AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #1 Skrevet 27. november 2023 Vi er en liten familie på 3. Har lite familie, og ingen kontakt med den nærmeste familien på begge sider. Det har bare vært oss til jul de siste 4-5 årene, og det er litt trist, særlig på julaften. Tenker også på junior, som etterhvert vil begynne å forme minner om jul og tradisjoner ❤️ Tenker derfor på å prøve å feire jul med noen andre, men vi kjenner ingen andre i samme situasjon eller som er ufrivillig alene på julaften som vi kunne invitert. Mini er også litt for liten til å bli med på et typisk RødeKors-arrangement/julaften for mange, noe vi egentlig ikke er supergira på selv heller. Er det noen her ute som har erfaring med å feire jul med andre i eget eller andres hjem? Hvordan gikk dere frem? Er det noen nettside/facebook-side/forum hvor vi kan finne andre jule-ensomme? Kanskje jeg skulle laga en tråd på det her 🤔 Anonymkode: 06a75...8bc 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #2 Skrevet 27. november 2023 For meg er det julaften med kjernefamilien som er jul. Vi har aldri gjort noe annet, hverken mannen min eller jeg. Først feiring med foreldre og søsken, etter at vi vi fikk barn har vi feiret med barna. Jeg har aldri sett på det som trist. Anonymkode: 9da88...2fb 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #3 Skrevet 27. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): For meg er det julaften med kjernefamilien som er jul. Vi har aldri gjort noe annet, hverken mannen min eller jeg. Først feiring med foreldre og søsken, etter at vi vi fikk barn har vi feiret med barna. Jeg har aldri sett på det som trist. Anonymkode: 9da88...2fb Så fint for dere. Jeg tenker ikke at alle andre må synes at det er trist, men VI gjør det. Det hadde sikkert vært annerledes om det var mer selvvalgt, altså om feiring med foreldre og søsken faktisk var en mulighet. Anonymkode: 06a75...8bc
liil Skrevet 27. november 2023 #4 Skrevet 27. november 2023 Håper dere kan skape egne, gode tradisjoner om det bare er dere, eller sammen med andre ❤️ Litt usikker på hvor og hvordan man finner gode julepartnere..
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #5 Skrevet 27. november 2023 Hvis man har plass så er det litt egoistisk å ikke hjelpe noen som trenger det til å få en bedre jul. Tenker litt på denne sangen om dagen . Om JEG hadde vært alene så hadde jeg satt stor pris på en invitasjon. Man kan ofte få mye ut av å sette seg selv i denne situasjonen i hodet. Anonymkode: db690...a72
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #6 Skrevet 27. november 2023 Jeg har feiret jul med ensomme tidligere, og det man skal være klar over er at det ofte er en grunn til at de er ensomme. Min erfaring er litt manglende sosiale antenner, og stort fokus på seg selv, slik at det tar over hele julaften, og det blir veldig lite normal familiekos igjen. For min del ble det litt feil for familien å bruke akkurat julaften på dette. Men all ære til de som får det til (samtidig som egne barn opplever det trygt og hyggelig). Anonymkode: 4f761...392 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #7 Skrevet 27. november 2023 Har alltid tenkt at jeg skal melde meg som frivillig på et julekveldsarrangement dersom jeg blir alene på en julaften, men hittil har det ikke blitt slik. Etter at foreldrene mine døde har det vært meg, eksen og barnet vårt på julaften de siste årene, og vi trives med det. Neste år flytter min eksmann til kjæresten, og da vil jeg tro at han vil feire sammen med henne (som hittil har feiret sammen med sin familie, der hun bor). Noen ganger har vi hatt en ekstra til bords på julaften; en enslig onkel/tante, eller en kollega. Jeg har en venninne som pleier å jobbe på julaften, og iblant kommer hun hit etterpå. Da har vi nattmat av rester, og det er veldig hyggelig. For deres del handler det kanskje om å utvide omgangskretsen i det daglige, og oppdage andre som kan trenge større nettverk? Da blir det også naturlig å feire jul sammen. Kjenner dere til dette tilbudet? https://www.rodekors.no/globalassets/_tilbud-og-aktiviteter/_barn-og-unge/ferie-for-alle/oppholdsoversikt/ferie-for-alle---juleferieopphold-2023-v4.pdf Ellers så er det folk som inviterer via annonser på Finn, Facebook osv. Det kan man jo prøve? "Vi er en familie på tre som ønsker oss en ekstra til bords på julaften" Har du lyst til å komme og feire jul sammen med oss?" Anonymkode: ad03f...f96 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #8 Skrevet 27. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har feiret jul med ensomme tidligere, og det man skal være klar over er at det ofte er en grunn til at de er ensomme. Min erfaring er litt manglende sosiale antenner, og stort fokus på seg selv, slik at det tar over hele julaften, og det blir veldig lite normal familiekos igjen. For min del ble det litt feil for familien å bruke akkurat julaften på dette. Men all ære til de som får det til (samtidig som egne barn opplever det trygt og hyggelig). Anonymkode: 4f761...392 Man kan jo ikke forvente at alt er som andre år når man inviterer andre , det er jo bare dumt å tro. Men det kan likevel bli en minnerik kveld, med en god følelse når man gjør noe for andre. Og så er det litt fordomsfullt å sette ensomme i en boks som vanskelig å omgåes syns jeg. Anonymkode: db690...a72
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #9 Skrevet 27. november 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg har feiret jul med ensomme tidligere, og det man skal være klar over er at det ofte er en grunn til at de er ensomme. Min erfaring er litt manglende sosiale antenner, og stort fokus på seg selv, slik at det tar over hele julaften, og det blir veldig lite normal familiekos igjen. For min del ble det litt feil for familien å bruke akkurat julaften på dette. Men all ære til de som får det til (samtidig som egne barn opplever det trygt og hyggelig). Anonymkode: 4f761...392 Dette innlegget er både slemt, feil og ekstremt fordomsfullt. Det er tydelig at du mangler litt sosiale antenner selv. Anonymkode: b62b3...da2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #10 Skrevet 27. november 2023 Jeg hadde nok ikke turt å invitert helt fremmede mennesker hjem til jul. Det er så mye rart der ute. Hva om det ikke er kjemi, da blir det en lang kveld. Jeg er nok mer tilhenger av å delta på fellesarrangementer, selv om barnet dere ser liten. Da er det flere å spille på. Anonymkode: b2581...7ce
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå