Gå til innhold

Hvordan slå seg til ro med samsoving?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hater å samsove, men jeg får ikke til å legge babyen på noen annen måte. Helsesykepleier sa at jeg burde bare akseptere at det er det babyen trenger og krever, og ikke bekymre meg så mye over om det er farlig. At det er mange som samsover og at det går stort sett fint så lenge man følger rådene. Men det er vanskelig for meg å slå meg til ro med å sove slik. Samtidig som at jeg blir veldig sliten av å prøve å legge babyen for seg selv og av å hele tiden være redd for at hun skal dø. Jeg er mye alene og har lite avlastning så jeg må prøve å få så mye søvn jeg klarer, ellers klikker det for meg.

Noen råd? Hvor mange babyer dør av samsoving hvert år egentlig?

Anonymkode: dea40...c21

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner deg, for jeg følte på det samme men det var eneste måten å få noe søvn på. Og det er tryggere enn å sitte og sove med baby i fanget iallfall.

Man må bare forsøke å gjøre det så trygt som mulig. Baby på din side av sengen (ikke i midten). Ingen dyner eller puter oppe ved baby. Pass på at den ikke kan trille ut av sengen eller komme seg mellom seng og vegg på noen måte. Forsøk å lirk deg litt bort fra baby når den sovner. Prøvd bed side crib og forsøkt å lirke baby over der og så ligge helt nære bed side crib? (Eller sprinkelseng med en side ned) Det funket iblant her :) 

Min lå veldig rolig og jeg opplevde også at jeg sov veldig lett når jeg samsov (og våknet nok også ofte fordi jeg var nervøs). Så det føltes ganske trygt så lenge jeg passet på at ingen dyner, tepper, puter osv kunne komme over baby. Jeg sov feks med langermet genser så jeg ikke måtte ha dyne lenger enn opp til livet maks. Baby hadde sovepose eller lett babydyne. 

Anonymkode: 87615...6b4

• Liker 1
Skrevet

Hvor gammel er babyen? 

Anonymkode: b110b...197

Skrevet

Japan har svært lav krybbedødsrate på verdensbasis, der er samsoving vanligst. Asiatiske babyer i USA har også lav krybbedødrate, men det vanlig med samsoving. BBC har en veldig bra artikkel om krybbedød og soving rundt i verden som jeg ikke finner i farten. Rekker ikke skrive så mye mer, men jeg startet med baby i bedside etter råd fra jordmor, baby bille ho aldri sove, flyttet ham til senga og begge sov kjempegodt. Jeg leste masse krybbedødforskning (databasetilgang via jobb) og om krybbedødforskning, og har stått meg HELT til ro med samsoving. Nå synes jeg det bare er kos!

Anonymkode: 1a3a0...e14

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Har samsovet med alle mine barn. Det er det som har gitt oss mest søvn og følt tryggest. Så lenge man følger reglene for trygg samsoving er det like trygt som egen seng. Og mye tryggere enn eget rom. Når man sover nær barnet sover man lett og merker barnets bevegelser. Ofte våkner man opp før barnet skriker. Dette i seg selv beskytter mot krybbedød og kvelning. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Skjønner deg, for jeg følte på det samme men det var eneste måten å få noe søvn på. Og det er tryggere enn å sitte og sove med baby i fanget iallfall.

Man må bare forsøke å gjøre det så trygt som mulig. Baby på din side av sengen (ikke i midten). Ingen dyner eller puter oppe ved baby. Pass på at den ikke kan trille ut av sengen eller komme seg mellom seng og vegg på noen måte. Forsøk å lirk deg litt bort fra baby når den sovner. Prøvd bed side crib og forsøkt å lirke baby over der og så ligge helt nære bed side crib? (Eller sprinkelseng med en side ned) Det funket iblant her :) 

Min lå veldig rolig og jeg opplevde også at jeg sov veldig lett når jeg samsov (og våknet nok også ofte fordi jeg var nervøs). Så det føltes ganske trygt så lenge jeg passet på at ingen dyner, tepper, puter osv kunne komme over baby. Jeg sov feks med langermet genser så jeg ikke måtte ha dyne lenger enn opp til livet maks. Baby hadde sovepose eller lett babydyne. 

Anonymkode: 87615...6b4

Takk for forståelsen. Har bedsidecrib, men har vel bare lyktes et par ganger med å få henne til å sove der. Våkner veldig lett, dessverre. Kan sove tilsynelatende tungt men våkner om jeg står opp og går på do, liksom. Våkner ofte av at jeg prøver å lirke meg litt unna. Vi har dobbeltsengen for oss selv så har jo litt plass. 

Bedsiden har forresten en kant så babyen må over den, det gjør det nok litt vanskeligere. Har gitt litt opp men kanskje tid for å prøve igjen (en dag jeg har overskudd til det og ikke hater livet).

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvor gammel er babyen? 

Anonymkode: b110b...197

Straks 3mnd.

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Japan har svært lav krybbedødsrate på verdensbasis, der er samsoving vanligst. Asiatiske babyer i USA har også lav krybbedødrate, men det vanlig med samsoving. BBC har en veldig bra artikkel om krybbedød og soving rundt i verden som jeg ikke finner i farten. Rekker ikke skrive så mye mer, men jeg startet med baby i bedside etter råd fra jordmor, baby bille ho aldri sove, flyttet ham til senga og begge sov kjempegodt. Jeg leste masse krybbedødforskning (databasetilgang via jobb) og om krybbedødforskning, og har stått meg HELT til ro med samsoving. Nå synes jeg det bare er kos!

Ok, det er litt betryggende men er det egentlig sammenlignbare soveforhold? Mtp. madrass og dyner og greier.

Skrevet

Anbefaler ammehjelpen sine artikler om samsoving: https://ammehjelpen.no/samsoving/

Samsoving er helt trygt om det gjøres rett:) Og etter min erfaring gir det mye bedre søvn også. Min baby var på samme måte fra vi var på fødestua, gråt med en gang han lå i egen seng og stoppet med en gang han lå inntil meg. På barsel sa de at mor sine instinkter/hormoner gjør at mor aldri vil legge seg oppå babyen feks (så lenge man ikke tar medisiner/drikker alkohol).

Så og si alle pattedyr samsover med ungene sine, fra naturens side er det tryggeste stedet for babyen å være inntil mor:)

Anonymkode: c4d5f...57a

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Hei, mange samsover. Jeg sov alene med babyen når jeg samsov. De fleste mødre sover relativt lett, i motsetning til fedre. Jeg hadde det varmt nok på rommet til å slippe stor dyne, brukte et laken. 

Anonymkode: d28f8...af0

• Liker 1
Skrevet

Tror amerikanerne sover generelt på mykere madrasser enn andre, og da blir det farligere samsoving.

Nå har jeg ikke lenker (er på mobilen, og det er snart et år siden jeg leste masse om dette), så dette er fra hukommelsen. Det er i for dårlig grad skilt mellom trygg og utrygg samsoving i studiene. Sånn at de som har sovnet uplanlagt med baby i lenestol er i samme gruppe som de som sover i bred seng med baby med egen dyne, feks. Det vil gi høyere grad av krybbedød (sids) i samsovingsgruppen, fordi alle sauses sammen når det ikke skilles mellom trygg og utrygg samsoving.

Mye sids-forskning er amerikansk, der man blant hvit middelklasse har sterk kultur for at barnet sover i egen seng, mens afroamerikanere i større grad har samsovet. De har høyere dødelighet totalt sett, og det er ikke så lett å korrigere for det selv om man prøver. Så man kan se egen seng som et uttrykk for høy sosioøkonomisk status, og grupper med høy sosioøkonomisk status har generelt lavere dødelighet. Dårlig forklart, men kanskje du forstår noe😅

Du kan Google James McKenna, en av få som har forsket på søvn hos menneskebabyer (er visst flere som har forsket på dyr). Han skriver om måten mødre sover på og hvordan vi beskytter babyen vår instinktivt, det var veldig nyttig og fint å lese😊

Jeg var litt redd for at han skylle få dyna mi over seg, så jeg kjøpte ammegenser i ull slik at jeg ikke trengte ha dyna så langt opp. Hadde ammmebh under genseren fordi ull rett på brystvortene var for hardt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor ikke Bedside crib ? 
Samsoving er noe herk. 
Alle jeg kjenner som har holdt på med det har fått store problemer med å få barna til å sove på eget rom/i egen seng.

Anonymkode: d2e98...682

• Liker 1
Skrevet

Hard og fast madrass

Pass på at babyen ligger innerst så hen ikke kan rulle ut av sengen, men samtidig ikke være noe mulighet for at babyen kan havne mellom seng og vegg, eller andre ting. 

Ikke røyk, drikk alkohol eller ta sterke medisiner. 

Luft godt før leggetid, pass på at det ikke er for varmt eller for kaldt 😊

Ikke bruk Babynest. Jeg foretrekker sovepose på barna, da får de ikke dyne/teppe over hodet… 

Legg babyen høyt opp i sengen, sånn at dynen din ikke havner over baby. 

Prøv å innfør smokk om du ikke har gjort det😊

Anonymkode: 6544f...b92

Skrevet

Samsovet med alle mine. Det har gått veldig fint. Følger retningslinjene og slipper det evige kaoset med å prøve å få de til å sove alene. De har ikke ønsket å sove i bedside crib heller. Sørget for fast madrass, egen dyne (mange synes sovepose er bedre) , kjølig rom og lagt baby på egen side av dobbeltsengen. 

Anonymkode: efc33...71a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg samsov med baby helt fra fødselen av. Etter vi kom hjem fra sykehuset ville baby bare sove oppå meg. Baby sov på magen oppå magen min. Slik sov vi hver natt i 5-6 uker. Det er jo ikke anbefalt, men det gikk bra. Etter de ukene ville baby sove på siden av meg. Etter noen uker begynte han å sove i egen seng.

Det er viktig at både foreldre og barn sover godt, og samsoving er jo ikke permanent. 

Anonymkode: 1e3ab...477

• Hjerte 1
Skrevet

Trygg samsoving er trygt. Les deg opp på anbefalingene. 

Jeg måtte samsove med minstemann, var ikke sjangs å få noe søvn ellers. 

Vi kjøpte ny madrass til sengen vår, så den var fast. Babyen lå i nattpose, ikke under min dyne. Jeg hadde en fast dyne som støttet meg i ryggen, så jeg ikke kunne rulle over på rygg - og så risikere å rulle oppå babyen om jeg rullet meg over på siden igjen. Jeg hadde ulltrøye på, og dynen klemt fast under kroppen så den bare var opp til livet mitt, og ikke kunne komme over babyen. 

Anonymkode: 1c8c0...06a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg hater å samsove, men jeg får ikke til å legge babyen på noen annen måte. Helsesykepleier sa at jeg burde bare akseptere at det er det babyen trenger og krever, og ikke bekymre meg så mye over om det er farlig. At det er mange som samsover og at det går stort sett fint så lenge man følger rådene. Men det er vanskelig for meg å slå meg til ro med å sove slik. Samtidig som at jeg blir veldig sliten av å prøve å legge babyen for seg selv og av å hele tiden være redd for at hun skal dø. Jeg er mye alene og har lite avlastning så jeg må prøve å få så mye søvn jeg klarer, ellers klikker det for meg.

Noen råd? Hvor mange babyer dør av samsoving hvert år egentlig?

Slik var det for oss også. Løsningen ble å kaste ut far slik at jeg og barnet hadde dobbeltsenga alene. Det hjalp mye.

Anonymkode: a28c8...191

Skrevet

Var også alene med min, og han sov også dårlig. Jeg kjørte samme regime som deg, ungen SKULLE i egen seng. Det funket jo ikke, og jeg endte opp så totalt utmattet at jeg sovnet i hytt og dynevær. Sovna under amming, sovna mens jeg bysset sittende, våkna mange ganger plutselig med ungen under dobbeldyna feks. Det var jo mye mer skremmende. Så jeg endte pga utmattelse med samsoving uansett, så da kunne jeg heller velge å følge LUB’s råd og samsove trygt - i stede for å stå på mitt, og sovne «ubevisst» og på den måten drive med farlig samsoving. 

Følger man rådene om trygg samsoving er det omtrent ingen som dør i krybbedød. 

Anonymkode: f7d13...417

• Liker 3
Skrevet

Vår var også klin umulig å få til å sove i egen seng, så han samsover jeg med enda, og han er snart ett år. Mannen sover med bikkja på gjesterommet. 😅 Vi tenker at vi skal avvenne ham med å sove sammen med meg, men nå kjenner jeg faktisk at jeg gruer meg - jeg ser ham så lite når jeg jobber at jeg ikke vil være borte fra ham på natten heller. 

Anyways, bruk nattpose til baby og fast madrass, og legg deg selv med langermet ullundertøy-genser (safa har ullammegenser), så får dere begge to best mulig søvn. tror ikke du kommer til å angre på det senere.

Anonymkode: fde9a...563

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...