Gå til innhold

Besøk og lade elbil

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde gledelig betalt for strømmen om jeg ladet min elbil hos andre. Men du må si ifra så ikke de bare antar det går fint.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt innafor å si at de gjerne må lade, men hadde vært fint om de betalte litt inn av prisen og.

ALtså formuler det noe ala dette "Dere må gjerne lade, men med tanke på strømprisene hadde vi satt pris på om dere var med å betale litt av maten eller la igjen en 100 lapp for ladingen." :)

Jeg tenker at det er NULL STRESS. Jeg betaler for mitt forbruk om jeg lader hjemme hos noen. 

Anonymkode: ab9b0...1d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tolker det slik at de 1500kr ikke bare er lading, men også dusjing, oppvarming, matlaging etc med flere personer på besøk i hus. Vi har nyere elbil selv og bor i et dyrt strømområde, og 1500kr er en helt hinsides sum for hjemmelading over en kort periode.

Og det er helt innafor at det skal vippses for ladingen, vi tilbyr alltid å vippse en hundrelapp om vi lader hos andre. Så enten må du sette en symbolsk sum, eller så må du regne ut ladekostnad i etterkant. Evt kan du inkludere litt dusj og oppvarming og, og kanskje matkostnad i tillegg, og forklare at det er litt stramt økonomisk for tiden. Jeg som gjest hadde ikke hatt problemer med å bidra til husholdningen jeg skal være gjest hos i noen dager.

Anonymkode: 86084...e85

Det ga mer mening med høyere forbruk inne ja. Syns 1500 til bil var mye

Anonymkode: aa740...f80

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare koble ut sikringen på laderen! Og så skriver du en melding om at pga dyrtidene som er nå er det fint om de kan bidra med litt mat og drikke!

Anonymkode: 524e8...15d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Igjen: strømprisene varierer avhengig av hvor i landet man bor... Det kan være mange ganger dyrere fra ett fylke til et annet. 

Og altså: det høres på ts ut som om de kommer langveisfra (oslo, stavanger, er et stykke imellom..), og da kan man fint bruke mye av batteriet, spesielt om det er kaldt. Det er ikke snakk om å smålade til butikken, men de må jo lade for å komme seg hjem igjen fra besøket. 

Anonymkode: 28d85...de2

Strømstøtten gjør at det i praksis ikke er enorm forskjell på om strømmen koster 2 eller 6 kroner kwt.

Men ts, det er veldig frekt av dem å lade hjemme hos dere.

Det normale når man ikke er hjemme hos seg selv er da at man drar på ladestasjoner - det gjør vi når vi er på besøk hos andre og det gjør alle som er på besøk hos oss også. For tiden bor min venninne her for en måned, hun lader bilen sin på ladestasjonene, ikke på min lader…

Anonymkode: 21a24...00d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er dyrt å ha gjester i julen, særlig hvis det strekker seg over noen dager, og man ønsker at det skal være raust med god mat og drikke, det skal være varmt i alle rom og mange skal dusje osv.

Lading av bilene utgjør en veldig liten andel av dette. Sier du at lading kostet dere 1500 ekstra i fjor, får du bare gjestene til å regne og forklare deg at det ikke koster så mye. Ber du om at de betaler for lading, så får du noen hundrelapper som faktisk dekker strømmen, og de føler at de har bidratt, og dere sitter igjen med de reelle store utgiftene, til mat, drikke, oppvarming osv.

For det første ville jeg sørget for at planlegging og innkjøp ble gjort sammen med mannen din, det er ikke den enes jobb å få dette til å gå rundt. 

Og så synes jeg du kan snakke med dine søsken og han med sine, og foreslå å dele litt på utgiftene / at alle tar med seg noe. At både strøm, mat og annet har blitt mye dyrere er alle klar over, selv om noen har bedre råd og ikke er like påvirket.

Si at dere gleder dere veldig, og så foreslår dere bidrag ut fra hva dere tror de synes det er lettest og hyggeligst å bidra med. Hos oss ville det vært lettere å be min bror (som har god råd og er glad i vin) om å ha med drikke til middagene, og min manns bror med kone om å stå for desserten en dag og julestrømpeinnhold til barna feks. Og mine foreldre som kommer noen dager før kan ha med pinnekjøtt fra slakteren der de bor.

I en annen familie ville det kanskje være enklere at alle vippset en sum. 

Anonymkode: 37f0a...165

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Vi får mye besøk i jula,

(...) Merker jeg gruer meg til jul og alle de ekstra utgiftene. Jeg vil spørre om de evt kan dekke litt lading, være med å kjøpe inn litt av julematen.. men gubben mener det er smålig.. men det er ikke han som må få matbudsjettet til å gå rundt.

Anonymkode: ec4bf...d93

Ikke inviter så mange folk på besøk hvis du ikke har råd til maten. Og hvorfor blir denne 'gubben' spurt til råds hvis han ikke har noe med budsjettet å gjøre?

Du kan be om penger for lading. 

Anonymkode: 8be27...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

1000 ,- i ÅRET?
Hvor lite kjører du?😂

Anonymkode: 2beb5...558

Hvor mye har de tenkt å kjøre i løpet av et besøk på noen dager? Høyst sannsynlig ikke mer enn jeg gjør på ett helt år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke dårlig råd, men det har hele tiden forundret meg at besøk tar det for gitt å lade bil kostnadsfritt hos oss. Det blir jo det samme som at jeg skulle forsynt meg av bensin hos folk jeg er på besøk hos..

Jeg føler det vil være smålig av meg å kreve betaling for lading, så det gjør jeg ikke. Jeg ville uoppfordret ha vippset over penger om jeg ladet hos andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

1000 ,- i ÅRET?
Hvor lite kjører du?😂

Anonymkode: 2beb5...558

Batteri til en større elbil er omtrent 75 kWt. Rekkevidde over 650 km. Med 12000 km i året blir det under 1400 kWh. Med en gjennomsnittlig strømpris på 1,5 kr blir det ca 2000 kr. 

5 gjester som alle lader elbil fra tomt til fullt, og 4 kr per kWh gir 1500 kr. Jeg tror ikke strømprisen, etter strømstøtte, har vært på dette nivået. Med en slik strømpris ville klart ts sin regning, med vanlig forbruk, blitt ufyselig høy.

Anonymkode: 2f5c2...e2f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi får mye besøk i jula, En del av besøk kommer med store fine elbiler type tesla/jaguar vi har hatt små brukte elbiler men kjører bare bensin nå ble for dyrt. Når de kommer bruker de laderen mer en en gang, må jo lade kjøre tur lade osv.. sist de var på besøk hadde vi rundt 1500kr ekstra i utgifter med strøm. Det er og vi som kjøper inn det meste med mat osv.. så blir fort dyrt. Vi er de «fattige» i familien men bor mitt i landet på landet i en liten enebolig. Så siden de andre bor Oslo, Stavanger osv møtes vi hos oss. Merker jeg gruer meg til jul og alle de ekstra utgiftene. Jeg vil spørre om de evt kan dekke litt lading, være med å kjøpe inn litt av julematen.. men gubben mener det er smålig.. men det er ikke han som må få matbudsjettet til å gå rundt.

Anonymkode: ec4bf...d93

I år er vel et godt år å ta en prat om hvordan dere kan fordele litt utgifter for julefeiring generelt sett? :)

Alle vet jo at alt er dyrt nå, og om det er slik at pga geografi er det dere som alltid blir vertsskap for familiesammenkomster, så blir det jo en stor belastning på dere.

Tenker det er helt innafor å be noen av de tilhørende ta med seg f.eks polvarer, pinnekjøttet til første juledag og bidra til kalaset.

Litt merkelig av voksne å tenke det er greit å komme på gratis juleferie med ‘all inclusive’ år etter år, når det ikke jevnes ut ved at en er på middag hos hverandre i løpet av romjula.

Skjønner strømmen på en måte blir dråpen for deg, men her burde dere virkelig tatt en prat om fordeling av alle utgifter til julefeiringen.

Trenger jo ikke lage så stor sak utav det:

’Du, ting er blitt så dyrt iår - kunne dere tatt med xyz til jul, og kanskje spytte i litt til strømmen?’

Anonymkode: d3e82...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...