Gå til innhold

Bekjempe vold mot menn

Pippi Lotta

Anbefalte innlegg

En bruker startet en tråd om dagen for å bekjempe vold mot kvinner. Temae i tråden ble veldig fort at men ble utsatt for vold også. Som de selfølgelig blir! Men problemet for kvinner som blir utsatt for vold blir jo ikke mindre av at menn blir slått også. Så jeg tenker det må gå an å snake om et problem om gangen, vold mot kvinner i tråden som handler om det og vold mot men i denne tråden. Kvinner og menn blir jo i stor grad utsat for vold i forskjelige situasjone (selv om det ikke altid er sånn).

Noe jeg ofte tenker på i slike diskusjoner er at det på en måtte er naturlig at kvinner ser og fokuserer på kvinneproblemer, men menn ser menns problemer og derfor fokuserer på dem (alle ser jo trås alt sinne egne problemer best).  Men det kan virke som om kvinner i støre grad jobber for sinne sakker? Jeg er veldig klar over at menn utsettes for vold, men jeg hører ikke mange menn snake om det. Og som kvinne er det kansje ikke så lett å se problemet fra en mans perspektiv. For meg virker det som om det ville være mer hensiktsmessig og starte en egen tråd om vold mot menn, en å kapre en tråd om handler om vold mot kvinner.

Så til dere menn:

Hvordan synes du vi kan bekjempe vold mot menn?

Hvorfor er det flere kvinner som jobber mot og snaker om kvinnevold, end menn som snaker om vold mot menn?

Eller er det bare jeg som ikke ser menne som jobber mot vold?

Er det noe du skulle ønske kvinner kunne bidra med for å hjelpe dere i kampen mot vold?

Eller har du noen andre tanker om tema? 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Problemet er jo at vold mot kvinner der er kvinner alltid et offer, mens vold mot menn der er deres egen skyld.

Det meste av vold utføres av menn mot menn, derfor er det ingen som synes at menn er ofre.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (21 minutter siden):

Problemet er jo at vold mot kvinner der er kvinner alltid et offer, mens vold mot menn der er deres egen skyld.

Det meste av vold utføres av menn mot menn, derfor er det ingen som synes at menn er ofre.

Nei, vold mot menn er ikke deres egen skyld, med mindre det er snakk om en mann som har provosert og fiket til en annen mann, og fått et slag tilbake. Problemet er at løsning på vold fra menn mot menn ligger hos nettopp menn. Slå hardt ned på kompiser som slåss og ypper seg mot andre menn. Ha nulltoleranse for vold i vennegjengen. Ta avstand mot volden som utøves i nærheten av deg, si fra, ikke bagatelliser, ikke bortforklar. 

Anonymkode: 623cb...955

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (2 timer siden):

Så hvis jeg blir utsatt for vold, så er det min feil? For noen ekle holdninger du har 

Anonymkode: 98644...1a4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikkert du får mange svar fra de som sutrer om at man tar opp vold mot kvinner og ikke menn, for det er jo ofte bare det de vil -  sutre. Whataboutism. 

Argumentet blir som oftest brukt ikke for å fremme det ene, men for å hakke på det andre..

Som når folk hetser miljøvernere for å bruke klær laget av olje, eller tar en vegetarianer i å bruke skinnjakke, så er det ikke fordi de er så jævla opptatt av oljevern og det å ikke boikotte skinnprodukter. De prøver bare å snakke ned saken som ble tatt opp.

Ikke dermed sagt at det ikke er et problem som burde tas mer alvorlig. Krisesentere har jo for eksempel mest fokus på kvinner siden kvinner er oftest utsatt for vold i nære relasjoner (wohoo, heldige oss liksom, vi vinner kjønnskampen der), men da står man jo i fare for å overse menn litt, eller ikke være skrudd sammen for og ta imot dem på samme måte.

Anonymkode: f7588...ddf

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så hvis jeg blir utsatt for vold, så er det min feil? For noen ekle holdninger du har 

Hvis du ypper til slåsskamp i kebabkøen og deretter blir slått ned, så ja. Da er det din feil. 

Anonymkode: 66a46...573

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo uansett menn. uavhengig av om offeret er kvinne eller mann. Det er stort sett menn som utøver volden. 

Anonymkode: 680a9...edb

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du ypper til slåsskamp i kebabkøen og deretter blir slått ned, så ja. Da er det din feil. 

Anonymkode: 66a46...573

Selvsagt, det vet alle, men her ble det sagt at det er deres egen skyld om man blir utsatt for vold generelt, ikke bare når man startet det 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, men du må tenke på grunnen til at menn utsettes for vold. Mange menn som utsettes for vold er skyld i det selv i form av at de er i miljøer der vold utøves.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder partnervold, så må holdningsendringer til, for slik det er i dag, så blir menn latterliggjort og ikke trodd på når dama er voldelig, selv av andre menn, og dette selv om like mange kvinner og menn har opplevd vold fra partner, da er det noe alvorlig galt 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artmo3 skrev (3 minutter siden):

Når det gjelder partnervold, så må holdningsendringer til, for slik det er i dag, så blir menn latterliggjort og ikke trodd på når dama er voldelig, selv av andre menn, og dette selv om like mange kvinner og menn har opplevd vold fra partner, da er det noe alvorlig galt 

Ja, nå er vel drapet på en mann i Porsgrunn utført av partner som identifiserer seg som kvinne, så i alle henseende burde vel dette tas tak i som vold mot menn

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mamma er verdens verste!

alle ler jo og fniser av en tøffelhelt, hadde det vært andre veien hadde man sett alvoret.

mammaen min har slått min far flere ganger, min far er en vanlig mann på 180 og mamma er 160 og spinkel, da reiser manninger et øyenbryn en gang.

kunne huske at hun trua med vold mot han på «koselige» sommerferier der han var i godt humør

kaster møbler/ ting ut vindu, trapper og ting ble ødelagt 

hun nektet han å kjøpe det han ville, han tjener 700 tusen i året, hun 3-4 hundretusen

drakk mye, spesielt når vi kom i tenårene og enda mer når vi var voksne og flytta ut.

har slått meg når jeg var 15

hun er så fæl, men det er så vanskelig å bryte kontakt med mamma, syns så synd på pappa, tror ikke han aner hvor alvorlig alt er, han kunne gått rett inn på krisesenter å sluppet å gå hjem til hu☹️

så jeg støtter menn, og ler ikke av «potensielle tøffelhelter» det er ikke morsomt

Anonymkode: 82de2...175

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (4 minutter siden):

Ja, nå er vel drapet på en mann i Porsgrunn utført av partner som identifiserer seg som kvinne, så i alle henseende burde vel dette tas tak i som vold mot menn

Var partneren trans?

Anonymkode: d7993...765

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner kjemper mot menns vold mot kvinner, og kvinner kjemper også mest mot vold mot menn. 

Dra på foredrag og konferanser som handler om dette og se hvor få menn som er der. Til og med på den internasjonale mannsdagen er det flere kvinner som møter opp i solidaritet enn hva det er menn. 

Man må slutte å bry seg om de mannlige forumkrigerne som kun drar opp mannsproblemer i tråder om kvinnesaksproblemer eller i sammenhenger for å bagatellisere eller fjerne fokus fra kvinnesaksproblemer. Forøvrig er ikke vold mot kvinner bare et kvinnesaksproblem, men i aller høyeste grad et mannsproblem. Det er menn som må engasjere seg mot menns vold, enten den utøves mot kvinner eller mot menn. 

Anonymkode: 1932f...9cf

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er menn som må engasjere seg mot menns vold, enten den utøves mot kvinner eller mot menn. 

Nei, ingen må noko som helst. Dei som vil engasjere seg engasjerer seg. Slik vil det alltid vere, ein kan ikkje tvinge nokon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kvinner kjemper mot menns vold mot kvinner, og kvinner kjemper også mest mot vold mot menn. 

Dra på foredrag og konferanser som handler om dette og se hvor få menn som er der. Til og med på den internasjonale mannsdagen er det flere kvinner som møter opp i solidaritet enn hva det er menn. 

Man må slutte å bry seg om de mannlige forumkrigerne som kun drar opp mannsproblemer i tråder om kvinnesaksproblemer eller i sammenhenger for å bagatellisere eller fjerne fokus fra kvinnesaksproblemer. Forøvrig er ikke vold mot kvinner bare et kvinnesaksproblem, men i aller høyeste grad et mannsproblem. Det er menn som må engasjere seg mot menns vold, enten den utøves mot kvinner eller mot menn. 

På den internasjonale kvinnedagen er noen menn helt i harnisk over at det ikke finnes en mannsdag.

Som det jo gjør, men det viser vel bare at de til syvende og sist er mest opptatt av å være forbanna på kvinner. Så de er kun engasjert i å være negative kvinnedagen, men driter glatt i å være engasjerte i og positive til mannsdagen.

Anonymkode: f7588...ddf

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (6 minutter siden):

ser sånn ut https://www.dagbladet.no/nyheter/politiet-bekrefter-kontakt-timer-for/80580396

Viser at også menn kan utsettes for partnervold og drap

Selvsagt kan de det. Men de som er født biologiske kvinner er sjelden sterkere enn mannen/i stand til å gjøre så stor skade. 

Anonymkode: d7993...765

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...