AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #1 Del Skrevet 29. november 2023 Dette blir nok ikke en utfordring, men syns det kunne vært interessant å høre hva dere tenker likevel. Vi har hele familien fått flax julekalender, hver vår som er navnet av giver (familiemedlem). Barna er små 7 og 8 år. Om en av de vinner 500 000, er det rettferdig at den ene får alt? At den deler med søskenet? Anonymkode: 76dda...e11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #2 Del Skrevet 29. november 2023 Jeg ville avtalt på forhånd at (i alle fall) større gevinster deles Anonymkode: ac8c7...77b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #3 Del Skrevet 29. november 2023 En gave er vel en gave. Men slapp helt av, ingen av dere vinner. Anonymkode: ce6da...eb9 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #4 Del Skrevet 29. november 2023 Jeg tenker med en gang at de må dele, såfremt de ikke har kjøpt kalenderen for egne penger. Gi de beskjed i forkant (selv om de åpenbart ikke kommer til å vinne så store summer). Utrolig dårlig gjort at den ene kommer inn på boligmarkedet pga flaks som 7-åring, mens den andre blir stående utenfor. Anonymkode: 6af7b...860 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #5 Del Skrevet 29. november 2023 Når de er så små, ville jeg delt større premier enn 1000 kroner på begge. De har vel ikke så stort begrep om summer, så jeg hadde heller sagt at man hadde vunnet en ting, som stod i forhold til premien. Som for eksempel ny sykkel eller noe annet litt stort om man vant 500 000. Anonymkode: 3d4ea...8e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #6 Del Skrevet 29. november 2023 Men hva tenker dere den personen som vant 500 000 vil tenke om vi bestemmer at du må gi halvparten til søsken? Hva man vil tenke som voksen altså.. Og ja, jeg skjønner vi ikke vinner. Anonymkode: 76dda...e11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #7 Del Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hva tenker dere den personen som vant 500 000 vil tenke om vi bestemmer at du må gi halvparten til søsken? Hva man vil tenke som voksen altså.. Og ja, jeg skjønner vi ikke vinner. Anonymkode: 76dda...e11 Tenker at det kanskje blir grining der og da, men at alternativet (altså at ett av deres barn blir stående milevis bak søskenet sitt økonomisk) er enda verre enn litt grining. Men fortell de før de begynner å skrape at det er reglene. Anonymkode: 6af7b...860 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #8 Del Skrevet 29. november 2023 Vinner man så deler man i kjernefamilien. Anonymkode: 158bb...2e1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #9 Del Skrevet 29. november 2023 Fordel 50/50 til barna hvis en av de vinner 🙂 Informer om det på forhånd. Anonymkode: 613e6...77c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #10 Del Skrevet 29. november 2023 Det viktigste her er å være tydelig på reglene før dere begynner. Småpremier trenger vel ikke deles foreks. Men så store (som de ikke får) kan deles. Anonymkode: ca9db...b06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #11 Del Skrevet 29. november 2023 Her er ikke 7åringen interessert i penger i det hele tatt, og hadde nok ikke hatt glede av eller brydd seg om evt premie. En 7åring har jo heller ikke forståelse over disse evt pengene, som blir satt på bank, hva de kan brukes til i forhold til bolig med mer om 10+ år. De lever jo her og nå. Gutten min hadde nok skrapet, vunnet 50kr, også var kalenderen glemt tror ikke han hadde brudd seg om summen var 1000 eller 50 000, begriper jo ikke verdien av det. Del om noen vinner, sjansene er jo minimale Anonymkode: d95ac...39d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #12 Del Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Her er ikke 7åringen interessert i penger i det hele tatt, og hadde nok ikke hatt glede av eller brydd seg om evt premie. En 7åring har jo heller ikke forståelse over disse evt pengene, som blir satt på bank, hva de kan brukes til i forhold til bolig med mer om 10+ år. De lever jo her og nå. Gutten min hadde nok skrapet, vunnet 50kr, også var kalenderen glemt tror ikke han hadde brudd seg om summen var 1000 eller 50 000, begriper jo ikke verdien av det. Del om noen vinner, sjansene er jo minimale Anonymkode: d95ac...39d Det hadde de ikke her heller, men de hadde jo brydd seg når de ble eldre med det som skjer nå. Men ja, blir nok ikke noe problem. Anonymkode: 76dda...e11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 30. november 2023 #13 Del Skrevet 30. november 2023 Regelen vår er at vinner man mer en 10.000 må man dele. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelheart2 Skrevet 30. november 2023 #14 Del Skrevet 30. november 2023 BobbySocks skrev (53 minutter siden): Regelen vår er at vinner man mer en 10.000 må man dele. Sånn har vi alltid gjort det også. For øvrig kjøpt Flax-kalender til hele familien hvert år siden barna var store nok til å skjønne hva det var ( så i alle fall 15 år, tenker jeg), men har aldri vunnet noe mer enn et par hundrelapper her og der.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #15 Del Skrevet 30. november 2023 Jeg tenker at når de blir store og forstår mer av det, så vil det søskenet som evt vant 500 000 og lettere kan komme inn på boligmarkedet synes det er med en litt ekkel bismak. Så bedre å avtale at summer over en viss størrelse deles (eventuelt alle summer, for å slippe diskusjoner om det). Dette vil jo være penger som nærmest bare er levert i hånda uten anstrengelser, og sånne penger synes jeg det er helt ok at såpass små barn deler mellom seg. Men det må så klart avtales på forhånd. Du kan jo snakke med dem i forkant, om de vil at summer over 1000(?) kr skal deles, om selv 50-lappen skal deles, osv - så er de med å bestemme. Anonymkode: 0de62...bfe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capazitet Skrevet 30. november 2023 #16 Del Skrevet 30. november 2023 Syns det virkar utruleg rart å gi flaxkalendar til så små barn 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrmica Skrevet 30. november 2023 #17 Del Skrevet 30. november 2023 Vi har alltid hatt en slik ordning i vår familie fra vi var små, og har det enda (helt frivillig, nå er vi alle voksne). Om vi gir hverandre flaxlodd (eller kalender), så deler vi premien om den er over 100 000. Vinneren får halvparten, den andre halvparten fordeles på resten av søsknene. Gjelder ikke lodd vi kjøper selv, bare de vi gir til hverandre. Det har blitt en tradisjon å kjøpe en kalender eller ta med et lodd om vi gir hverandre gaver/vin e.l. En koselig tradisjon, og så øker det vinnersjansene litt for alle 😊 Ingen storgevinst enda da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bippeti Skrevet 30. november 2023 #18 Del Skrevet 30. november 2023 Man kan også gjøre det enkelt, de får to kalendere i fellesskap og skraper en hver. Felles spenning og forhåpentligvis vinnerglede. Kosen er vel viktigst uansett, og den vil bli større på den måten, tenker jeg da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå