Gå til innhold

Geert Wilder vant valget i Nederland

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det tyder på en ting at folk der vil ha en radikal forandring.

Egentlig enig i at vi må bremse på innvandringer fra kulturer og religioner som er så langt fra våre verdier i vestlige land som demokrati, frihet, likestilling og menneskerettigheter.

De som kommer fra slik kultur og religion burde heller fått hjelp til å fikse egne land hvis de ønsker at de skal bli mer lik de landene de rømmer til er min mening. 

Bra flere vil ut av EU. Viktig å ta vare på eget land før det forsvinner. 

Endret av GrønnNellik68
  • Liker 4
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
GrønnNellik68 skrev (17 minutter siden):

Det tyder på en ting at folk der vil ha en radikal forandring.

Egentlig enig i at vi må bremse på innvandringer fra kulturer og religioner som er så langt fra våre verdier i vestlige land som demokrati, frihet, likestilling og menneskerettigheter.

De som kommer fra slik kultur og religion burde heller fått hjelp til å fikse egne land hvis de ønsker at de skal bli mer lik de landene de rømmer til er min mening. 

Er enig med deg.  Det er flere land i Europa som nå starter å se galskapen men ukontrollert innvandring.  Dette gir utslag når det blir valg.

Joda vi skal hjelpe land som sliter, men løsningen er ikke å flytte befolkningen til Europa, ei heller ikke å pøse på med penger til landene da det ofte er ekstrem korrupsjon.  Jeg tror løsningen er utdanning, bygge kompetanse.  Da kan man utvikle jordbruk, fiske og industri i de landene som ofte bugner av resurser men evner ikke å utnytte det.

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
Stina234 skrev (1 time siden):

Er enig med deg.  Det er flere land i Europa som nå starter å se galskapen men ukontrollert innvandring.  Dette gir utslag når det blir valg.

Joda vi skal hjelpe land som sliter, men løsningen er ikke å flytte befolkningen til Europa, ei heller ikke å pøse på med penger til landene da det ofte er ekstrem korrupsjon.  Jeg tror løsningen er utdanning, bygge kompetanse.  Da kan man utvikle jordbruk, fiske og industri i de landene som ofte bugner av resurser men evner ikke å utnytte det.

Det tror jeg og er en mye bedre løsning. 👍🏻👏

• Liker 4
Skrevet
GrønnNellik68 skrev (2 timer siden):

Av alle land som overlever utenfor EU, er vel Nederland det som i praksis ikke har en sjangs. 

Kan du tenke deg et Nederland utenfor Schengen 🙂.  Snakk om at Storbritania har problemer, de har ialle fall et havområde mellom seg og EU.

Næringsmessig vil vel neppe osteproduksjonen bli så påvirket, men ... Tulipaner?

Det er en grunn til at EU ble initiert av Nederland, Belgia og Luxenburg ; kansje de burde gå tilbake å mimre litt om hvorfor. 

• Liker 2
Skrevet

Det jeg egentlig ikke skjønner , er hvorfor det er så veldig mange innvandrere i Nederland.

Belgia har direkte avtale med Kongo , og antagelig flere av kolonilandene, Frankrike har primær avtaler med Algerie og Marokko og en del andre, Storbritania har jo så mange det er vanskelig å telle, så disse landene har jo helt nasjonale og separate problemer som selv om de er en del av EU problemet, ikke forvaltes av EU.  

Men så vidt jeg skjønner det , er ikke innvandrerene i Nederland primært tilknytning til tidligere kolonistater: det virker som de har tiltrukket seg mer generelt. At de mere har det Svenske problemet.

• Nyttig 1
Skrevet
Druid skrev (22 minutter siden):

Det jeg egentlig ikke skjønner , er hvorfor det er så veldig mange innvandrere i Nederland.

Belgia har direkte avtale med Kongo , og antagelig flere av kolonilandene, Frankrike har primær avtaler med Algerie og Marokko og en del andre, Storbritania har jo så mange det er vanskelig å telle, så disse landene har jo helt nasjonale og separate problemer som selv om de er en del av EU problemet, ikke forvaltes av EU.  

Men så vidt jeg skjønner det , er ikke innvandrerene i Nederland primært tilknytning til tidligere kolonistater: det virker som de har tiltrukket seg mer generelt. At de mere har det Svenske problemet.

Men utenom eu problemet så hva tenker du om å bremse på innvandring for de med veldig annen kultur og religion enn oss? Burde de ikke bli hjulpet i hjemlandet for å få en utvikling der istedet for at de rømmer til Europa??

• Liker 1
Skrevet
44 minutter siden, Druid said:

Ja, "svenske problemet" som mange andre land i EU. La oss være ærlig, Geert Wilder vant ikke valget pga polske innvandrer. Det er det samme kulturkrig over hele Europa.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
NatNat skrev (28 minutter siden):

Ja, "svenske problemet" som mange andre land i EU. La oss være ærlig, Geert Wilder vant ikke valget pga polske innvandrer. Det er det samme kulturkrig over hele Europa.

Det "svenske problemet" er ideen om at mennesker intergrerer seg av seg selv. At mennesker kommer til Sverige og ser paradiset og bestemmer seg til å bli fargede Medelsvenssoner.  Det er en spektakulær misforståelse, som best illustreres med USA. 

Grunnen til at vi ikke har like stort problem som Sverige, selv om vi har like stor innvandring, og mekanismene forsterkes av lav befolkningstetthet. er fordi vi stort sett ikke jobber slik.  Det er kun i etterkant av at vi har hatt politisk justering mot å tenke slik, at vi har fått økte problemer, og vi har typisk vært raske å korrigere. 

Så det er et veldig spesifikt problem.

Det har ingenting med hva som skjer i de fleste europeiske land nå.

Kulturkrigen du sikter til, er ikke ny i mange Europeiske land, fordi konflikten har mye med hvorfor disse menneskene lever i landene i første omgang.

Mitt poeng var at jeg ikke helt ser hvorfor Nederland er såpass påvirket iforhold til alle andre land. 

• Nyttig 1
Skrevet
12 minutter siden, Druid said:

Det "svenske problemet" er ideen om at mennesker intergrerer seg av seg selv. At mennesker kommer til Sverige og ser paradiset og bestemmer seg til å bli fargede Medelsvenssoner.  Det er en spektakulær misforståelse, som best illustreres med USA. 

Grunnen til at vi ikke har like stort problem som Sverige, selv om vi har like stor innvandring, og mekanismene forsterkes av lav befolkningstetthet. er fordi vi stort sett ikke jobber slik.  Det er kun i etterkant av at vi har hatt politisk justering mot å tenke slik, at vi har fått økte problemer, og vi har typisk vært raske å korrigere. 

Så det er et veldig spesifikt problem.

Det har ingenting med hva som skjer i de fleste europeiske land nå.

Kulturkrigen du sikter til, er ikke ny i mange Europeiske land, fordi konflikten har mye med hvorfor disse menneskene lever i landene i første omgang.

Mitt poeng var at jeg ikke helt ser hvorfor Nederland er såpass påvirket iforhold til alle andre land. 

Er de det ? mer påvirket i forhold til andre land ? Nå, vet jeg ikke mye om Nederland men jeg ville tipse : protest valg.

Skrevet
GrønnNellik68 skrev (1 time siden):

Men utenom eu problemet så hva tenker du om å bremse på innvandring for de med veldig annen kultur og religion enn oss? Burde de ikke bli hjulpet i hjemlandet for å få en utvikling der istedet for at de rømmer til Europa??

Vel, det krever jo et styrket EU, og EU sine eksisterende mekanismer.  Problemet er jo ikke Frontex, problemet er jo at EU sine ulike land ikke er konsekvent nok i forhold til å sikre at man har en felles EU forståelse av innvandring.

Det hjelper jo ikke at Nederland stenger for invandrere, hvis Belgia har blankofullmakt for alle som kan skaffe seg et Kongolesisk pass. Nederland klarer jo ikke sett opp full grensegjerde mot Belgia; grensen går igjennom kjøkkenet mange steder. 

Selvfølgelig burde vi jo hjelpe folk der de er, men hvordan?  Skal vi gå militært inn Somalia og sette inn en vestlig sekulær administrasjon? Har vi noen som helst eksempler på at det virker?

Hvis vi sier at de som kommer hit, for å få et bedre liv, hvordan bedrer vi utviklingen i land vi normalt ikke ønsker støtte. Skal vi gå inn å økonomisk støtte Taliban aktivt , og hvordan skal vi forvalte som siviliserte land å økonomisk utvikle ett land der voldtekt av barn er kulturelt akseptabelt?

Vi er nå så mange mennesker i Norge at det er vanskelig å skape et Normativt Nordmann begrep, selv for etniske nordmenn kan du tenke deg hvor vanskelig det vil være å skape en normativ virkelighet for alle som ville kunne definere å hjelpe mennesker uten at vi skader andre? 

• Liker 1
Skrevet
NatNat skrev (8 minutter siden):

Er de det ? mer påvirket i forhold til andre land ? Nå, vet jeg ikke mye om Nederland men jeg ville tipse : protest valg.

Protestvalg har alltid en reell grunn. Folk er ikke helt idioter.

Det at de gjerne ikke ser den fulle konsekvensen av protesten, er noe annet. Men Geert er valgt fordi hva han sier resonnerer  med folks virkelighetsoppfatning. 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Druid said:

Protestvalg har alltid en reell grunn. Folk er ikke helt idioter.

Det at de gjerne ikke ser den fulle konsekvensen av protesten, er noe annet. Men Geert er valgt fordi hva han sier resonnerer  med folks virkelighetsoppfatning. 

men jeg er HELT ENIG med deg her :)

• Liker 2
Skrevet

Skummel utvikling.   Wilders i Nederland, Le Pen i Frankrike. ATF i Tyskland, og en høyreradikal galning i Italia som jeg ikke husker navnet på. I Ungarn er det vel en sånn en og, om ikke fullt så ille.  Det eneste som mangler nå, er at disse slår seg sammen under en sterk og karismatisk leder.

• Liker 1
Skrevet

Det er godt å ha noen å skylde på i nedgangstider.

Jeg ønsker alle nederlendere lykke til.

Skrevet
1 hour ago, Druid said:

Det "svenske problemet" er ideen om at mennesker intergrerer seg av seg selv. At mennesker kommer til Sverige og ser paradiset og bestemmer seg til å bli fargede Medelsvenssoner.  Det er en spektakulær misforståelse, som best illustreres med USA. Grunnen til at vi ikke har like stort problem som Sverige, selv om vi har like stor innvandring,

Har vi virkelig like stor innvandring som Sverige? 

Skrevet

Dette kan vi vel teknisk sett takke venstresiden for, som har drevet farlig og uansvarlig politikk som folk nå tydeligvis begynner å bli drittlei av.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
17 minutter siden, Callisto83 said:

Dette kan vi vel teknisk sett takke venstresiden for, som har drevet farlig og uansvarlig politikk som folk nå tydeligvis begynner å bli drittlei av.

Man kan lure på hvorfor disse ikke forstår grunnen til fremgangen innvandringsfiendtlige partier langt ute på høyresiden. Trond Giske var inne på dette i nest siste utgave av Trygdekontoret (podcast).

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
51 minutter siden, Helgekarjol said:

Man kan lure på hvorfor disse ikke forstår grunnen til fremgangen innvandringsfiendtlige partier langt ute på høyresiden. Trond Giske var inne på dette i nest siste utgave av Trygdekontoret (podcast).

vanskelig å si. Jeg tror mange politiker tenker i nuet og er alt for opptatt å samle stemmer fra innvandrer, uten å tenke langsiktig.. politiker er spesielle mennesker.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...