Gå til innhold

Dømmende psykolog

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør at en psykolog dømmer sine pasienter (religion, livsstil, tro, personlighet, interesser, utseendet og vekt osv)? Hvordan skal pasienten kunne få tillit tilbake når man blir gjort oppmerskom på dette? Man er jo på sitt mest sårbare i møte med psykologen.

TS

Anonymkode: fb7a9...15a

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen eksempler? Så du snakker med en profesjonell som har fordommer mot alt?

• Liker 3
Skrevet

Tror åpen kommunikasjon er nøkkelen her. Kanskje det beror på misforståelser?

Anonymkode: f6f2b...5df

• Liker 2
Skrevet

Psykologer er mennesker. De har også fordommer.

Jeg ville prøvd å påpeke hva som har skjedd, og at dette ødela tilliten din til psykologen. Er hen en god person og psykolog vil hen ta dette til etteretning. Hvis ikke, ville jeg kanskje vurdert å finne en annen psykolog.

Anonymkode: fbeb5...926

• Liker 7
Skrevet

Hvordan blir man oppmerksom på det? Hvis psykologen sa det selv (et godt tegn - fordommer trenger ikke være et problem så lenge man er klar over at man har dem) er det jo naturlig at det blir en samtale rundt det der og da. Hvis det er noe pasienten antar ut fra kommentarer og oppførsel er det også kommunikasjon som er stikkordet - ofte kan det bunne i misforståelser og projisering. Når man er på sitt mest sårbare, er man ofte ikke på sitt mest rasjonelle.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror du må komme med noen eksempler, ordrett uten tolkning, for at vi skal forstå hva du sikter til med dømmende holdning..

Anonymkode: 08d57...3a1

• Liker 7
Skrevet
Daria skrev (7 minutter siden):

Hvordan blir man oppmerksom på det? Hvis psykologen sa det selv (et godt tegn - fordommer trenger ikke være et problem så lenge man er klar over at man har dem) er det jo naturlig at det blir en samtale rundt det der og da. Hvis det er noe pasienten antar ut fra kommentarer og oppførsel er det også kommunikasjon som er stikkordet - ofte kan det bunne i misforståelser og projisering. Når man er på sitt mest sårbare, er man ofte ikke på sitt mest rasjonelle.

Lest i journal. Det er vanskelig å forklare. Men jeg har trodd vi har hatt en god relasjon, og så har personen et svært negativt syn på alt jeg gjør og hvem jeg er. Jeg har blitt oppmuntret til å gjøre ting jeg er interessert i. Jeg har gått i fra å være deprimert til å finne noe jeg liker godt- dette blir kritisert. Personen tar ikke noe med det positive jeg sier, kun det negative. Når man snakker om relasjoner er det kun snakk om det negative rundt en spesifikk person, ikke de 3 andre jeg er glad jeg har i livet mitt. Jeg har jobbet med å bygge meg selv opp og fått selvtillit tilbake, dette blir psykologisert... Sitter igjen med en følelse av svik. Selv om personen oppklarer er jeg usikker på om jeg klarer å stole på personen igjen. Alt er preget av personens syn på meg ut i fra personens egne oppfattinger om verden, ikke fra et nøytralt sted. Som det burde ha vært. Er dette normalt?

• Hjerte 2
Skrevet

Ta utskrift av journalen og ta det opp i neste time. En journal gir ikke nødvendigvis et fullstendig bilde av hva psykologen ser og tenker - gode relasjoner og positive ting er kanskje ikke så relevante å notere i denne sammenhengen? Uansett vil du ikke kunne få gjenopprettet tilliten uten å få høre psykologens side av det.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Daria skrev (3 minutter siden):

Ta utskrift av journalen og ta det opp i neste time. En journal gir ikke nødvendigvis et fullstendig bilde av hva psykologen ser og tenker - gode relasjoner og positive ting er kanskje ikke så relevante å notere i denne sammenhengen? Uansett vil du ikke kunne få gjenopprettet tilliten uten å få høre psykologens side av det.

Dette.

Anonymkode: fd3ab...b3b

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Lest i journal. Det er vanskelig å forklare. Men jeg har trodd vi har hatt en god relasjon, og så har personen et svært negativt syn på alt jeg gjør og hvem jeg er. Jeg har blitt oppmuntret til å gjøre ting jeg er interessert i. Jeg har gått i fra å være deprimert til å finne noe jeg liker godt- dette blir kritisert. Personen tar ikke noe med det positive jeg sier, kun det negative. Når man snakker om relasjoner er det kun snakk om det negative rundt en spesifikk person, ikke de 3 andre jeg er glad jeg har i livet mitt. Jeg har jobbet med å bygge meg selv opp og fått selvtillit tilbake, dette blir psykologisert... Sitter igjen med en følelse av svik. Selv om personen oppklarer er jeg usikker på om jeg klarer å stole på personen igjen. Alt er preget av personens syn på meg ut i fra personens egne oppfattinger om verden, ikke fra et nøytralt sted. Som det burde ha vært. Er dette normalt?

Det er normalt at man skriver om det som er problematisk når man jobber med problemer. Slik er det med for eksempel diagnosebeskrivelser også. Man skriver ikke alt det som er normalt og fungerer bra, man skriver om det som avviker. Behandleren skriver ikke journal for å skryte av hvor flink du er, men det betyr ikke at du ikke er flink! Du er selvfølgelig uendelig mye mer enn det som står beskrevet i en journal.

Jeg synes du bør snakke med personen om dette likevel, tror det kan komme mye godt ut av det! Du skriver at du har tvil om du kan stole på personen, da synes jeg du bør vente litt og se om det går seg til. Kanskje blir det bra igjen (eller kanskje ikke, men det finner du ut med tiden til hjelp).

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Daria skrev (4 minutter siden):

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette.

Anonymkode: fd3ab...b3b

Det kan jeg gjøre. Det som er blitt skrevet ned bryter ned det jeg har bygget opp. Jeg vet ikke hva som er normalt innen psykiatrien, men den interessen jeg fant var noe psykologen selv ikke likte. Så da ble det sett veldig ned på. Det er noe med det å oppmuntre en person til noe, personen gjør det, og så skjer slike ting. Det er mange små (pg store) ting, som gjør at helheten gjør at jeg bare ikke vet.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er normalt at man skriver om det som er problematisk når man jobber med problemer. Slik er det med for eksempel diagnosebeskrivelser også. Man skriver ikke alt det som er normalt og fungerer bra, man skriver om det som avviker. Behandleren skriver ikke journal for å skryte av hvor flink du er, men det betyr ikke at du ikke er flink! Du er selvfølgelig uendelig mye mer enn det som står beskrevet i en journal.

Jeg synes du bør snakke med personen om dette likevel, tror det kan komme mye godt ut av det! Du skriver at du har tvil om du kan stole på personen, da synes jeg du bør vente litt og se om det går seg til. Kanskje blir det bra igjen (eller kanskje ikke, men det finner du ut med tiden til hjelp).

Det er nesten som om psykologen leter etter å sette diagnose, selv om jeg rett og slett bare har en annen type personlighet enn psykologen og da mener jeg i retning jeg liker å synge i kor, psykolog er ateist. Og fordi psykolog er ateist har alt som handler om kor, kirke og kristendom noe "psykisk" ved seg.

Det andre du sier er mer forståelig! Kanskje det er jeg som er preget over sjokket. Det er noe jeg kan spørre om. Hva tenke dere? Det eksempelet ovenfor er ganske likt virkeligheten og jeg vet at det ikke er profesjonelt. Men er det likevel normalt? At det ikke hjelper å bytte fordi alle er slik?

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det andre du sier er mer forståelig! Kanskje det er jeg som er preget over sjokket. Det er noe jeg kan spørre om. Hva tenke dere? Det eksempelet ovenfor er ganske likt virkeligheten og jeg vet at det ikke er profesjonelt. Men er det likevel normalt? At det ikke hjelper å bytte fordi alle er slik?

Det er jo veldig vanskelig for oss å si. Som du sier det kan være litt sjokket som gjør det. Jeg tror du vil finne ut av det etterhvert. Hvis dere snakker om det sammen, det går en del tid og du fremdeles føler at dette blir feil, så vil det kanskje være best å prøve å få gjort et bytte.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er jo veldig vanskelig for oss å si. Som du sier det kan være litt sjokket som gjør det. Jeg tror du vil finne ut av det etterhvert. Hvis dere snakker om det sammen, det går en del tid og du fremdeles føler at dette blir feil, så vil det kanskje være best å prøve å få gjort et bytte.

Takk for råd, og takk for støtten til dere alle ❤️

Jeg sitter egentlig med en følelse av at tilliten er brutt. Det jeg kanskje lurer mest på nå er om jeg skal gi opp psykiatrien eller prøve en annen. Og gjerne derfor jeg spør om det er normalt å være så dømmende og lite nøytral? Man mister jo totalt tillit (som har vært et stort tema også, ironisk nok :( ).

TS

Skrevet

Det som ikke er normalt er vel å skrive så detaljert om valg og hendelser i journalen. Det er jo absolutt ikke relevant og viktig informasjon. Andre som skal ha tilgang til din journal trenger ikke lese om annet enn selve behandlingen, progresjon eller tilbakefall fra et nøytralt ståsted. En journal skal aldri være preget av synsing, det skal være fakta. Så kanskje ikke en veldig god psykolog når det er mangler ved flere ting her. 

Anonymkode: d70c4...bb0

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det som ikke er normalt er vel å skrive så detaljert om valg og hendelser i journalen. Det er jo absolutt ikke relevant og viktig informasjon. Andre som skal ha tilgang til din journal trenger ikke lese om annet enn selve behandlingen, progresjon eller tilbakefall fra et nøytralt ståsted. En journal skal aldri være preget av synsing, det skal være fakta. Så kanskje ikke en veldig god psykolog når det er mangler ved flere ting her. 

Anonymkode: d70c4...bb0

Takk for bekreftelsen! ❤️ Psykologen har skrevet ekstremt detaljert og årsak til at jeg spurte om journal er nettopp dette. Noen som ikke burde ha sett journal, har sett dette. I tillegg ser jeg at det har vært mye samtaler "EM" om meg, hvor psykolog ikke har skrevet hens svar, men andres. Dette er bare en brøkdel av det hele, vil jeg tro. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, men kjenner på panikk over det hele :( Jeg får virkelig ikke lyst til å åpne meg opp for noen noensinne igjen!

Skrevet

Hvordan vet du at psykologen dømmer? 

Anonymkode: 98578...439

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan vet du at psykologen dømmer? 

Anonymkode: 98578...439

Jeg har lest i journal hvor det kommer tydelig frem. Og når jeg så tenker hvordan psykologen har snakket rundt enkelte ting, knytter det opp mot kommentarene så forstår jeg jo

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Psykologer er mennesker. De har også fordommer.

Jeg ville prøvd å påpeke hva som har skjedd, og at dette ødela tilliten din til psykologen. Er hen en god person og psykolog vil hen ta dette til etteretning. Hvis ikke, ville jeg kanskje vurdert å finne en annen psykolog.

Anonymkode: fbeb5...926

En del psykiatriske pasienter er også veldig mistroiske og tolker alt i verste mening, så uten noen eksempler å lene oss på annen enn ts oppfatning, kan det jo like gjerne være det som er tilfelle her. 

• Liker 2
Skrevet
Grüner skrev (1 minutt siden):

En del psykiatriske pasienter er også veldig mistroiske og tolker alt i verste mening, så uten noen eksempler å lene oss på annen enn ts oppfatning, kan det jo like gjerne være det som er tilfelle her. 

Nope... Dette er 100% fordommer. Psykolog innrømmet dette også, men var ikke klar over hvor mye fordommer det var snakk om og hvor alvorlig det hele var... 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva gjør at en psykolog dømmer sine pasienter (religion, livsstil, tro, personlighet, interesser, utseendet og vekt osv)? Hvordan skal pasienten kunne få tillit tilbake når man blir gjort oppmerskom på dette? Man er jo på sitt mest sårbare i møte med psykologen.

TS

jeg vet om flere som har opplevd psykologer som har skrevet nedlatende og uprofesjonelle kommentarer i journal. Tror det er mange psykologer som ikke er skikket. Veldig synd at slike folk velger dette yrket. Skriv ut og spør om råd  hos annet helsepersonell 

Anonymkode: de70f...dc4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...