Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En bekjent fikk i dag beskjed om å fratre sin stilling ved å si opp selv. Det ble sagt at dersom vedkommende valgte å gå til fagforbundet, ville saken havne i personalmappa, og det ville bli vanskelig å få ny jobb. Er dette i det hele tatt lov å si ? 

Det var en hendelse på jobb, hvor den ansattes versjon ikke blir trodd på. Jeg for min del hadde bedt fagforbundet om hjelp.

Anonymkode: 2100a...325

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En bekjent fikk i dag beskjed om å fratre sin stilling ved å si opp selv. Det ble sagt at dersom vedkommende valgte å gå til fagforbundet, ville saken havne i personalmappa, og det ville bli vanskelig å få ny jobb. Er dette i det hele tatt lov å si ? 

Det var en hendelse på jobb, hvor den ansattes versjon ikke blir trodd på. Jeg for min del hadde bedt fagforbundet om hjelp.

Jeg også. 

Anonymkode: 0d31c...440

• Liker 2
Skrevet

Seff be Fagforbundet om hjelp!

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg også. 

Anonymkode: 0d31c...440

enig! dette virke være meget spesielt, ingen arbeidsgiver som er seriøs ville valgt en slik løsning. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

saken havne i personalmappa, og det ville bli vanskelig å få ny jobb.

Jaha? På hvilken måte mener de at det liksom skal gjøre det vanskelig? Andre arbeidsgivere har ikke tilgang på denne 'mappen'.

Tull og tøys. Ta det med fagforeningen, og ta opptak av alle samtaler med arbeidsgiver.

Anonymkode: 09dd3...2f8

• Liker 2
Skrevet

Og for guds skyld ikke si opp uten en god avtale, da har man adskillig færre rettigheter enn om man blir oppsagt. 

Skrevet

Nå vet jo ikke jeg hva som har skjedd her, men om den ansatte virkelig har sitt på det tørre og ikke har gjort noe feil eller ulovlig på jobb, så må hen ikke si opp selv. 

Fra arbeidsgivers synspunkt antar jeg at de anser hendelsen som så alvorlig at de tilbyr den ansatte å si opp selv, for å "skåne" vedkommende fra den utrolig ubehagelig prosessen det er å bli avskjediget eller oppsagt. Uansett, om hen er organisert, så må hen ta dette med fagforeningen aller først.

Nå skal det sies at jeg selv en gang tidligere anbefalte en ansatt om å gjøre dette, slik at jeg kunne skrive i attesten at hun sa opp selv. Ja, det hun hadde gjort var alvorlig og ville definitivt ha medført avskjedigelse om hun ikke hadde sagt opp, og det skjønte hun selv også.

• Liker 1
Skrevet

Har lederen VIRKELIG sagt det akkurat sånn? 

Anonymkode: 845d0...bdf

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dette er trusler fra arbeidsgiver og svært grovt. Arbeidstaker bør kontakte sitt forbund for bistand umiddelbart.

• Liker 1
Skrevet

Uryddig og ufint av arbeidsgiver. Men, om jeg ble bedt om å fratre i en lignende situasjon, ville jeg vurdert det. Med slik ledelse er ikke dette en arbeidsplass jeg ville ønsket å arbeide på. Jeg har en kompetanse som er etterspurt, og vil lett kunne fått ny jobb. Er dette tilfellet for din bekjente? Og så ville jeg forhandlet fram en minnelig løsning med minst to mnd etterlønn etter oppsigelsestideb, ikke krav om å arbeide i oppsigelsestiden og god skriftlig attest/referanse. Jeg ville ikke nødvendigvis blandet inn fagforbundet om ledelsen møtte meg på dette, men ville nok involvert fagforening/advokat om de ikke møter meg på det jeg anser er rimelige krav for å forenkle en eventuell oppsigelsprosess. Dette med forbehold om at det ikke foreligger rimelig oppsigelsesgrunn.

Anonymkode: e7cd3...b25

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Snakk med fagforeningen. De gir gode råd og hjelp i slike situasjoner.

Skrevet

Høres ut som en trussel de gir vedkommende i håp om at hen legger saken død og går videre, slik at det blir lettere for dem.

Anonymkode: 5545a...00d

Skrevet

Aldri si opp selv uten "fallskjerm"

Har karenstid på dagpenger hvis man ikke finner nytt arbeid 

Vill hatt 3-6måneder etterlønn skulle sagt opp selv 

Anonymkode: ee568...f72

Skrevet

Når man får beskjed om å si opp selv har man som oftest gjort noe veldig galt, og personen har gjerne en lederstilling.

Skrevet
Miss91 skrev (13 timer siden):

Når man får beskjed om å si opp selv har man som oftest gjort noe veldig galt, og personen har gjerne en lederstilling.

Ikke lederstilling. Vedkommende har også kolleger som var tilstede under hendelsen, og som støtter vedkommende fullt ut. Nå er fagforbundet involvert, så blir spennende å se utfallet av denne saken.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke lederstilling. Vedkommende har også kolleger som var tilstede under hendelsen, og som støtter vedkommende fullt ut. Nå er fagforbundet involvert, så blir spennende å se utfallet av denne saken.

"Vedkommende" er deg, ikke sant? 

Skrevet
Miss91 skrev (13 timer siden):

Det tror jeg også. Det kan også være at det ts skriver i HI er sterkt overdrevet 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

"Vedkommende" er deg, ikke sant? 

Nei heldigvis ikke. Dette gjelder en tidligere kollega

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei heldigvis ikke. Dette gjelder en tidligere kollega

Er du sikker på at sjefen hennes sa ting akkurat sånn? 

Skrevet

Det er jo ganske vanlig prosess det der. Ikke alle arbeidsgivere som orker en arbeidsrettsak om potensiell ugyldig oppsigelse. Det koster ekstremt mye, tar mye tid og veldig mye fokus. Og utfallet er ikke garantert, siden arbeidstakers rettigheter står meget sterkt. Men selv om man strengt tatt ikke har gjort noe ekstremt ulovlig etter norsk lov er det ikke nødvendigvis et godt samarbeidsklima igjen mellom de to partene. 

Om f.eks en ansatt har gjort noe graverende, som å stjele, dele konfidensielt materiale eller andre ting som medfører at tillitt mellom arbeidstager og arbeidsgiver er ødelagt osv er det ofte en grei løsning å løse det slik. Ansatte sier opp, arbeidsgiver forteller ikke ny arbeidsgiver om hendelsen. Begge parter er passe fornøyde. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...