Gå til innhold

Kronisk tretthetssyndrom/ Lavt stoffskifte

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Siven_*
Skrevet

:)

Jeg har slitt med tretthet og smerter i flere år nå, faktisk i 9 år. Startet med kyssesyken, fikk da beskjed av legen om at det kunne ta litt tid å bli frisk. Var sykemeldt i 1 år før jeg begynte på skole. Har på en måte klart å fungere men det meste av døgnet har gått med til soving. Ble litt bedre en periode men så fikk jeg total kollaps igjen. Har nå fått diagnose lavt stoffskifte og har fått medisin mot dette. I tillegg til dette så har jeg hatt muskel og leddsmerter, perioder med feber hver gang jeg prøver å gjøre noe, hovner opp og sånn. Hovne slimposer sier legen og at dette kommer av overbelastning, men jeg med mitt aktivitetsnivå så er ikke overbelastning noe fare. Noen som har vært borti dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har også hypotyreose.

En må, som ved alt annet, ta hensyn til dette.

At du plages med kroppen på alle mulige måter er Dessverre endel av sykdommen.

Jeg har så og si konstant vann i kroppen, og det er slitsomt og stygt - særlig med tanke på sokkemerker etc. Har en veldig bra periode nå, men har måtte gå til fysioterapi ol. i mange år.

Derimot er det ganske langt fra ME til hypotyreose.

selv har jeg blitt utredet for ME - men Heldigvs :) var jeg kun utbrent/stresset :):)

jeg har blitt vesentlig bedre. Nå kan jeg faktisk legge meg etter 22.00 på en hverdag :overrasket: selv om jeg må opp klokken 07...

Be legen din om skikkelig utredning hos en endokrinolog -slik får du angitt korrekt dose med levaxin - samt inkl. eller utelukket andre sykdommer :)

om han/hun er vrang KREV det!

ønsker deg lykke til :klem:

Skrevet

Her er en til med hypothyreose!

De fleste blir heldigvis bra når de får riktig dose medisiner. Det kan ta en stund, men så blir du piggere. Jeg har gått på medisiner i over ett år nå, og er fremdeles ikke på plass, men det er vesentlig bedre enn for et år siden. Det er vanskelig å ha en sykdom som ikke synes, man kan føle at andre tror man er lat - men det er viktig å hvile når du trenger det!

Skrevet

Ta en titt på disse sidene her.

Jeg har kjøpt boka og jeg må si jeg kjente igjen en del selv om jeg har for høyt stoffskifte.

Det har også noe med å forstå sykdommen. Jeg synes den er veldig diffus med alle sine symptomer.

Boka må jo også være ypperlig for omgivelsene å lese. Det er veldig vanskelig for de rundt å forstå sykdommen.

Skrevet

Finnes det flere steder det kan gå an å lese om dette? Jeg har hatt en sånn utrolig matt følelse i lang tid der jeg ikke klarer å gjøre noe som helst. Huset ser ut som en dass, og alt jeg klarer er å sitte eller ligge i sofaen hele dagen og se tv.... Jeg føler meg lat, men klarer ikke gjøre noe med det. Jeg har dårlig selvbilde og har hatt en del problemer med det at jeg bekymrer meg for mye, så det kan like godt være depresjon. Jeg vet ikke, alt jeg vet er at det er tungt å ha det slik, og at ingen forstår....

Skrevet

For ALL del, les boken til Tor Egil Hegge !!!

Han holdt på å mise kona si pga hypotyreose .... :forvirret:

Skrevet

Kjente meg igjen i tretten av seksten av symptomene på forbundets sider. Rart å kjenne seg sånn igjen i noe man jo helst vil unngå å ha da... :(

Jeg skal snakke med legen min om det og høre hva han har å si.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...