Gå til innhold

Jeg er oppvokst kristen, men nå vet jeg ikke lengre hva jeg tror

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Shaloow skrev (På 27.11.2023 den 1.17):

Men når du kommer med dette argumentet imot Gud og troen på noe mer. Du mener herved at Gud skal stanse all ondskap og vi alle skal leve i harmoni? Og så forkaster vi bare Gud fordi da har vi det jo godt alle mann? Da trenger vi jo ikke Gud? Du forstår at folk som regel KUN søkee Gud når de har det dårlig eller har frykt for noe, sjeldent ser jeg folk be når de har det bra.

Dette er den naive ukonstruktive tankegangen i en del mennesker. De vil at Gud skal redde verden fra ondskap om han finnes, men vil fremdeles ikke ha noe med Gud å gjøre utenom det. Hva vil du kalle dette?

Og videre er da spørsmålet mitt. For du mener du aldri kunne stått å sett på slikt skje om du var Gud?

Så hvorfor drar ikke DU ned å kjemper side om side i en krig for å redde alle barna på Gazastripen?

Du mener Gud burde stanset eller hjulpet mot ondskapen, men la oss si Gud eksisterer..det vil også si at djevelen eksisterer. Om Gud ønsker å stanse ondskap så må han stanse djevelen, og det er kun ved utslettelse at djevelen stanser. Hva tror du menneskene på jord hadde følt og tenkt hvis Gud bare utslettet det onde? Man hadde følt frykt og redsel for Gud og hans makt, frykt for å gjøre noe galt.. noe som hadde ført til den bitterheten Lucifer først følte på før han ble djevelen. Istedenfor det han ønsker å vise oss.. kjærlighet. Søker du Gud, så søker Han deg. Forkaster du Han, hvordan skal han da hjelpe deg? 

Hele poenget med Guds budskap er at VI har FRI vilje. Altså kan vi velge mellom rett og galt og om vi ønsker Gud eller ikke. Men om du tar vekk "galt", har vi da egentlig fri vilje? Det er bare et spørsmål om tid før en person velger noe "galt" igjen? Og Gud skal fortsette å stanse det onde, helt til ingen har et eneste snev av respekt igjen for Han. 

Dere forklarer argumenter som om Gud skal gjøre ALT for oss, men jeg ser ikke at folk gjør ALT for sine egne engang. Folk bedrar, svikter og forlater hver dag. Skal Gud stoppe alt dette også? Ta vekk vår evne til å velge det gale? Så alle er lykkelig gift, som roboter? Da har vi ikke lenger fri vilje. Gud kan ikke blande seg i mennesker som har vendt bort fra Han. Det sier bare seg selv, og gir ikke mening. Alle barn som dør i krig er uansett reddet i evigheten, for de er uskyldige.

Dere ønsker ikke Gud og søker ikke Gud, derfor aldri bruk det som et argument at han ikke eksisterer.. kun fordi han ikke stopper grusomheter. Det er mye DERE kunne gjort også, men de fleste gjør ingenting for å stoppe grusomhetene. Dere tenker gjennom nyheter som noe vondt som skjer, og går så videre med livene deres. Gud gråter fra himmelen over hvor kalde selv VI, er. Men han kan ikke stanse alt, når ingen vil ha Han.

Derfor er ditt argument veldig feil, selvom jeg forstår godt tankegangen din, og jeg forstår at du tenker over det slikt. 

Når folk bruker argumentet: vi er født med fri vilje, det provoserer så inni h... så fordi vi er født med fri vilje, så skal mennesker som gjør ondt bare holde på og holde på til evig tid og aldri få noen konsekvenser? De skal belønnes kanskje? I de gamle historiene i bibelen så kunne ikke bare folk gjøre som de ville. Gud stoppet dem som ikke ga seg med ondskapen sin. Sodoma og Gomorrah. Syndfloden. Straff over farao etc etc. 

Anonymkode: 9147a...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår deg veldig godt TS. Selv er jeg oppvokst i kristen familie, hvor det fremdeles synges for maten. Oppfostret i søndagsskole, bedehus, andre menigheter hvor jeg senere også var leder og i lovsangsteam. Men etter studiene begynte jeg også å stille meg selv mange spørsmål, da mye av ting som ble sagt og som står i bibelen ikke helt stemmer. 

Har lest meg mye opp, også studert religion på universitetet og fått en del innsikt fra ulike perspektiver. Jeg tror det er mye vi ikke vet om universet, og om noen spør (spesielt familie) så sier jeg fort at ja, jeg er kristen, fordi der har jeg alltid gjort. 

Men per definisjon vil nok de fleste si at jeg er agnostiker som liker noen av de kristne tradisjonene. Synes det er vanskelig til tider, da jeg føler at partneren og noen venner er de eneste som vet og er støttende. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.11.2023 den 23.08):

Jeg er oppvokst kristen. Har gått på bibelskole, drar til kirken på søndager, og har døpt mine barn i kirken osv osv. Leste en bok for noen dager siden skrevet av en norsk forfatter, som gjorde at jeg satte mine tvil på religion generelt og ikke bare kristendom. I boken til den norske forfatteren ble det blant annet sagt at Jomfru Maria ikke var jomfru, at Jesus ikke het Jesus, at Jesus ikke var født på vinteren, at Judas var en trofast disippel, at Jesus var et vanlig menneske som oss og ikke noe sønn av Gud osv, at han døde av blodforgiftning som følge av korset osv. Dere skjønner poenget. Jeg har aldri stilt meg kritisk til kristendommen, men nå er første gang jeg gjør. At judas var trofast var absurds i mine ører, men så søkte jeg opp litt rundt og fikk treff på at han var det. Jeg fatter ikke dette. Er kristendommen så feil? 

Anonymkode: 85d59...ebb

Jeg fikk også en lignende "åpenbaring" en gang om kristendommen og hvor feil religionen egentlig er. Gjorde litt research og fant ut at islam var faktisk den religionen som svarte best på alle spørsmålene mine (inkludert mange av de utsagnene du har nevnt), så endte opp der jeg ikke trodde jeg kom til å ende opp som, nemlig en muslim.

Anonymkode: 3ff0f...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/26/2023 at 11:08 PM, AnonymBruker said:

Jeg er oppvokst kristen. Har gått på bibelskole, drar til kirken på søndager, og har døpt mine barn i kirken osv osv. Leste en bok for noen dager siden skrevet av en norsk forfatter, som gjorde at jeg satte mine tvil på religion generelt og ikke bare kristendom. I boken til den norske forfatteren ble det blant annet sagt at Jomfru Maria ikke var jomfru, at Jesus ikke het Jesus, at Jesus ikke var født på vinteren, at Judas var en trofast disippel, at Jesus var et vanlig menneske som oss og ikke noe sønn av Gud osv, at han døde av blodforgiftning som følge av korset osv. Dere skjønner poenget. Jeg har aldri stilt meg kritisk til kristendommen, men nå er første gang jeg gjør. At judas var trofast var absurds i mine ører, men så søkte jeg opp litt rundt og fikk treff på at han var det. Jeg fatter ikke dette. Er kristendommen så feil? 

Anonymkode: 85d59...ebb

Religion er skapt så derfor er det lurt å spørre hvorfor det er skapt. En teori var at på den tiden så var naturvitenskapen så lite utviklet at man trengte noe som kunne forklare naturfenomener. Og da var det enkleste å bruke overnaturlige krefter. En annen teori var for å skape samhørighet i samfunnet og skape samarbeid og bygge god moral blant borgerne. Det finnes også de som sier at det var for at staten ville ha mer kontroll over folket. Og det var enklere å bruke religion for som et middel for å nå det målet. 

Uansett hva grunnen var så virker jo alle disse teoriene meget sannsynlige. Og hvorfor skulle kristendommen være den riktige religionen når det finnes flere religioner i verden og alle syns at sin religion er riktig? Islam er vel nyeste av alle store verdensreligionene, hvorfor tror du at de har klart å få så mange tilhengere når det allerede fantes religioner når islam kom? 

Anonymkode: 86db9...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De påstandene der er bare tatt ut av løse luften, men bra det fikk deg til å tenke litt, mange som kommer seg vekk fra barnetroen som voksen, og håper du blir en av de 

Anonymkode: 7c1d5...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger enormt mye makt over folk i religion og personlig så tror jeg at det av mange i dag brukes for å manipulere. Og at det sikkert har vært slik i lang tid. Kunnskap holdes nok også skjult. Jeg tror samtidig at man kan finne mye visdom i f.eks bibelen men at man bør finne sin egen gud å tro på. At alle har den kontakten med høyere makter tilgjengelig inni seg og at man heller kan bruke vise ord for å åpne opp den kontakten. Men det må være ord som føles bra og ikke ord som skaper frykt, skam etc.

Anonymkode: 26778...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.12.2023 den 18.08):

Når folk bruker argumentet: vi er født med fri vilje, det provoserer så inni h... så fordi vi er født med fri vilje, så skal mennesker som gjør ondt bare holde på og holde på til evig tid og aldri få noen konsekvenser? De skal belønnes kanskje? I de gamle historiene i bibelen så kunne ikke bare folk gjøre som de ville. Gud stoppet dem som ikke ga seg med ondskapen sin. Sodoma og Gomorrah. Syndfloden. Straff over farao etc etc. 

Anonymkode: 9147a...13a

Det er et veldig godt argument fra din side. Jeg er helt enig i at det er frustrerende eller kan gjøre én sint å tenke på. Gud lovte vel menneskene å aldri mer sende en flod som skulle dekke hele jorden. Men hvorfor han ikke griper inn idag det vet jeg ikke. Det er et tankekors faktisk, som jeg ikke helt har svaret på bibelsk sett.

Det er jo litt det som er problemet med fri vilje, at folk har muligheten til å gjøre ondt. Og vi som er gode blir jo da å eventuelt "straffe dem" ved fengsel, under lover og regler. Når det kommer til krig er det jo to sider av en krig selvom en side ofte gjør mye fælere ting. Det var vel aldri to sider av farao sitt slavearbeid. Det var rett og slett ren tortur som farao aldri fikk lide noe tap for før Gud brøt inn via Moses. Sodoma og Gomorrah fikk vel en advarsel og valgte å ikke snu om så han grep inn. Men hvorfor han ikke gjør slikt idag har jeg fundert på selv, det forstår jeg ikke helt. Om det er fordi folk flest ikke tror på han og derfor kunne skapt frykt og hat mot Gud isteden? Jeg aner ikke. Men utrolig bra du nevnte det, fikk meg til å tenke selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det finnes noen kristne som ikke har kjent på tvil innimellom. Til og med presten min har hatt tvil av og til. Det er helt normalt.

Anonymkode: c0588...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg tror ikke det finnes noen kristne som ikke har kjent på tvil innimellom. Til og med presten min har hatt tvil av og til. Det er helt normalt.

Anonymkode: c0588...e69

Hva om den tvilen har sittet i flere år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...