AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #1 Skrevet 28. november 2023 Kan noen dele egne erfaringen ang dette? Jeg har vært i en pre- overgangssalder i flere år nå. Mye kluss med mensen bl.a, som kunne hoppe over flere sykluser. Lavt progesteron, men fortsatt normalt med østrogen, så livmorslimhinnen vokste. Derfor måtte jeg ha provera for å sette igang mensen hver 3.mnd, dersom jeg ikke hadde hatt mensen på 3.mnd. Men så falt østrogen-nivået, og jeg hadde ikke mensen på 8 måneder. Trengte ikke provera for å sette igang mensen denne perioden, siden livmorslimhinnen ikke vokste seg tykk. Jeg jublet! Og tenkte at nå skulle jeg få slippe den hersens mensen! Men så, etter 8 mnd, kommer plutselig mensen igjen, og nå, 24 dager senere, kommer mensen enda en gang! Er jeg liksom igang igjen nå da?? Er det noen som har opplevd dette? Hvor lang tid tok det da før mensen forsvant helt? Jeg er sååå lei av at mensen ødelegger flere dager pr syklus, og håpte så inderlig den tiden var over nå😔 Anonymkode: 9cfd6...2e8 1
Minmorsbarn Skrevet 28. november 2023 #2 Skrevet 28. november 2023 Hvor gammel er du? Det er ikke så uvanlig at overgangsalder er litt ’av og på’. Holdt selv slik på i flere år uten at jeg forsto at det var overgangsalder. Sånn sett er du heldig som tydeligvis har en lege som tar dette på alvor 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #3 Skrevet 29. november 2023 Minmorsbarn skrev (29 minutter siden): Hvor gammel er du? Det er ikke så uvanlig at overgangsalder er litt ’av og på’. Holdt selv slik på i flere år uten at jeg forsto at det var overgangsalder. Sånn sett er du heldig som tydeligvis har en lege som tar dette på alvor Jeg er snart 49. Jeg har privat gynekolog jeg går til, og det anbefales virkelig! Hvis man blir gående med tykk livmorslimhinne for lenge, så kan det oppstå kreft i slimhinnen. Derfor måtte jeg altså ta provera for å blø ut slimhinnen hver 3.mnd. Jeg har holdt på med dette rotet i syklusen i 4,5 år, så jeg trodde at 8 mnd helt uten mens nå, i tillegg til lave nivåer av både progesteron og østrogen, gjorde at jeg mest sannsynlig slapp mer mens. Hadde du såpass langt opphold, før mensen kom tilbake? Anonymkode: 9cfd6...2e8 1
Minmorsbarn Skrevet 29. november 2023 #4 Skrevet 29. november 2023 Hadde opptil fem måneder uten mens før den plutselig var tilbake. Siste runde kom nesten et år etter jeg trodde at jeg var ferdig. Da var jeg 52.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #5 Skrevet 29. november 2023 Hadde det slik i flere år før mensen stoppet helt opp. Opphold 3 måneder, 2 måneder for så og være i normal syklus noen måneder. Stoppet opp for så og ikke ha den på nesten 1 år. Da fikk jeg en innmari kraftig blødning som gjorde jeg ble skikkelig redd. Brukte 5 nattbind om gangen og det var ikke nok, måtte bytte hver time. Gikk til legen da det endelig stoppet for ble dårlig. Viste seg at det faktisk var siste blødning. Da var jeg 53 år. Legen sa at nå kunne hun se at slimhinnen ikke bygget seg opp og det kunne skje at siste blødning ble sånn. Men det ble skikkelig overrasket da den siste kom, kjente jeg hadde skikkelig vondt i underlivet og plutselig begynte jeg og fossblø. Var på ferie og hadde ikke bind med så ble litt styr. Men det var skikkelig frustrerende før dette skjedde når man aldri visste når den kom. Så måtte alltid ha bind i huset i tilfelle. Anonymkode: 4245c...3ca
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #6 Skrevet 29. november 2023 Er vel 10 år man kan slite med premenopause før overgangsalderen kikker inn. Anonymkode: ab04c...d95 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #7 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg er snart 49. Jeg har privat gynekolog jeg går til, og det anbefales virkelig! Hvis man blir gående med tykk livmorslimhinne for lenge, så kan det oppstå kreft i slimhinnen. Derfor måtte jeg altså ta provera for å blø ut slimhinnen hver 3.mnd. Anonymkode: 9cfd6...2e8 Dete har jeg aldri hørt før - at man kan få kreft av overgansplager, har du (eller legen) noe dokuemtnasjon på dette? Forøvrig er jeg 53 og ferdig med "plagene" og får hormoner, jeg er av de som var heldig - hadde omtrent ikke noen plager overhode annet enn at mensen ble uregelmessig og borte i løpet av ett års tid.. Anonymkode: 6913a...daa
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #8 Skrevet 29. november 2023 Jeg måtte sette inn hormonspiral. Det hjalp! Anonymkode: a45b7...84d
AnonymBruker Skrevet 29. november 2023 #9 Skrevet 29. november 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dete har jeg aldri hørt før - at man kan få kreft av overgansplager, har du (eller legen) noe dokuemtnasjon på dette? Forøvrig er jeg 53 og ferdig med "plagene" og får hormoner, jeg er av de som var heldig - hadde omtrent ikke noen plager overhode annet enn at mensen ble uregelmessig og borte i løpet av ett års tid.. Anonymkode: 6913a...daa Man får ikke kreft av overgangsplager i seg selv. Men hos noen faller progesteron-nivået før østrogen-nivået, og da vil slimhinnen bygge seg opp i livmoren, men progesteronet er ikke der og setter igang mensen. Da kan livmorslimhinnen gradvis vokse seg ganske tykk, og hvis den blir værende veldig tykk over lengre tid, så kan det hos noen utvikle seg kreft. Sikkert ikke så ofte altså. Men det er derfor det anbefales i dette tilfellet å ha mens ca 4 ganger i året, og får man det ikke naturlig, er proverakurer hjelpen😊 Anonymkode: 9cfd6...2e8
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #10 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (På 29.11.2023 den 9.04): Hadde det slik i flere år før mensen stoppet helt opp. Opphold 3 måneder, 2 måneder for så og være i normal syklus noen måneder. Stoppet opp for så og ikke ha den på nesten 1 år. Da fikk jeg en innmari kraftig blødning som gjorde jeg ble skikkelig redd. Brukte 5 nattbind om gangen og det var ikke nok, måtte bytte hver time. Gikk til legen da det endelig stoppet for ble dårlig. Viste seg at det faktisk var siste blødning. Da var jeg 53 år. Legen sa at nå kunne hun se at slimhinnen ikke bygget seg opp og det kunne skje at siste blødning ble sånn. Men det ble skikkelig overrasket da den siste kom, kjente jeg hadde skikkelig vondt i underlivet og plutselig begynte jeg og fossblø. Var på ferie og hadde ikke bind med så ble litt styr. Men det var skikkelig frustrerende før dette skjedde når man aldri visste når den kom. Så måtte alltid ha bind i huset i tilfelle. Anonymkode: 4245c...3ca Veldig frustrerende! Jeg har også hatt mange kraftige blødninger de siste ti årene, på den måten du beskriver. Går ikke ut av huset de to verste dagene, og sover omtrent ikke, føler jeg må «leve» på do.. Så nå når jeg fikk beskjed i høst om at slimhinnen ikke hadde bygd seg opp de 8 månedene jeg ikke hadde hatt mens, og både østrogen- og progesteron-nivåene hadde sunket, jublet jeg i god tro på at jeg hadde hatt min siste mens. Men nei da.. Anonymkode: 9cfd6...2e8
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #11 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (På 29.11.2023 den 9.04): Hadde det slik i flere år før mensen stoppet helt opp. Opphold 3 måneder, 2 måneder for så og være i normal syklus noen måneder. Stoppet opp for så og ikke ha den på nesten 1 år. Da fikk jeg en innmari kraftig blødning som gjorde jeg ble skikkelig redd. Brukte 5 nattbind om gangen og det var ikke nok, måtte bytte hver time. Gikk til legen da det endelig stoppet for ble dårlig. Viste seg at det faktisk var siste blødning. Da var jeg 53 år. Legen sa at nå kunne hun se at slimhinnen ikke bygget seg opp og det kunne skje at siste blødning ble sånn. Men det ble skikkelig overrasket da den siste kom, kjente jeg hadde skikkelig vondt i underlivet og plutselig begynte jeg og fossblø. Var på ferie og hadde ikke bind med så ble litt styr. Men det var skikkelig frustrerende før dette skjedde når man aldri visste når den kom. Så måtte alltid ha bind i huset i tilfelle. Anonymkode: 4245c...3ca Beklager men du trengte ikke å være såååå detaljert. Anonymkode: 24e12...acf 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #12 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Beklager men du trengte ikke å være såååå detaljert. Anonymkode: 24e12...acf Jeg synes det ok å vite hva som faktisk kan skje, takk til TS som deler. Anonymkode: 6a356...da9 10 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #13 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Beklager men du trengte ikke å være såååå detaljert. Anonymkode: 24e12...acf Jeg er glad for at folk sier rett ut hva som skjer. De som ikke fikser det kan slutte å lese når det er for mye. Jeg synes det er et mye større problem at kvinnehelse ikke skal snakkes om fordi det er ekkelt. Dette med at man fossblør de siste gangene man får mensen er noe jeg først har hørt om i det siste. Jeg foretrekker å være klar over det før det skjer. Anonymkode: e1aae...ec7 8 1
Memorangen Skrevet 30. november 2023 #14 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Beklager men du trengte ikke å være såååå detaljert. Anonymkode: 24e12...acf Det her var nå virkelig ikke ekkelt. Vi snakker om verre ting i lunsjen på jobb liksom.. 3
Helene Skrevet 30. november 2023 #15 Skrevet 30. november 2023 Må bare værre kjip. Overgangsalderen tar tid. Datteren trodde st dette skulle gå over på 7 mnd. Nå har jeg hatt overgangsalderen i flere år. Men jeg var forberedt. Jeg er type realistisk person. Jeg visste at det kom.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #16 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes det ok å vite hva som faktisk kan skje, takk til TS som deler. Anonymkode: 6a356...da9 Det er helt ok men det trenger ikke å være detaljert allikevel. Jeg har lov å si min mening, akkurat som deg. Anonymkode: 24e12...acf
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #17 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Man får ikke kreft av overgangsplager i seg selv. Men hos noen faller progesteron-nivået før østrogen-nivået, og da vil slimhinnen bygge seg opp i livmoren, men progesteronet er ikke der og setter igang mensen. Da kan livmorslimhinnen gradvis vokse seg ganske tykk, og hvis den blir værende veldig tykk over lengre tid, så kan det hos noen utvikle seg kreft. Sikkert ikke så ofte altså. Men det er derfor det anbefales i dette tilfellet å ha mens ca 4 ganger i året, og får man det ikke naturlig, er proverakurer hjelpen😊 Anonymkode: 9cfd6...2e8 Hvordan vet man det? Anonymkode: 79184...83c
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #18 Skrevet 30. november 2023 AnonymBruker skrev (På 29.11.2023 den 9.09): Dete har jeg aldri hørt før - at man kan få kreft av overgansplager, har du (eller legen) noe dokuemtnasjon på dette? Forøvrig er jeg 53 og ferdig med "plagene" og får hormoner, jeg er av de som var heldig - hadde omtrent ikke noen plager overhode annet enn at mensen ble uregelmessig og borte i løpet av ett års tid.. Anonymkode: 6913a...daa Får du hormoner av fastlegen eller må man til gynekolog? Vet det er mye som kan følge med overgangsalder, svette, humørsvingninger, hjernetåke, uro /angst, dårlig søvn, lettere depresjon, benskjørhet... Har sikkert glemt noe. Anonymkode: 23846...b4a
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #19 Skrevet 30. november 2023 Min venninne som bor i England bruker en gelé/ krem som hun smører seg med, hjelper 100% mot hennes overgangs plager. Vet ikke hva det heter. jeg er 44, og det er vel like før her også. Anonymkode: 87aa9...136
AnonymBruker Skrevet 30. november 2023 #20 Skrevet 30. november 2023 On 11/29/2023 at 1:05 AM, AnonymBruker said: Jeg er snart 49. Jeg har privat gynekolog jeg går til, og det anbefales virkelig! Hvis man blir gående med tykk livmorslimhinne for lenge, så kan det oppstå kreft i slimhinnen. Derfor måtte jeg altså ta provera for å blø ut slimhinnen hver 3.mnd. Jeg har holdt på med dette rotet i syklusen i 4,5 år, så jeg trodde at 8 mnd helt uten mens nå, i tillegg til lave nivåer av både progesteron og østrogen, gjorde at jeg mest sannsynlig slapp mer mens. Hadde du såpass langt opphold, før mensen kom tilbake? Anonymkode: 9cfd6...2e8 Tusen takk for at du deler! 💗 Dette har jeg aldri hørt om før, men det høres jo virkelig ut som noe som bør være allmennkunnskap Anonymkode: 9a1ab...ea9 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå