 1. Jeg har prøvd alle slags metoder og holdt meg til en nedover av gangen ganske lenge. Jeg har prøvd å stoppe opp hver gang hun drar og kun gå når båndet er slakt, har også prøvd å snu hver gang hun drar. I tillegg har jeg prøvd metoden med å få henne til å gå ved siden av meg og belønne dette. Ingen av dem funker. Jeg kjenner at jeg er så lei av all den draingen. Dette hindrer meg i å gå tur med andre, da det blir så mye stopp, fram og tilbake og styr. Dette synes jeg er utrolig kjipt å bare kunne gå alene hele tiden når andre venner og familie spør om å gå tur. Ho er en brukshund med mye energi så jeg pleier alltid å slippe henne i 1 time før vi går på tur så ho får løpt ifra seg. Uansett hvor hardt jeg har trent ho før en tur og hvor lenge ho har løpt, drar ho like mye. Jeg har fått andre tips som å bruke ubehagelige seler, strupehalsbånd, ta båndet rundt magen på en viss måte, alle disse for at ho ikke skal dra. Dette syns jeg høres ut som noen veldig ubehagelige måter, som jeg ikke har prøvd eller ønsker å prøve. Hva syns dere? Har dere noen tips til metoder som jeg kan prøve? Anonymkode: f0d5d...a4a Båndtrening tar tid dessverre. Jeg brukte over 1 år med min hund. Nå er han 13 år og kan innimellom fortsatt "glemme seg" og trekke i båndet. Hovedårsaken til at det tok tid med min, er at jeg ikke var konsekvent nok. Skal man lykkes med båndtrening, så må man trene på det HVER gang man er utendørs. Du har jo også en hund som er på vei inn i puberteten og da er det gjerne mye fluer i hodet. Du må nok rett og slett smøre deg med tålmodighet og bare fortsette å trene og trene 😊 Vet at det kan virke frustrerende nå, men det blir bedre etterhvert.
LissiN Skrevet 4. desember 2023 #20 Skrevet 4. desember 2023 Det spørs også hva slags type hund det er. Er det en hunderase som er avlet frem for å trekke, vil dette ligge i dens natur uansett hvor mye du jobber med det. Men kan absolutt lære en trekkhund til å ikke trekke i båndet, men det er da en lengre vei å gå for å oppnå det samme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå