AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #1 Skrevet 30. november 2023 Jeg vet ikke helt hvor jeg egentlig vil med innlegget, kanskje høre litt hvordan dere andre har det og hvilken tilrettelegging dere har i skolen o.l. Jeg har et barn i småskolen som etter utredning i BUP lander mot en autismediagnose. Det oppleves ikke lese og skrivevansker, men f.eks vanskelighet med å komme i gang med oppgaver, barnet har lett for å bli overstimulert og sliter da med å regulere seg. Mye store følelser på en gang som ikke alltid er så lett for lærer å håndtere. Det skaper en del uro med både lyd (litt roping, mye prating, motorisk uro og «ablegøyer», vil gjøre seg til o.l). Det igjen skaper sosiale utfordringer blant klassevenner. Overganger er vanskelig, brudd i rutiner og forventninger er utfordrende. Spekteret er stort, og det er litt vanskelig å manøvrere seg i hvordan vi skal gripe an i skolen. Hva jeg kan forvente eller «kreve» av de.. Regner jo bare med vi får veiledning gjennom bup og evt habiliteringstjenesten, men det skjer vel neppe noe særlig mer før jul.. Anonymkode: e6038...ed3 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #2 Skrevet 30. november 2023 Om barnet har utbytte av undervisningen og klarer en hel dag i klasserommet med tilpasning trenger ikke barnet spesialundervisning. Skolen kan sette inn ekstra voksenressurs i klassen om det ikke allerede er det. Lærer må sørge for at barnet ditt kommer igang, gir støtte og omsorg i timene. Det er viktig at alle tåler barnet ditt, selv med utfordringer med følelsesregulering. De bør sikre overganger, lage forutsigbar hverdag med dagsplan og timer. Om barnet faller fra faglig kan det være aktuelt med spesialundervisning, men ingenting bedre enn om barnet kan følge ordinær opplæring. Anonymkode: a0045...0fe 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #3 Skrevet 30. november 2023 Her kommer mye an på økonomien til kommunen.. Jeg har to nevøer med ASD (og jeg har det selv også - mye av det i slekten omkring). Den ene bor i en liten kommune, med god økonomi. Han har en egen assistent, som har fulgt ham helt siden barnehagen. Hun passer på at han kommer igang med oppgaver, passer på at han får kledd på seg (altså, han kan kle på seg selv, men blir så distrahert at han aldri kommer igang..), han får egne rutiner og slikt. Han har fått noen hjelpemidler som spesialpute å sitte på (som han kan rugge på og dermed å få utløp for uro i kroppen), får ha fikle-leker og slikt tilgjengelig, assistenten kan være med ham ut av klasserommet om han blir for urolig, osv. Mens den andre bor i en annen kommune, og der er det litt mer sånn "han kan få sitte inne og se på video i friminuttet for å få fred". Anonymkode: c3cf0...9af 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #4 Skrevet 30. november 2023 Spesialundervisning tror jeg ikke er et behov. Lærer beskriver barnet som helt aldersadekvat ifht lesing, skriving, regning, men bruker lang tid på å komme i gang med oppgaver og får ofte gjort bare en liten del av det som er planlagt for økten. Men det er i spesielt ett fag med noen andre enn kontaktlærer hvor barnet sliter mye, sikkert til dels grunnet personlig kjemi, merker at denne læreren er mye «mykere» og har friere tøyler (barnet trives definitivt best med ganske firkantede forventninger og tydelige rammer) og at klassen generelt er mer urolig her - noe som igjen trigger barnet. Jeg tviler for at de får satt inn en egen assistent, men de tipsene ifht hjelpemidler med både pute og fikleleker skal jeg ta med meg videre, tusen takk. Anonymkode: e6038...ed3 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #5 Skrevet 30. november 2023 Sønnen min fikk veldig god oppfølging på vanlig barneskole da vi bodde i Drammen, og nå som 13 åring går han på Tøndergård skole og ressurssenter i Molde. Det er en interkommunal skole for barn og ungdom med spesielle behov opp til 21 år. De har et av de beste tilbudene i Norge og han stortrives her ☺️ Det er jo ikke sikkert at ditt barn trenger en skoleplass som det, men jeg ville bare vise st det finnes mange muligheter og mye hjelp rundt omkring ☺️ https://www.tondergardskole.no/ Anonymkode: 6daf9...854
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #6 Skrevet 30. november 2023 Lærere må kurses, kanskje spesielt i hvordan de bruker språket. En må være ekstremt entydig i det andre sier til autister, da de ikke evner å forstå språkloge virkemiddel som ironi og sarkasme. I tillegg må de forberedes på mikronivå på alt som skal skje i timer og på dager, og skjermes for ustrukturert opplegg. Dette gjelder også voksne arbeidstakere på autismespekteret. Anonymkode: 48408...0dd
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #7 Skrevet 30. november 2023 De med autisme er ofte sterke faglig, men blir fort overstimulert av mange barn, lyder og inntrykk. Kanskje de må ta seg en time out og trekke seg litt tilbake. Ppt kan søke om ekstra ressurs, der en voksen kan sørge for å skjerme barnet når det trenger det. Barn har ofte vanskeligheter med å kjenne dette selv. Anonymkode: 267ce...c75 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #8 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De med autisme er ofte sterke faglig, men blir fort overstimulert av mange barn, lyder og inntrykk. Kanskje de må ta seg en time out og trekke seg litt tilbake. Ppt kan søke om ekstra ressurs, der en voksen kan sørge for å skjerme barnet når det trenger det. Barn har ofte vanskeligheter med å kjenne dette selv. Anonymkode: 267ce...c75 Det er mye det som er vanskelig her. Overstimulering og barnet går litt «på kok» noe som medfører mye lyd og uro fra barnet selv. Det er ikke hver dag eller i alle fag, men det er så vanvittig trist når det skjer, da det går så hardt ut over de sosiale relasjonene. Vi får ta det videre med PPT og se hvor langt vi kommer. Anonymkode: e6038...ed3 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #9 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Her kommer mye an på økonomien til kommunen.. Jeg har to nevøer med ASD (og jeg har det selv også - mye av det i slekten omkring). Den ene bor i en liten kommune, med god økonomi. Han har en egen assistent, som har fulgt ham helt siden barnehagen. Hun passer på at han kommer igang med oppgaver, passer på at han får kledd på seg (altså, han kan kle på seg selv, men blir så distrahert at han aldri kommer igang..), han får egne rutiner og slikt. Han har fått noen hjelpemidler som spesialpute å sitte på (som han kan rugge på og dermed å få utløp for uro i kroppen), får ha fikle-leker og slikt tilgjengelig, assistenten kan være med ham ut av klasserommet om han blir for urolig, osv. Mens den andre bor i en annen kommune, og der er det litt mer sånn "han kan få sitte inne og se på video i friminuttet for å få fred". Anonymkode: c3cf0...9af Håper assistentoppfølgingen er tenkt å fases ut etterhvert med tanke på kommende arbeidsliv. Man får ikke assistent med seg på jobb. Anonymkode: 8c21f...efe
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #10 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Håper assistentoppfølgingen er tenkt å fases ut etterhvert med tanke på kommende arbeidsliv. Man får ikke assistent med seg på jobb. Anonymkode: 8c21f...efe Det kan en Anonymkode: d3895...f4b
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #11 Skrevet 30. november 2023 Her fikk vi PPT inn og de laget en sakkyndig rapport som skolen følger til mitt barn. Har i tillegg Ansvarsgruppe møte 2 ganger i året for å følge opp skole og undervisning. Anonymkode: 7ebef...f18
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #12 Skrevet 1. desember 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: De med autisme er ofte sterke faglig, men blir fort overstimulert av mange barn, lyder og inntrykk. Kanskje de må ta seg en time out og trekke seg litt tilbake. Ppt kan søke om ekstra ressurs, der en voksen kan sørge for å skjerme barnet når det trenger det. Barn har ofte vanskeligheter med å kjenne dette selv. Anonymkode: 267ce...c75 PPT søker ikke om ekstra ressurs i skolen. PPT skriver sakkyndig vurdering som sier noe om behov for spesialundervisning. Det er barnets behov og ikke diagnose som er styrende for spesialundervisning. Skolene må ordne dette innenfor sitt budsjett, men enkelte kommuner kan ha andre ordninger. Loven er ganske klar på at dårlig økonomi ikke er en unnskyldning for å ikke fatte enkeltvedtak. Anonymkode: a0045...0fe
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #13 Skrevet 1. desember 2023 Jeg har jobbet som lærer i 20 år, og har hatt barn med autisme i mange av klassene mine. Ofte er ppt inne i bildet, og barnet har en iop (individuell opplæringsplan). Iop’en kan ha både faglige, sosiale og mer «hverdagslige mål» (eks. sitte i samling, jobbe 10 min sammenhengende, gå på do selv). Ofte er det da miljøarbeider evt. spesialpedagog inne. Kontaktlærer klarer ikke å følge dette opp alene i klasser med 25 elever, så anbefalingen min er å koble på ppt om de ikke er inne i bildet allerede. Det er de som skriver sakkyndige vurderinger (vedtak på at barnet skal ha egen iop) og vurderer behovet for ekstra ressurser i klassen. Anonymkode: 4d97f...484
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #14 Skrevet 1. desember 2023 Dersom mitt barn hadde en diagnose på autismespekteret, ville jeg sett på muligheten for å få barnet inn på privatskole.. Uansett: Få barnet henvist til PPT om det ikke allerede er det. De skriver sakkyndig vurdering som sier noe om hvilke behov eleven har for oppfølging/tilrettelegging. Det er dessverre ingen automatikk i at det settes inn flere ressurser i klassen på bakgrunn av en diagnose, ei heller pga. sakkyndig vurdering. Skolene har de ressursene de har og kan dessverre ikke trylle frem noe som ikke finnes. En sakkyndig vurdering er nemlig først og fremst rådgivende, men skolene vil prøve å følge den så godt det lar seg gjøre. Jeg håper derfor at du bor i en kommune med god økonomi. Ressurser må rett og slett deles på de elevene som er på skolen, noe som gjør at mange ikke får det tilbudet de burde få. Det høres ut som ditt barn fungerer såpass bra at det i teorien kan tilrettelegges inne i klasserommet. Da må nok læreren prøve å gi støtte og oppfølging (så godt det lar seg gjøre) til ditt barn med resten av klassen tilstede. Da spørs det jo hva som er praksis mulig å få til. Anonymkode: 252ee...7af
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #15 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Lærere må kurses, kanskje spesielt i hvordan de bruker språket. En må være ekstremt entydig i det andre sier til autister, da de ikke evner å forstå språkloge virkemiddel som ironi og sarkasme. I tillegg må de forberedes på mikronivå på alt som skal skje i timer og på dager, og skjermes for ustrukturert opplegg. Dette gjelder også voksne arbeidstakere på autismespekteret. Anonymkode: 48408...0dd Ogsåååååå må vi huske på at også autister er forskjellige og det er forskjellige grader. AutismeSPEKTERET… Anonymkode: 56390...911 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #16 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Håper assistentoppfølgingen er tenkt å fases ut etterhvert med tanke på kommende arbeidsliv. Man får ikke assistent med seg på jobb. Anonymkode: 8c21f...efe For det første: jo, det får man faktisk. Man kan få en egen dedikert person på jobb som fungerer som mentor. Se kap 5.5 her: https://www.kunnskapsbanken.net/wp-content/uploads/2020/06/Arbeidssøkere-med-Asperger-syndrom-veiledningshefte-A5-per-200616.pdf For det andre: for et utrolig merkelig argument? Selv om det nå hadde vært korrekt at man ikke fikk en assistent i jobb, hvorfor i alle dager skulle det være et argument for å ikke ha det i skolen? Når man er barn? Og altså mye mer uerfaren i å klare seg selv, har dårlig utviklet hjerne, osv? Et barn trenger andre ting enn en voksen, og det er helt merkelig å bruke det som argument at voksne ikke får noe - vel, de trenger det gjerne ikke like mye... Anonymkode: c3cf0...9af
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #17 Skrevet 1. desember 2023 Privatskole er ikke et alternativ for vår del. Rent faglig fungerer det som nevnt fint, det er mer forholdene rundt det som er utfordrende, og spesielt det sosiale. Vi får begynne med PPT. ☺️ Anonymkode: e6038...ed3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #18 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Håper assistentoppfølgingen er tenkt å fases ut etterhvert med tanke på kommende arbeidsliv. Man får ikke assistent med seg på jobb. Anonymkode: 8c21f...efe Her har du misforstått noe på veien. Anonymkode: 56390...911
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #19 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 30.11.2023 den 19.32): Sønnen min fikk veldig god oppfølging på vanlig barneskole da vi bodde i Drammen, og nå som 13 åring går han på Tøndergård skole og ressurssenter i Molde. Det er en interkommunal skole for barn og ungdom med spesielle behov opp til 21 år. De har et av de beste tilbudene i Norge og han stortrives her ☺️ Det er jo ikke sikkert at ditt barn trenger en skoleplass som det, men jeg ville bare vise st det finnes mange muligheter og mye hjelp rundt omkring ☺️ https://www.tondergardskole.no/ Anonymkode: 6daf9...854 Så godt å høre at dere er fornøyde med Tøndergård!! 🙂 Har ei jente som går på ungdomsskolen nå, og kaaanskje skal videre dit. Anonymkode: 5da40...5de
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #20 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Håper assistentoppfølgingen er tenkt å fases ut etterhvert med tanke på kommende arbeidsliv. Man får ikke assistent med seg på jobb. Anonymkode: 8c21f...efe Vel... Nå er det vel sånn at mange av de på autismespekteret ikke kommer til å ha en "vanlig" jobb. Det kommer ikke mitt barn til å ha iallefall. Hun fikk diagnosen tidlig (rundt 3-4 år), og har hatt assistent i barnehage og skole hele tiden. Men hun er heller ikke i stand til å sitte i et klasserom og lære hele dagen. Hun kan å lese og å skrive, og litt enkel matematikk. Men hun kommer aldri til å bli professor, og det er helt greit. Hun er perfekt sånn som hun er. ❤️ Veldig glade og takknemlige for at vi har fått god hjelp fra starten av. 🙂 Anonymkode: 5da40...5de 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå