AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #1 Skrevet 29. november 2023 Dere med barn og jobber, hvordan rekker dere å jobbe, holde dere oppdatert faglig, delta på det sosiale på jobb, følge opp barn med lekser, fritidsaktiviteter, evt. problemer de har, gjøre husarbeid, handle mat, klær og nødvendigheter, servere variert, sunn og god mat, følge med på tilbud, trene, holde kontakt med familie og venner, følge opp barnenes sosiale liv, følge med på hva de gjør på mobiler og nettbrett, ha kvalitetstid og STAY SANE??? Anonymkode: 375be...ad5 8 3 6
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #2 Skrevet 29. november 2023 Solgte huset og flyttet inn i leilighet. Sparer mye tid på alt vedlikeholdet vi ikke lengre har og at det er mye mindre areal som skal vaskes. Blir fort rotete, men til gjengjeld blir det også fort ryddig igjen. Var litt skeptisk før vi gjorde det, men man klarer seg overraskende godt med mindre plass og færre ting. For oss hjelper det også at vi begge jobber turnus. Arbeidsplassene våre er medgjørlige når turnusene legges opp, så vi får tilpasset dem slik at de ikke krasjer. Timene alene på dagtid før kveldsvakt hjelper på, og turnusfri hjelper definitivt! Og er vi skikkelig heldige, så har vi turnusfri samtidig. ✌️ Anonymkode: f47e8...d3e 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #3 Skrevet 29. november 2023 Det gjør vi ikke, og nå har vi ett barn i tidlig barnehagealder 😅 Oppvasken og resten av husarbeidet er lavest prioritert. Anonymkode: 4c349...842 5 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #4 Skrevet 29. november 2023 Aner ikke når jeg tenker tilbake. Man bare klarte det. Men vi var ung når vi fikk barn. 21 år. No som jeg er over 40 så skjønner jeg ikke hvordan jeg klarte det. No blir jeg så klar bare av noe lite liksom. Men når ungene var små så gjorde jeg alt. Og hadde tid til å trene hver dag. No så synes jeg det er et ork. Fatter ikke. Anonymkode: 0e52b...544 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #5 Skrevet 29. november 2023 Vi gjør det heller ikke. Det er noen ting som glipper innimellom, og huset er et eget kapittel 🙈Desember og juni er kaotiske måneder med avslutninger flere ganger i uken på diverse ting. Anonymkode: 8e041...87e 6
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #6 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Dere med barn og jobber, hvordan rekker dere å jobbe, holde dere oppdatert faglig, delta på det sosiale på jobb, følge opp barn med lekser, fritidsaktiviteter, evt. problemer de har, gjøre husarbeid, handle mat, klær og nødvendigheter, servere variert, sunn og god mat, følge med på tilbud, trene, holde kontakt med familie og venner, følge opp barnenes sosiale liv, følge med på hva de gjør på mobiler og nettbrett, ha kvalitetstid og STAY SANE??? Anonymkode: 375be...ad5 Alt det jeg har satt i kursiv skjer ikke. Helt umulig å rekke hvis mannen og jeg skal ha mulighet til alenetid eller å slappe av på kvelden. Anonymkode: 2fa8b...464 4 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #7 Skrevet 29. november 2023 Prioriter tid med ungene mens de er hjemme og våkne. Bruker 30-60 min på å rydde kjapt, vaske opp og moppe/feie over gulvet når de har lagt seg. Har fri annenhver mandag, lørdag og hver søndag, bruker spesielt mandagene til ekstra opprydding, tørker støv, skifter sengetøy og vasker bad. Hjemmet mitt er ikke ryddig til en enhver tid. Det ligger leker utover gulvet, tegnesaker står ofte igjen på bordet når de legger seg for kvelden og gangen er full av sko og utetøy. Men det går fint, for barna mine har det fint, og hjemmet mitt er rent selv om det er rotete her og der. Og annenhver mandag er det litt ekstra fint her, og det nyter jeg godt 🥰 Anonymkode: 148ca...ca9 4 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #8 Skrevet 29. november 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det gjør vi ikke, og nå har vi ett barn i tidlig barnehagealder 😅 Oppvasken og resten av husarbeidet er lavest prioritert. Anonymkode: 4c349...842 Haha enig. Har en på 5 og en på 7. Trening og egentid=tur med bikkja. Sover ca 5 timer om natta for å ha tid til å halvsove på sofaen et par timer på kvelden. Det er konstant rotete selv om jeg føler jeg bruker hele ettermiddagen på å rydde. Lever for de få gangene gubben drar ut med ungene så jeg kan rydde alene🙈 Anonymkode: b8bfe...527 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #9 Skrevet 29. november 2023 Det går greit. Har tre tette, ingen avlastning og både mannen og jeg jobber fullt + har trenerjobber og diverse verv. Det går greit fordi vi bidrar godt begge to, har gode rutiner, er ikke opptatt av å ha striglet hus, samt har oppdratt ungene til å være selvstendige og ta ansvar. Ukeshandler og samarbeider med andre foreldre om kjøring. Skal jeg være helt ærlig forstår jeg ikke at det skal være så vanskelig å få det til. Men kanskje folk legger lista høyere enn meg for oppfølging av unger og standard på huset. Anonymkode: 4d52d...ef5 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #10 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Prioriter tid med ungene mens de er hjemme og våkne. Bruker 30-60 min på å rydde kjapt, vaske opp og moppe/feie over gulvet når de har lagt seg. Har fri annenhver mandag, lørdag og hver søndag, bruker spesielt mandagene til ekstra opprydding, tørker støv, skifter sengetøy og vasker bad. Hjemmet mitt er ikke ryddig til en enhver tid. Det ligger leker utover gulvet, tegnesaker står ofte igjen på bordet når de legger seg for kvelden og gangen er full av sko og utetøy. Men det går fint, for barna mine har det fint, og hjemmet mitt er rent selv om det er rotete her og der. Og annenhver mandag er det litt ekstra fint her, og det nyter jeg godt 🥰 Anonymkode: 148ca...ca9 Prioriterer å være sosial med venner i helgene på kveldstid, og jeg og samboer samarbeider godt om sosiale ting som skjer i ukedagene (f.eks på jobb). Vi samkjører med andre foreldre når det kommer til fritidsaktiviteter. Anonymkode: 148ca...ca9
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #11 Skrevet 29. november 2023 Vi er to som deler på alt. Det sosiale på jobben (og faglig oppdatering, og av og til selve jobben) prioriteres ikke, husarbeid kjøper vi oss ut av det vi kan, trene gjør jeg ikke, venner ser vi sjelden (men ekstra hyggelig når det skjer), og lekser går jeg rundt og har nok mer dårlig samvittighet over enn barna selv har. Kvalitetstiden gjør at jeg beholder forstanden. Anonymkode: 505e8...9f4 4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #12 Skrevet 29. november 2023 Venner ja, hehe... De forsvinner jo, og så får man noen nye liksom-venner som man treffer på foreldremøtene... Anonymkode: 842e0...f02 6 3 3
Hensatt Skrevet 29. november 2023 #13 Skrevet 29. november 2023 Lærer ungene å gjøre husarbeid. Vi er en familie, så alle bidrar der de kan. Når ungene er små lar vi rot væree rot.
Tomas77 Skrevet 29. november 2023 #14 Skrevet 29. november 2023 Tre her med tre år mellom hver. Yngste har nettopp begynt å gå. Altså noe må gi etter. Her er det orden og rydding på hverdager. Skole og aktiviteter har prioritet og en anstendig middag. Så får det heller ligge noe PJ mask her og en bok om prompe Dino der. I tillegg er ingen av oss karrieremennesker. Medianlønn får holde, da kan du slippe med 8-16 jobb.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #15 Skrevet 29. november 2023 Rutiner og prioriteringer. Noe må nedprioriteres når andre ting skal opp prioriteres. Gode rutiner hjelper på tidsmessig. Man kan ikke ha alt på stell hele tiden... Vaskerommet er ikke høyt på listen her - altså klær vaskes, men jeg "rydder" ikke vaskerommet og må ha det strøkent. Vi er sluttet og brette barnas klær. De blir rotet til uansett så kaster ikke bort tid på å brette klær. Matforberedelser gjøres gjerne i forkant- foodprep gjør middagen raskere - alt etter hva middag vi skal ha, sekker/nister/klær legge klart kvelden før - barna bidrar. Barna gjør husoppgaver etter alder - alt fra å rydde leker, sette sko på plass i stativet, gå med bosset etc. De har ikke skjermtid før lekser er gjort. Jeg mopper over gulvene med tørrmopp hver kveld før jeg legger meg og rydder kjøkkenet. Så er vi klar for en ny dag dagen etter. I forhold til aktiviteter, har vi passet på og begrense barna to 2 aktiviteter hver hver uke. En kjører barna, mens en er hjemme med de andre barna. Fritid og sosialt samvær - vi deler oss opp, en går ut, den andre er hjemme også bytter vi. Det er ikke super ofte vi får gått ut på sosiale ting sammen, men planlegger gjerne konsert eller kino etc i forkant og har barnevakt. Vi prøver å ha en kveld ut av huset sammen hver 6 uke ca. Trenger bare være noen timer. Mannen er morgenfugl så han trener om morningen før jobb, jeg trener hjemme. Vi er sluttet med sånn at alle må se tv/være samlet sammen fredag/lørdag. Nde av oss som ønsker samles i stuen for tv/film etc, de som ikke ønsker gjør det de vil. Og vi prioriterer at alle spiser middag samlet 3 ganger i uka. Er huset vårt rent og ryddig 24/7? Nei.. Vi er tross alt en familie på 6 mennesker og 2 hunder, og vi bor ikke i en boligkatalog 😉 Ingen dør av litt rot, skrot, skitt og støv. 4 barn i alderen 2-14 + 1 på vei. Anonymkode: 6a11a...99a 2
Hensatt Skrevet 29. november 2023 #16 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Venner ja, hehe... De forsvinner jo, og så får man noen nye liksom-venner som man treffer på foreldremøtene... Anonymkode: 842e0...f02 Viktig å ha noen hobbyer og fritidsaktiviteter selv om man er voksen, slik at det sosiale ikke kun er foreldremøter og skoleavslutninger 😉 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #17 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Dere med barn og jobber, hvordan rekker dere å jobbe, holde dere oppdatert faglig, delta på det sosiale på jobb, følge opp barn med lekser, fritidsaktiviteter, evt. problemer de har, gjøre husarbeid, handle mat, klær og nødvendigheter, servere variert, sunn og god mat, følge med på tilbud, trene, holde kontakt med familie og venner, følge opp barnenes sosiale liv, følge med på hva de gjør på mobiler og nettbrett, ha kvalitetstid og STAY SANE??? Anonymkode: 375be...ad5 Rekker ikke alt😅 har uthevet det jeg rekker. Men jeg er alene med to barn da Anonymkode: d385a...825 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #18 Skrevet 29. november 2023 Vi rekker ikke alt. Det er det korte svaret Har to i barnehage og en i småskolen. Det går hardest ut over husarbeidet. Her blir det sjelden vasket, for å si det sånn. Tørketrommel er redningen for å få vasket. Setter på en maskin her og der, og har akkurat brettet sammen kveldens maskin. Når det gjelder å kjøpe klær, kjøper jeg masse om gangen, gjerne på nett og for flere tusen når Polarn har salg. Da eldste trengte flere klær nylig, handlet jeg en hel haug mens han var i bursdag. Følger ikke med på tilbud. Holder knapt kontakt med venner annet enn en snap eller instagrampost her og der. Ringer familie og venner når jeg kjører bil eller lager middag. Egentid har jeg på vei til og fra jobb. Sex har vi etter at barna har sovnet, sjelden bra, men det hjelper mye for å "stay sane". Alt i alt er det meste litt kaos og ikke på stell. Anonymkode: 1e7e1...df1 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #19 Skrevet 29. november 2023 Jeg har vært alene med to barn i 15 år, og jeg må prioritere. Da barn gikk på barneskolen prioriterte jeg lekser, for at de skulle få et godt grunnlag og gode arbeidsvaner til senere. Det fungerte veldig bra og fra ca 7. klasse har det holdt at vi snakket om skolen over middag og hvilke oppgaver som skulle gjøres. Jeg samarbeidet med noen venner på fritidsaktiviteter, så vi byttet på kjøring og henting. Selvsagt stress med dager det var aktiviteter på ulike steder, men når man er åpen om utfordringene er det ufattelig mange som vil hjelpe til. Jeg ga gjengjeld så ofte jeg kunne. Husarbeid har gått greit, og som alene forelder må barna også lære seg til å hjelpe til med faste oppgaver som å ta ut av oppvaskmaskin, gå med søppel osv. Små ting som er utrolig til hjelp. Samtidig som man kanskje senker kravene litt. Trening for egen del ble bedre å finne tid til når de begynte på ungdomsskolen, men en joggetur på 30 min fikk jeg lagt inn nå og da før det også. Jobb har ikke vært noe problem, jobbet og jobber 100%, fagligoppdatering er nesten en hobby. Anonymkode: e87d4...c7f
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #20 Skrevet 29. november 2023 Man rekker ikke alt. Ingen som gjør det. Tid med barna er #1, og å følge de opp da. Fritidsaktiviteter må de komme seg fra og til selv. De har ikke mobiler og nettbrett når de er små, de får ikke nettbrett av oss, egen mobil først i tenårene. Når de er små er jo det sosiale livet deres ganske enkelt, og når det blir mer komplisert tar de mer ansvar selv (men her er det noe). Følger ikke opp sosiale ting på jobb, bortsett fra at lunsj/middag er sosialt på jobb da. Men lønningspils el er ikke min greie uansett. Vi har faglig input i arbeidstiden og kan holde oss oppdatert på jobb når vi har dagvakter. Ukeshandling, sparer masse tid, og penger. Planlegger da også middager, så er det også enklere. Da planlegges rester/kjappe middager de dagene det er travlest. Har robotstøvsuger som også vasker, den er gull. Klesvasken blir litt sånn underveis i alt annet. Og barna må hjelpe til, fra de er ganske små har de egne arbeidsoppgaver, begynner i det små med å rydde lekene sine, og sette inn tallerken sin i oppvaskmaskin, senere blir det gå ut med søppel, tømme/fylle oppvaskmaskin, dekke på, rydde rommet, også vaske rommet, enda senere må de lage middag en dag i uken foreks og vaske egne klær, vaske bad. Vi trener etter at små barn er i seng stort sett, bytter på. Evnt på dagtid for meg som jobber turnus. Venner og familie blir endel av hverdagen, middager sammen foreks. Telefonsamtaler i bil. Men husarbeid er foreks nederst omtrent på prioriteringslisten. Man må alltid prioritere. Anonymkode: c16e5...a84 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå