Gå til innhold

Post din billigste veggismiddag her!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg må stramme inn på alt, og er på utkikk etter det billigste av det billige som finnes som passer til vegansk kost.

Til uka skal jeg kjøpe en hel haug med poteter og leve på det en stund.

Har dere noen andre gode råd for å holde prisene på middagen nede?

 

Anonymkode: 51e33...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjekk ut "Sykt Billig" av Mari Hult. (Altså biblioteket, du trenger ikke kjøpe den.) 

Anonymkode: 7bf53...7b9

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sjekk ut "Sykt Billig" av Mari Hult. (Altså biblioteket, du trenger ikke kjøpe den.) 

Anonymkode: 7bf53...7b9

Takk, det skal jeg gjøre!

Anonymkode: 51e33...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikerter på boks fra Remas eget merke er gode. Hvis du har krydder i hus kan de brukes i gryter med løk (billig), hvitløk (billig), hermetiske tomater og kokosmelk fra Rema pluss ris ved siden av. Jeg krydrer med indisk/asiatisk-inspirerte krydder som jeg kjøper i etniske butikker. Tørkede kikerter der er også kjempebillig. 

Krydder som passer: paprikapulver, spisskummen, garam masala, koriander, chilipulver, karripulver, pepper - og gjerne litt sitronsaft. 

Tørkede linser er billig og kan kokes til gryte/suppe ved hjelp av stavmikser sammen med krydder og boksetomater. 

Se etter grønnsaker i sesong og lag gryte eller suppe av dem, enten gryte med biter eller stavmikset puresuppe. Poteter blir god suppe med litt løk i pluss melk og litt salt og pepper. 

Anonymkode: 841f9...95f

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

First price kikerter, bønner, grønnsaker. Fres alt i en panne med litt olje, krydder og nyt ;) eller bak det i ovnen i en halvtime

Anonymkode: 026c6...a6d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg må stramme inn på alt, og er på utkikk etter det billigste av det billige som finnes som passer til vegansk kost.

Til uka skal jeg kjøpe en hel haug med poteter og leve på det en stund.

Har dere noen andre gode råd for å holde prisene på middagen nede?

 

Anonymkode: 51e33...89b

Mitt tips er å handle på internasjonale grønnsaksbutikker. Jeg handler krydder(også buljong. Spør etter vegeta) og store poser med tørre linser/bønner/soya mince/soya chuncks. Grønnsaker kjøper jeg enten der eller så kjøper jeg grønnsaker i butikkens eget merke.

Så noen oppskrifter.
 

Potetcurry

1 løk i skiver
3 hvitløksfedd i skiver
1 ss frisk ingefær, finrevet
700 g faste poteter i terninger
3 ss karripulver
1 boks (400g) hakkede tomater
400 ml grønnsaksbuljong
1 dl tørre røde linser
en god dæsj kokosmelk (valgfritt)

Stek løk i myk i litt olje. Tilsett hvitløk og  ingefær og stek litt til.

Tilsett poteter. Stek videre i ca. 5 minutter.

Tilsett karripulver og stek noen minutter.

Rør inn hakkede tomater og buljong. La det koke opp, skru ned varmen og la det småkoke 15 – 20 minutter til potetene begynner å bli møre.

Tilsett linsene.Rør inn i sausen og la det koke videre til potetene er helt møre

 

Rør inn litt matfløte eller kokosmelk til slutt om du vil runde av sausen noe.

 

http://www.veganmisjonen.com/2012/05/oppskrift-suppe-soyaprotein-spirer.html?m=1 Oppskriften kan tilpasses ut i fra det man har i hus.

https://www.vegetarbloggen.no/2020/08/15/indisk-daal/#wprm-recipe-container-28151  

Gulrot,linse og ingefærsuppe 

350 gr gulrøtter
1 liten løk
2 fedd hvitløk
1 ss frisk ingefær
1 stk rød chili(kan sløyfes ) 
8 dl grønnsaksbuljong  
1 dl tørre røde linser
3 ss olje
salt og pepper

Hakk løk og hvitløk. Del chilien på langs og skrap ut frøene. Skjær chilien i tynne strimler. Skrell og riv ingefæren, og vask gulrøttene godt før du skjær dem i biter.

Gulrotsuppe: Varm oljen i en gryte og fres løk, hvitløk, chili, gulrot og ingefær et par minutter under omrøring. Løken skal bli blank uten at den får farge.

Tilsett buljong og linser. Legg på lokk og la suppen småkoke i ca. 20 minutter.

Kjør suppen glatt med stavmikser og smak til med salt og pepper.

 

Anonymkode: 28b82...ead

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...