AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #1 Del Skrevet 26. november 2023 Jeg er oppvokst kristen. Har gått på bibelskole, drar til kirken på søndager, og har døpt mine barn i kirken osv osv. Leste en bok for noen dager siden skrevet av en norsk forfatter, som gjorde at jeg satte mine tvil på religion generelt og ikke bare kristendom. I boken til den norske forfatteren ble det blant annet sagt at Jomfru Maria ikke var jomfru, at Jesus ikke het Jesus, at Jesus ikke var født på vinteren, at Judas var en trofast disippel, at Jesus var et vanlig menneske som oss og ikke noe sønn av Gud osv, at han døde av blodforgiftning som følge av korset osv. Dere skjønner poenget. Jeg har aldri stilt meg kritisk til kristendommen, men nå er første gang jeg gjør. At judas var trofast var absurds i mine ører, men så søkte jeg opp litt rundt og fikk treff på at han var det. Jeg fatter ikke dette. Er kristendommen så feil? Anonymkode: 85d59...ebb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #2 Del Skrevet 26. november 2023 Tjaa... tror du på andre urealistiske historier skrevet for tusenvis av år siden? Hadde du trodd meg om jeg sa jeg ble gravid uten å ha hatt samleie? Anonymkode: 454b9...c35 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #3 Del Skrevet 26. november 2023 Bart Ehrman. YouTube. Anonymkode: 87b25...4b1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #4 Del Skrevet 26. november 2023 Hva tenker du om Noahs Ark? Jeg er ikke kristen og er nysgjerrig på hvordan en kristen ser denne historien Anonymkode: 09391...3b2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #5 Del Skrevet 26. november 2023 Det er vel mulig å være kristen uten å ta alt som står i bibelen bokstavelig. Bibelen har blitt oversatt og fornyet i tusenvis av år, det beste du kan gjøre er å ta med deg hovedbudskapet. Jesus er en figur som hjalp de svake og var god mot sine medmennesker. Det er noe alle kan strebe etter å være, Spiller da ingen rolle når på året han faktisk var født- eller akkurat hva som var den medisinske dødsårsaken. Anonymkode: dddf5...59e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #6 Del Skrevet 26. november 2023 Nå er jeg ikke religiøs selv, men jeg har alltid tenkt på alle bibelhistoriene som ikke nødvendigvis beretninger om faktiske hendelser, men som historier man skal lære noe av, og som skal veilede en til et spesielt levesett. Jeg tror de fleste oppegående mennesker har litt problemer med å ta historien om f.eks. Arken så veldig seriøst, om man ikke tenker på det som et slags gudommelig inngripen i det hele for å unngå innavl. Uansett er jo ikke alle de bibelske tekstene, i bibelen heller. Uansett; er du fortsatt i et religiøst miljø TS? For om du ikke lenger bor hjemme med religiøs familie, går på bibelskole, eller omgir deg med religion på ett eller annet vis, så skjønner jeg at man fort kan miste litt kontakten med troen sin. Min mann er muslim, og han har helt klart mistet litt kontakt med sin religion etter han flyttet hit til Norge. Han ser ikke familien be slik som før, hører ikke bønnerop fra moskeen, drar ikke på fredagsbønn osv. Anonymkode: ed26f...139 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #7 Del Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg er oppvokst kristen. Har gått på bibelskole, drar til kirken på søndager, og har døpt mine barn i kirken osv osv. Leste en bok for noen dager siden skrevet av en norsk forfatter, som gjorde at jeg satte mine tvil på religion generelt og ikke bare kristendom. I boken til den norske forfatteren ble det blant annet sagt at Jomfru Maria ikke var jomfru, at Jesus ikke het Jesus, at Jesus ikke var født på vinteren, at Judas var en trofast disippel, at Jesus var et vanlig menneske som oss og ikke noe sønn av Gud osv, at han døde av blodforgiftning som følge av korset osv. Dere skjønner poenget. Jeg har aldri stilt meg kritisk til kristendommen, men nå er første gang jeg gjør. At judas var trofast var absurds i mine ører, men så søkte jeg opp litt rundt og fikk treff på at han var det. Jeg fatter ikke dette. Er kristendommen så feil? Anonymkode: 85d59...ebb Men du har lest en bok av en som mest sannsynlig ikke er kristen selv. Er derfor han skriver at de tingene i Bibelen ikke stemmer. For han tror det ikke selv. At Maria var jomfru handler jo om man tror på mirakler kan skje. At gud kan gripe inn i livet til folk osv. Så er det jo sånn at de fleste ikke tror det, og de gjør narr av de som tror. De fleste historiene i den boken handler om overnaturlige ting som skjer fordi gud har gjort disse tingene. For eks syndfloden, havet som delte seg i to, folk som stod opp igjen fra de døde osv. Det er opp til deg, hva velger du å tro. Anonymkode: 9147a...13a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #8 Del Skrevet 26. november 2023 Jeg er ikke religiøs men ser på det litt sånn her kort forklart (alle religionen forresten ikke bare kristendommen): Når noe skjer og det er fortalt videre, så er det som blir fortalt videre første gang kanskje 95-99% slik som det som virkelig skjedde på ekte. Så etter noen del år igjen og nye personer sier det videre igjen, og igjen, så har det gått noen hundre år, det blir gjenfortalt igjen kanskje noen har hørt noe som var litt ukorekt gjenfortalt men som fortelles videre at sånn skjedde det, også en som forteller videre der igjen, og igjen osv. tusenvis av år senere blir fortalt igjen, opp igjennom årene har noe blitt glemt bort, nye ting er lagt til osv. Og i tilegg så vet vi en del mer i dag (forskning o.l.) hva som skjer sånn praktisk, vi kan i dag forklare hvorfor det blir lavvann, hvorfor noen våkner fra de døde (medisinske grunner), og andre ting som kan virke umulig å forklare på den tiden, men som i dag kan forklares pga. ny kunnskap og forsnking. Håper du skjønner hva jeg mener, er ikke den flinkeste på å forklare. Ja det også kan være en del av det ironisk nok, en som fortalte det videre ikke husket så godt og ikke var så flink til å fortelle som da fortalte ting på en annen måte osv. Man kan jo fortsatt sitte igjen med det man synes er det fine mer religionen, uten å tro og følge alt. Det med at det er liv etter døden for eksempel, det synes jeg hadde vært en fin take og betryggende å tenke. Men jeg tror det blir helt svart, tomt dessverre.. Liker ikke å tenke noe særlig på det, man får jo litt små panikk. Men nyt heller hvert år vi får på denne jorden For vi er heldige for hver dag vi får, er så mange unge som dør tidlig. Om jeg er så heldig og bli gammel og grå skal jeg dra takknemlig inn i mørket jeg. Anonymkode: a338e...68f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2023 #9 Del Skrevet 26. november 2023 Hvilken bok er det? Anonymkode: 00e59...23c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvinneguideren Skrevet 26. november 2023 #10 Del Skrevet 26. november 2023 At Judas var en trofast disippel og at Jesus ikke ble født 25. desember er jo noe de aller fleste kristne er veldig klar over og jeg skjønner ikke helt hvorfor disse tingene vekker stor tvil i deg. Mange profetier om Jesus (eller Jeshua som er den hebraiske versjonen av navnet, på samme måte som mange norske navn høres forskjellige ut på forskjellige dialekter), sier jo nettopp dette at han skulle bli forrådt av sine egne. Jeg har ikke lest boken du henviser til selv, men jeg skjønner at boken er skrevet fra et sekulært perspektiv, og fra naturvitenskapen alene er det jo vanskelig å forklare jomfrufødsel og at en person kan være både menneske og Gud. Den kristne troen handler jo om mer enn hva naturvitenskapen kan beskrive. Jeg vil anbefale deg å lese «Grill en kristen» av Veritas forlag. Det er to bøker i samme serie som svarer på vanskelige spørsmål om den kristne troen og hvorvidt den er troverdig. Ikke minst vil jeg anbefale deg å lese i Bibelen. I evangeliene kommer det jo tydelig fram at Judas som sviktet ham, var en god venn. Så akkurat på dette punktet er Bibelen og boka du leste enig. Kanskje snakk med presten/pastoren din også? Han eller hun har sikkert mye bedre svar enn du vil få på KG. Til slutt vil jeg bare minne deg på om at det ikke er feil av deg å være kritisk til ting man hører, enten det er i kirka eller hvor som helst. Jeg tror det er klokt å tenke grundig gjennom om evangeliet er sant og hva det i så fall skal bety for livet ditt. Jeg har selv hatt flere perioder med sterk tvil, men har kommet frem til at det både er logisk og oppløftende å tro på det Bibelen beskriver. Så: Ikke la deg skremme av ny informasjon, se det heller som en mulighet til å lære mer om hva Bibelen egentlig sier og hva omverdenen mener, og gjør deg opp en mening når du har gitt ting tid og ikke står midt oppi det som kanskje føles som en identitetskrise. Ønsker deg alt godt❤️ 1 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shaloow Skrevet 26. november 2023 #11 Del Skrevet 26. november 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det er vel mulig å være kristen uten å ta alt som står i bibelen bokstavelig. Bibelen har blitt oversatt og fornyet i tusenvis av år, det beste du kan gjøre er å ta med deg hovedbudskapet. Jesus er en figur som hjalp de svake og var god mot sine medmennesker. Det er noe alle kan strebe etter å være, Spiller da ingen rolle når på året han faktisk var født- eller akkurat hva som var den medisinske dødsårsaken. Anonymkode: dddf5...59e Husker for en del år tilbake at det kom en ny oversettelse. Der hadde de skrevet "ung pike" eller noe slikt om Jomfru Maria. Det ble noe sinnsykt oppstyr i det kristne trossamfunn fordi det ikke stemmer, hun var jo "jomfru", ikke bare "ung". De endte med å forandre dette rimelig kjapt, og også noe annet småtteri. At den blir enklere oversatt er greit nok, så lenge de beholder budskapet. Budskapet er det samme, men budskapet hadde forandret seg drastisk om Maria ikke var jomfru, det hadde gjort noe med hele skriften. Så tro meg, slike oversettelser blir nøye fulgt med på av resten av de kristne trossamfunnene. Dessuten kan man fint finne ut mer om de originale skriftene av det nye testamentet. De ble funnet i Tyrkia og ble skrevet rundt år 0 om jeg ikke husker feil. Ts: Når det er sagt ts, jeg personlig klarer ikke tro på at det ikke finnes noe mer enn den fæle verdenen her. Så fæle som mennesker idag har blitt, og så kalde og uten form for empati eller nestekjærlighet. Rundt 84% av jordas befolkning mente i 2017 at de tilhørte en religion. Dvs mest sannsynlig barnetro hos en del, frem til samfunnets fristelser vendte dem vekk fra troen. Det at de fremdeles knytter seg til en religion sier en del. Største religionen er kristendommen på 2,2 milliarder, deretter islam på 1,6 milliarder og deretter hinduismen på 800 millioner ca. Hvis disse tallene ikke gir folk at least troen på at det er mer mellom himmel og jord? Da vet ikke jeg as.. Jeg klarer ikke tro at denne jorda er alt vi noensinne får, da er livet for meningsløst og trist. Tenk deg så mange som lever i krig, det er eneste livet de får? Og ingen gidder å hjelpe dem? Ikke engang ateister som tror det ikke er no liv etter? Aldri i livet, jeg nekter å tro noe slikt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shaloow Skrevet 26. november 2023 #12 Del Skrevet 26. november 2023 Kvinneguideren skrev (11 minutter siden): At Judas var en trofast disippel og at Jesus ikke ble født 25. desember er jo noe de aller fleste kristne er veldig klar over og jeg skjønner ikke helt hvorfor disse tingene vekker stor tvil i deg. Mange profetier om Jesus (eller Jeshua som er den hebraiske versjonen av navnet, på samme måte som mange norske navn høres forskjellige ut på forskjellige dialekter), sier jo nettopp dette at han skulle bli forrådt av sine egne. Jeg har ikke lest boken du henviser til selv, men jeg skjønner at boken er skrevet fra et sekulært perspektiv, og fra naturvitenskapen alene er det jo vanskelig å forklare jomfrufødsel og at en person kan være både menneske og Gud. Den kristne troen handler jo om mer enn hva naturvitenskapen kan beskrive. Jeg vil anbefale deg å lese «Grill en kristen» av Veritas forlag. Det er to bøker i samme serie som svarer på vanskelige spørsmål om den kristne troen og hvorvidt den er troverdig. Ikke minst vil jeg anbefale deg å lese i Bibelen. I evangeliene kommer det jo tydelig fram at Judas som sviktet ham, var en god venn. Så akkurat på dette punktet er Bibelen og boka du leste enig. Kanskje snakk med presten/pastoren din også? Han eller hun har sikkert mye bedre svar enn du vil få på KG. Til slutt vil jeg bare minne deg på om at det ikke er feil av deg å være kritisk til ting man hører, enten det er i kirka eller hvor som helst. Jeg tror det er klokt å tenke grundig gjennom om evangeliet er sant og hva det i så fall skal bety for livet ditt. Jeg har selv hatt flere perioder med sterk tvil, men har kommet frem til at det både er logisk og oppløftende å tro på det Bibelen beskriver. Så: Ikke la deg skremme av ny informasjon, se det heller som en mulighet til å lære mer om hva Bibelen egentlig sier og hva omverdenen mener, og gjør deg opp en mening når du har gitt ting tid og ikke står midt oppi det som kanskje føles som en identitetskrise. Ønsker deg alt godt❤️ 🙌🏼👏🏻👏🏻 Veldig fint skrevet! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drohatha Skrevet 26. november 2023 #13 Del Skrevet 26. november 2023 36 minutter siden, Shaloow said: Når det er sagt ts, jeg personlig klarer ikke tro på at det ikke finnes noe mer enn den fæle verdenen her. Så fæle som mennesker idag har blitt, og så kalde og uten form for empati eller nestekjærlighet. Rundt 84% av jordas befolkning mente i 2017 at de tilhørte en religion. Dvs mest sannsynlig barnetro hos en del, frem til samfunnets fristelser vendte dem vekk fra troen. Det at de fremdeles knytter seg til en religion sier en del. Største religionen er kristendommen på 2,2 milliarder, deretter islam på 1,6 milliarder og deretter hinduismen på 800 millioner ca. Hvis disse tallene ikke gir folk at least troen på at det er mer mellom himmel og jord? Da vet ikke jeg as.. Jeg klarer ikke tro at denne jorda er alt vi noensinne får, da er livet for meningsløst og trist. Tenk deg så mange som lever i krig, det er eneste livet de får? Og ingen gidder å hjelpe dem? Ikke engang ateister som tror det ikke er no liv etter? Aldri i livet, jeg nekter å tro noe slikt. Det du skriver her er mitt største argument mot at noe gudommelig finnes. For en Gud som tillater slik ondskap og lidelse som finnes i verden og opp gjennom historien, fortjener virkelig ikke min tro eller støtte. Det at mange tror trenger jo ikke nødvendigvis bety at det er sant. At det er flere ulike religioner betyr jo at det er garantert noen som tar feil, altså det er garantert milliarder av mennesker som tror på en gudedom som faktisk ikke finnes. Hva er da sannsynligheten for at man har valgt den rette? Det er dette ene livet vi har, så derfor bør man gjøre det beste ut av det for seg selv og for andre 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shaloow Skrevet 27. november 2023 #14 Del Skrevet 27. november 2023 drohatha skrev (3 minutter siden): Det du skriver her er mitt største argument mot at noe gudommelig finnes. For en Gud som tillater slik ondskap og lidelse som finnes i verden og opp gjennom historien, fortjener virkelig ikke min tro eller støtte. Det at mange tror trenger jo ikke nødvendigvis bety at det er sant. At det er flere ulike religioner betyr jo at det er garantert noen som tar feil, altså det er garantert milliarder av mennesker som tror på en gudedom som faktisk ikke finnes. Hva er da sannsynligheten for at man har valgt den rette? Det er dette ene livet vi har, så derfor bør man gjøre det beste ut av det for seg selv og for andre 😊 Men når du kommer med dette argumentet imot Gud og troen på noe mer. Du mener herved at Gud skal stanse all ondskap og vi alle skal leve i harmoni? Og så forkaster vi bare Gud fordi da har vi det jo godt alle mann? Da trenger vi jo ikke Gud? Du forstår at folk som regel KUN søkee Gud når de har det dårlig eller har frykt for noe, sjeldent ser jeg folk be når de har det bra. Dette er den naive ukonstruktive tankegangen i en del mennesker. De vil at Gud skal redde verden fra ondskap om han finnes, men vil fremdeles ikke ha noe med Gud å gjøre utenom det. Hva vil du kalle dette? Og videre er da spørsmålet mitt. For du mener du aldri kunne stått å sett på slikt skje om du var Gud? Så hvorfor drar ikke DU ned å kjemper side om side i en krig for å redde alle barna på Gazastripen? Du mener Gud burde stanset eller hjulpet mot ondskapen, men la oss si Gud eksisterer..det vil også si at djevelen eksisterer. Om Gud ønsker å stanse ondskap så må han stanse djevelen, og det er kun ved utslettelse at djevelen stanser. Hva tror du menneskene på jord hadde følt og tenkt hvis Gud bare utslettet det onde? Man hadde følt frykt og redsel for Gud og hans makt, frykt for å gjøre noe galt.. noe som hadde ført til den bitterheten Lucifer først følte på før han ble djevelen. Istedenfor det han ønsker å vise oss.. kjærlighet. Søker du Gud, så søker Han deg. Forkaster du Han, hvordan skal han da hjelpe deg? Hele poenget med Guds budskap er at VI har FRI vilje. Altså kan vi velge mellom rett og galt og om vi ønsker Gud eller ikke. Men om du tar vekk "galt", har vi da egentlig fri vilje? Det er bare et spørsmål om tid før en person velger noe "galt" igjen? Og Gud skal fortsette å stanse det onde, helt til ingen har et eneste snev av respekt igjen for Han. Dere forklarer argumenter som om Gud skal gjøre ALT for oss, men jeg ser ikke at folk gjør ALT for sine egne engang. Folk bedrar, svikter og forlater hver dag. Skal Gud stoppe alt dette også? Ta vekk vår evne til å velge det gale? Så alle er lykkelig gift, som roboter? Da har vi ikke lenger fri vilje. Gud kan ikke blande seg i mennesker som har vendt bort fra Han. Det sier bare seg selv, og gir ikke mening. Alle barn som dør i krig er uansett reddet i evigheten, for de er uskyldige. Dere ønsker ikke Gud og søker ikke Gud, derfor aldri bruk det som et argument at han ikke eksisterer.. kun fordi han ikke stopper grusomheter. Det er mye DERE kunne gjort også, men de fleste gjør ingenting for å stoppe grusomhetene. Dere tenker gjennom nyheter som noe vondt som skjer, og går så videre med livene deres. Gud gråter fra himmelen over hvor kalde selv VI, er. Men han kan ikke stanse alt, når ingen vil ha Han. Derfor er ditt argument veldig feil, selvom jeg forstår godt tankegangen din, og jeg forstår at du tenker over det slikt. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shaloow Skrevet 27. november 2023 #15 Del Skrevet 27. november 2023 Shaloow skrev (1 minutt siden): Men når du kommer med dette argumentet imot Gud og troen på noe mer. Du mener herved at Gud skal stanse all ondskap og vi alle skal leve i harmoni? Og så forkaster vi bare Gud fordi da har vi det jo godt alle mann? Da trenger vi jo ikke Gud? Du forstår at folk som regel KUN søkee Gud når de har det dårlig eller har frykt for noe, sjeldent ser jeg folk be når de har det bra. Dette er den naive ukonstruktive tankegangen i en del mennesker. De vil at Gud skal redde verden fra ondskap om han finnes, men vil fremdeles ikke ha noe med Gud å gjøre utenom det. Hva vil du kalle dette? Og videre er da spørsmålet mitt. For du mener du aldri kunne stått å sett på slikt skje om du var Gud? Så hvorfor drar ikke DU ned å kjemper side om side i en krig for å redde alle barna på Gazastripen? Du mener Gud burde stanset eller hjulpet mot ondskapen, men la oss si Gud eksisterer..det vil også si at djevelen eksisterer. Om Gud ønsker å stanse ondskap så må han stanse djevelen, og det er kun ved utslettelse at djevelen stanser. Hva tror du menneskene på jord hadde følt og tenkt hvis Gud bare utslettet det onde? Man hadde følt frykt og redsel for Gud og hans makt, frykt for å gjøre noe galt.. noe som hadde ført til den bitterheten Lucifer først følte på før han ble djevelen. Istedenfor det han ønsker å vise oss.. kjærlighet. Søker du Gud, så søker Han deg. Forkaster du Han, hvordan skal han da hjelpe deg? Hele poenget med Guds budskap er at VI har FRI vilje. Altså kan vi velge mellom rett og galt og om vi ønsker Gud eller ikke. Men om du tar vekk "galt", har vi da egentlig fri vilje? Det er bare et spørsmål om tid før en person velger noe "galt" igjen? Og Gud skal fortsette å stanse det onde, helt til ingen har et eneste snev av respekt igjen for Han. Dere forklarer argumenter som om Gud skal gjøre ALT for oss, men jeg ser ikke at folk gjør ALT for sine egne engang. Folk bedrar, svikter og forlater hver dag. Skal Gud stoppe alt dette også? Ta vekk vår evne til å velge det gale? Så alle er lykkelig gift, som roboter? Da har vi ikke lenger fri vilje. Gud kan ikke blande seg i mennesker som har vendt bort fra Han. Det sier bare seg selv, og gir ikke mening. Alle barn som dør i krig er uansett reddet i evigheten, for de er uskyldige. Dere ønsker ikke Gud og søker ikke Gud, derfor aldri bruk det som et argument at han ikke eksisterer.. kun fordi han ikke stopper grusomheter. Det er mye DERE kunne gjort også, men de fleste gjør ingenting for å stoppe grusomhetene. Dere tenker gjennom nyheter som noe vondt som skjer, og går så videre med livene deres. Gud gråter fra himmelen over hvor kalde selv VI, er. Men han kan ikke stanse alt, når ingen vil ha Han. Derfor er ditt argument veldig feil, selvom jeg forstår godt tankegangen din, og jeg forstår at du tenker over det slikt. Husk at Gud ser på menneskene som sine barn, og slik som vi ser på våre barn.. hadde vi aldri klart å drepe dem eller gjøre dem vondt. Og selv ikke vi, kan stanse våre barn i å skade andre. Gud får utrolig mye å gjøre om du skal legge ALL menneskelig vilje over i hans hender, da har vi ikke lenger vår egen vilje. Det er ikke Guds skyld, det er vi mennesker. Det er mennesker som avler mennesker onde. Jeg ser omtrent ingen som drar ned til Gaza og kjemper for barna der nede, vi sitter her å hører, samt ser det skje. Ingen av oss gjør noe som helst. Penger som sendes ned går stort sett til organisasjonene, fordi verden er korrupt og krig = penger. Hva vil du kalle oss? Som lar dette skje uten å hjelpe? Jeg vet at teorien da blir at Gud faktisk kan stanse det på 1 sekund, men det er irrelevandt ettersom vi da ikke hadde hatt fri vilje. Og selvom han kunne stanset det, så kunne vi uansett ha prøvd å hjelpe.. noe vi ikke gjør. Håper dette ga mening, ikke alltid så lett å forklare skriftlig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drohatha Skrevet 27. november 2023 #16 Del Skrevet 27. november 2023 17 minutter siden, Shaloow said: Husk at Gud ser på menneskene som sine barn, og slik som vi ser på våre barn.. hadde vi aldri klart å drepe dem eller gjøre dem vondt. Og selv ikke vi, kan stanse våre barn i å skade andre. Gud får utrolig mye å gjøre om du skal legge ALL menneskelig vilje over i hans hender, da har vi ikke lenger vår egen vilje. Det er ikke Guds skyld, det er vi mennesker. Det er mennesker som avler mennesker onde. Jeg ser omtrent ingen som drar ned til Gaza og kjemper for barna der nede, vi sitter her å hører, samt ser det skje. Ingen av oss gjør noe som helst. Penger som sendes ned går stort sett til organisasjonene, fordi verden er korrupt og krig = penger. Hva vil du kalle oss? Som lar dette skje uten å hjelpe? Jeg vet at teorien da blir at Gud faktisk kan stanse det på 1 sekund, men det er irrelevandt ettersom vi da ikke hadde hatt fri vilje. Og selvom han kunne stanset det, så kunne vi uansett ha prøvd å hjelpe.. noe vi ikke gjør. Håper dette ga mening, ikke alltid så lett å forklare skriftlig. Har full forståelse for ditt syn på dette, og regnet med at fri vilje argumentet ville komme opp. Det argumentet faller litt for min del, siden jeg oppriktig mener at mennesker og andre levende vesener ikke har fri vilje, men det er en helt annen diskusjon som vi ikke trenger å ta opp her. Personlig tenker jeg at religion kan være en positiv ting i en skummel og kaotisk verden, men mener også at religion på et samfunnsnivå har vært skyld i mye smerte og lidelse. Og til syvende og sist, betyr det egentlig så mye hva man tror på så lenge man behandler sine medmennesker godt og med kjærlighet? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shaloow Skrevet 27. november 2023 #17 Del Skrevet 27. november 2023 drohatha skrev (3 timer siden): Har full forståelse for ditt syn på dette, og regnet med at fri vilje argumentet ville komme opp. Det argumentet faller litt for min del, siden jeg oppriktig mener at mennesker og andre levende vesener ikke har fri vilje, men det er en helt annen diskusjon som vi ikke trenger å ta opp her. Personlig tenker jeg at religion kan være en positiv ting i en skummel og kaotisk verden, men mener også at religion på et samfunnsnivå har vært skyld i mye smerte og lidelse. Og til syvende og sist, betyr det egentlig så mye hva man tror på så lenge man behandler sine medmennesker godt og med kjærlighet? Forstår deg også godt, når det skjer så mye grusomt er det til tider vanskelig til og med for oss troende å tro også. Ja det blir en annen diskusjon for en annen gang, hehe. Men vit at jeg har stor respekt for dine meninger og tankegang, det er så forståelig selv om jeg tror noe annet. Det er alltid hyggelig å diskutere med folk og stille litt kritiske spørsmål rundt livet generelt. Jeg tenker for min egen del gir troen meg et håp, om å se mine nære igjen en dag. Tanken på å kanskje aldri se noen igjen, får meg til å føle det må være noe mer. Til syvende og sist er vi jo en rase som ofte trenger bevis, og det er vanskelig med religion. Det er jo kalt en "tro" av en grunn, og som du sier.. religion har skapt utrolig mye krig og vondt her i verden. Men det har også skapt mye fint såklart. Jeg har møtt fantastiske mennesker som ikke tror på noen ting, og dårlige mennesker som er troende. Jeg tenker vi sier som Karpe; Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #18 Del Skrevet 27. november 2023 Shaloow skrev (4 timer siden): Husk at Gud ser på menneskene som sine barn, og slik som vi ser på våre barn.. hadde vi aldri klart å drepe dem eller gjøre dem vondt. Og selv ikke vi, kan stanse våre barn i å skade andre. Gud får utrolig mye å gjøre om du skal legge ALL menneskelig vilje over i hans hender, da har vi ikke lenger vår egen vilje. Det er ikke Guds skyld, det er vi mennesker. Det er mennesker som avler mennesker onde. Jeg ser omtrent ingen som drar ned til Gaza og kjemper for barna der nede, vi sitter her å hører, samt ser det skje. Ingen av oss gjør noe som helst. Penger som sendes ned går stort sett til organisasjonene, fordi verden er korrupt og krig = penger. Hva vil du kalle oss? Som lar dette skje uten å hjelpe? Jeg vet at teorien da blir at Gud faktisk kan stanse det på 1 sekund, men det er irrelevandt ettersom vi da ikke hadde hatt fri vilje. Og selvom han kunne stanset det, så kunne vi uansett ha prøvd å hjelpe.. noe vi ikke gjør. Håper dette ga mening, ikke alltid så lett å forklare skriftlig. Men han kan nekte de som ikke adlyder hans ord innpass i himmelen og dermed dømme dem til evig forpinelse... ikke noe jeg hadde gjort mot mitt barn, i hvert fall, UANSETT. Å elske sine barn er å elske uten forbehold, og det kan ikke gud sies å gjøre. Anonymkode: 454b9...c35 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
senior Skrevet 27. november 2023 #19 Del Skrevet 27. november 2023 (endret) All religion er basert på hjernevasking av barn. Derfor bekjenner de fleste religiøse seg seg til samme religion som sine foreldre. Samfunnets påvirkning er også viktig. Derfor er de fleste etniske nordmenn kristne. Når Bibelen innholder overtro som jomfrufødsel, oppstandelse fra de døde, gå på vannet og annen hokuss-pokus er det nok fordi sånt en gang i tiden var nødvedig for å overbevise enkle sjeler om det guddommelige. Mens det lett virker motsatt på dagens opplyste folk. Iallfall på meg. Men når det er sagt. Det Nye Testamentet innholder etter min mening tanker og en morallære som er verdt å ta vare på og som har vært og er grunnleggende for samfunnet vårt. Så får vi heller se med overbærenhet på trolldommen . . Endret 27. november 2023 av senior 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shaloow Skrevet 27. november 2023 #20 Del Skrevet 27. november 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Men han kan nekte de som ikke adlyder hans ord innpass i himmelen og dermed dømme dem til evig forpinelse... ikke noe jeg hadde gjort mot mitt barn, i hvert fall, UANSETT. Å elske sine barn er å elske uten forbehold, og det kan ikke gud sies å gjøre. Anonymkode: 454b9...c35 Evig forpinelse stemmer ikke. Du har et valg. Følg Gud så skjer ikke det uansett, be om at dine barn skal bli frelst og de skal bli det. Det er et løfte Gud har gitt i bibelen. Du mener du aldri ville ønsket det for barnet ditt. Men om barnet ditt drepte person på person, du ønsket h*n til himmelen da eller? Når h*n ikke engang angrer og skal fortsette der oppe? Bare fordi DU har kjærlighet for barnet ditt, noe som millioner av andre har også for sine egne. Det står at du og ditt hus skal bli frelst, altså en selv og sine nære.. om man ber om det. Dette med forpinelse betyr ikke at du er i helvete å brenner. Gud sa i bibelen at Sodoma og Gomorra skulle brenne til evig tid. Ser du noen byer i dag som står i brann? Nei. Man kan ikke tolke alt så bokstavelig, og det finnes ting selv kristne tenker er urettferdighet.. og som vi ikke forstår. Når det er sagt, jeg personlig tror det er mange som får en ny sjanse. Det er derfor det heter dommedag. Jeg tror at Gud er god, at Gud er kjærlighet. Det er så mange mennesker som ikke trodde på Gud, men som var fantastiske mennesker! Jeg tror Gud elsker høyt nok til å gi mange en ny sjanse. Husk at Gud ser oppriktigheten i angeren vår. Sier du unnskyld uten å mene det, så ser han det. Er du derimot angrende og ønsker godt ser han det også. Gud er kjærlighet, og jeg tror mange blir reddet.. selv om de ikke trodde når de levde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå