AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #1 Skrevet 29. november 2023 Hvilken bachelor utdanning er lettest og studere? Anonymkode: b684e...5a6
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #2 Skrevet 29. november 2023 Har en bachelor i sosiologi fra NTNU, og en bachelor i HR og organisasjonspsykologi fr Kristiania. Opplever definitivt at HR er lettere, og gode karakterer deles ut over en lav sko. Private høyskoler er etter min mening generelt lettere, uavhengig av hva du studerer. Anonymkode: 7e5bb...473 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #3 Skrevet 29. november 2023 Noe pjatt på de svakeste høyskolene. Anonymkode: f0504...a9e 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #4 Skrevet 29. november 2023 Barnehagelærer Anonymkode: b25d1...3f8 3 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #5 Skrevet 30. november 2023 17 hours ago, AnonymBruker said: Noe pjatt på de svakeste høyskolene. Anonymkode: f0504...a9e Størrelsen på en høgskole sier ikke spesielt mye om vanskelighetsgraden. Jeg tok Bachelor Ingeniørfag ved en bitteliten høgskole de færreste har hørt, og opplevde flere fag der som var tyngre enn de jeg senere tok på NTNU (siv.ing). Anonymkode: c9f4b...5d2 5 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #6 Skrevet 30. november 2023 Den du er mest interessert i Anonymkode: 41129...059 12 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #7 Skrevet 30. november 2023 Letteste er vel Bachelor i Samferdsels- og sikkerhetsfag og andre servicefag. Hakk i hæl kommer Bachelor i førskole-/barnehagelærerutdanning. Her fullfører henholdsvis 71 og 68 % etter 3 år. Anonymkode: d5e52...5fa 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #8 Skrevet 30. november 2023 Reiselivsledelse med Høgskolen i Innlandet må være rimelig enkelt. Det er i alle fall mitt inntrykk etter hvem jeg ser kommer inn på, OG som består dette studiet med feiende flotte resultater. Dette er en akademisk lettvekter. Anonymkode: 85078...c85 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #9 Skrevet 30. november 2023 Har vært innom mye rart. Statsvitenskap var det letteste, fikk bare halvveis med meg forelesningene, og leste ikke pensum. Fikk bare A og B på eksamen. Noen ingeniørfag var også svært lette, men det er et enormt spenn, og et ingeniørstudium som helhet er en del jobb. Skal jeg spekulere må nok økonomi og administrasjon være blant de enkleste studiene, men jeg har bare hatt noe av det, bla. mikro+makro (som visst skal være blant det vanskeligste de må gjennom). Regnefagene inneholder enklere matte enn R-matte på vgs, og skrivefagene krever ikke nært like mye selvstendig tenkning og research som humaniora/samfunnsfag. Anonymkode: 0a886...b55
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #10 Skrevet 30. november 2023 Alle kvasifag (anvendte fag uten en tung kunnskapsbase); reiseliv, anvendt psykologi, service og samferdsel, hr og ledelse osv. Anonymkode: 8657e...701 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #11 Skrevet 30. november 2023 Barnevern. Anonymkode: a73b3...6c6 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #12 Skrevet 30. november 2023 Barnehagelærer, åpna ikke en eneste bok og dektok kun på obligatorisk og hadde nesten kun B. Anonymkode: 06fdb...766 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #13 Skrevet 30. november 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Barnehagelærer, åpna ikke en eneste bok og dektok kun på obligatorisk og hadde nesten kun B. Anonymkode: 06fdb...766 Eg også. Arbeider som styrar med 700.000 + i løn. Kjekt yrke, var pedagogisk leiar i mange år. Du får jobb rett etterpå. Låg studiegjeld. Kort og arbeidsretta. Du må like folk, både små og store. Du må like barn, fordel å vere sosialt smart. Det er ikkje eit enkelt yrke men opplevest for meg som betydningsfullt. Anonymkode: dc268...48b 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #14 Skrevet 1. desember 2023 18 hours ago, AnonymBruker said: Har vært innom mye rart. Statsvitenskap var det letteste, fikk bare halvveis med meg forelesningene, og leste ikke pensum. Fikk bare A og B på eksamen. Noen ingeniørfag var også svært lette, men det er et enormt spenn, og et ingeniørstudium som helhet er en del jobb. Skal jeg spekulere må nok økonomi og administrasjon være blant de enkleste studiene, men jeg har bare hatt noe av det, bla. mikro+makro (som visst skal være blant det vanskeligste de må gjennom). Regnefagene inneholder enklere matte enn R-matte på vgs, og skrivefagene krever ikke nært like mye selvstendig tenkning og research som humaniora/samfunnsfag. Anonymkode: 0a886...b55 Til dels enig med dette. Men vil si at f.eks matte holder det ikke å halvveis få med seg forelesninger og aldri åpne pensumboka. Ingen klarer å løse bibetingelser med Lagrangefunksjoner eller regne integraler ved hjelp av substitutt om man ikke har jobbet litt med det på forhånd. Men jobber man litt så er det ikke veldig vanskelig mattematikk, men det er ikke så opplagt at man fikser det uten å legg inn litt innsats. (Med mindre mann kan det fra vgs selvsagt….) Anonymkode: c96dd...7c3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #15 Skrevet 1. desember 2023 Statsvitenskap uten tvil! Det var så enkelt å få toppkarakterer at det nesten var kjedelig. Tok bachelor i sykepleie etterpå, der måtte jeg jobbe for de gode karakterene, og ikke minst så måtte jeg forstå fagstoffet. I fagdiskusjoner så ser jeg at sykepleie har mye mer substans og tyngde enn statsvitenskap. Burde vel ikke si det høyt siden jeg har en bachelorgrad i det……men statsvitere er ikke akkurat smarte😆 Anonymkode: be816...2d2 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #16 Skrevet 1. desember 2023 Jeg synes vernepleie var forbløffende enkelt. Hadde sett for meg noe helt annet. Ble veldig overrasket over hvor grunne kunnskaper man trengte for å få gode karakterer, at det holdt å bare tenke seg frem til det som er fornuftig, og at man ikke behøvde å tilegne seg ny kunnskap. Ble veldig skuffet over hvor enkelt det var. Veileder sa hele tiden «Vent til neste semester da blir det vanskelig», men det ble jo aldri det. Anonymkode: 20591...09a 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2023 #17 Skrevet 1. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Statsvitenskap uten tvil! Det var så enkelt å få toppkarakterer at det nesten var kjedelig. Tok bachelor i sykepleie etterpå, der måtte jeg jobbe for de gode karakterene, og ikke minst så måtte jeg forstå fagstoffet. I fagdiskusjoner så ser jeg at sykepleie har mye mer substans og tyngde enn statsvitenskap. Burde vel ikke si det høyt siden jeg har en bachelorgrad i det……men statsvitere er ikke akkurat smarte😆 Anonymkode: be816...2d2 Dette er bare tull. Ser at det er minst to statsvitenskap hatere her i tråden. Mange sier at sykepleier og vernepleier er lettvektere, men jeg driver ikke og sier noe sånt om folk som tar den type bachelor. Når det gjelder statsvitenskap, er det hele oppbyggingen av Norge, dets offentlige sektor og organisasjoner, og en hel haug med teori fra alle kanter. Absolutt ikke enkelt å få enten B eller A i. Var ikke det ved UiO. Mulig at det er lettere ved noen av disse mer regionale "universitetene" som fikk status som det de siste 3 - 4 årene. Hvis det er slik at du fikk toppkarakterer (men det er tydelig at du lyger om det, og at det er bare et trollesvar), så kunne du surfet inn på mange mastergrader med A i snitt. Noe som hadde dermed gitt dem betydelig bedre muligheter enn det sykepleier gjør, selv om sykepleier er en garantert jobb, så er det ikke å legge skjul på at det er mye slit og herk. For å konkludere, så kalte du deg selv nettopp for dum, siden du angivelig tok statsvitenskap med karaktersnitt A. Men heller mer mot, for å bruke statistisk sannsynlighet, at du er ei som er sur på statsvitere for et eller annet, og jeg har lagt merke til at surheten gjerne kommer fra disse som føler seg litt for "praktiske". Hadde du hatt A i snitt på bachelor, så betyr det at mulighetene er fullstendig åpen for mastergrad, uten begrensninger, og det er veldig vanlig å gå videre på mastergrad innenfor statsvitenskap, men det er kun et mindretall som får A i snitt. Det er fortsatt et sted mellom C og B de fleste får og da med en del innsats. Bachelor som reiseliv, barnehagelærer og sånne ting må være langt enklere. Eller hvis man kan tysk, ta bachelor i tysk språk. Da surfer man bare gjennom. Eller bachelor i engelsk om man allerede kan engelsk sånn skikkelig flytende. Eller bachelor i salg og markedsføring om man har allerede jobbet rundt dette i noen år. Da snakker vi rett og slett om formalisering av en kompetanse som man allerede har. Anonymkode: e513a...054 1 1 6
Grüner Skrevet 1. desember 2023 #18 Skrevet 1. desember 2023 Det finnes ikke noe entydig svar på spørsmålet ditt, da det vil avhenge av hvem du spør og deres forutsetninger. 3
Gjest ti10 Skrevet 1. desember 2023 #19 Skrevet 1. desember 2023 Den som har emner du er interessert i.
Melus Skrevet 1. desember 2023 #20 Skrevet 1. desember 2023 Grüner skrev (8 minutter siden): Det finnes ikke noe entydig svar på spørsmålet ditt, da det vil avhenge av hvem du spør og deres forutsetninger. Nemlig. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå