AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #1 Del Skrevet 27. november 2023 Vi har en utrolig fin og god presa hannhund. Liten for rasen og lite dominant. En skikkelig gentleman. Da han var hhv 6 og 15 mnd måtte vi avlive bautaene hans; vår shæfer hannhund, han var en fin og god gutt, ble 14 år og døde av kreft og vår boerboel som ble 11 år og måtte avlives grunnet skiveprolaps og store smerter. Har tidligere alltid hatt 1-3 hannhunder i fra det som allmennheten mener er lignende raser, som både engelsk mastiff, italiensk mastiff, boerboel, kangal, cane corso og andre molossere samtidig. Utelukkende har det vært kjekt å ha flere hunder samtidig. Vår hund er utsultet på oppmerksomhet og kjærlighet når vi kommer hjem fra jobb etter at vennene/mentorene hans døde. Skikkelig flokk-orientert hund. Nydelig hund på alle måter. Skikkelig snill og fin, men han virker ensom ofte det siste året. Det jeg lurer på er hvilken lillebror han burde få seg? Jeg er forelska i rasen Presa og Boerboel, er også glad i Rottweilere og Cane Corso, men til dere som kjenner rasene; hva er det best å gå for her? Like barn leker best? Erfaringsmessig er det mange likhetstrekk mellom disse, men Rottweiler og Corso kan være litt for territoriale og krever mer plass/space? Håper på erfaringsbaserte og konstruktive svar her.😏👍 Anonymkode: 2c87f...ffd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #2 Del Skrevet 27. november 2023 Min erfaring er at dette er krevende hunder å eie der man må legge ned arbeidet som trengs for å få en fin hund (i tillegg til avl selvsagt) Min erfaring er også at man må gjøre en grunndig research før man velger oppdretter. Vår nabo har boerboel, den angrep vår hund helt uprovosert og vi sliter med senskadene selv i dag to år etter men det er ikke rasen sin feil, men mer eierene og deres manglende evner vil jeg tro. Anonymkode: 42994...16a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #3 Del Skrevet 27. november 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Min erfaring er at dette er krevende hunder å eie der man må legge ned arbeidet som trengs for å få en fin hund (i tillegg til avl selvsagt) Min erfaring er også at man må gjøre en grunndig research før man velger oppdretter. Vår nabo har boerboel, den angrep vår hund helt uprovosert og vi sliter med senskadene selv i dag to år etter men det er ikke rasen sin feil, men mer eierene og deres manglende evner vil jeg tro. Anonymkode: 42994...16a Hm, det hørtes rimelig spesielt ut og besvarer jo ikke det jeg spør etter heller??😅👍 Dårlige eiere finner man på kryss og tvers av raser. Personlig har jeg meget dårlig erfaring med småhunder og deres eiere…. Mye slantring i oppdragelsen og hunder som oppfører seg ekstremt dårlig mot både mennesker ig andre dyr og hunder. I min tråd her, etterspør jeg hva mennesker som har eid molosser erfarer med hvilke molosser som går best sammen.🙂👍 TS Anonymkode: 2c87f...ffd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #4 Del Skrevet 27. november 2023 Cane corso er skikkelig masteroppgave av en hund. Kjenner flere med corso, og de er virkelig hundefolk. Mange av de bor i USA og bruker hunden til beskyttelse og politiarbeid. Kjempekult hunder, kraftige og sterke. Føler de er like presa, men mer familieorienterte(min erfaring i alle fall). Anonymkode: ddd0a...dea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #5 Del Skrevet 27. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min erfaring er at dette er krevende hunder å eie der man må legge ned arbeidet som trengs for å få en fin hund (i tillegg til avl selvsagt) Min erfaring er også at man må gjøre en grunndig research før man velger oppdretter. Vår nabo har boerboel, den angrep vår hund helt uprovosert og vi sliter med senskadene selv i dag to år etter men det er ikke rasen sin feil, men mer eierene og deres manglende evner vil jeg tro. Anonymkode: 42994...16a Så ufattelig uinteressant. Anonymkode: cac5f...e74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hundejente Skrevet 27. november 2023 #6 Del Skrevet 27. november 2023 jeg tror at hvis dere faktisk har førstehånds erfaring med flere av rasene, og store raser generelt, så vet dere mer enn de aller fleste på KG og vil ikke få annet enn "kamphund"-svar... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 27. november 2023 #7 Del Skrevet 27. november 2023 Jeg ville nok gått for en boerboel. Jeg opplever dem som mer sindige, og ikke så "på" som det en Cane er. Det gjør opplæring enklere. Har du en grei presa så får du en grei boerboel også. Alle hundetypene du nevner er hunder som krever en kompetent og stødig eier, fordi de har mye forsvar i seg, er store og sterke, og har stort skadepotensiale. Men de er også de mest lojale kosegrisene, og veldig pene. Det er i hovedsak to typer eiere av slike hunder, syns jeg: Duster som skal breie seg, men ikke har peil. Seriøse hundefolk som liker en utfordring, og ser potensialet som disse hundene har i seg når de kommer til riktig flokk. 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #8 Del Skrevet 27. november 2023 Hundejente skrev (22 minutter siden): jeg tror at hvis dere faktisk har førstehånds erfaring med flere av rasene, og store raser generelt, så vet dere mer enn de aller fleste på KG og vil ikke få annet enn "kamphund"-svar... Joda, men man har jo lov å håpe på noe som ligner et konstruktivt svar fra erfarne hundefolk som vet like godt som meg av erfaring at dette ikke er kamphunder, men de beste og mest lojale familiehundene man kan ha. Men enig med deg i at forventningene mine til seriøse svar her inne burde være lave.🤪😅👍 Mvh TS Anonymkode: 2c87f...ffd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #9 Del Skrevet 27. november 2023 Jeg ville importert en Sain Miguel Cattle Dog. Den er FCI godkjent og enda ikke ødelagt av dårlig avl. Mildere i gemyttet enn de rasene du nevner og bedre å få til et samarbeid med. Anonymkode: 67b25...da5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #10 Del Skrevet 27. november 2023 Nå skal jeg svare som en upopulær anti-kamphund dame, men naboen borti gata har et 2-3 kamphunder, Cane Corso, en amstaff + et eller annet vet ikke hva. (bor ikke i Norge, men de hundene naboen har hadde vært forbudt om hun hadde bodd i et anna fylke... ) Anyway, dette er sikkert flotte hunder for familiegruppa, problemet er alle andre folk og hunder som da ikke er "familiegruppa"... Cane Corso tispe er samkjønnsaggresiv (vanlig for rasen) og har angrepet andre tisper i nabolaget og til nå er det bare flaks hun ikke har tatt min tispe når vi har møttes på tur. Eieren er en dust og jeg venter med gru på den dagen hun ikke klarer holde igjen monsterstispa når vi passerer eller bikkjene bryter seg ut av hagen (sannsynligvis bare et tidsspørsmål det også...). Og jada jada, blabla snille kjemper som er misforstått og med riktig oppdragelse og blabla... Anonymkode: 56cf5...2e8 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #11 Del Skrevet 27. november 2023 Både rottweiler og boerboel har det med å bli aggressive/samkjønnsaggresjon når de er rundt 2 år gamle, jeg valgte vekk de rasene pga dette. Anonymkode: 18ec4...c6c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 27. november 2023 #12 Del Skrevet 27. november 2023 Hva med bare en vanlig hund, som labrador, boxer puddel eller bordercollie.? Schaefer? Sikkert bare meg men sliter med å forstå hvorfor vanlige folk med jobb på død og liv skal ha en hund der man minst må ha master i hundepsykologi for at hundeholdet skal være forsvarlig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #13 Del Skrevet 27. november 2023 Bacteria skrev (4 timer siden): Hva med bare en vanlig hund, som labrador, boxer puddel eller bordercollie.? Schaefer? Sikkert bare meg men sliter med å forstå hvorfor vanlige folk med jobb på død og liv skal ha en hund der man minst må ha master i hundepsykologi for at hundeholdet skal være forsvarlig. Vanlig hund? For du sitter med fasitten på hva som er en vanlig hund?? Både border collie, shæfer, labrador og puddel er forøvrig arbeidshunder og nokså hyperaktive av natur. Har god kjennskap til alle disse rasene…. Dersom du leser innlegget mitt på nytt, så ser du at jeg har aldri hatt annet enn store hunder i gitte kategori som er vokterhund, vakthunder og også shæfer og da stortsett 1-3 hannhunder samtidig. De har alle levd i over 10 år+. Jeg er glad i store hunder og synes det er mye kjekkere med litt personlighet enn det disse overavlede rasene som alle har representerer. Retrivere er kjekke hunder de og altså, men ekstremt needy og skal egentlig brukes til jakt. Liker ikke væremåten deres eller hvor mye pelsstell de trenger eller hvor mange sykdommer de potensielt har nedarvet gjennom innavl over flere tiår her til lands. Og så liker jeg lojale hunder som ikke stikker avgårde og kan gå løs 2 fot ved siden av meg. Synes også at det er et pluss i margen at hundene mine passer på hus og hjem og flokken sin. Ser på det som attraktive egenskaper i mitt valg av hund. Jeg har holdt hunder i over 2 tiår og har vokst opp med store hunder. Jeg liker bare ikke små-hunder eller «standard-hundene». De innehar ikke egenskapene jeg ser etter i hunder. Mine to beste følgesvenner på joggeturer var boerboelen min og nå presaen min. Jeg er høyt utdannet og kommer ikke fra et belastet miljø, ei heller oppholder jeg meg i et belastet miljø. Alle med store vokterhunder er ikke helt idioter, tvert i mot; du skal ha veldig god kontroll på egen kropp og sjel for å kunne håndtere og oppdra store hunder med sterke vokter/vakt-instinkt. Mitt ønske for denne tråden var å få andre med molosser-hund erfaringer og meninger om hva som kan være den beste matchen for en presa som hund nr.2. Han jeg har nå er liten i fht flere tidligere hunder. Har alltid hatt flere hunder samtidig. Opplever at de trives best i livet om de har en flokk. Anonymkode: 2c87f...ffd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #14 Del Skrevet 27. november 2023 Det sies at norske cane corsoer ikke har bra gener.. mye sykdom... Anonymkode: e6251...0df 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #15 Del Skrevet 27. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det sies at norske cane corsoer ikke har bra gener.. mye sykdom... Anonymkode: e6251...0df Ja, har hørt rykter om dette selv. Men har hatt 1 cane corso tidligere som var helt fantastisk skjønn. Han ble kun 10 år og var halvt italiensk da. Moren var importert. Føler at både presa og boerboel-avlen her til lands fremstår litt sunnere og mer målrettet mot helse enn cane corsoene. Mye «up-size-avl» på cane corso nå, litt som med amstaff og pitbull tidligere. De får dårlige ledd og psyken som kanskje er noe av det mest vesentlige hos vokter-hunder nedprioriteres. Anonymkode: 2c87f...ffd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #16 Del Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg er forelska i rasen Presa og Boerboel, er også glad i Rottweilere og Cane Corso, Hvorfor skal du ha en slik hund? Disse rasene ville vært forbudte forlengst om folk visste hvilken fare de representerer. Spesielt for andre hunder, Anonymkode: e06b7...1f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PITTY Skrevet 28. november 2023 #17 Del Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor skal du ha en slik hund? Disse rasene ville vært forbudte forlengst om folk visste hvilken fare de representerer. Spesielt for andre hunder, Anonymkode: e06b7...1f7 Det er nok at man har lyst på utfordringen. Man liker rasen, kjenner til den fra før. Og som her har ambisjon om å lykkes. Tar man det prosjektet på dypeste alvor er det ikke noe i veien for det synes jeg. Har brukbar magefølelse på ts her. Jeg er dog litt skeptisk siden jeg setter sosialiserings-biten høyt, og det er blitt mye verre med et rigid lovverk, for rigid etter min mening, på bruk av bånd. Da må du enten bo langt unna folk og fe, eller trene passeringstrening til du får rynker under øynene. Derfor hadde jeg personlig ikke giddet, men det er nå meg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #18 Del Skrevet 28. november 2023 Måten du svarer på TS bekrefter ryktet folk som har disse rasene sitter på..... Anonymkode: 1d0fd...065 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Therealslimshady Skrevet 28. november 2023 #19 Del Skrevet 28. november 2023 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Måten du svarer på TS bekrefter ryktet folk som har disse rasene sitter på..... Anonymkode: 1d0fd...065 Hm? Den tok jeg ikke, men okay. Hva er det TS har skrevet i den retningen som du kan se, men ikke jeg ser? Endret 28. november 2023 av Therealslimshady 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå