Gå til innhold

Vegansk måltidserstatter shake?


Teardrop

Anbefalte innlegg

Trenger en måltidserstatter i en hektisk hverdag med baby. Spesielt som frokost!
Den må være uten laktose derav vegansk.
Tips?

 

EDIT:
Jeg spurte etter "vegansk shake" fordi alt som er av veganske produkter alltid er uten melk. Jeg er ikke veganer, vil bare ha noe uten melk! Så kom gjerne med tips om hvilkensomhelst shake som er innholdsrik men uten melk :)

Endret av Teardrop
ble kaos pga ordet "vegansk".
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Teardrop skrev (6 timer siden):

Trenger en måltidserstatter i en hektisk hverdag med baby. Spesielt som frokost!
Den må være uten laktose derav vegansk.
Tips?

Normal, sunn frokost som ikke ødelegger floraen i magen. Ammer du baby? Da bør du kanskje legge veganismen på hylla en liten stund, til du er ferdig med å amme.

Anonymkode: 70160...a8c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke erfaring med shaks. Men havregrøt er den enkleste å raskeste frokosten jeg kommer på. Bland havregryn og van å kjør det i mikro, så blander du in ønsket syltetøy for smak (er du opptatt av karbohydrater kan du ta sykerfri syltetøy). Veldig enkelt, raskt å lage og jeg synes det smaker godt. 

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Normal, sunn frokost som ikke ødelegger floraen i magen. Ammer du baby? Da bør du kanskje legge veganismen på hylla en liten stund, til du er ferdig med å amme.

Anonymkode: 70160...a8c

for alt du vet kan baby reagere på melk eller laktose, proteiner osv derav vegansk? 

Anonymkode: 38878...61a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

for alt du vet kan baby reagere på melk eller laktose, proteiner osv derav vegansk? 

Anonymkode: 38878...61a

Det er ikke VEGANSK bare fordi man dropper melk.

Anonymkode: 70160...a8c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Normal, sunn frokost som ikke ødelegger floraen i magen. Ammer du baby? Da bør du kanskje legge veganismen på hylla en liten stund, til du er ferdig med å amme.

Anonymkode: 70160...a8c

Tull og tøys, mor kan helt fint være veganer både som gravid og ammende. Og baby kan også helt fint leve vegansk fra fødsel. 

Anonymkode: 7e827...dce

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Teardrop skrev (7 timer siden):

Trenger en måltidserstatter i en hektisk hverdag med baby. Spesielt som frokost!
Den må være uten laktose derav vegansk.
Tips?

Har du sjekket ut denne? https://www.myprotein.no/sports-nutrition/whole-fuel-vegansk-maaltidserstatter/13197411.html

Anonymkode: 7e827...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

det jg prøvde få frem er at du ikke VET noe om hvorfor TS ønsker vegansk erstatter men du konkluderer før du tenker.. Ikke alt er som DU tror, så svar på det TS ber om eller la være. ingen trenger mammapolitiet hele tiden.. 

Anonymkode: 38878...61a

Men noe trenger ikke å være VEGANSK, selv om det ikke inneholder melk. Jeg spiser frukt til mellommåltid, men sier da ikke at mitt mellommåltid er VEGANSK.

Anonymkode: 70160...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker said:

Tull og tøys, mor kan helt fint være veganer både som gravid og ammende. Og baby kan også helt fint leve vegansk fra fødsel. 

Anonymkode: 7e827...dce

Finnes det vegansk mme?

Anonymkode: a71cb...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Teardrop said:

Trenger en måltidserstatter i en hektisk hverdag med baby. Spesielt som frokost!
Den må være uten laktose derav vegansk.
Tips?

Jeg bruker fra herbalife.  Jeg er også laktoseintolerant. Jeg har også testet noen med melk, som skal være laktosefri. Spørs hvor sensitiv du er, men melkeprotein er i teorien uten laktose, så det er evt bare rester igjen 

Anonymkode: a71cb...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Finnes det vegansk mme?

Anonymkode: a71cb...9f4

Man får kjøpt det i utlandet ja, men jeg har ingen erfaring med det selv da jeg fullammet mitt barn (7 år gammel nå, vært veganer hele sitt liv). 

Anonymkode: 7e827...dce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Normal, sunn frokost som ikke ødelegger floraen i magen. Ammer du baby? Da bør du kanskje legge veganismen på hylla en liten stund, til du er ferdig med å amme.

Anonymkode: 70160...a8c

Veganisme? Du vet ikke hva du prate om ihvertall.

Vegansk for min del betyr uten melk, fordi eg ikke tåler melk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Men noe trenger ikke å være VEGANSK, selv om det ikke inneholder melk. Jeg spiser frukt til mellommåltid, men sier da ikke at mitt mellommåltid er VEGANSK.

Anonymkode: 70160...a8c

Jeg er hyperallergisk mot egg, og tåler ikke melk - så jeg sier at det jeg spiser er "vegansk".

Anonymkode: d6f45...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er hyperallergisk mot egg, og tåler ikke melk - så jeg sier at det jeg spiser er "vegansk".

Anonymkode: d6f45...69b

Nei. Det du spiser er da vegetar, ikke vegansk. Veldig stor forskjell. 

Anonymkode: 6c48e...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Teardrop said:

Veganisme? Du vet ikke hva du prate om ihvertall.

Vegansk for min del betyr uten melk, fordi eg ikke tåler melk.

Vegansk er ikke å kutte ut melk. Vegansk er å ikke spise noe som helst animalsk (egg, kjøtt, fisk/sjømat, melk, honning). 
Du spiser ikke en gang vegetar. 

Anonymkode: 6c48e...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Teardrop skrev (14 timer siden):

Veganisme? Du vet ikke hva du prate om ihvertall.

Vegansk for min del betyr uten melk, fordi eg ikke tåler melk.

Da er det tydeligvis du som ikke vet hva veganisme er snakk om. At et produkt er vegansk handler om mye mer enn at de ikke inneholder meieriprodukter.

Anonymkode: b7bbc...2a5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

   For det første, det er klart en kan være Veganer og gi et barn Vegansk kosthold. 

   For å ta den første tiden først, så er brystmelk det sunneste som finnes for et barn og det er ingen sammenligning.

     Å drikke melk utover det en får i ammetida er noe som knapt eksisterer hos andre enn mennesker. Vi gjør kyr konstant gravide slik at de produserer melk som vi drikker. Ofte ammer vi derimot ikke egne barn av forskjellige grunner. Det er jo en historie bak dette med melk og meieriprodukter,men det er noe en fint klarer seg uten. 

    Det som gjentagende er et spørsmål av mange som er opptatt av Vegansk ernæring er ofte B12. Det er veldig begrenset med naturlige og tilgjengelige kilder med dette, men det finnes. 

  I dag er jo dette uansett ikke noe problem da en kan få tak i Veganske vitamintilskudd.

  Det med melk er også interessant. Her er det mye ernærings "politikk" hvor en kan risikere konsekvenser om en sier det er viktigere med godt D-vitamin nivå i kroppen enn å ta til seg mye melk for å forhindre benskjørhet.

    Benskjørhet kommer nemlig ofte som en fysiologisk reaksjon over lengre tid når kroppens kalsiumreserver hele tiden må mobiliseres fra benmassen. Hvis kalsium-inntaket er på den lavere siden vil Parathyroidea-kjertlene øke utskillelse av PTH, som igjen vil mobilisere kalsium fra ben, og reabsorbere mer fra nyrer og tarm. For Kalsium er livsviktig å ha et riktig nivå av. 

   Når aktive D-vitaminer har lavt nivå i serum gir det mange problemer, men den mest kjente er at absorpskon av kalsium er mye dårligere.

  Så D-vitamin nivå er viktig for å unngå srkundær benskjørhet over mange år. 

   Nå ble det mye om D-Vitamin når en skulle snakke omVeganisme, men poenget er at å leve mest mulig fysiologisk og funksjonelt er en læringsprosess i seg selv. 

   Siden jeg aldri spiser animalske proteiner (og drikker 4 liter vann om dagen) har jeg som oftest alltid en høy PH-verdi på urinen min. Dette gjør at jeg mister lite eller intet kalsium i urin og (sannsynligvis) trenger lavere proteinmasse OG kalorier. 

    Jeg er 50, men kommer som regel greit unna å bli tatt for en i sene 30-åra. Kosthold (og litt Botox samt god hudpleie) i kombinasjon med god trening gjør dette. Jeg er klar over at dette ikke fungerer for alle, men jeg kunne ikke tenkt meg et annet liv. 

 

    

Endret av AdonisFFM
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg er hyperallergisk mot egg, og tåler ikke melk - så jeg sier at det jeg spiser er "vegansk".

Anonymkode: d6f45...69b

      Ja, både eggeproteinet og melkeproteiner fra storfe er vel noe av den maten  som utløser flest allergiske prosesser hos mange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.11.2023 den 9.54):

Men noe trenger ikke å være VEGANSK, selv om det ikke inneholder melk. Jeg spiser frukt til mellommåltid, men sier da ikke at mitt mellommåltid er VEGANSK.

Anonymkode: 70160...a8c

Det er vegansk. All frukt er det, sjokkerende nok🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 13aa5...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...